Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitotyön huonot palkat on vain myytti

Vierailija
17.06.2019 |

Monesti täällä saa lukea kuinka hoitotyössä olevat naiset valittaa huonosta palkasta. Kuitenkin kun lähtee vertailemaan sitä muihin ammatteihin joissa vaatimus on ammatillinen perustutkinto niin se on täysin linjassa koulutukseen nähden, joissain ammateissa tienaa paremmin ja joissain huonommin. Esim poliisien palkka on lähes sama kuin lähärin sillä erolla että poliisit käy ammattikorkean kovilla sisäänpääsyvaatimuksilla. Palomiehet tienaa taas huonommin kuin hoitajat, jopa farmaseuteilla on vain muutaman satasen korkeampi peruspalkka ja koulutus on yliopisto.

Tietenkin palkkaa voisi aina korottaa mutta tällä hetkellä se on täysin linjassa suhteessa muihin eikä ole mitenkään huono.

Kommentit (204)

Vierailija
1/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin myyjien liksat, riippuu tietysti tunneista. Minä kokoaikainen kassavastaava brutto 3100€.

Ei se niitä huonoimpia palkkoja ole ottaen huomioon, ettei siihen hommaan ole tarvinnut ottaa mitään opintolainoja.

Vierailija
2/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin myyjien liksat, riippuu tietysti tunneista. Minä kokoaikainen kassavastaava brutto 3100€.

Ei se niitä huonoimpia palkkoja ole ottaen huomioon, ettei siihen hommaan ole tarvinnut ottaa mitään opintolainoja.

Joo kaupan alan palkat on aika masentavia, itse aikoinaan tein varastotyötä PAMin tessillä, 1700€ brutto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monien alojen palkkoja pitäisi nostaa, koska ovat niin matalia ettei niillä meinaa elää edes kohtalaisesti. Itse saan hoitajana kolmivuorossa käteen noin 2000 euroa, joskus yli ja joskus ali, lisistä riippuen. Meillä on kolme lasta, enkä minä kyllä tuolla palkalla heitä yksinäni elätä. Onneksi on puoliso jolla puolet paremmat tulot..

Vierailija
4/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monien alojen palkkoja pitäisi nostaa, koska ovat niin matalia ettei niillä meinaa elää edes kohtalaisesti. Itse saan hoitajana kolmivuorossa käteen noin 2000 euroa, joskus yli ja joskus ali, lisistä riippuen. Meillä on kolme lasta, enkä minä kyllä tuolla palkalla heitä yksinäni elätä. Onneksi on puoliso jolla puolet paremmat tulot..

Eikö teillä ollut ehkäisyä?

Vierailija
5/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ajatellut. Hoitotyö on kuitenkin todella yksinkertaista hommaa, vaikkakin toki vastuullista. Koulutus on hyvin pintapuolista ja siitä selviää kuka hyvänsä. On paljon aloja, joissa työ on vaativaa eikä suju keneltä hyvänsä vaikka miten yrittäisi, ja palkat on silti sairaanhoitajatasoa.

Vierailija
6/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassalle pääset peruskoulutodistuksella, kuten myös vuorovastaavaksi.

Sairaanhoitajan peruspalkka on noin 2450 e, käteen jää joku 1800 e.

Sairaanhoitaja on AMK koulutus.

Tuo sama summa on se minkä yh saa sossun luukulta pystyäkseen elämään Helsingissä!

Eli ei kannata tehdä hoitajana töitä!

Vierailija
7/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen luonteisia ihmisiä että hankkiii varmaan paljon lappsia.

Vierailija
8/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulutuksessa pärjää kaikki ja palkka on hyvä, niin hopi hopi hakemaan koulutukseen, töitä riittää taatusti kaikille.

Vierailija
9/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi tienaa luokkaa tonnin enemmän kuin lähihoitaja. Poliiseilla on niin monenlaisia lisiä että vaikea vertailla, mutta suuruusluokka on tämä.

"Poliisin palkka on paljon parempi kuin lähihoitajan. Esim. tuossa sanotaan että "Vuonna 2015 poliisin miehistöön kuuluvan kiinteän palkan keskiarvo on ollut 2 853 euroa. Säännöllisen ansion keskiarvo lisineen on ollut 3 325 euroa, ja kokonaisansion (mukana lomarahat, lisä- ja ylityöt) keskivarvo on ollut 3 607 euroa."

https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/sadat-poliisit-harkitsevat-alanva…

"Yksityisen sosiaalipalvelualan tesin mukaiset lähihoitajan palkat vaihtelivat Tehyn vertailun mukaan kokemuksesta riippuen runsaasta 1 900 eurosta noin 2 100 euroon. Kunnissa keskipalkat vaihtelevat 2 100 eurosta lähes 2 300 euroon."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005995138.html

Palomiehillä on vain parin tonnin peruspalkka, en tiedä paljonko lisät nostavat sitä. Mutta jos palomiehillä on huono palkka niin kyllä on hoitajillakin.

