Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka et usko koskaan jääväsi työttömäksi, mikä on perustelusi ? Lue viesti ennen kommentointia

Vierailija
16.06.2019 |

Tässä kumoan väitteistä suurimman osan:
- alalla on töitä. Suhdanteet ovat muuttuvaisia ja hyvin työllistäneistä aloista on tullut huonosti työllistäviä
. olen osaaja alallani. Moni näin ajatellut on jäänyt työttömäksi ja yllätyksenä on tullut, että samoja paikkoja hakemassa on yhtä osaavia
- minulla on erikoisosaamista, mitä ei muilla ole. Mistäs tämän tiedät? Et mitenkään voi tietää kaikkien ihmisten erikoisosaamisaloja
- haen ahkerasti. On ihan harhakuvitelmaa, etteikö työttömistä löytyisi ahkeria työnhakijoita ja lisäksi paikkoja
hakevat myös paikanvaihtajat ja vastavalmistuneet
- alalta ei työt lopu tai alaa ei voi automatisoida. Niin ne paperityöntekijätkin ajattelivat joskus, ettei alalta työt lopu. En keksi paljonkaan aloja, mitä ei voi automatisoida. Lisäksi sitä mukaa, mitä jollakin alalla on töitä, ihmisiä suuntautuu ja pian on ylitarjontaa
- olen lääkäri. Ihmiset alkavat käydä halvemmissa lääkäreissä ulkomailla ja samalla ulkomailta tulee tänne halvempia lääkäreitä, joten kilpailua vähitellen tulee.
- olen lääkäri kunnassa, mihin olin ainoa hakija. No sieltä kunnasta lähtee ne ihmiset pois ja liikkuvuuden lisääntyessä harvat jäljelle voivat hakeutua muualle
- olen hoitaja. Hoitoalalla on työttömyyttä jo nyt ja ulkomailta hamutaan halvempia hoitajia
- perustaisin yrityksen. No se on helppoa, yrityksen saaminen kannattavaksi onkin jo asia erikseen.
- olen töissä suuressa vakavaraisessa yrityksessä. No moni oli 90-luvun alussa tällaisissa, 1995 niistä yrityksistä oli vain muisto jäljellä. Kyllä se lama säännöllisin väliajoin kohtaa
- asun maassa, jossa töitä saa kaikki halutessaan tai muutan sellaiseen maahan. No jos tähän pystyy, niin sitten ehkä voisin uskoa. Hanttihommiin pääsee koulutettu helpommin muualla kuin Suomessa. Itse silloin kun jäin työttömäksi äitiyslomalla, en voinut pienten lasten takia lähteä, mutta varmaan sinkkuna olisin lähtenyt saman tien.

Mä tiedän aika monta (itseni lisäksi), jotka ovat jääneet työttömäksi, vaikka ovat luulleet, että työn saamiseen riittää pelkkä halu. Olen sen jälkeen käynyt lisää kouluja, saanut töitä ja nykyään itse olen erikoisosaaja alallani, joka ei ole kovin mediaseksikäs eikä haluttu, mutta silti en ollut ainoa pätevä hakija. En ole mitenkään varma, että työllistyn tuosta vaan ilman kovaa työtä, jos firman toiminta loppuu jossain vaiheessa. Omalla alallani onneksi yrittäjyys on aika tyypillistä, mutta ala on tosi suhdanneherkkä, eli vaikeuksiin voi joutua, jos ei ole valmiina projekteja yrityksen perustamisvaiheessa.

Kommentit (143)

Vierailija
21/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virkasuhde ei ole onni ja autuus, sillä virka voidaan lakkauttaa. Sen lisäksi julkisella puolella, etenkin kunnissa, on yt-neuvotteluja käynnissä, ihmisiä irtisanotaan niissäkin. Kouvolassa päättyi äsken yt:t, joku siellä asuva voinee kertoa, miten monen työsuhde päätettiin. Työpaikka voi lähteä myös konkurssin vuoksi. Tuskin kukaan Anttilassa työskennellyt uskoi, että kaksi viikkoa myöhemmin palkanmaksu loppui.

Tämä näyttää olevan monelle vieras ajatus, että työpaikkkoja menee konkurssiin. Silloin työt voivat loppua kuin veitsellä leikaten, eikä mitään yt-neuvotteluja käydä. Minä 90-luvulla olin töiden loppuessa äitiyslomalla ja sain kuulla asian kaksi tuntia ennen pillien pussiin laittamista, muut olivat kuulleet samana aamuna - myös paikallinen päällikkö sai lähteä saman tien. Pääkonttoriin jäi väkeä tekemään "loppusiivouksen". Ei niistä konkursseista nykyäänkään kovin paljon etukäteen aina ilmoiteta. Ehkä nykyään vähän aiemmin, mutta ei aina. Eikö se yksi huonekaluliike ainakin loppunut aika äkillisesti? Koti-idea vai mikä se oli. 

Vierailija
22/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen sektorin työntekijät voivat olla aika varmoja työpaikoistaan toisin kuin yksityisellä sektorilla jossa kärvistellään yt-neuvotteluista toisiin jatkuvassa epävarmuudessa. Voisitteko te julkisen puolen tyypit ottaa tämänkin huomioon kun valitatte huonoa palkkaustanne yksityiseen puoleen verrattuna. Samoin kuin pidemmät vuosilomanne, joka taas näin lomakaudella on ajankohtainen. Sori vähän ohi aiheen mutta tulipa noista vastauksista mieleen.

Julkisen puolen työntekijät eivät ole missään turvassa. Monessa kunnassa on talous kuralla ja väkeä vähennetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "olen valtiolla, ei voi irtisanoa" -kirjoittelijat provoilevat. Minä olen oikeasti valtiolla. Meillä on ollut useat yt:t ja kenkää on saatu, vaikka oltaisiin viroissa. Virat yksinkertaisesti lakkautetaan. Työsuhteisilla tietysti sama homma.

Vierailija
24/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En jää työttömäksi, koska tiedän paljon ja olen ahkera." Ihan sama mitä tiedät, jos sairastut syöpään ja sinut irtisanotaan suuryrityksestä yt-neuvotteluista. Pitihän firmalle rakentaa uusi liikepalatsi Helsinkiin.

Tervetuloa oikeudenmukaiseen Suomeen. 

Vierailija
25/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kunnan virassa lakisääteisessä palvelussa, joka lähtökohtaisesti on liian pieneen resurssoitu ja hommia ei tällaisenakaan saada tehdä. Alalla on yleisesti työvoimapula ja työllisyys 100%.

Vierailija
26/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se olisi mahdollista. Suomessa on ankea työvoimapula 😂. Ulkomailta haalitaan hätäapua, lukutaidottomatkin kelpaa.

Vierailija
27/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiset lopettaa lisääntymisen ja oman työssäkäymisensä (suurin osa asiakkaiden vanhemmista työssäkäyvi, tai sitten opiskelijoita) niin sitten loppuu työnikin. Robotti tmv ei tätä työtä voi tehdä.

Vierailija
28/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko puoliakaan tähän ketjuun kirjoittaneista. Olen sen verran omassa ja lähipiirin elämässä nähnyt näitä yllättäviä muutoksia ja romahtamisia, että täällä joko provoillaan tai sitten on luotu jonkinlainen mielikuvitustarina oman psyykeen suojaksi.

Työelämä on nykyään todella arvaamaton ja raaka, ihan jokaiselle. Jos olet jokin perintörahoilla elävä, politiikkaan verkostoutunut nimekäs henkilö, saatat olla turvassa.

Vierailija
29/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on yt:t meneillään monissa kunnissa ja onpa niitä valtiollekin ollut. Ei julkisen sektorin viroissa ja toimissa olevat yhtään sen enempää suojassa potkuilta kuin muillakaan aloilla.

Vierailija
30/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion virassa, ellen tee jotain iso mokaa itse, en jää työttämäksi.

Vierailija
31/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän on yt:t meneillään monissa kunnissa ja onpa niitä valtiollekin ollut. Ei julkisen sektorin viroissa ja toimissa olevat yhtään sen enempää suojassa potkuilta kuin muillakaan aloilla.

Meinaat, että Itäkeskuksen terveysaseman lääkäri tai Vantaan lastensuojelun sossu olisivat irtisanomisuhassa? Tai miten olisi Migrin oleskelulupakäsittelijä tai vaikkapa kuulontutkija Turussa?

Vierailija
32/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei siis itse jäänyt työttömäksi vaan työllistyi uudelleen?

Vierailija
33/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä erittäin työllistävä ala, töitä saisi tehdä vaikka 24/7 jos jaksaisi ja ehtisi. Koulutusta on lisätty, mutta jostain syystä töihin ei silti saada tekijöitä. Työ melko raskasta ja palkka kehnohko, joten jos sitä jaksaa tehdä, töitä riittää niin kauan, kunnes kehitetään robotti joka voi tehdä meidän työmme. Teoriassa sellainen on jo jossain määrin saatavilla, mutta kustannukset kyseisestä robotista ovat niin kovat, ettei sitä ole järkevää ottaa käyttöön.

Vierailija
34/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaat, että Itäkeskuksen terveysaseman lääkäri tai Vantaan lastensuojelun sossu olisivat irtisanomisuhassa? Tai miten olisi Migrin oleskelulupakäsittelijä tai vaikkapa kuulontutkija Turussa?

Kyllä.

Vierailija
35/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko Supon nettitrollin hommista jäädä työttömäksi?

Vierailija
36/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni on noissa hommissa ja kuinka paljon noihin hommiin voi työllistyä? Virkasuhteita on paljon muitakin.

Vierailija
37/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo työtön. Kjeh räh.

Vierailija
38/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virka valtiolla verohallinnolla jossa tehty viimeiset 10+ vuotta väen vähennystä luonnollisen poistuman kautta eli rekrytoitu vähemmän kuin väkeä jää eläkkeelle / lähtee muuten.  

Vierailija
39/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni on noissa hommissa ja kuinka paljon noihin hommiin voi työllistyä? Virkasuhteita on paljon muitakin.

Eiköhän kaikissa noissa hommissa ole kymmeniä ihmisiä ja koko ajan haku päällä, koska virkoja on täyttämättä työvoimapulan vuoksi.

Vierailija
40/143 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kuusi tutkintoa lukion jälkeen suoritettuna. Olen kokenut irtisanomisen, mutta se ei liittynyt mitenkään minuun vaan työnantajani taloudelliseen tilanteeseen.

Myt olen lisäksi opetellut ihan kädentaitoja vaativan ammatin. Se on minulle kuin harrastus, josta saan lisätuloja.

Nykyään olen yksityisyrittäjä. Saisin kyllä palkkatöitä, vaikka kirjanpitäjän tai opettajan homman, mutta en ole enää suostunut palkolliseksi. Yrittäjänä saan itse valita asiakkaani ja työrytmini.

Kyllä tässä maassa töitä riittää kun katsoo hieman laajemmin työtehtäviä, jossa on työntekijäpulaa.

AY-liikkeestä olen eronnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi