Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka et usko koskaan jääväsi työttömäksi, mikä on perustelusi ? Lue viesti ennen kommentointia

Vierailija
16.06.2019 |

Tässä kumoan väitteistä suurimman osan:
- alalla on töitä. Suhdanteet ovat muuttuvaisia ja hyvin työllistäneistä aloista on tullut huonosti työllistäviä
. olen osaaja alallani. Moni näin ajatellut on jäänyt työttömäksi ja yllätyksenä on tullut, että samoja paikkoja hakemassa on yhtä osaavia
- minulla on erikoisosaamista, mitä ei muilla ole. Mistäs tämän tiedät? Et mitenkään voi tietää kaikkien ihmisten erikoisosaamisaloja
- haen ahkerasti. On ihan harhakuvitelmaa, etteikö työttömistä löytyisi ahkeria työnhakijoita ja lisäksi paikkoja
hakevat myös paikanvaihtajat ja vastavalmistuneet
- alalta ei työt lopu tai alaa ei voi automatisoida. Niin ne paperityöntekijätkin ajattelivat joskus, ettei alalta työt lopu. En keksi paljonkaan aloja, mitä ei voi automatisoida. Lisäksi sitä mukaa, mitä jollakin alalla on töitä, ihmisiä suuntautuu ja pian on ylitarjontaa
- olen lääkäri. Ihmiset alkavat käydä halvemmissa lääkäreissä ulkomailla ja samalla ulkomailta tulee tänne halvempia lääkäreitä, joten kilpailua vähitellen tulee.
- olen lääkäri kunnassa, mihin olin ainoa hakija. No sieltä kunnasta lähtee ne ihmiset pois ja liikkuvuuden lisääntyessä harvat jäljelle voivat hakeutua muualle
- olen hoitaja. Hoitoalalla on työttömyyttä jo nyt ja ulkomailta hamutaan halvempia hoitajia
- perustaisin yrityksen. No se on helppoa, yrityksen saaminen kannattavaksi onkin jo asia erikseen.
- olen töissä suuressa vakavaraisessa yrityksessä. No moni oli 90-luvun alussa tällaisissa, 1995 niistä yrityksistä oli vain muisto jäljellä. Kyllä se lama säännöllisin väliajoin kohtaa
- asun maassa, jossa töitä saa kaikki halutessaan tai muutan sellaiseen maahan. No jos tähän pystyy, niin sitten ehkä voisin uskoa. Hanttihommiin pääsee koulutettu helpommin muualla kuin Suomessa. Itse silloin kun jäin työttömäksi äitiyslomalla, en voinut pienten lasten takia lähteä, mutta varmaan sinkkuna olisin lähtenyt saman tien.

Mä tiedän aika monta (itseni lisäksi), jotka ovat jääneet työttömäksi, vaikka ovat luulleet, että työn saamiseen riittää pelkkä halu. Olen sen jälkeen käynyt lisää kouluja, saanut töitä ja nykyään itse olen erikoisosaaja alallani, joka ei ole kovin mediaseksikäs eikä haluttu, mutta silti en ollut ainoa pätevä hakija. En ole mitenkään varma, että työllistyn tuosta vaan ilman kovaa työtä, jos firman toiminta loppuu jossain vaiheessa. Omalla alallani onneksi yrittäjyys on aika tyypillistä, mutta ala on tosi suhdanneherkkä, eli vaikeuksiin voi joutua, jos ei ole valmiina projekteja yrityksen perustamisvaiheessa.

Kommentit (143)

Vierailija
41/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin aloitukseen sairastumisesta johtuva työttömyys. Ihan arkipäivää, että sairastumisen vuoksi joudutaan jättämään työ eikä työtä jossa voisi toimia noin vaan löydy.

Vierailija
42/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapula-ala, julkinen sektori. Ehdin omakustanteiselle eläkkeelle ennen kenkää. (Yritetty on nuorena, välillä meinaa vieläkin hävettää. Sittemmin olen keskittynyt työnteon välttelyyn erilaisilla vapailla.)

Tässä ketjussa näkyy se, miksi poliisit äänestävät kokoomusta. Koska ovat niin vieraantuneita työttömyyden uhasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeelle jääminen on niin lähellä, etten todennäköisesti ehdi enää joutua työttömäksi. 

Vierailija
44/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"olen hoitaja. Hoitoalalla on työttömyyttä jo nyt ja ulkomailta hamutaan halvempia hoitajia"

Jaa, ammattibarometri näyttäisi vähän muuta: https://www.ammattibarometri.fi/kartta2.asp?vuosi=19i&ammattikoodi=3221…

Vaaleansininen: Pulaa hakijoista

Tummansininen: Paljon pulaa hakijoista.

Vierailija
45/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion virka, lisäksi osaamista erittäin suppea lta erikoisalalta, jopa oman minsteriön sisällä.

Minulla oli valtion virka ja YT-neuvottelujen jälkeen minut irtisanottiin, koska olin yksikön vanhin ja virkaiältään pisimpään valtiolla ollut. KHO kumosi päätöksen 4 vuotta myöhemmin ja sain vanhan virkani takaisin. Sain myös palkan noiden 4 vuoden ajalta.

Erikoisosaamisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, tuleeko irtisanotuksi.

Vierailija
46/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion virassa. Aika kova irtisanomissuoja. Käytännössä mahdotonta jäädä työttömäksi.

Kyllä näitä valtionkin toimintoja yhtiöitetään osakeyhtiöiksi, jolloin irtisanomissuojat muuttuvat. Sitten näitä valtion osakeyhtiöiden toimintoja lisäksi myydään erilaisille yksityisille palveluyhtiöille, jos toiminto ei ole yhtiön perusliiketoiminnan mukaista. Hyvänä esimerkkinä mainittakoon VR:n palkanlaskenta.

Vierailija
47/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erinomaiset verkostot, joten työttömyys on epätodennäköistä. Töitä tulee joka tapauksessa olemaan, ne eivät katoa. Pitää vain tuntea ne ihmiset, joista kulloinkin on töiden löytämisessä apua. Eikä pidä kuvitella, että joku kapea erityisosaaminen riittää, pitää koko töissäoloaika kehittää osaamistaan siten, että osaa muutakin kuin sen, mitä aikanaan koulussa oppi.

Vierailija
48/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin arvasin heti, että poliisit täällä retostelee.

Vierailija
49/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtion virassa. Aika kova irtisanomissuoja. Käytännössä mahdotonta jäädä työttömäksi.

Kyllä näitä valtionkin toimintoja yhtiöitetään osakeyhtiöiksi, jolloin irtisanomissuojat muuttuvat. Sitten näitä valtion osakeyhtiöiden toimintoja lisäksi myydään erilaisille yksityisille palveluyhtiöille, jos toiminto ei ole yhtiön perusliiketoiminnan mukaista. Hyvänä esimerkkinä mainittakoon VR:n palkanlaskenta.

Minäkin olin urani alussa valtiolla töissä, sittemmin ala on eriytetty, en minä muista näitä kaikkia kuvioita, mutta en ole enää virkasuhteessa, vaan työsuhteessa. Tämän muutoksen jälkeen irtisanomissuoja merkittävästi huononi, mikä on kyllä järjellä ajatellen aivan oikein ja ymmärrettävää. Mutta silti luultavasti ehdin eläkkeelle, ennemmin kuin joutuisin työttömäksi. Jos sairastuisin tiettyihin tauteihin, pääsisin aika automaattisesti sairauseläkkeelle siihen erikoiseläköitymisikääni asti. Mutta siihenkin prosessiin menisi niin kauan, että olisin luultavasti sairauslomalla eläkkeeseen asti. 

