Papan "työtarjous" 13-vuotiaalle kesäksi, mansikanpoimintaa ja palkaksi saa syödä niin paljon mansikkaa kun haluaa, suuttui kun tyttö kertoi haluavansa rahaa
Tyttö haluaisi palkaksi rahaa kuten muutkin kesätöitä tekevät nuoret. Pappa suuttui tästä ja haukkui tytön kiittämättömäksi. Kyllä hänen aikanaan oltiin ihan ilmaiseksi mansikanpoiminnassa ja syödä ei saanut ainuttakaan.
Menee nyt näillä näkymin sitten toisen papan luo mökille viikoksi hommiin ja saa kunnon palkan.
Kommentit (145)
Itse ostin seuraavan talven vaatteet noilla rahoilla selkä kipeänä ja polvet ruvella. Kyllä se on työtä. Sai olla ylpeä vielä ensimmäisistä omista tienesteistä ulkopuolelta perhettä.
Vierailija kirjoitti:
"Talkooapu" taitaa olla nuoremmille jo lähes tuntematon käsite. Mitään ei tehdä ilman (mieluiten rahallista) vastiketta ja apua ei kehdata enää edes pyytää, koska ajatellaan itse jäävän näin iänikuiseen velkavankeuteen vähintään kiitollisuuden saralla.
Eli papan mansikoita pitäisi mennä poimimaan ilmaiseksi että pappa saa paremman tuoton omilla mansikoille? Ymmärän talkoon idean, jos siinä tehdään jotain yhteistä hyvää kohti, mutta tuohan vain on papan pankkitilin kasvattamista lapsityön avulla.
Eri asia jos mansikoita poimittaisiin vaikka papan talven varastoja varten, mutta siitä ei tainnut olla kyse.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä pakko kirjoittaa tähän keskusteluun, vaikka en yleensä täällä mihinkään kirjoita.
Ei, en itsekään odottanut (saati että olisin kehdannut ehdottaa, että saanko mummu tästä palkkaa, kun tiskaan nää meidän kaikki astiat täällä kesämökillä). Ei, sellaisesta ei ollut puhetta. MUTTA, rakas mummuni antoi JOKA KERTA lähtiessämme mökiltä minulle taskurahaa. Välillä huomattavan paljonkin ja kysyin, että onko hän aivan varma, että näin paljon. Mummu sanoi, että on nuoret tarvii rahaa. Olin n. 13-16 vuotias näihin aikoihin. Tein toki muutakin mökillä, mm. autoin mummua kantamaan vettä kaivosta, kasteltiin yhdessä viljelysmaata jne.
Mielestäni nuorten on tärkeää myös saada rahallistä korvausta!
Samaa mieltä. Ei ne lapset ja nuoret mitään orjia ole, joilla on velvollisuus täysin ilmaiseksi tehdä töitä. Ja sen rahakorvauksen ei tarvitse olla edes suuria summia, vaan juurikin taskurahaa. Varmasti nuori on tyytyväinen, kokee, että hänen panostaan arvostetaan ja tekee pieniä hommia jatkossakin ihan mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Talkooapu" taitaa olla nuoremmille jo lähes tuntematon käsite. Mitään ei tehdä ilman (mieluiten rahallista) vastiketta ja apua ei kehdata enää edes pyytää, koska ajatellaan itse jäävän näin iänikuiseen velkavankeuteen vähintään kiitollisuuden saralla.
Eli papan mansikoita pitäisi mennä poimimaan ilmaiseksi että pappa saa paremman tuoton omilla mansikoille? Ymmärän talkoon idean, jos siinä tehdään jotain yhteistä hyvää kohti, mutta tuohan vain on papan pankkitilin kasvattamista lapsityön avulla.
Eri asia jos mansikoita poimittaisiin vaikka papan talven varastoja varten, mutta siitä ei tainnut olla kyse.
Pakkaseen menevistä marjoista oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä aikanaan tuon ikäisenä autoin pappaa ihan ilmaiseksi.
Voi lapsia velvoittaa auttamaan, mutta täysipäiväisenä ilmaistyövoima käyttäminen on eri asia, eikä kuulu nykyaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkaseen menevistä marjoista oli kyse.
Tuo nyt on kohtuullista.
Meillä papalla on ikää 60v ja hänellä on yritys. Kesätöitä kyselevä lapsenlapsi saa kirjallisen selvityksen siitä, mitä työtä on tarjolla ja millä ehdoilla - siis sama kohtelu kuin kenellä tahansa töitä kyselevällä nuorella. Lapsenlapsen kanssa ainoa jousto on se, että työsuhteen alun ja lopun saa päättää itse eli voi aloittaa vaikka 19.6. ja lopettaa 4.7., muut kesätyöntekijät aloittavat aina maanantaisin eikä keskellä viikkoa.
Auttaminen on eri asia kuin työnteko. Toki minäkin olen esim. jouluna tiskannut mummolassa astioita. Mutta jos olisi vaadittu, että tulen viikoksi tekemään tilan töitä, tottakai olisin vaatinut palkan.
Äitini ei toki ymmärtänyt ollenkaan tätä ajatusta, raukka kun on joutunut orjatyötä tekemään lapsesta saakka. Näinpä hän vieläkin kituuttaa pennosilla, ja luulee säästävänsä. Minä taas olen opiskellut rahastoista ja osakkeista, olen hankkinut korkeakoulutuksen jne. Äitini mielestä se on ollut täysin turhaa, miksen vain mennyt töihin, minne tahansa. Eihän opiskelusta mitään hyötyä ole. Sydäntä särkee kun ajattelee kuinka paljon helpompaa äitinikin elämä olisi ollut, jos hän olisi tajunnut, että elämässä pääsee paljon helpommallakin.
Vierailija kirjoitti:
Jaa mikä ahne sukupolvi?
Mitä ahnetta on siinä, että haluaa saada työstä korvausta? Sanoisin, että ahnetta on yrittää saada muut ihmiset tekemään ilmaiseksi omat työt. Kuka hullu nyt haluaa ilmaiseksi viettää kesälomapäivänsä jossain mansikkapellolla kykkien? Ainoa ahne tässä tarinassa on tuo pappa. Kykkikööt itse pellollansa jos se on niin mukavaa puuhastelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa mikä ahne sukupolvi?
Mitä ahnetta on siinä, että haluaa saada työstä korvausta? Sanoisin, että ahnetta on yrittää saada muut ihmiset tekemään ilmaiseksi omat työt. Kuka hullu nyt haluaa ilmaiseksi viettää kesälomapäivänsä jossain mansikkapellolla kykkien? Ainoa ahne tässä tarinassa on tuo pappa. Kykkikööt itse pellollansa jos se on niin mukavaa puuhastelua.
Pappa lie "ahnetta sukupolvea".
Hmm, itse olen kyllä teininä auttanut sukulaisia ties missä ilman oletusta rahallisesti korvauksesta. Mutta ne ovat olleet pieniä juttuja, tyyliin käynyt kastelemassa lähellä asuvan tädin kukat tai vahtinut nuorempaa serkkua muutaman tunnin tai kantanut vaarilleni kauppakasseja satunnaisesti tai jonkun marjapensaan kerännyt tyhjäksi pakkasmarjoiksi. Yleensä ovat jotain pientä antaneet korvaukseksi, mutta se ei ollut siis olettamana auttamaan mennessä.
Että sitä en ymmärrä, ettei voisi välillä autella ihan ilokseen, on minuakin elämässä autettu, mutta joku useamman päivän työkeikka on ihan eri juttu. Tai että pitää mennä kovin hankalaan paikkaan.
Johannes Virolainen yritti aikanaan saada nuoria töihin Vironperän maatilalle (varmasti palkallista),ei löytynyt yhtään kiinnostunutta.
