Saako vanhemmat kassahenkilöt jotain tyydytystä, kun kyselevät henkkareita selvästi aikuiselta?
Ja oikein tarkkaan täytyy sihdata. Tätä olen huoimannut usein. Onko jokin pätemisen tarve, kun ei ole koskaan elämässään päässyt olemaan auktoriteettina missään, niin kassalla sitä on hyvä harrastaa?
Kommentit (222)
Kyllä se on nykyään ihan vaan kohteliaisuus, jos papereita kysytään. Edelleen silloin tällöin näin tapahtuu ja aina kiitän kauniisti.
N41
Ihme ongelmia. Tiedän olevani alle 30- vuotiaan näköinen, ja näytän aina henkkarit jos k18 tuotteita olen ostamassa, ilman että kassahenkilön niitä pitää erikseen pyytää. Nopeuttaa ja helpottaa kummasti molempien asiointia. Tadaa ongelma ratkaistu olkaa hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kyllä tuntuu siltä, että saavat. Lähimmässä kaupassa (pikku-Alepa) on sellainen vähän erikoinen keski-ikäinen nainen kassalla, joka pyytää joka ikinen kerta minulta henkkarit, vaikka on nähnyt ne siis kymmeniä kertoja ja tietää, että olen reilusti yli täysi-ikäinen. Unohdin kerran henkkarini kotiin, ei suostunut myymään. Piti ihan tosi käydä parin kilometrin päästä kotoa ne hakemassa. Nainen siis todella oli nähnyt ne KYMMENIÄ kertoja ja hyvin tiesi ikäni. Minusta tällainen tilanne on yksinkertaisesti asiakkaan pompotusta ja vältänkin kauppaa aina, kun näen kyseisen naisen kassalla, ihan siis käännyn ovelta ja lähden kauemmas kauppaan. Muut kassat tuossa kaupassa eivät ole henkkareita minulta kyselleet sen jälkeen, kun kerran ovat ne nähneet... jos tämä ei ole tahallista kiusaamista, niin en tiedä mikä sitten on?
Kassan kuuluu kysyä henkkarit myös kavereiltaan, sisaruksiltaan, kanta-asiakkailta, jotka näyttävät alle 30-vuotiailta. Koska ikinä ei voi tietää milloin alkoholitarkastaja on seuraavana jonossa (itselläni oli kerran, kun möin alkoholit kavereilleni kysymättä papereita, suht v-mäinen tilanne selitellä). Tai milloin joku toinen asiakas jonossa huomaa ettei papereita kysytty ja ilmoittaa Valviraan, että "kaupassa X myydään alaikäisille/ei kysytä henkkareita".
Mutta eihän siinä mitään väärää tapahtunut jos ostajat kerran olivat täysi-ikäisiä. Miten joku alkoholitarkastaja sen voi päättää ketkä näyttävät alle 30v. Jos sinusta eivät näyttäneet.
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa siitä henkkareiden kysymisestä sulle on? Itseä harmittaa aina kun joku ei kysy, tulee niin vanha olo.
No jos olet vaikka nopeasti käymässä lähikaupassa ja olet ottanut mukaasi vain käteistä niin kyllä se nyt vähän ärsyttää yli 30-vuotiasta ihmistä ettei sitä yhtä lenkkisaunakaljaa saa ostettua muiden ruokaostosten mukana. Tai jos lompakko on autossa ja itsellä on mukana vain kortti, itse käytän kesäisin pikkulaukkuja jossa pidän yleensä vain pankkikorttia ja pientä määrää käteistä. Koko homma on ihan naurettavaa koska en todellakaan näytä kenenkään silmiin 17-vuotiaalta. Kerran lähdin töistä äkkiä hakemaan samppanjapulloa työkaverin juhlaan ja Alkosta ei myyty minulle ilman papereita vaikka näytin kuvallista virkakorttia (Suomessa ei ole mahdollista että kukaan alle 18-vuotias voisi tässä virassa olla). Pelkkää kiusantekoa välissä.
Mun puolesta kaikilta vois aina kysyä henkkarit, kun ostaa K-18 tuotteita. Se ei kuitenkaan ole mikään suuri vaiva kaivaa se ajokortti tai muu todistus mukana, kun ostaa viinaa, mutta säästää kassatyöntekijän hermoja, kun ei tarvitse itse olla arvailemassa ja jännittämässä, pitäisikö henkkarit kysyä. Muutenkin nykyään etenkin naisten ikää on hyvin vaikeaa arvioida, osa yläaste- ja lukioikäisiltä näyttää helposti kolmekymppisiltä, jos meikit on sellaiset.
Mutta itse kysymykseen, myyjäthän tekevät virheitä iän arvioimisessa. Paljon. Olen itse ollut myyjänä ja toisinaan katsoo kauempaa, että asiakas näyttää nuorelta ja ehdin jo kysyä papereita, sitten kassan kohdalla huomaan, että on helpostikin yli 30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kyllä tuntuu siltä, että saavat. Lähimmässä kaupassa (pikku-Alepa) on sellainen vähän erikoinen keski-ikäinen nainen kassalla, joka pyytää joka ikinen kerta minulta henkkarit, vaikka on nähnyt ne siis kymmeniä kertoja ja tietää, että olen reilusti yli täysi-ikäinen. Unohdin kerran henkkarini kotiin, ei suostunut myymään. Piti ihan tosi käydä parin kilometrin päästä kotoa ne hakemassa. Nainen siis todella oli nähnyt ne KYMMENIÄ kertoja ja hyvin tiesi ikäni. Minusta tällainen tilanne on yksinkertaisesti asiakkaan pompotusta ja vältänkin kauppaa aina, kun näen kyseisen naisen kassalla, ihan siis käännyn ovelta ja lähden kauemmas kauppaan. Muut kassat tuossa kaupassa eivät ole henkkareita minulta kyselleet sen jälkeen, kun kerran ovat ne nähneet... jos tämä ei ole tahallista kiusaamista, niin en tiedä mikä sitten on?
Kassan kuuluu kysyä henkkarit myös kavereiltaan, sisaruksiltaan, kanta-asiakkailta, jotka näyttävät alle 30-vuotiailta. Koska ikinä ei voi tietää milloin alkoholitarkastaja on seuraavana jonossa (itselläni oli kerran, kun möin alkoholit kavereilleni kysymättä papereita, suht v-mäinen tilanne selitellä). Tai milloin joku toinen asiakas jonossa huomaa ettei papereita kysytty ja ilmoittaa Valviraan, että "kaupassa X myydään alaikäisille/ei kysytä henkkareita".
Mutta eihän siinä mitään väärää tapahtunut jos ostajat kerran olivat täysi-ikäisiä. Miten joku alkoholitarkastaja sen voi päättää ketkä näyttävät alle 30v. Jos sinusta eivät näyttäneet.
Ja missähän välissä sanoin että nämä näytti edes parikymppisiltä?
lähinnä noita kassaduunareita joilla on puolet mun iästä jotka kyselee... et ku lähenee 50v niin ei lmeisesti tarve ottaa henkkareita kaikkialle vähentyny ollenkaan. Mutta joo en dokaa, en polta, juon vettä ja liikun.. hoikkaki niin joo näytän varmaan suht nuorelta.
Samasta jonosta löyty sitten myös etanolin ammattilinen 2v vanhempi mutta ulkonäkönsä puolesta niin ois sopinu edelleen 85v vanhaksi (vaikka varsin epäyodennäköistä että elää noin kaun ammatti huomioon ottaen)
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta kaikilta vois aina kysyä henkkarit, kun ostaa K-18 tuotteita. Se ei kuitenkaan ole mikään suuri vaiva kaivaa se ajokortti tai muu todistus mukana, kun ostaa viinaa, mutta säästää kassatyöntekijän hermoja, kun ei tarvitse itse olla arvailemassa ja jännittämässä, pitäisikö henkkarit kysyä. Muutenkin nykyään etenkin naisten ikää on hyvin vaikeaa arvioida, osa yläaste- ja lukioikäisiltä näyttää helposti kolmekymppisiltä, jos meikit on sellaiset.
Mutta itse kysymykseen, myyjäthän tekevät virheitä iän arvioimisessa. Paljon. Olen itse ollut myyjänä ja toisinaan katsoo kauempaa, että asiakas näyttää nuorelta ja ehdin jo kysyä papereita, sitten kassan kohdalla huomaan, että on helpostikin yli 30.
Tämä, asiakas näyttää ensin vilaukselta nuorelta ja sit lähempää katsottuna selvästi vanhemmalta. Mutta et voi enää perua kysymistä, koska se olisi sama kuin tokaisisit että: "Ai sää ootkin vanha!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja missähän välissä sanoin että nämä näytti edes parikymppisiltä?
Ihan sama miltä ne näytti, jos olivat täysi-ikäisiä. Se kai on ainoa asia mikä alkoholitarkastajaa kiinnostaa, että olivat vähintään 18.
Vierailija kirjoitti:
Voiko ap:n kaltaisia yksinkertaisia yksilöitä olla olemassa?
Joo, kun hyvinvointiyhteiskunnassa vajaimmatkin jäävät henkiin. Ennenhän luonto karsi ne aikaisin.
42-vuotias nainen ja tupakit on jäänyt kassalta saamatta muutaman kerran, kun ei ole aina henkkarit mukana. Ärsyttää joutua sitten toiseen paikkaan ostoksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse 29-vuotias, ostin paketillisen energiajuomia. Kysyivät henkkarit. Näytin mitään sanomatta.
Olin kyllä mielessäni että mitä ihmettä ?!
29-vuotias es jonne.
Olen työssä käyvä nainen, urheilullinen ja hoikka. Sekä synnyttänytkin vielä kaksi kertaa :D
Ja naimisissa myöskin. Tosin olen niin pienikokoinen että hävettää. 154cm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse 29-vuotias, ostin paketillisen energiajuomia. Kysyivät henkkarit. Näytin mitään sanomatta.
Olin kyllä mielessäni että mitä ihmettä ?!
29-vuotias es jonne.
Olen työssä käyvä nainen, urheilullinen ja hoikka. Sekä synnyttänytkin vielä kaksi kertaa :D
Ja naimisissa myöskin. Tosin olen niin pienikokoinen että hävettää. 154cm
Vielä lisäys tässä laskenut että, noin 20 kertaa tälle kassarouvalle henkkarit näyttänyt 3kk aikana.
Vaikuttaa oudolta minusta. Kyse vieläpä ihan lähikaupasta missä asioin usein ja aina sama henkilö kassalla.
Kiusantekoa vai noin huono muisti hänellä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut siideriä kun 10v tyttöni oli mukana. Kysyin myyjältä silmiin katsoen luuleeko tosissaan että ostan alkoholia KYMMENVUOTIAALLE LAPSELLE, mumisi vain paniikkisen oloisena jotain. Säännöt on säännöt, mutta sen järjen käyttökin on sallittua!
Jotkut voi ostaa
Joo, on parempi että kaikkia syyllistetään jos on promillen mahis että joku ostaa kymmenkesäiselle siideriä.
Kaikilta alle 30-vuotiaan näköisiltä kysytään paperit. Koska 17-vuotias voi näyttää 25-vuotiaalta. Siksi se kolmenkympinsääntö on olemassa. Ikärajat eivät ole muuttuneet, mutta tenien ulkonäkö on.
Revisiitä kirjoitti:
Kaikilta alle 30-vuotiaan näköisiltä kysytään paperit. Koska 17-vuotias voi näyttää 25-vuotiaalta. Siksi se kolmenkympinsääntö on olemassa. Ikärajat eivät ole muuttuneet, mutta tenien ulkonäkö on.
Anteeksi nyt vain mutta mikähän hemmetin ikäraja on 30? Kyllä se nyt vaan toimisi jos mietittäisi onko ihminen parikymppisen näköinen. Vai tapahtuuko 30-vuotiaana joku yllättävä rupsahtaminen? Ei mene enää edes hyvästä vitsistä kun 40-vuotiaalta ihmiseltä vaaditaan saunakaljojen ostoa varten paperit. Se on vittuilua. Vaikka pidänkin ulkonäöstäni huolta niin kukaan näkökyvyn omaava ei voi kuvitella että minä 42-vuotias 3 teini-ikäisen äiti olisin alle 18-vuotias.
Olisit käynyt specsaversilla...
Älä täräjä, mukavaahan se vain on.
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa siitä henkkareiden kysymisestä sulle on? Itseä harmittaa aina kun joku ei kysy, tulee niin vanha olo.
No kyllä se ärsyttää, kun on jo pitkiä aikoja tehnyt töitä ja maksanut veroja tälle valtiolle ja sitten luullaan ettei ole vielä yhteiskunnassa täysivaltainen ihminen iän suhteen.
Ne kysytään kysytään, ni8n ei tarvi miettiä, kun nuoreltakin kysytään... se on vähän niinkuin malli...kaikilta kolmeen kymppiin. Moni juniori voi paklautua vanhemman näköiseksi.
Tää on vähän niin että koko kylä kasvattaa. Mallia.
Tuo on kaikkein ärsyttävintä, kun niitä papereita kysytään aivan kuin se olisi joku kohteliaisuus, mairea hymy naamalla. Vanheneminen ei ole minulle mikään elämän ongelmapuoli, vaan ihan normaali ja mukava asia. En halua olla alle 30 enkä halua näyttää siltä kuin olisin alle 30. Enkä näytäkään. Tiedän, että ikää voi olla vaikea arvioida, mutta olen kuitenkin lähemmäs 50.
Ok, hyväksyn sen, jos kassa saa jonkun salaisen napinpainalluksen tämän ansiosta nyt sitten tehdä, mutta en halua kannustaa sellaiseen ajatusmaailmaan että nuoruus olisi jotenkin parempaa kuin vanhuus ja nuoremmaksi luuleminen jokin kohteliaisuus. Siksi en lähde lainkaan mukaan papereita kysyvän kassan maireiluun vaan näytän paperini täysin ilmeettömänä, ryppyiset kasvot roikkuen :)