Papan "työtarjous" 13-vuotiaalle kesäksi, mansikanpoimintaa ja palkaksi saa syödä niin paljon mansikkaa kun haluaa, suuttui kun tyttö kertoi haluavansa rahaa
Tyttö haluaisi palkaksi rahaa kuten muutkin kesätöitä tekevät nuoret. Pappa suuttui tästä ja haukkui tytön kiittämättömäksi. Kyllä hänen aikanaan oltiin ihan ilmaiseksi mansikanpoiminnassa ja syödä ei saanut ainuttakaan.
Menee nyt näillä näkymin sitten toisen papan luo mökille viikoksi hommiin ja saa kunnon palkan.
Kommentit (145)
Kyllä työstä kuuluu saada rahallinen korvaus. Eihän palkan tarvitse olla iso. Pappa ei nyt elä ihan tätä päivää, kun kaikki maksaa. Mun poika kävi 13v ulkoiluttamassa naapurin koiraa. Sai taskurahaa ja laittoi kaikki säästöön. Ompa sitten rahaa, kun haluaa ostaa itselleen jotain kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se oli väärin jo 70-luvulla että raadettiin sukulaisten pelllolla ilmaiseksi kesät. Kai vanhemmat sai vähän perunoita ja porkkanoita, ei muuta
Miksi ihmeessä? Pakotettiinko tai kiristettiinkö jollain? Vai oliko vanhempasi jotain ”mielistellään niin saadaan perintöä ja omaisuutta” -porukkaa?
Ei ollut mitään mielistelyä, vaan kyllä ne perunat vaan oli pakko nostaa.
Siis mitä ihmettä? Viikko mansikoita poimimassa mansikkapalkalla ja toinen viikko mökillä rahaa saaden, olispa hyvä yhdistelmä. Mutta ei, rahanahneena ei sitten auta mansikanpoiminnassa. Hävettäisi olla kasvattanut noin typerä lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papat ja muut eläkeläiset voivat jatkossa elättää itsensä keräämällä marjoja ja pulloja.
Yhteiskunnalla ei ole enää varaa tukea heidän joutenoloaan kymmeniä vuosia.
Urpo! Nykypapat on otsa hiessä rakentaneet tätä yhteiskuntaa, jotta 13-vuotias saa maata sohvalla ja vemputtaa pleikkaa aamusta iltaan. Yksi naapuri on esim. rakentanut teitä ympäri Suomen ja asunut joissain parakeissa. Vähän kiitollisuutta niille, jotka sen ansaitsee.
He ovat jo palkkansa saaneet. 10 vuotta eläkeläisyyttä on riittävä määrä (ja kustannus).
Kai muistat tämän sitten myös omalta kohdaltasi? Kun täytät 73, niin alat elättää itseäsi pullonkeruulla?
Kyllä. Eläkeponzi kaatuu jo ennen minun (ikuisesti eteenpäin siirtyvää) eläkeikääni.
Minä hoidin naapurin koiraa viikon ilmaiseksi. Ei mitään palkkiota. En edes odottanut mitään palkkiota.
He olivat itse ulkomaanmatkalle. Lenkitin sitä ja ruokin.
Tämä 70-luvulla. Oli kai silloin tapana autella toisia ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein sille kitupiikille. Lapsille pitää opettaa rahan arvo.
On myös tärkeää oppia auttamaan muita ilman että saa rahallista korvausta.
Sota-aikaan Messukylässä (nykyään kuuluu Tampereeseen) kartano pyysi nuoria töihin 2 päiväksi ja palkkana oli ruoka. Ekana päivänä oli hyvää lihakeittoa. Seuraavana päivänä oli jotain huonoa ruokaa.
Nykypenikat on tälläisia. Mitään eivät tee jos ei siitä saa rahaa. Kyllä ennen vanhaan autettiin ilman että piti rahapalkkiota saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Talkooapu" taitaa olla nuoremmille jo lähes tuntematon käsite. Mitään ei tehdä ilman (mieluiten rahallista) vastiketta ja apua ei kehdata enää edes pyytää, koska ajatellaan itse jäävän näin iänikuiseen velkavankeuteen vähintään kiitollisuuden saralla.