Vierailija
10/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lasken hoitajien työn samanarvoiseksi, kuin jonkin kassatyön. Se ei mitään  erityistä koulutusta vaadi. Jokainen nyt osaa vuoteen petata ja vaipan vaihtaa ja insuliinin pistää. Haavanhoitoonkin saa apteekista neuvot ihan tavallinen tallaaja. Verenpaineen mittaa mittari ja jopa se vaativin työ, että vaihdat pussin tippaan, on sellaista hommaa, että sen nyt oppisi alakouluikäinenkin.

Koulutuksen voisi lyhentää vuoteen, eikä tuhlata yhteiskunnan rahoja istuttamalla hoitajia vuositolkulla koulun penkillä, kun pantais vain opettelemaan lakanan laitto ja poikkarin vetäminen suoraan ja esinahan alustan pesu. Siinäpä se melkein onkin, mitä tarvitsee osata.

Vierailija
11/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassalle pääset peruskoulutodistuksella, kuten myös vuorovastaavaksi.

Sairaanhoitajan peruspalkka on noin 2450 e, käteen jää joku 1800 e.

Sairaanhoitaja on AMK koulutus.

Tuo sama summa on se minkä yh saa sossun luukulta pystyäkseen elämään Helsingissä!

Eli ei kannata tehdä hoitajana töitä!

Kannattaa muuttaa pienelle paikkakunnalle. Asumismenot alle puolittuu.

Kolmioita saa alle 50 000 euron

Vierailija
12/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisi tienaa luokkaa tonnin enemmän kuin lähihoitaja. Poliiseilla on niin monenlaisia lisiä että vaikea vertailla, mutta suuruusluokka on tämä.

"Poliisin palkka on paljon parempi kuin lähihoitajan. Esim. tuossa sanotaan että "Vuonna 2015 poliisin miehistöön kuuluvan kiinteän palkan keskiarvo on ollut 2 853 euroa. Säännöllisen ansion keskiarvo lisineen on ollut 3 325 euroa, ja kokonaisansion (mukana lomarahat, lisä- ja ylityöt) keskivarvo on ollut 3 607 euroa."

"Yksityisen sosiaalipalvelualan tesin mukaiset lähihoitajan palkat vaihtelivat Tehyn vertailun mukaan kokemuksesta riippuen runsaasta 1 900 eurosta noin 2 100 euroon. Kunnissa keskipalkat vaihtelevat 2 100 eurosta lähes 2 300 euroon."

Palomiehillä on vain parin tonnin peruspalkka, en tiedä paljonko lisät nostavat sitä. Mutta jos palomiehillä on huono palkka niin kyllä on hoitajillakin.

Kuulun poliisin miehistöön. Ollut alalla 10v eli on jopa ikälisää. Palkan keskiarvo, johon kuuluu kaikki lisät (yö viikonloppu ym) ja lomarahat on 2500e! Ei todellakaan yli kolmea tonnia. En tiedä mistä luo luvut on tempaistu mutta aika harvassa ne kenellä voisi olla miehistössä tulot tuota luokkaa. Tutkinnan peruspalkka korkeampi, mutta ei yölisiä.

Vierailija
13/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jopa farmaseuteilla on vain muutaman satasen korkeampi peruspalkka ja koulutus on yliopisto."

Farmaseutin peruspalkka = farmaseutin palkka. Tarkistin ihan, että viime liksassa vuorolisiä 93 euroa. Ja jos kiinnostaa, se todellinen palkka kannattaa katsoa farmasialiiton sivuilta löytyvästä työehtosopimuksesta, ei Iltalehdestä. En tiedä kuka ja miksi valehtelee niissä palkkakyselyissä.

Vierailija
14/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. 2300€/kk-verot ja 15v alalla. Olen siis palkkahuipussani.

Vierailija
15/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysneuvolan kätilö-terveydenhoitaja-sairaanhoitaja (AMK). Täydet työtunnit 5 v työkokemusta: 2400€/kk brutto. Työ on yllättävän paljon kaikkea muuta kuin vastaanottotyötä, joka on työn helppo puoli. Paljon sossun kanssa säheltämistä ja ylimääräistä toimistotyötä. Olen vaihtamassa alaa. Aikaisemmin työskentelin sairaalan vuodeosastolla, jossa palkka oli bruttona (lisineen päivineen) 2300-3000€/kk. En nyt sanoisi, että palkka on hyvä. Kun mietitte mitä tuosta verojen jälkeen jää käteen niin ei se paljoa ole.

