Hoitotyön huonot palkat on vain myytti
Monesti täällä saa lukea kuinka hoitotyössä olevat naiset valittaa huonosta palkasta. Kuitenkin kun lähtee vertailemaan sitä muihin ammatteihin joissa vaatimus on ammatillinen perustutkinto niin se on täysin linjassa koulutukseen nähden, joissain ammateissa tienaa paremmin ja joissain huonommin. Esim poliisien palkka on lähes sama kuin lähärin sillä erolla että poliisit käy ammattikorkean kovilla sisäänpääsyvaatimuksilla. Palomiehet tienaa taas huonommin kuin hoitajat, jopa farmaseuteilla on vain muutaman satasen korkeampi peruspalkka ja koulutus on yliopisto.
Tietenkin palkkaa voisi aina korottaa mutta tällä hetkellä se on täysin linjassa suhteessa muihin eikä ole mitenkään huono.
Kommentit (204)
AMK- tason sh vuosiansiot kaksivuorotyö hieman alle 40000e. Ei paha! Jos tekee paljon iltoja ja viikonloppuja/ juhlapyhiä ansiotaso nousee. 1- vuorotyössä tienaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lasken hoitajien työn samanarvoiseksi, kuin jonkin kassatyön. Se ei mitään erityistä koulutusta vaadi. Jokainen nyt osaa vuoteen petata ja vaipan vaihtaa ja insuliinin pistää. Haavanhoitoonkin saa apteekista neuvot ihan tavallinen tallaaja. Verenpaineen mittaa mittari ja jopa se vaativin työ, että vaihdat pussin tippaan, on sellaista hommaa, että sen nyt oppisi alakouluikäinenkin.
Mutta kun niitä hommia ei opetella siellä töissä, vaan opinnoissa. En minä kassatyötä tehneenä olisi osannut tehdä noista asioista mitään muuta kuin vaihtaa lakanat enkä varmaan sitäkään oikeaoppisen hygieenisesti. Vai kelpaisiko sinulle hoitajiksi lukion käyneet ipanat, jotka yleensä istuvat kaupan kassalla kesät? Hoitaja antaa myös neuvontaa ja hänellä tulee olla tietoa terveydestä ja lääkeannosteluista. Et tunnu tietävän hoitajan työstä mitään.
Siellä on laitoshuoltaja pessyt sängyn ennen sinua ja luultavammin myös pedannut sen samalla. Jokainen osaa käsidesiä laittaa ennen kuin koskee johonkin. Lääkelaskut on sitten ihan eri juttu, mutta kyllä nekin oppii näköjään yksinkertaisempikin.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalle pääset peruskoulutodistuksella, kuten myös vuorovastaavaksi.
Sairaanhoitajan peruspalkka on noin 2450 e, käteen jää joku 1800 e.
Sairaanhoitaja on AMK koulutus.
Tuo sama summa on se minkä yh saa sossun luukulta pystyäkseen elämään Helsingissä!
Eli ei kannata tehdä hoitajana töitä!
Mieti että AMK:sta valmistunut poliisi tienaa vielä vähemmän, työtehtävätkin voi olla ihan mitä vaan.
Tämä siis pointtina sille että aina puhutaan kuinka miesvaltaisilla aloilla tienataan enemmän, ei se aina niin mene.
Vierailija kirjoitti:
Monien alojen palkkoja pitäisi nostaa, koska ovat niin matalia ettei niillä meinaa elää edes kohtalaisesti. Itse saan hoitajana kolmivuorossa käteen noin 2000 euroa, joskus yli ja joskus ali, lisistä riippuen. Meillä on kolme lasta, enkä minä kyllä tuolla palkalla heitä yksinäni elätä. Onneksi on puoliso jolla puolet paremmat tulot..
Sinänsä outo kommentti koska lapsella on aina toinen elättäjä. Vaikka toinen vanhemmista kuolisi ei silti jää tyhjänpäälle vaan yhteiskunta tulee apuun.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sama summa on se minkä yh saa sossun luukulta pystyäkseen elämään Helsingissä!
Niin, se peruspalkka. Jälleen kerran tarkoituksella unohdetaan lisät, jotka nostaa peruspalkkaa jopa huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Samoin myyjien liksat, riippuu tietysti tunneista. Minä kokoaikainen kassavastaava brutto 3100€.
Ei se niitä huonoimpia palkkoja ole ottaen huomioon, ettei siihen hommaan ole tarvinnut ottaa mitään opintolainoja.
ei vaadi mitään koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
no tässä on mun mielestä enemmän ongelmana suhteeton sosiaaliturva ja verotus kuin se että 2.5k palkalla ei eläisi. Ja tosiaan sairaanhoitajilta unohtuu aina kätevästi ne viikonloppu/iltalisät jotka nostaa palkan lähemmäs 3000 euroon. Totuus on että moni esim. toimisto/projektityötä tekevä tradenomi tai maisteri saa ihan yhtä paskaa palkkaa haastavista tehtävistä huolimatta, ja iltaisin valmistelevat powerpoint-slidet seuraavalle päivälle ilman mitään ylityökorvauksia, lisistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ajatellut. Hoitotyö on kuitenkin todella yksinkertaista hommaa, vaikkakin toki vastuullista. Koulutus on hyvin pintapuolista ja siitä selviää kuka hyvänsä. On paljon aloja, joissa työ on vaativaa eikä suju keneltä hyvänsä vaikka miten yrittäisi, ja palkat on silti sairaanhoitajatasoa.
Äläpä yleistä! Hoitotyötä on monenlaista ja joissain paikoissa työ on todella itsenäistä, vastuullista ja vaatii paljon erikoisosaamista ja pitkää kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei kannata tehdä hoitajana töitä!Niin, se peruspalkka. Jälleen kerran tarkoituksella unohdetaan lisät, jotka nostaa peruspalkkaa jopa huomattavasti.
Lisät KUULUU unohtaa! Peruspalkka on aina se mitä verrataan, tietysti!
Vierailija kirjoitti:
Se vain on niin, että rahaa pitää osata käyttää ja täytyy olla rehellinen oman itsensä suhteen, että mihin sitä rahaa oikeasti uppoaa ja tehdä säästöjä sieltä sun täältä, niin puroista tulee kohta virta ja huomaakin, että rahaa on säästössä.
Totta kyllä, mutta ei liity tähän keskusteluun millään tavalla!
Minullakin kolme teiniä, ja joudun tekemään kahta työtä eli oma sh työni + keikkaa vapailla ja lomilla, että saan sillä hikisellä kahdella tonnilla elätettyä lapseni. Olenkin vaihtamassa pois alalta.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin kolme teiniä, ja joudun tekemään kahta työtä eli oma sh työni + keikkaa vapailla ja lomilla, että saan sillä hikisellä kahdella tonnilla elätettyä lapseni. Olenkin vaihtamassa pois alalta.
Kumma kun moni elättää nuo kolme teiniä helposti ja vielä pienemmällä palkalla, mihin rahasi oikein menevät?
Itse työskentelen sairaalassa ja näen mitä ammattitaitoa hoitajilta vaaditaan. Kun ambulanssi tuo hätätilassa olevan potilaan ensiapuun, ei siihen tilanteeseen edes aina saavu lääkäri. Vaan hoitajat itse päättävät mitä tapahtuu. Lääkäri saattaa käydä tekemässä röntgen passituksen. Siitä teille sitä vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi tienaa luokkaa tonnin enemmän kuin lähihoitaja. Poliiseilla on niin monenlaisia lisiä että vaikea vertailla, mutta suuruusluokka on tämä.
"Poliisin palkka on paljon parempi kuin lähihoitajan. Esim. tuossa sanotaan että "Vuonna 2015 poliisin miehistöön kuuluvan kiinteän palkan keskiarvo on ollut 2 853 euroa. Säännöllisen ansion keskiarvo lisineen on ollut 3 325 euroa, ja kokonaisansion (mukana lomarahat, lisä- ja ylityöt) keskivarvo on ollut 3 607 euroa."
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/sadat-poliisit-harkitsevat-alanva…
"Yksityisen sosiaalipalvelualan tesin mukaiset lähihoitajan palkat vaihtelivat Tehyn vertailun mukaan kokemuksesta riippuen runsaasta 1 900 eurosta noin 2 100 euroon. Kunnissa keskipalkat vaihtelevat 2 100 eurosta lähes 2 300 euroon."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005995138.html
Palomiehillä on vain parin tonnin peruspalkka, en tiedä paljonko lisät nostavat sitä. Mutta jos palomiehillä on huono palkka niin kyllä on hoitajillakin.
Ei kannata tuijottaa näitä lehtien palkkavertailuja missä palkat on temmattu tuulesta. Jokainen voi tarkistaa poliisien ja hoitajien TES-palkat
Poliisi 2 066,31€
Lähäri 2 017,41 €
Vierailija kirjoitti:
AMK- tason sh vuosiansiot kaksivuorotyö hieman alle 40000e. Ei paha! Jos tekee paljon iltoja ja viikonloppuja/ juhlapyhiä ansiotaso nousee. 1- vuorotyössä tienaa vähemmän.
Kyllä se on paha! Juuri siksi kun sen eteen sitten tosiaan joutuu uhraamaan illat, yöt, viikonloput ja juhlapyhät! Jos tuon saman tienaisi peruspalkkana voisin olla samaa mieltä, mutta kun ton saa vasta kun lisät on huomioitu...
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ajatellut. Hoitotyö on kuitenkin todella yksinkertaista hommaa, vaikkakin toki vastuullista. Koulutus on hyvin pintapuolista ja siitä selviää kuka hyvänsä. On paljon aloja, joissa työ on vaativaa eikä suju keneltä hyvänsä vaikka miten yrittäisi, ja palkat on silti sairaanhoitajatasoa.
Olethan sairaanhoitaja. Tämä sinun todella yksinkertainen työsi ja pintapuolinen koulutuksesi kuulostaa hyvin erilaiselta kuin muiden hoitajien.
Minä sairaanhoitajana hoidan erittäin vakavasti sairastuneita ja loukkaantuneita lapsia. Koulutukseni ei valmistanut minua tähän työhön, mutta antoi vankan pohjan ja valmiudet kehittyä. Joka päivä annan 110%, sillä varaa virheisiin ei ole. Voin sanoa, että kun pienen ihmisen henki on hiuslangan varassa, ja se lanka on minun käsissäni, työni ei ole yksinkertaista.
Kiitos arvostuksesta.
Minä istun täysin automatisoidun koneen ääressä ja painan nappia. Bruttopalkka 5700e/kk. Ihan oikeasti, apinakin voisi tehdä työni, mutta sitä ei kukaan tiedä. Ei vastuuta, ei kiirettä. Koen että koulutukseni menee hukkaan, mutta palkka on liian hyvä että vaihtaisin työpaikkaa.
Vaimoni on sairaanhoitaja, hän juoksee töissä välillä niin, ei ehdi työpäivän aikana syömään. Vastuu on valtava ja toimenkuva laajenee koko ajan. Käy sääliksi tämän maan hoitajia. Yksi maailmalla korkeimmin arvostettu ammattiryhmä, täällä arvostus ja palkkaus pohjamudissa.
Reilu 3000e palkkaeroa ja meillä on molemmilla AMK- tutkinto.
Olen lähäri ja brutto 3300 e kk. En valita. Toki iso osa on lisiä, mutta sitähän se on nykyään alalla jos toisella. Tyhmä vertailla pelkkää peruspalkkaa. Työkään ei rankkuudessaan ollut niin paha kuin kuvittelin. Edellisessä duunissa oli enemmän tehtäviä ja osaamista ja stressitasot ylhäällä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Äitiysneuvolan kätilö-terveydenhoitaja-sairaanhoitaja (AMK). Täydet työtunnit 5 v työkokemusta: 2400€/kk brutto. Työ on yllättävän paljon kaikkea muuta kuin vastaanottotyötä, joka on työn helppo puoli. Paljon sossun kanssa säheltämistä ja ylimääräistä toimistotyötä. Olen vaihtamassa alaa. Aikaisemmin työskentelin sairaalan vuodeosastolla, jossa palkka oli bruttona (lisineen päivineen) 2300-3000€/kk. En nyt sanoisi, että palkka on hyvä. Kun mietitte mitä tuosta verojen jälkeen jää käteen niin ei se paljoa ole.
Paljonkohan tuohon palkkaan tulee säännöllisiä työtunteja vuodessa. Käsittääkseni lomia on reilummin kuin vaikka jossain perus toimistohommissa, eli samaan palkkaan nähden se toimistotyöntekijä tekee enemmän töitä.
Se vain on niin, että rahaa pitää osata käyttää ja täytyy olla rehellinen oman itsensä suhteen, että mihin sitä rahaa oikeasti uppoaa ja tehdä säästöjä sieltä sun täältä, niin puroista tulee kohta virta ja huomaakin, että rahaa on säästössä.