Vierailija
50/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion virasta jää työttömäksi helposti, kun koko yksikkö lakkautetaan tai laitos muutetaan osakeyhtiöksi esim. VR:n tapaan. VR on irtisanonut ihmisiä ja lakkauttanut lipunmyynnit lähes kaikkialta isoimpia kaupunkeja lukuunottamatta. Miten tietämättömiä ihmiset ovat tästä? 

Vierailija
51/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on erinomaiset verkostot, joten työttömyys on epätodennäköistä. Töitä tulee joka tapauksessa olemaan, ne eivät katoa. Pitää vain tuntea ne ihmiset, joista kulloinkin on töiden löytämisessä apua. Eikä pidä kuvitella, että joku kapea erityisosaaminen riittää, pitää koko töissäoloaika kehittää osaamistaan siten, että osaa muutakin kuin sen, mitä aikanaan koulussa oppi.

Olet oikeilla jäljillä. Suurin osa "en ole koskaan ollut työttömänä kehujista" vain ei ole tuota tehnyt. Juuri valtiolla olen tavannut heikoimman osaamistason joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. 

Vierailija
52/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vakituinen työpaikka, pitkä kokemus ja suoriudun tehtävistäni erittäin hyvin (täydet bonarit suoriutumisesta tänäkin vuonna) yrityksessä joka hoitaa lakisääteistä tehtävää. Suppea erikoisala eikä osaajia voi vain repäistä kadulta töihin. Löysiä firmassa ei ole vaan paljon pitää tehdä töitä, aina on pikemminkin pulaa työntekijöistä. Vaikka digitalisaatio on nopeuttanut prosessissa jotain tehtäviä on lopputuotos kuitenkin riippuvainen täysin työntekijöiden ajattelutyöstä jota automatiikka ei voi hoitaa.

Vierailija
53/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En jää työttömäksi, koska tiedän paljon ja olen ahkera." Ihan sama mitä tiedät, jos sairastut syöpään ja sinut irtisanotaan suuryrityksestä yt-neuvotteluista. Pitihän firmalle rakentaa uusi liikepalatsi Helsinkiin.

Tervetuloa oikeudenmukaiseen Suomeen. 

Vaikea uskoa, että kukaan oikeasti kuvittelee, ettei voisi jäädä työttömäksi. Valitettavasti usein käy vaan huono tuuri. Mistä sitä voi tietää, mikä firma joskus menee konkurssiin tai mikä kunta kaatuu.

Vierailija
54/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen sektorin työntekijät voivat olla aika varmoja työpaikoistaan toisin kuin yksityisellä sektorilla jossa kärvistellään yt-neuvotteluista toisiin jatkuvassa epävarmuudessa. Voisitteko te julkisen puolen tyypit ottaa tämänkin huomioon kun valitatte huonoa palkkaustanne yksityiseen puoleen verrattuna. Samoin kuin pidemmät vuosilomanne, joka taas näin lomakaudella on ajankohtainen. Sori vähän ohi aiheen mutta tulipa noista vastauksista mieleen.

Minä ainakin olen erittäin tyytyväinen palkkaani. 

Vierailija
55/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vakituinen työpaikka, pitkä kokemus ja suoriudun tehtävistäni erittäin hyvin (täydet bonarit suoriutumisesta tänäkin vuonna)

Nämä seikat eivät kyllä estä sitä, etteikö voisi joutua irtisanotuksia ja korvatuksi nuoremmalla ja halvemmalla. Jätin tarkoituksella lopun viestistäsi lainaamatta, koska aika moni uskoo tällaisen seikan vuoksi olevansa turvassa - ei ole. 

Vierailija
56/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä kunnallisella puolella vakituisessa virassa. Työntekijöistä määräaikaisia noin 30%. Jos tulisi yt:t, he lähtisivät ensin. Sen jälkeen eläkeputkeen ne vakituiset, joilla siihen mahdollisuus. 

Oma työnkuva on sellainen, että vaatii noin kahden vuoden perehtymisen ennenkuin voi toimia täysin itsenäisesti. Itselläni työkokemusta 10 vuotta. 

Jos en itse töpeksi töissä tai kehitä esim alkoholiongelmaa, niin työnantaja ei minua pihalle laita. 

Vierailija
57/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään työttömäksi, jos Eu kaatuu. 

Vierailija
58/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... kirjoitti:

niin, helppohan sitä on työttömät haukkua kun on valtion hommissa suojassa, hävetkää

Pitäisi oikein hävetä sitä että on ollut fiksu ja turvannut oman työllisyytensä? :,D

Valtion hommiin mennään pääasiassa suhteilla. Itse olin  harjoittelussa siellä joskus ja kun määräaikaisia vakinaistettiin, huomasin että  valitettavasti se palkkaaminen ei perustunut osaamiseen, vaan suuriäänisyyteen enemmänkin. Yksi palkattiin ihan todella sillä perusteella, että  hän itki, että tuli avioero ja nyt on pakko saada töitä. Parempia olisi ollut. 

Valtion työpaikka ei ole varma. Laitoksia on lakkautettu ja toimintoja supistettu. Vai tietääkö joku vielä esim. jonkun, joka on töissä Postipankissa tai TVL:lla? 

Eipä tosiaankaan aina pätevintä valita vaan se "tuttu jostain", valitettavasti.

Seurasin kerran työhaastattelua missä palkattiin sellainen tyyppi sisään jonka isä oli paikassa jonkinlaisena  talkkarina. Iskä kävi huikkaamassa reksille ryhmähaastattelun alkaessa että mun tyttö on kans tulossa tänne työhaastatteluun. Tyttöä ei haastattelussa näkyny , mutta paikan sai. Mutta ehkä tyttö tosiaan oli paikkaan hakijoista pätevin ? Jäi vain jotenkin omituinen olo tuosta.

Vierailija
59/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntapuolella lakisääteisessä työssä, joten ei voida ulkoistaa. Uskon, että työttömyysuhka on olematon ellei sitten itse heitä lekkeriksi. Työn ohella suoritettu tutkinto myös plakkarissa.

Vierailija
60/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion viroissa olevat, miten niin varma paikka? Tielaitos, VR ja posti olivat varmoja valtion työpaikkoja joskus. Työvoimatoimistoja aiotaan yksityistää ja ely-keskuksia luultavasti lakkautetaan vähitellen.  Noissakin toimintoja tehostetaan välillä säästösyistä. Verotoimistoissa on paljon vähemmän tarvetta ihmisille kuin 20 vuotta sitten, koska paperin määrä on vähentynyt ja hommat tapahtuu verkossa. Työkkärit, kelat ja verotoimistot on hävitetty pieniltä paikkakunnilta. Mikä takaa, ettei ne katoa keskisuuriltakin, sitä mukaa, kun palvelut siirtyy verkkoon yhä enemmän?  

Itse olen ollut valtiolla. Ei minusta siellä palkka ollut yhtään huonompi kuin vastaavissa tehtävissä yksityisellä. Etuja oli tosin vähemmän, mutta lomaa enemmän ja työaika päivässä vartin lyhyempi  kuin muualla. 

Olen Verohallinnossa työssä. Meillä vähenee henkilötyövuositarve koko ajan ja koko ajan jää vielä enemmän ihmisiä eläkkeelle. Työtä automatisoidaan niin paljon kuin voidaan. Silti on pakko rekrytoida lisää, sillä luonnollinen poistuma on hurja. Henkilöt, joilla on korkeakoulututkinto ja asiantuntemus kovalla tasolla, saa koko ajan haastavampia tehtäviä. Eli ei, en pelkää työttömyyttä. Yhtään. Meiltä ei ole irtisanottu ketään ikinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä