Saako vanhemmat kassahenkilöt jotain tyydytystä, kun kyselevät henkkareita selvästi aikuiselta?
Ja oikein tarkkaan täytyy sihdata. Tätä olen huoimannut usein. Onko jokin pätemisen tarve, kun ei ole koskaan elämässään päässyt olemaan auktoriteettina missään, niin kassalla sitä on hyvä harrastaa?
Kommentit (222)
Oltiin miehen kanssa kaupassa, suuressa marketissa, jossa toisella puolella on iso kilpailijan kauppa. Punainen ja Vihreä kauppa. Toisessa niistä oltiin.
Ostin omat tuotteeni ensin miestä ennen. Ostokseni sisälsivät vain ruokatarvikkeita. Maksoin ja menin pakkaamaan.
Mies oli seuraavana jonossa. Hänellä oli ostoksissaan 2 olutta. Hän on minua nuorempi. Kassa ei tainnut häneltä kysyä papereita, mutta koska kuuluin samaan seurueeseen, hän kysyi minulta 40 vuotiaalta naiselta paperit. Näytin mukisematta. Kassana oli noin 50-60 vuotias nainen.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun teidän 16-vuotiaalle myydään olutta marketista, niin turha tulla palstalle vinkumaan, kun kassa ei kysynyt papereita ja möi lapselle alkoholia.
Kun sille 16-vuotiaan äidille tai isälle ei myydä olutta tai alkoholitonta glögiä, niin kyllä siitä voi oikeasti vinkua.
Olet ollut vastuussa siitä teinistä 16vuotta, mutta olutta et saa ostaa kaupasta, siinä on liian suuri vastuu sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin miehen kanssa kaupassa, suuressa marketissa, jossa toisella puolella on iso kilpailijan kauppa. Punainen ja Vihreä kauppa. Toisessa niistä oltiin.
Ostin omat tuotteeni ensin miestä ennen. Ostokseni sisälsivät vain ruokatarvikkeita. Maksoin ja menin pakkaamaan.Mies oli seuraavana jonossa. Hänellä oli ostoksissaan 2 olutta. Hän on minua nuorempi. Kassa ei tainnut häneltä kysyä papereita, mutta koska kuuluin samaan seurueeseen, hän kysyi minulta 40 vuotiaalta naiselta paperit. Näytin mukisematta. Kassana oli noin 50-60 vuotias nainen.
Ei oo kassan syy, mutta onko tuossa koko politiikassa mitään järkeä?
Minulta ei aina kysytä papereita. Ja minä sentään olen vasta 24. Liekö kettuilua sekin? Monesti itse tyrkyttämässä ajokorttia kassalle.
Vierailija kirjoitti:
https://www.pty.fi/ajankohtaista/tiedotteet/uutinen/article/uusi-ikaera…
AP TÄSSÄ SULLE. Ja muillekin jotka ihmettelee.
Kyllä nyt on maksettu asiantuntijalle tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vaikka lain mukaan kaikilta alle 30-vuotiaan näköisiltä tulisi aina kysyä paperit.
Siis ei kai tuo kolmikymppisiltä paperien kysely sentään lakiin perustu, vaan on kaupan itse käyttöön ottama toimintatapa?
Laki sanoo, että alaikäisille ei saa myydä. Ei se sano ettei paperittomille saa myydä tai, että ehtona on papereiden näyttäminen.
Ei kukaan tee rikosta vaikkei papereita kysytä, jos henkilö on täysi-ikäinen. Ongelma syntyy vain jos henkilö on alaikäinen. Vaikka paikalla olisi mikä mysteerishoppaaja, niin jos 4kymppinen ostaa olutta, eikä häneltä kysytä papereita, niin mitään väärää ei ole tapahtunut. Ei siitä voi nostaa syytettä ketään vastaan, koska olueen ostamiseen vaaditaan ikä ei papereita ja se ikä täyttyy.