Ruokapalkalla ei tee kuin orjat töitä, kun on vaikea kuvitella miten pappa sitten vastavuoroisesti auttaisi tyttöä. Tosi fiksu tyttö että menee muualle töihin. Saa pappa kerätä omat hikiset marjat.
Aina jaksaa ihmetyttää sa ihmisistä on niin katkeria elämässään kohdanneista vääryyksistä että ne pitää jollekin kostaa. Normaali tervejärkinen ihminen ei halua pakottaa ketään tekemään mitään mikä itsestä on joskus tuntunut ikävältä, mutta nää katkerat kokee oikeudekseen orjuuttaa lapsia jos itseä on lapsena orjuutettu.oikein muistellaan miten kurjaa itsellä oli ja silti laitetaan toinen tekemään sama. En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuon ikäinen nuori voisi mennä vaikka viikoksi auttelemaan pappaa muuten vaan mansikkapellolle, jos saa vastineeksi ylöspidon ja ruoat ja juomat jne. Ei siitä erillistä rahapalkaa tarvitse välttämättä maksaa. Toki koko kesää ei tarvitse veren maku suussa raataa ilmaiseksi, siitä olen samaa mieltä. "Virallinen" kesätyö on sitten asia erikseen ja tästä tehdään myös yleensä työsopimus ja muut paperit.
Kertokaa, jos olen väärässä, mutta 13-vuotiasta ei kai palkata muutenkaan vielä täysipainoiseen työhön, ei edes kesätyöhön?
Jos kaikille muille maksetaan niin silloin maksetaan sille nuorellekin. Jos pyydetään töihin ei olla talkooapua vaan töissä.
Mun isä sai vähän saman tyyppisen neronleimauksen jokunen kesä sitten. Tahtoi meidän 13-vuotiaan töihin kauppaansa, palkaksi ois saanut ottaa jäätelöä ja karkkia vaikka joka päivä. Kaikille muille keäshessuille tietysti maksaa ihan palkkaa. Ei oikein ymmärtänyt miksi en päästänyt poikaa töihin hänelle koko kesäksi, kun "siitä saa kokemusta ja näyttää hyvältä CV:ssä, kun on jo nuorena kokemusta". Poikakaan ei oikein innostunut ajatuksesta tehdä samoja hommia, joista muille maksetaan rahaa jäätelöpalkalla. Sanoi myös itse papallee, että voi jonkun viikonlopun käydä auttelemassa jäätelöpalkalla, mutta oikeasta työstä haluaa ihan oikeasti rahaa.
Pyysikö pappa apua mansikanpoimintaan vai tarjosiko töitä ruokapalkalla?
Nämä on kaksi ihan eri asiaa, jotka on taitaneet aloituksessa mennä sekaisin.
Itse en olisi tuon ikäisenä ajatellutkaan meneväni kesätöihin, olin vielä sen verran lapsellinen. Tuollainen mansikanpoiminta olisi voinut kiinnostaa, mutta olisin suostunut tekemään sitä vain päivän tai pari päivää. En kyllä myöhemminkään olisi ollut kiinnostunut sellaisesta kesätyöstä, josta ei makseta.
Nyt on kyllä pakko kirjoittaa tähän keskusteluun, vaikka en yleensä täällä mihinkään kirjoita.
Ei, en itsekään odottanut (saati että olisin kehdannut ehdottaa, että saanko mummu tästä palkkaa, kun tiskaan nää meidän kaikki astiat täällä kesämökillä). Ei, sellaisesta ei ollut puhetta. MUTTA, rakas mummuni antoi JOKA KERTA lähtiessämme mökiltä minulle taskurahaa. Välillä huomattavan paljonkin ja kysyin, että onko hän aivan varma, että näin paljon. Mummu sanoi, että on nuoret tarvii rahaa. Olin n. 13-16 vuotias näihin aikoihin. Tein toki muutakin mökillä, mm. autoin mummua kantamaan vettä kaivosta, kasteltiin yhdessä viljelysmaata jne.
Mielestäni nuorten on tärkeää myös saada rahallistä korvausta!