Saako vanhemmat kassahenkilöt jotain tyydytystä, kun kyselevät henkkareita selvästi aikuiselta?
Ja oikein tarkkaan täytyy sihdata. Tätä olen huoimannut usein. Onko jokin pätemisen tarve, kun ei ole koskaan elämässään päässyt olemaan auktoriteettina missään, niin kassalla sitä on hyvä harrastaa?
Kommentit (222)
No yleensä k18-kamaa ostavat eivät ole nuorekkaita toisin kuin terveysintoilijat.
Miks kirjoitti:
Sivuava ongelma:
Mikä helewetti siinä niin yleisongelmallista on hankkia se perushenkkari ja pitäytyä niissä 5v välein ja kantaa lompakossa? Se on niin jumalattoman pieni ja kätevä. Ajokortti ja ajokortti, eikö se ikivanha rähjä teillä kulu riekaleiksi jatkuvasti kaivellessa? Jos on ollut vara ajokorttiin ja on vara koslaan ja sen ylläpitoon nykymaailmassa, kai nyt on joku muutama € vuosi varaa säästää uuteen henkkariin 5v välein? Nykyään ei saa edes pankista tunnuksia hakea ilman kynnon henkkareita, joku väitti.
Minä olen n. 500€ sairauspäivärahoilla, ja minäkin sain sen irti, saat kai sinäkin. Jos olisin tiennyt miten sen oikein hoitaa, olisin vieläpä saanut senkin kulun vuosi sitten Kelasta pois ...
Epäbyrokraattisin hoitaa, kun vanha vielä voimassa. Jos se menee liian vanhaksi, pitää käydä poliisilla.
Äidit ja isät katsokaa että nuorellanne on henkkarit. Älkää päästäkö maailmalle ilman sitä. Opettakaa siihen että ne on oltava.
Se mikä on tyhmä juttu on ettei ole yksinkertaisesti vain Kelan sairausvakuutuskortin ja henkkarin yhdistelmää. Miksei tuotakin systeemiä keksitä uusiksi. Jokin kätevä missä olisi ainakin kaikki julkisten palveluiden jutut, Kela, ajokortti, henkkarit, kirjastokortti, liikenteen maksut, mitä nyt voi olla, yhteen ympättynä. PIN-koodi. Jos toimisi vielä maksukorttina, niin hyvä.
Miksei ole toteutettu?
Minulla oli sellainen kunnes minut huumattiin lsd:llä.
Jotenkin kiusan teko tekee ihmisestä tyhmemmän. Ihan hyvä pointti sinulla.
Onhan se helppoa. Harmi että kadotin sen arvokkaamman kortin joka kelpaa yli 5 vuotta. Niitä jos jollain on viellä niin kelpaa kunnes se menee röhjöiseksi tai rikki.
Miksette paina sitä salaista nappia jokaisen kohdalla? 100% kyselyaste näkyisi raporteissa kaikilla. Ihan älytöntä kyttäysmeininkiä.
Minä en saanut yhtä olutta ja tupakkaa, koska henkilökorttini oli mennyt vanhaksi 2kk aikaisemmin. Sanoin että älä nipota vaan katso se syntymäaika pelkästään mutta kun ei. Mies haki minulle sitten ne tupakat ja myyjä toljotti lasin läpi kun pistin palamaan .
Saa''sn sääntö-suomi...
Ihan sama jos kysyy henkkareita. Jos idea on alitajuisesti niistä triljoonista ja triljoonista ajatuksista joita ihminen ajattelee aivoilla murto-osa sekunnissa niin fiiliksetön niin kyllä siitä voi antaa kuittia murto-osa sekunnin ajatteluista.
Ei sitä kuittia ole pakko ottaa myyjältä, siinä kuitti, mutta jos ei saa sitä?
Sitten sanotaan kiitos. Sitten myyjä voi omaa tyhmyyttään kiittää jotain jostain tyhmästä. Ei se niin pilkun tarkkaa ole.
Mutta ei kusipääkään saa olla.
Kuitti on kiva. Monesti myyjät ajattelevat että siinä voisi olla numero.
Mutta myyjä tekee töitä ei flirttiä.
Missä elokuvassa ei tavata ihmisiä töissä esim. Juuri myyjää ja kannustaako ne elokuvat ihmiset pariutumaan oikeasti niin. Tämä on rankka kysymys seksihaluisille kuin suomessa on ennen näkemätöntä sensorointia ja sananvapaudettomuutta.... siitä sitten ei puhuta vaan mennään "asian ytimeen" eli sisukkaisiin myyjiin. Uskon hyvinkin että tässä oli joku mieleltä sairas takaa-ajatus tässä aloituksessa.
Menkää risteilylle, ainakaan Silja Linen tax Freessä ei ruuhka-aikaan ei kysytty henkkareita keltään vaikka edessäni oli kolme tosi nuoren näköistä tyttöä viinaksineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan loukkaantuisi papereiden kysymisestä?
No minulla on jäänyt juomat Alkoon papereiden puuttumisen takia 43-vuotiaana. En tosiaan kokenut asiaa yhtään hauskana tai imartelevana tms. Myyjääkin tuntui hieman nolottavan, kun kuitenkin olen ihan selkeästi aikuinen mutta tietenkään hän ei sitten voinut kysymystään enää perua kun kerran oli sen jostain ihmeen syystä tullut kysyneeksi eikä minulla ollutkaan papereita. Aika iso lasti juhlajuomia jäi sitten kassalle ja minulle koitui huomattava ylimääräinen vaiva.
Minulla ei ole mitään tarvetta näyttää nuoremmalta kuin olen, koska 43 on mielestäni täysin hyvä ikä, paljon parempi kuin esimerkiksi 18 tai 20.
Tämän takia koin aikoinaan ahdistavaksi kysellä papereita, kun kyseinen sääntö tuli voimaan. Näkee selvästi, että toinen on yli 18, mutta ei voi olla varma, onko yli 30v, joten pakko kysyä. Sitten tätä vanhemmilla ei aina papereita mukana ja juomat jää kassalle. Minkäs teet, turha myyjää syyttää, vaikka ärsyttäisi, kun työtään vain tekevät...
Vierailija kirjoitti:
Miksette paina sitä salaista nappia jokaisen kohdalla? 100% kyselyaste näkyisi raporteissa kaikilla. Ihan älytöntä kyttäysmeininkiä.
Suurin piirtein noin mä teenkin 😁
Vierailija kirjoitti:
Tyydyttynyt kassa-akka kirjoitti:
Jos ohjeistus on se, että alle 30v näköisiltä kysytään, niin silloin kysytään.
Työnantaja seuraa sitä taajuutta, jos et kysy riittävän usein, niin varoitus tulee että heilahtaa.Näin meillä.
Miten työnantaja seuraa paperien kysymistaajuutta?
Meidän piti muistaakseni aikoinaan Valintatalossa painaa kassasta nappia, jos paperit kysytty ja on tai kysytty ja ei ollut. En tiedä, miten muissa kaupoissa ja onko enää.
Mikä henkkareiden näyttämisessä on niiiiin hemmetin vaikeata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin piirtein noin mä teenkin 😁
Suurin piirtein ei riitä. Kaikkien pitää olla mukana täysillä prosenteilla.
Viime talvena menin ilman meikkiä, toppahousut jalassa ja ikivanha toppatakki päällä, lastenrattaita työntäen kauppaan ja näytän tasan tarkkaan siltä mikä olenkin, 45 v väsyneeltä perheenäidiltä.Olisin ostanut itselleni pari siideriä sekä miehelle tupakkaa, ei onnistunut kun kuvallinen Kelakortti ei yht"äkkiä enää kelvannutkaan henkilötodistuksesksi ! Tuijotin sitä myyjätyttöstä että "voisin olla sun äitis, et oo tosissas."
Kun on tarpeeksi vanha, ei enää loukkaannu papereiden kyselystä, teinit ja muut varhaisaikuiset vetävät asiasta herneet nenäänsä, kun haluaisivat olla jo oikeasti aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun teidän 16-vuotiaalle myydään olutta marketista, niin turha tulla palstalle vinkumaan, kun kassa ei kysynyt papereita ja möi lapselle alkoholia.
Järjen käyttö, kultainen keskitie? Kuinka moni teini näyttää 35-45 vuotiaalta? Ketjussa puhutaan asiasta kun selvästi aikuisilta kysellään. Miksi asia menee tunteisiin jos kysellään miten asioita käytännössä valvotaan?
Vierailija kirjoitti:
Mikä henkkareiden näyttämisessä on niiiiin hemmetin vaikeata?
Siksi koska homma on mennyt naurettavaksi ja karannut käsistä. Todistella päivän selviä asioita.
En tiedä, mutta ainakin minä "vanhempana" asiakkaana (40+) saan kyllä paljonkin kicksejä siitä, jos kassalla oleva (yleensä nuorehko mies) henkilö kysyy minulta papereita :D
Vierailija kirjoitti:
Olis vaan kiva, jos kysyttäisi. Kerran on tosin tämä vuonna kysytty. Mietin miltä tuntuis, jos kaljat jäis kassalle 39-vuotiaana. :D
Voin kertoa, että ei se kovin kivalta tunnu.. Muuten olisin varmasto nauranut koko asialle, mutta kello oli viittä vaille yhdeksän ja perjantain saunaoluet jäivät kokonaan juomatta sinä iltana. Olin kaiken lisäksi juuri tulossa kaveriporukan pipolätkäturnauksesta ja minut oli arvottu hankkimaan koko joukkueen saunaoluet joten voitte kuvitella uskoiko kukaan selitystäni tapahtuneesta :D Tämä tapahtui viime talvena jolloin olin juurikin 39 ja mielestäni ihan ikäiseni näköinen.
https://www.pty.fi/ajankohtaista/tiedotteet/uutinen/article/uusi-ikaera…
AP TÄSSÄ SULLE. Ja muillekin jotka ihmettelee.
Tulkoon vaikka lopputili, minä käytän tervettä maalaisjärkeä ja kysyn paperit vain huomattavan nuoren näköiseltä. En halua kiusata asiakkaita typerillä säännöillä.
Sitten kun teidän 16-vuotiaalle myydään olutta marketista, niin turha tulla palstalle vinkumaan, kun kassa ei kysynyt papereita ja möi lapselle alkoholia.