Kaupan vastuullisuuden nimissä selkeästi yli 18-vuotias ei saa saunaolutta jos ei ole papereita mukana ja myyjän mielestä näyttää alle 30-vuotiaalta. Mä kutsun tota huonoksi palveluksi.
Vierailija kirjoitti:
Tyydyttynyt kassa-akka kirjoitti:
Jos ohjeistus on se, että alle 30v näköisiltä kysytään, niin silloin kysytään.
Työnantaja seuraa sitä taajuutta, jos et kysy riittävän usein, niin varoitus tulee että heilahtaa.Näin meillä.
Mitä sitten jos ei tule alle 30v näköisiä? Ja miten sitä seurataan? Kyttääkö työnantaja jostain kamerasta kassaa?
Jos käytät s-etukorttia tai plussakorttia, niistä näkee sen iän. Ja paljon muutakin tietoa. Ja kuittiin tarttee merkata (meillä numerokoodit) esim tupakka tai alkoholiostojen henkkareiden varmennus. Koodi ei näy kuitissa mikä tulee asiakkaalle.
Jotenkin kyllä tuntuu siltä, että saavat. Lähimmässä kaupassa (pikku-Alepa) on sellainen vähän erikoinen keski-ikäinen nainen kassalla, joka pyytää joka ikinen kerta minulta henkkarit, vaikka on nähnyt ne siis kymmeniä kertoja ja tietää, että olen reilusti yli täysi-ikäinen. Unohdin kerran henkkarini kotiin, ei suostunut myymään. Piti ihan tosi käydä parin kilometrin päästä kotoa ne hakemassa. Nainen siis todella oli nähnyt ne KYMMENIÄ kertoja ja hyvin tiesi ikäni. Minusta tällainen tilanne on yksinkertaisesti asiakkaan pompotusta ja vältänkin kauppaa aina, kun näen kyseisen naisen kassalla, ihan siis käännyn ovelta ja lähden kauemmas kauppaan. Muut kassat tuossa kaupassa eivät ole henkkareita minulta kyselleet sen jälkeen, kun kerran ovat ne nähneet... jos tämä ei ole tahallista kiusaamista, niin en tiedä mikä sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja seuraa sitä taajuutta, jos et kysy riittävän usein, niin varoitus tulee että heilahtaa.Näin meillä.
Mitä sitten jos ei tule alle 30v näköisiä? Ja miten sitä seurataan? Kyttääkö työnantaja jostain kamerasta kassaa?
Jos käytät s-etukorttia tai plussakorttia, niistä näkee sen iän. Ja paljon muutakin tietoa. Ja kuittiin tarttee merkata (meillä numerokoodit) esim tupakka tai alkoholiostojen henkkareiden varmennus. Koodi ei näy kuitissa mikä tulee asiakkaalle.
Kukaan ei koskaan käytä toisten etukortteja? Todella ankea iän varmennusmenetelmä.
Minä ihmettelen niitä pimpittäjiä, joita henkkareiden kysely ärsyttää.
Kuinka vaikeaa voi olla se henkkareiden mukanapitäminen?
Ja jos henkkarit ei ole mukana ja siideri ja kalja jää saamatta, niin olet kyllä melkoinen alkoholisti jos pimpsahdat ja raivostut asiasta.
Minä olen 35 v, eikä kyllä haittaa yhtään vaikka henkkareita kysellään. Osaan pitää ajokortin mukana eikä sen näyttämiseen kauaa mene.
Te joita kaljan jääminen kassalle raivostuttaa, menkää hoitoon. Aloittakaa vaikka AA-kerhosta ;)
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kyllä tuntuu siltä, että saavat. Lähimmässä kaupassa (pikku-Alepa) on sellainen vähän erikoinen keski-ikäinen nainen kassalla, joka pyytää joka ikinen kerta minulta henkkarit, vaikka on nähnyt ne siis kymmeniä kertoja ja tietää, että olen reilusti yli täysi-ikäinen. Unohdin kerran henkkarini kotiin, ei suostunut myymään. Piti ihan tosi käydä parin kilometrin päästä kotoa ne hakemassa. Nainen siis todella oli nähnyt ne KYMMENIÄ kertoja ja hyvin tiesi ikäni. Minusta tällainen tilanne on yksinkertaisesti asiakkaan pompotusta ja vältänkin kauppaa aina, kun näen kyseisen naisen kassalla, ihan siis käännyn ovelta ja lähden kauemmas kauppaan. Muut kassat tuossa kaupassa eivät ole henkkareita minulta kyselleet sen jälkeen, kun kerran ovat ne nähneet... jos tämä ei ole tahallista kiusaamista, niin en tiedä mikä sitten on?
Etkö kerrasta oppinut pitämään henkkareita mukana?
Ei haittaa 😊 Tänä vuonna minulta on kysytty papereita enemmän kuin aikoihin. Viimeksi viime viikolla Prismassa, kun ostin miehelleni saunaoluen. En kuvittele näyttäväni alaikäiseltä, vaan kiikunkaakun kolmikymppiseltä, siksi kysyvät. Täytän siis piakkoin 38 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei koskaan käytä toisten etukortteja? Todella ankea iän varmennusmenetelmä.
Oletuksena/sääntönä on ettäetukortti on henkilökohtainen.
Teoriassa kassan pitäisi poistaa bonukset/plussat jos huomaa että käytetään jonkun muun kun omaa henkilökohtaista etukorttia.
Vierailija kirjoitti:
Kassan kuuluu kysyä henkkarit myös kavereiltaan, sisaruksiltaan, kanta-asiakkailta, jotka näyttävät alle 30-vuotiailta. Koska ikinä ei voi tietää milloin alkoholitarkastaja on seuraavana jonossa (itselläni oli kerran, kun möin alkoholit kavereilleni kysymättä papereita, suht v-mäinen tilanne selitellä). Tai milloin joku toinen asiakas jonossa huomaa ettei papereita kysytty ja ilmoittaa Valviraan, että "kaupassa X myydään alaikäisille/ei kysytä henkkareita".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö kerrasta oppinut pitämään henkkareita mukana?
Minun henkilöllisyystodistukseni sattuu olemaan passi ja se sattui sillä hetkellä olemaan toisessa laukussa kotona enkä ollut huomannut. Miten tällaista typerää käytäntöä joku vielä puolustelee? Se nainen ihan tosi on nähnyt paperini niin monta kertaa, että muistaa varmaan syntymäaikani ja koko nimeni unissaankin ja osaa piirtää kasvoni. Niin pieni kauppa kyseessä vielä.
Ei haittaa paperien kysely, mut kieltämättä ärsyttää joidenkin myyjien tapa vetää ne oluet tai tupakat kassan läpi, ja vasta sitten kysellä papereita.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa paperien kysely, mut kieltämättä ärsyttää joidenkin myyjien tapa vetää ne oluet tai tupakat kassan läpi, ja vasta sitten kysellä papereita.
Mutta vaikka ne on piipattu kassanläpi, se ei ole vielä maksu, sillä ostokset on kaupan omaisuutta ennen kun ne on maksettu.
Usein myös oluet yms on laitettu ruokaostosten sekaan ja niitä on epäkäytännöllistä alkaa erottelemaan viimeiseksi että saa muut ostot piipattua.
Eiväpä kysele, vaikka kuinka sitä toivon =(
N47
Aivan, kun ehkä sekä lapsesi ovat jo täysi-ikäisiä ja olet omistanut talosi jo yli 18 vuotta, sinulla on ollut ajokortti yli 18vuotta ja naimisssakin jo ehkä sen yli 18 vuotta, niin jonkun muutaman prosentin kaljan takia papereiden kysyminen on pian veetuilua. Kaikenlaisesta on ottanut vastuuta jo vuosia ja vuosia, mutta muutaman kaljan juominen on pidettävä vielä holhouksen ja jonkun myyjän päätöksen alla.