Vierailija
16/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lasken hoitajien työn samanarvoiseksi, kuin jonkin kassatyön. Se ei mitään  erityistä koulutusta vaadi. Jokainen nyt osaa vuoteen petata ja vaipan vaihtaa ja insuliinin pistää. Haavanhoitoonkin saa apteekista neuvot ihan tavallinen tallaaja. Verenpaineen mittaa mittari ja jopa se vaativin työ, että vaihdat pussin tippaan, on sellaista hommaa, että sen nyt oppisi alakouluikäinenkin.

Mutta kun niitä hommia ei opetella siellä töissä, vaan opinnoissa. En minä kassatyötä tehneenä olisi osannut tehdä noista asioista mitään muuta kuin vaihtaa lakanat enkä varmaan sitäkään oikeaoppisen hygieenisesti. Vai kelpaisiko sinulle hoitajiksi lukion käyneet ipanat, jotka yleensä istuvat kaupan kassalla kesät? Hoitaja antaa myös neuvontaa ja hänellä tulee olla tietoa terveydestä ja lääkeannosteluista. Et tunnu tietävän hoitajan työstä mitään.

Vierailija
17/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla poliiseillahan koulutus on vain pari kuukautta, toki pohjalla piti olla joko lukio tai ammattikoulutus. Nykyään poliisin koulutus on AMK-koulutus.

Vierailija
18/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin kehitysvammaisten ohjaajana, olen opiskelemassa AMK -tutkintoa ja tää on määräaikainen pesti tuolta helmikuulta elokuun loppuun. En siis ole koulutettu lähihoitaja ja minulla ei esim. ole oikeuksia jakaa lääkkeitä dosetteihin eikä edes antaa mitään lääkkeitä asiakkaille. Tämä pienentää mun palkkaa jonkin verran, peruspalkka on 2100 €/kk. Lähihoitaja, joka saa annostella ja jakaa lääkkeitä tienaa jotain 80-120 € enemmän bruttona.

Huono palkkahan tuo on jos sen laskee pelkkänä peruspalkkana, mutta itse olen yllättynyt kuinka paljon vuorotyöllä saa lisää palkkaa. Viime kuussa sain pelkkiä lisiä niin paljon, että bruttopalkka alkoi olla jotain 2600 €. Koska mulla on nyt tosi pieni veroprosentti, niin olen nettona lähellä sitä, mitä sain yli 3000 € bruttopalkasta itsenäisessä asiantuntijatyössä, jossa oli iso budjettivastuu, aina työt seurasi mukaan kotiin, pitit olla tavoitettavissa, ei sijaisia, vaan lomalta palatessa 100 sähköpostia joihin pitää reagoida asap. 

Nyt täysin stressitön työ, vuoron päättyessä menet kotiin ja mietit työasioita vasta seuraavan kerran kun olet vuorossa. Viikonlopputyöt on varmasti pidemmän päälle inhottavia ja se on ehdoton haittapuoli nykyisessä työssä. Toisaalta arkivapaat on näin kesällä tosi kivoja.

Vuorotyö myös ehdottomasti kuormittaa ja siitä pitää saada ekstraa, ihan hölöpölöä että siitä ei pitäisi maksaa. Tätä ajaa jotkut EK:n pölhöt joiden mukaan maailma on muuttunut niin, että töitä tehdään kaikilla aloilla epätyypillisinä aikoina ja kehaistaan, ettö itsekin usein saatan tehdä töitä kotona öisin kun on ihanan rauhallista ja hiljaista. Etätyö itsenäisessä asemassa olevalle on kuitenkin hiukan eri asia kuin vaikka hoitajalle, joka on silloin sunnuntaina iltavuorossa sidottu sinne työpaikalleen myös fyysisesti. Hän ei pysty vaikuttamaan, että käykö nyt ilman ollessa mukava lasten kanssa uimassa ja jätskillä ja alkaa naputtaa sähköpostia sitten sen jälkeen yöllä. Hänen on oltava paikalla tekemässä se työ juuri sillä hetkellä sunnuntaina.

Vierailija
19/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksen voisi lyhentää vuoteen, eikä tuhlata yhteiskunnan rahoja istuttamalla hoitajia vuositolkulla koulun penkillä, kun pantais vain opettelemaan lakanan laitto ja poikkarin vetäminen suoraan ja esinahan alustan pesu. Siinäpä se melkein onkin, mitä tarvitsee osata.

Kyllä sunkin hymyn hyytyy ikuisesti jos kassataidoilla joudut teholle tai kirurgiselle erikoissairaanhoitajien hoidettavaksi. Sit on vaan lapiomiehille työsarkaa.

Vierailija
20/204 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajan työ on ammattikoulutasoita ja verrattavissa kassatyöhön. Palkkaero sairaanhoitajiin on naurettavan pieni ja siksipä ammattikoulutasoiset hommat tuppaa häviämään ja tilalle palkataan sairaanhoitajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän