Papan "työtarjous" 13-vuotiaalle kesäksi, mansikanpoimintaa ja palkaksi saa syödä niin paljon mansikkaa kun haluaa, suuttui kun tyttö kertoi haluavansa rahaa
Tyttö haluaisi palkaksi rahaa kuten muutkin kesätöitä tekevät nuoret. Pappa suuttui tästä ja haukkui tytön kiittämättömäksi. Kyllä hänen aikanaan oltiin ihan ilmaiseksi mansikanpoiminnassa ja syödä ei saanut ainuttakaan.
Menee nyt näillä näkymin sitten toisen papan luo mökille viikoksi hommiin ja saa kunnon palkan.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papat ja muut eläkeläiset voivat jatkossa elättää itsensä keräämällä marjoja ja pulloja.
Yhteiskunnalla ei ole enää varaa tukea heidän joutenoloaan kymmeniä vuosia.
Urpo! Nykypapat on otsa hiessä rakentaneet tätä yhteiskuntaa, jotta 13-vuotias saa maata sohvalla ja vemputtaa pleikkaa aamusta iltaan. Yksi naapuri on esim. rakentanut teitä ympäri Suomen ja asunut joissain parakeissa. Vähän kiitollisuutta niille, jotka sen ansaitsee.
Meidän pappa (tai kutsutaan tuffaksi) on syntynyt 60-luvulla. Toki töissä käynyt täysi-ikäisestä lähtien mutta en sanoisi että on rakentanut tätä yhteuskuntaa otsa hiessä. Ihan normaalia työuraa luonut, ihan niin kuin mekin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Tämä muuten oikeasti kertoo siitä, että ajat ovat muuttuneet - ja paljon. Ensimmäinen ajatukseni oli se, että toki tytölle nyt joku pieni korvaus pitää maksaa, jos oikeasti hommia tekee, vaikka ylläpito olisikin tarjottu. Mutta sitten, kun luin nuo muutamat kommentit siitä, miten aikanaan kyllä lapset auttoivat ilmaiseksi ja tehtiin talkootyötä ihan vain auttamisen ilosta, muistin ja tajusin, että niinhän se oli. Mekin kaupunkilaislapset olimme äidin siskon miehen sukulaisten perunapellolla (ihan ammattiviljelijöitä olivat) perunannostossa vaikka kuinka monena syksynä, eikä vaivan palkaksi saanut "kuin" todella hyvät tarjoilut ja kiitokset, sekä jouluna kuusen heidän metsästään. Mökkillä naapurin viljelijäperheen mansikkapellolla käytiin auttelemassa ihan mielellään ja saatiin samalla kerätä itselle ilmaiseksi ämpärillinen - mutta ei tullut mieleenkään siitä mitään muuta palkkaa pyytää, eikä kuulunut tapoihin silloin. Ja kotona ja mökillä tehtiin oma osamme niin niistä perusjutuista (roskat, tiskit, siivous) kuin sitten isommistakin hommista (maalaus, terassin rakennus, halkojen hakkaus) ihan maksutta sen takia, että kaikkien nyt vain kuului tehdä oma osansa yhteisistä hommista.
Nykyään joillekin lapsille maksetaan jo siitä, että vievät roskat ja tyhjentävät tiskikoneen. Ja viime kesänä oli ihan itsestään selvää, että puun kaadon jälkeen siivoustyöhön osallistuneille teinipojille maksettiin siitä, että raahasivat oksia pois ja siistivät jälkiä. Nyt tarkemmin asiaa ajatellessani en ole yhtään vakuuttunut siitä, että kehityksen suunta on pelkästään hyvä ja oikea...
Kyllä se on hyvä ja oikea. Kotitöistä ei tartte maksaa, mutta tuollainen ammattimainen viljely, jossa tettetään ilmaistyötä lapsilla...hyi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papat ja muut eläkeläiset voivat jatkossa elättää itsensä keräämällä marjoja ja pulloja.
Urpo! Nykypapat on otsa hiessä rakentaneet tätä yhteiskuntaa, jotta 13-vuotias saa maata sohvalla ja vemputtaa pleikkaa aamusta iltaan. Yksi naapuri on esim. rakentanut teitä ympäri Suomen ja asunut joissain parakeissa. Vähän kiitollisuutta niille, jotka sen ansaitsee.
He ovat jo palkkansa saaneet. 10 vuotta eläkeläisyyttä on riittävä määrä (ja kustannus).
Kustannus. Että pitäs kuolla pois rasittamasta taloutta? Tosi törkeä kommentti. Katsotaan kun olet vanha, haluatko kuolla pois ilkeilijöiden takia. Häpeä.
Ilmaistyölle sen sijaan ehdoton ei.
Vierailija kirjoitti:
Auttaminen on eri asia kuin työnteko. Toki minäkin olen esim. jouluna tiskannut mummolassa astioita. Mutta jos olisi vaadittu, että tulen viikoksi tekemään tilan töitä, tottakai olisin vaatinut palkan.
Äitini ei toki ymmärtänyt ollenkaan tätä ajatusta, raukka kun on joutunut orjatyötä tekemään lapsesta saakka. Näinpä hän vieläkin kituuttaa pennosilla, ja luulee säästävänsä. Minä taas olen opiskellut rahastoista ja osakkeista, olen hankkinut korkeakoulutuksen jne. Äitini mielestä se on ollut täysin turhaa, miksen vain mennyt töihin, minne tahansa. Eihän opiskelusta mitään hyötyä ole. Sydäntä särkee kun ajattelee kuinka paljon helpompaa äitinikin elämä olisi ollut, jos hän olisi tajunnut, että elämässä pääsee paljon helpommallakin.
Joo, olen minäkin hommannut korkeakoulutuksen, pennosilla silti joudun kituuttamaan. Vanhemmat kannustivat kouluttautumaan, ikänsä raskasta työtä tehneet. Mutta ei se koulutus taloudellisesti aina kannata.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on suvussa ollut aina tapana päästä ns palkalliseen kesätyöhön sukulaisten luokse alle 18 vuoden iässä. Eihän se raha mikään ihmeellinen ole, mutta jos nuori on ymmärtänyt työn ja palkan päälle on hyvä vaan kannustaa. Kyllä ne meillä tarjotut työt ovat olleet ihan kunnon työtä niin kuin puutarhan hoitaminen sis. ruohonleikkuu, mattojen pesua, ikkunoiden pesua, aidan maalausurakkka jne. Tottakai on keskusteltu, jos sukulaisten nurkissa asuu, että palkkaan kuuluu sitten täysi ylläpito ja se huomioidaa myös palkkiona.
Minun mielestäni teidän pappa aliarvioi tyttöä, eikä näytä ainakaan hyvää käytösmallia lähimmäisen arvostuksesta ja kunnioituksesta. Tuolla papan asenteella tyttö ei kohta hae töitä mistään.
Alaikäisen pitää saada peruselatus vanhemmiltaan, joten ruuan saaminen ja katon alla nukkuminen ei ole alaikäiselle mitään palkkiota, nehän hän saisi kotonaan tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Saman ikäisenä minä jouduin olemaan vähintään puolet kesästä sukulaisten luona maalla. Tehtäviini kuului tiskaaminen käsin, siivoaminen, pienistä serkuista huolehtiminen ja etenkin valtavan suuren kasvimaan kitkeminen. Heillä kasvatettiin karjalle turnipsia, joten sitä oli paljon. Kun sain 3 kuukauden ikäisen vauvan nukkumaan, vein vaunut kasvimaan laidalle ja kitkin sen aikaa, kun vauva nukkui. Helposti siinä meni 2-3 tuntia, mitä nyt välillä piti käydä vaunoja heijaamassa. Yli 10 hengen astioiden tiskaamiseen meni aikaa. Mitäpä sain palkaksi? Ylläpidon. Ei ne kivoja kesiä olleet, vanhemmat pakotti, olisin mieluummin ollut kotona.
Olipa touhua. Meillä pikkutilalla 70-luvulla vanhemmat kyllä maksoivat palkkaa niistä pelto- ja puutarhahommista mitä me lapset teimme. Kasvimaan kitkemistä ym.
Ei se palkka nyt paljoa ollut, sen verran että sillä sai hankittua nopsa- polkupyörän ennen koulun alkua. Ja ensin kesällä jätskitötteröt kauppa-autolta.
Aloituksen pappa on kyllä varmaan vielä vanhempaa ikäluokkaa.
Maatalon lapsena tietysti kotona jouduttiin tekemään töitäkin. Ei niitä aina edes töinä osannut pitää. Heinäpellolla oli kyllä raskastakin, mutta palkkioksi siitä riitti se että päästiin uimaan ja pesemään hiki pois.
Myöhemmin, opiskeluaikoina, sain ihan hyvän opetuksen koulunkäynnin kannattavuudesta. Oli harvennettava metsäpalsta, kuitupuuikäistä metsää, vähän tukkejakin. Isä lupasi meille veljeni kanssa, että kun teemme hankintatyöt, saamme pitää itse kaiken mitä metsäyhtiö maksaa. Siis korvauksen työstä ja puiden arvon. Vaikka teimme rivakasti töitä -ja se oli raskasta, kaataa, karsia, katkoa ja kantaa pinoihin kolmemetrisiä pöllejä-, emme päässeet puoleenkaan siitä tuntipalkasta mitä opiskelijalle maksettiin tavallisista sijaisen hommista omalla alalla kaupungissa.
Kunto siinä kyllä kohosi. Eikä tuollaisia hommia nykyään taida metsuritkaan tehdä käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat jo palkkansa saaneet. 10 vuotta eläkeläisyyttä on riittävä määrä (ja kustannus).
Kai muistat tämän sitten myös omalta kohdaltasi? Kun täytät 73, niin alat elättää itseäsi pullonkeruulla?
Pakkohan se on, kun eläkevarannot on jo käytetty siihen mennessä. Töissä niin kauan kun päässä vielä sätii ja saa olla, sitten katuojaan.
Tää ketju kyllä selkee osoitus miten pimeetä porukkaa täällä oikein pyörii :D Jengi kilvan ylistää lasta joka ei ilmaiseksi mennyt auttamaan pappaansa, joka taas toivotetetaan alimpaan helvettiin kun ei tajunnut maksaa 13v lapselle vähintään 20€ tuntipalkkaa...
Minusta on epäeettistä teettää työtä ilman palkkaa. Jos yhteiskuntana uskomme, että ihminen ansaitsee palkan tekemästään työstä, sen pitäisi päteä myös kun kyseessä on teini-ikäinen ekan kesätyöpaikan kanssa. Ei se tarvise olla 2000 e/kk, mutta voisi edes jonkun satasen maksaa, jos toinen tekee koko päivän töitä. Mansikanpoiminta on raskasta ja vie aikaa, ja säästä riippuen voi olla hyvinkin epämukavaa.
Tai sitten mennään talkoomeiningillä niin kuin ennen, eikä makseta aikuisillekaan palkkaa. Raahataan se 35-vuotias lapsenlapsi mansikanpoimintaan ja ilmoitetaan että palkka on rajattomasti mansikoita. Ei varmasti moni suostuisi.
Talkoomeininki oli reilua silloin kun kaikki tekivät samoja hommia ja yhtä pienellä palkalla/ilman palkkaa.
Kun minä olin mansikkamaalla töissä poimijana, sain sekä rahaa että luvan syödä niin paljon mansikkaa kuin napa vetää.
Mammat hei. Jos olisitte itse saaneet päättää teettekö työtä palkalla vai palkatta, niin mitä olisitte itse valinneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Talkooapu" taitaa olla nuoremmille jo lähes tuntematon käsite. Mitään ei tehdä ilman (mieluiten rahallista) vastiketta ja apua ei kehdata enää edes pyytää, koska ajatellaan itse jäävän näin iänikuiseen velkavankeuteen vähintään kiitollisuuden saralla.
Kyllähän tuon ikäinen nuori voisi mennä vaikka viikoksi auttelemaan pappaa muuten vaan mansikkapellolle, jos saa vastineeksi ylöspidon ja ruoat ja juomat jne. Ei siitä erillistä rahapalkaa tarvitse välttämättä maksaa. Toki koko kesää ei tarvitse veren maku suussa raataa ilmaiseksi, siitä olen samaa mieltä. "Virallinen" kesätyö on sitten asia erikseen ja tästä tehdään myös yleensä työsopimus ja muut paperit.
Kertokaa, jos olen väärässä, mutta 13-vuotiasta ei kai palkata muutenkaan vielä täysipainoiseen työhön, ei edes kesätyöhön?
Äidinkielen arvosanasi on enintään 8. Ekasta kappaleesta 6.
EI ole hallussa äidinkieli itselläsikään. Niin, mikä eka? Ai, siis ensimmäisestä kappaleesta. Älä arvostele toisia, jos et osaa äidinkieltä itsekkään.
Terv. sivullinen
Se on itsekään. Eli ei kahta k-kirjainta
Vierailija kirjoitti:
Sota-aikaan Messukylässä (nykyään kuuluu Tampereeseen) kartano pyysi nuoria töihin 2 päiväksi ja palkkana oli ruoka. Ekana päivänä oli hyvää lihakeittoa. Seuraavana päivänä oli jotain huonoa ruokaa.
Miksi tälle 3 alanuolia.
Oliis mukavaa nähdä perustelut
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä aikanaan tuon ikäisenä autoin pappaa ihan ilmaiseksi.
Apua voi ja saakin pyytää, mutta silloin ei pyydetä töihin. Eikä varmasti vaadita apua liiaksi että menisi työstä. (tai näin itse ajattelen)
Vierailija kirjoitti:
"Talkooapu" taitaa olla nuoremmille jo lähes tuntematon käsite. Mitään ei tehdä ilman (mieluiten rahallista) vastiketta ja apua ei kehdata enää edes pyytää, koska ajatellaan itse jäävän näin iänikuiseen velkavankeuteen vähintään kiitollisuuden saralla.
Kyllähän tuon ikäinen nuori voisi mennä vaikka viikoksi auttelemaan pappaa muuten vaan mansikkapellolle, jos saa vastineeksi ylöspidon ja ruoat ja juomat jne. Ei siitä erillistä rahapalkaa tarvitse välttämättä maksaa. Toki koko kesää ei tarvitse veren maku suussa raataa ilmaiseksi, siitä olen samaa mieltä. "Virallinen" kesätyö on sitten asia erikseen ja tästä tehdään myös yleensä työsopimus ja muut paperit.
Kertokaa, jos olen väärässä, mutta 13-vuotiasta ei kai palkata muutenkaan vielä täysipainoiseen työhön, ei edes kesätyöhön?
No tuota Willian "Buffalo Bill" Codyn cv taisi olla 11v vankkurikuski, 13v pony express ja 17v armeijan tiedustelija. Tuskin teki talkoina.
Kyllä meidän teinit tekisivät ilmaiseksikin, mutta koskapa me apua oikeasti tarvitaan pihatöissä niin maksetaan 20€/käynti siinä missä vieraallekin, sekä ateriat ja kuljetuksetkin.
Meillä kaikilla on kivaa ja saamme työn ohella nauttia toistemme seurasta.
Sama aloitus oli viime kesänä!! Tosin silloin tytön olisi pitänyt siivota/maalata papan joku aitta, palkka oli suunnilleen sama.. keksi uusi.