Aloin pitämään puoliani, tulee riitaa kaikkien kanssa
Olen 50-vuotias ja ollut sina kiltti. Pahin ongelmani on koko ikäni ollut, että enhän vain pahoita kenenkään mieltä, enhän suututa ketään ja tykkääväthän kaikki minusta. Nyt viime vuoden aikana olen sanonut suoremmin vastaan, pitänyt puoliani ja kieltäytynyt nielemästä kaikkea. Olen nyt riidoissa anoppini ja veljeni kanssa, eikä välit äitiinikään ole kovin hyvät. Silti en suin surminkaan palaa muiden miellyttämiseen, mutta mietin, että näinkö käy, jos alkaa liian myöhään ajatella omaakin etuaan.
Kommentit (125)
hyvä ap että olet alkanut pitää omia puoliasi.
minäkin aloin vanhoilla päivillä pitämään/sanomaan suoraan mitä ajattelen/miten asiat on. eipä ole sen jälkeen näkynyt sukulaisia/tuttavia/ystäviä.
olin aina liian kiltti ja tein kaiken mitä käskettiin/pyydettiin. nyt samat ihmiset eivät ymmärrä mikä minulle on tullut, kun nyt olen tosiaan oma itseni, enkä matele kenenkään edessä.
hyväksikäyttäjiä riitti mm. talaoudellisesti jne. nyt olen päässyt siipeilijöistä eroon.
jatka ap samaan tahtiin/malliin äläkä anna periksi. ole vihdoin ja viimein vapaa ja oma itsesi, kuten minäkin. se kannattaa.
Olen huomannut saman. Olen vieläpä ylikiltti perfektionisti. Onneksi opettelin puolieni pitämistä siinä 18-vuotiaana, siihen mennessä minua oltiin kiusattu koko peruskoulun ajan, minua oli hyväksikäyttänyt yksi patologinen valehtelija ja kaksi hyvin narsistista ihmistä. Onneksi niidenkin ihmisten takia opin tunnistamaan tuollaiset ihmiset jo varhaisessa vaiheessa. Minua yritettiin kiusata vielä peruskoulun jälkeen, mutta silloin osasin jo sanoa takaisin ja lyödä luun kurkkuun niin, että minua ei yritetty enää hyväksikäyttää. Toki siinä sain vaikean ihmisen maineen, mutta eipähän tule kukaan enää hyötymään minusta. Töissä teen parhaani, mutta ilman todella hyvää syytä en ikinä jää ylitöihin, kun en saa siitä palkkaa. Pomo ymmärtää, asiakkaat eivät. Asiakkaat tietävät työaikani, mutta välillä yrittävät venyttää niitä. Ei onnistu, vaikka sitten heidän mielestään olisin paska aspa.
Sama täälläkin. Yksityiselämässä menee päin v*ttua mutta työmaailmassa itsekkyys on ollut pelkkää plussaa!
Olen 34v, ja aloin pitämään puoliani kunnolla reilu 3v sitten (muistan hetken hyvin). Nykyään riitelen miehen kanssa ihan kaikesta mistä vaan voi kun hän ei voi sietää, että teenkin omalla tavallani jos haluan enkä taivu enää hänen tahtoonsa enkä ilmaiseksi lastenhoitajaksi, jolle saattoi lykätä kaiken vastuun. Sama joidenkin sukulaisten ja ”ystävien” kanssa. Sukujuhlissa en ole kuulevinankaan kutsuja tulla köökin puolelle, en sen kummemmin hoida ja huolehdi mieheni lapsista ed.liitosta (ruokaa teen, leikin ja olen läsnä tietenkin, luen iltasadut, ns normijuttuja).
Töissä onkin sitten mennyt aivan päinvastoin. Olen edennyt urallani ylemmän tason päälliköksi asti, palkkani on ainakin kaksinkertaistunut enkä enää alistu töissä mihin vaan (sihteerinhommiin, olen erittäin miesvoittoisella teollisilla alalla, erityisasiantuntija-tason hommissa). En keitä enää kahvia pitkin päivää (keitän itselleni kun menen ekana anivarhaisella jo töihin) tai huolehti edes että tarvikkeita on, en korjaa tiskejä ees taas yms mitätöntä puuhaa mutta silti niin merkittävää töissä. Meillä oli pitkään toimisto sekainen läävä ja monta monituista palaveria meni vettä lipittäen mutta tilanne muuttui kun äijät itse tuskastuivat paskaan. Aikaa se vain vei... :)
En suurin surminkaan palaisi vanhaan! Mieheni mielestä olen ihan sekaisin nykyään.
Mä menetin samasta syystä muutaman ihmissuhteen mutta opin ajattelemaan niin, etteivät kaikki ihmiset ole niin tärkeitä että heitä pitäisi miellyttää. Varsinkin jos he imevät energiaa liikaa. Tilalle tuli sitten taas-arvoisia suhteita.
Huomatkaa näiden post puoliaanpitävien iät.
Niin tuttua. Aivan kuin minun elämästäni. Sain kiltin tytön roolin jo lapsena. Minun piti totella, miellyttää, palvella, raataa, tehdä työtä, "maksaa viulut"...you name it!!
Jokin aika sitten tuli mitta täyteen. Enää en siedä moista. Olen alkanut sanomaan ihmisille ei. Mitään varoituksia en ole sentään saanut tai välejä rikkonut naapureihin eli osaan käyttäytyä asiallisesti ja korrektisti.
Mutta...huomaan, että ihan läheisimmät ihmiset eli äitini, veljeni, isoäitini ja anoppini eivät kestä sitä, että olen muuttunut nainen! Isoäitiin ja veljeen välit katkesi kokonaan. Äitiin ja anoppiin asialliset, mutta viileät välit, kun lopetin heidän pillin mukaan elämisen. Mitä tahansa ikinä teinkin, ei hyvä. Jouduin kuuntelemaan kateellisia ja ilkeitä kommentteja niin ulkonäön kuin ammatin suhteen...
Vierailija kirjoitti:
Jännä nähdä että löytyy näinkin paljon muita. Minun kohdallani puolien pitämisen aloittaminen on aiheuttanut mm. avioeron, töissä kirjallisen varoituksen saamisen, riitoja naapureiden kanssa, edesmenneen äitini kanssa välien rikkoutumisen.
Olen ajatellut että toiset ihmiset nähdään jotenkin sellaisina että heidän ei vaan kuulu sanoa mitään vastaan ja täytyy alistua.
Mikä oli töissä saamasi varoituksen peruste?
Niin tuttua tekstiä lähes kaikki kommentit. On sanottu ylpeäksi, hankalaksi, itsepäiseksi, tylyksi, ilkeäksi ym ym kun en enää olekaan hyväksikäytettävä ja kaikkeen suostuva ylikiltti "tyttö" (ikää 50+). Jo kolmekymppisenä päätin että nyt riittää kynnysmattona oleminen ja sen jälkeen olen pitänyt puoleni. Olen saanut hankalan ihmisen maineen vaikka esimerkiksi töissä olen erittäin joustava, jos se sopii minun elämääni (usein sopii ja vaihdan työkaverin kanssa työvuoroa että hän pääsee johonkin yllättävään menoon jos ei itselläni juuri silloin ole mitään menoa). Mutta en jousta aina ja kaikessa loputtomiin. Olen avulias ja ystävällinen naapureille, jos minua kohdellaan hyvin ja arvostavasti. Jos taas ei, sanon suoraan mitä ajattelen siitä että yleisavaimella mennään asuntooni (ilmoittamatta ja pyytämättä) kun olen töissä. Olen hankala ja itsepäinen, jos en ota vastaan siskoni paskaista isoa mattoa, jota hän ei viitsi itse pestä tai viedä kaatopaikalle. Hän on malliesimerkki siitä miten toisia käytetään hyväksi. Äitini vänkää ja nalkuttaa niin kauan että toinen antaa periksi, perustelee ja selittelee miksi hänen tapansa toimia on ainoa oikea. Ei vänkää enää, tein siitä kerralla lopun. Eräs ystävä tulee aina arvostelemaan kotiani, käy harvoin mutta joka kerta komentelee jostain asiasta tai kettuilee. Seuraavalla kerralla osoitan ovea että tuosta voi mennä ulos kun osannut sisällekin tulla. Lapseni sanoikin minulle vasta että hyvä että olet tuon luontoinen, ei vanhanakaan kukaan kauppias käytä kiltteyttä hyväksi kun uskallan sanoa ja kyseenalaistaa. Hänelläkin vähemmän huolehdittavaa sitten kun olen tosi vanha :)
Jaa tämänkö takia keski-ikäiset naiset ovat niin vmäisiä asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama tilanne täällä!
Välit ovat menneet sisaruksiin kun lopetin olemasta se joka pitää jengin koossa ja varmistaa että puhutaan keskenämme säännöllisesti. Nyt hyvä jos soitetaan kerran puoleen vuoteen...
Samalla huomannut miten osa "kavereista" on kaikonneet... kun ei enää vaan hiljaa kuuntele toisten löpinöitä ilman suunvuoroa tai auta aina ja joka tilanteessa, niin puhelin väheni samaa rataa. Mutta hyvä niin.
Laatu korvaa määrän. Paitsi sisarusten kohdalla - tämä tilanne harmittaa vietävästi! Pidän perhettä ja hyviä perhesiteitä tärkeinä...
Onko teillä siis välit menneet sisarusten kanssa vai ettekö vain ole yhteydessä? Tuli vain mieleen, koska mulle kerran puoleen vuoteen olisi ihan riittävästi perhekontaktia, vaikka hyvissä väleissä ollaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama tilanne täällä!
Välit ovat menneet sisaruksiin kun lopetin olemasta se joka pitää jengin koossa ja varmistaa että puhutaan keskenämme säännöllisesti. Nyt hyvä jos soitetaan kerran puoleen vuoteen...
Samalla huomannut miten osa "kavereista" on kaikonneet... kun ei enää vaan hiljaa kuuntele toisten löpinöitä ilman suunvuoroa tai auta aina ja joka tilanteessa, niin puhelin väheni samaa rataa. Mutta hyvä niin.
Laatu korvaa määrän. Paitsi sisarusten kohdalla - tämä tilanne harmittaa vietävästi! Pidän perhettä ja hyviä perhesiteitä tärkeinä...
Onko teillä siis välit menneet sisarusten kanssa vai ettekö vain ole yhteydessä? Tuli vain mieleen, koska mulle kerran puoleen vuoteen olisi ihan riittävästi perhekontaktia, vaikka hyvissä väleissä ollaankin.
Kyllä mun mielestä silloin ei ole missään väleissä tai soitetaan vaan kohteliaisuudesta kerran puolessa vuodessa, jos silloinkaan. En itse pidä ketään läheisenä jonka kanssa ei soitella ja nähdä usein. Tutut ovat erikseen ja mielestäni sisarusten kanssa pitäisi olla läheisempi kuin tutun.
Mutta meitä on moneen junaan.
Hyvä, että olet alkanut pitää puoliasi. Tunnistan hyvin liiallisen kiltteyden myös nuoremmassa itsessäni. Havahduin tilanteeseen kymmenisen vuotta sitten ja aloin pitää paremmin puoliani, mutta omalla kohdallani se saattoi aluksi näyttää vain töykeältä käytökseltä. Siitä nimittäin puuttui se sisäinen tietoisuus, että olen ihan yhtä arvokas kuin muutkin. "Puolien pitäminen" jäi jonkinlaiseksi keinotekoiseksi yritykseksi näyttää vahvemmalta ja se aiheutti kitkaa lähipiirini kanssa.
Sitten elämässäni tapahtui kaikenlaisia isoja mullistuksia, kuten syöpä, jouduin arvoimaan elämääni ja suhdettani muihin perustuksia myöten. Kun aloin miettiä asioita siitä näkökulmasta, etten tiedä olenko puolen vuoden kuluttua hengissä, tajusin etten voi haaskata elämääni muiden mielistelyyn ja pokkurointiin. Minun elämäni on tärkeä ja minun aikani arvokasta, ja saan viettää sen juuri siten kuin haluan. Saan olla asioista eri mieltä kuin muut eikä minun tarvitse selitellä, jos en pääse johonkin tapahtumaan. En tarvitse tekosyitä vaan voin sanoa, että nyt ei sovi. En kuitenkaan enää ole kenellekään tyly (ikään kuin vahvuuden osoituksena) vaan pyrin aina esittämään asiani ystävällisesti ja rakentavasti. Seison tukevasti omilla jaloillani, tiedän arvoni ja puhun muille samalta silmien korkeudelta.
Kaikilla meillä on oma hauras elämämme ja omat vaikeutemme, jotka eivät välttämättä näy ulospäin. Koen, että oman kuolevaisuuteni ymmärtäminen on antanut minulle tasapainoa ja vahvistanut itsetuntoani, enkä enää löydä itseäni altavastaajan roolista. Jos jonkun ihmisen seurassa tulee paha olo, vähennän sellaisia tilanteita, joissa olen tämän kanssa tekemisissä. Ystävyyssuhteet voivat muuttua myös kaveri- tai tuttavuussuhteiksi. Ei kaikkia kuormittaviakaan ihmissuhteita tarvitse välttämättä kokonaan lopettaa, vaan voi sen sijaan muuttaa omia odotuksiaan niiden suhteen. Hyvistä ihmissuhteista kannattaa sen sijaan pitää kiinni ja näyttää arvostuksensa niille ihmisille, jotka ovat valinneet jakaa elämänpolkunsa kanssamme hyvissä ja huonoissa vaiheissa.
Kommenttini viesti on tiivistettynä se, että kannattaa ensin yrittää löytää sisimmästään arvostus itseään kohtaan. Se ei missään tapauksessa vaadi vakavaa sairastumista, vaan sitä voi herätellä esimerkiksi järjestelmällisesti työstämällä asiaa, puhumalla itselleen kauniisti ja keskittymällä hyviin ominaisuuksiinsa. Puolien pitäminen - tai pikemminkin itseään kunnioittava käytös - kehittyy sen seurauksena.
Jaksamista sinulle ap, asiaan herääminen on ensimmäinen tärkeä askel!
Vierailija kirjoitti:
Potuttaako kun et saakaan enää myytyä tuplahinnalla jotain ala-arvoista pzkaa? Juuri tällaisia kommentteja nainen saa kun ei enää suostu ihan mihin tahansa eli vastapuolta pistelee vihaksi kun ei onnistu manipuloimaan.
Loistavaa nro 24! Otan mallia susta. Olen ollut usein ystävyyssuhteissa liian ymmärtäväinen ja kiltti ja joudun näin usein ilmaiseksi terapeutiksi.. Ei kiitos enää.
Toivottavasti miehesi oppisi arvostamaan tuota piirrettäsi.
N26
Minä olen myös lopettanut olemasta kaikkien kynnysmatto ja hyväksikäytettävä ja riitaahan siitä on tullut. Ihmiset ovat olleet aivan ihmeissään kun eivät saakaan ilmaista lastenhoitajaa tuosta vaan tai kaupassa käyttäjää tai luokseni ei voikaan tuosta vaan ulla yöpymään lomareissuilla. Nämä kaikki aina tietenkin ilman korvausta tai vastavuoroisuutta. Jos itse olen ollut apua vailla niin jo pyyntöön on suhtauduttu huvttuneen alentuneesti tai vältelty.
Reaktiot olivat alusta pitäen ettå mitä, olethan sinä aina ennenkin auttanut ja tehnyt näin ja aina on saanut ennenkin tulla teille yöksi reissuilla ja mitä ihnettä. Sitten kun älysivät ettå olen tosissaan niin yrittivät että etkö sinä voisi jne ja kun en niin suuttuivat haukkuivat ja sanoivat jopa että ei kyllå voida olla niin kuin tähän asti.... Eivät meinanneet ymmärtää ettå juuri sitä haluan ettå ei olla niin kuin tåhän asti.
Mutta monien aiempien hyväksikäyttåjien kanssa en ole missään tekemisissä koska heillä ei ole mitåän syytä olla minun kanssani tekemisissä koska eivät voi mitenkään hyötyä minusta. Muuta syytå minun seirassani olemiseen heillä ei ollut. Osan kanssa olen tekemisissä heidän puolisten mykkäkoulujen jälkeen mutta eivät enää yritä hyötyå minusta. Kaikki mainitut ovat sukulaisia tai lähisukulaisia.
Kyllå kannatti eli ap älä anna periksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko aina vastata puhelimeen eikä myöskään viesteihin.
Muita hyväksi käyttävä ihminen on yleensä empatiakyvytön sekä sitkeä.. ja keksii uuden keinon toisen jälkeen mitä käyttää pulma tilanteissa.
On viisasta ottaa etäisyyttä. Jos se toinen vaikka älyäisi, että omassa toiminnassa on jotain pielessä.
On totta ettei aina tarvitse vastata puhelimeen. Joskus oma elämä vie mennessään eikä aikaa ole ja tottavie saa viedä useammin.
En usko että hyväksi käyttäjä ymmärtää milloinkaan omaa käytöstään. Sitä on turha odottaa.
Oman kokemuksen mukaan alkaa levittämään valheita mikä sille on oikein tullut varmaan x kun on niin muuttunut.
Niille pitää vaan nauraa. Kylillä tiedetään omat asiat paremmin kuin itse!
Vierailija kirjoitti:
Suurimpana ongelma on tuo fakta, että olet aikaisemmin käyttynyt liikakakin kiltisti.
Nyt kun teit yhtäkkiä täysmuutoksen toiminnassasi niin ihmiset näkevät sen pahalla. Jos olisit aikaisemmin ollut jämäkämpi niin ihmiset olisivat omanneet sen normitilanasi eivätkä nyt pahoittaisi mieltänsä.
Ihmiset sitä ja ihmiset tätä, minäkin olen ollut liian kiltti, en enää, taistelen šen kanssa, ja olen PÄÄTTÄNYT että jos joku ei sitä kestä niin sitten ei, ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potuttaako kun et saakaan enää myytyä tuplahinnalla jotain ala-arvoista pzkaa? Juuri tällaisia kommentteja nainen saa kun ei enää suostu ihan mihin tahansa eli vastapuolta pistelee vihaksi kun ei onnistu manipuloimaan.
Ei potuta. Ravintoloitsijakin varmaan mielellään asioi sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät löydä omanarvontuntoaan neljännen "kaksneljäsenttiitalonpunkkuu" pohjalta ja salihenkilökunnan kyykyttämisen avulla.
Vierailija kirjoitti:
On myös eri asia pystyä luovimaan ihmissuhdeaallokossa pitäen oman päänsä ajautumatta riitoihin.
Voimaantuneet Keski-ikäiset Naiset on rasittavia. Ette te oikeasti koskaan mitään kilttejä ole olleet, nyt vain vaihdevuosien lähestyessä on iskenyt kahta kauheampi hiekkamyrsky pimpuliin.
Kiltit naiset osaa luovia ihmussuhdeaallokossa mutta hyväksikäyttäjät ei.
Näköjään taas se koira älähtåä johon keppi kalahtaa.
Sama homma. Riitelen nyt koko ajan mieheni kanssa kun olen ruvennut pitään puoleni ja sanomaan oman mielipiteeni. Ei sais olla liian kiltti mutta nuorena sitä vaan jotenkin on. Vanhemmiten alkaa uskaltaa sanoa asiat niin kuin ne oikeasti ajattelee ja sehän ei kaikkia miellytä.
Mulla on ykskin kaveri, joka on tavannut kaataa "murhesankonsa" aina mun niskaani mutta yhden kerran sain totaalisesti tarpeeksi. Kuuntelin tunnin sen marinaa puhelimessa ja sitten olin niin uupunut, että mua ihan oksetti. Silloin päätin, että ei kiitos enää. Ja niinpä vastaan sen vain joka kolmanteen tai viidenteen puheluun ja silloinkin pidän varani, että puhun itse enemmän, enkä anna sille niin paljon suun vuoroa.