Kyllähän tuon ikäinen nuori voisi mennä vaikka viikoksi auttelemaan pappaa muuten vaan mansikkapellolle, jos saa vastineeksi ylöspidon ja ruoat ja juomat jne. Ei siitä erillistä rahapalkaa tarvitse välttämättä maksaa. Toki koko kesää ei tarvitse veren maku suussa raataa ilmaiseksi, siitä olen samaa mieltä. "Virallinen" kesätyö on sitten asia erikseen ja tästä tehdään myös yleensä työsopimus ja muut paperit.
Kertokaa, jos olen väärässä, mutta 13-vuotiasta ei kai palkata muutenkaan vielä täysipainoiseen työhön, ei edes kesätyöhön?
Äidinkielen arvosanasi on enintään 8. Ekasta kappaleesta 6.
EI ole hallussa äidinkieli itselläsikään. Niin, mikä eka? Ai, siis ensimmäisestä kappaleesta. Älä arvostele toisia, jos et osaa äidinkieltä itsekkään.
Terv. sivullinen
Kertomus:
70 luvulla 1vkon lypsin aamulla ja illalla lehmän käsin,sille ruokaa ja vettä. maitoa 1km päähän meijeriautolle pari krt viikossa. ei tullut mieleenkään saada palkkaa,enkä saanutkaan.
Tädillä vaan auttamassa ,että perhe pääsi reissuun.Yksin vastuussa.
Olin tottunut kotona aina raskaaseen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Nykypenikat on tälläisia. Mitään eivät tee jos ei siitä saa rahaa. Kyllä ennen vanhaan autettiin ilman että piti rahapalkkiota saada.
Klassinen ”ennen vanhaan” :D nykynuoriso onkin fiksua porukkaa, sinä sen sijaan et ollut, jos olet selkä vääränä ilman minkäänlaista korvausta tehnyt orjatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Missä 13 vuotiaat on kesätöissä jos sukulaisella ei ole firmaa ?
Meidän 13-vuotias on kesäkuun sukulaisperheessä lastenvahtina vanhempien ollessa töissä. Vahdittavat ovat eskarilainen ja ekaluokkalainen, joiden kanssa tyttö pärjää hyvin. Kaikille tosi toimiva järjestely, tyttö saa omaa rahaa ja muksut tykkäävät hänestä kovasti ja ovat mielellään kesäleirien sijaan kotona hoidossa.
Kyllähän sitä on oltu pienestä saakka mummon mansikkapeloilla töissä. Se oli palkka, että sai sitten talveksi marjaa, ettei tarvinnut kaupasta ostaa.
Omat nuoret on kyllä ollut ilmaisenakin apuna isovanhemmillaankin. Mansikkamaalla, muutoissa, sadonkorjuu aikaan... jne. Ei ne ole etukäteen palkkoja pyydelleet. Itse ovat tarjoutuneet ja hommat hoituneet. Toki ainahan heille on sitten jotain rahapalkkaakin maksettu. Mutta eivät ylläty, kun jollain kertaa eivät saaneetkaan.
Vierailija kirjoitti:
Saman ikäisenä minä jouduin olemaan vähintään puolet kesästä sukulaisten luona maalla. Tehtäviini kuului tiskaaminen käsin, siivoaminen, pienistä serkuista huolehtiminen ja etenkin valtavan suuren kasvimaan kitkeminen. Heillä kasvatettiin karjalle turnipsia, joten sitä oli paljon. Kun sain 3 kuukauden ikäisen vauvan nukkumaan, vein vaunut kasvimaan laidalle ja kitkin sen aikaa, kun vauva nukkui. Helposti siinä meni 2-3 tuntia, mitä nyt välillä piti käydä vaunoja heijaamassa. Yli 10 hengen astioiden tiskaamiseen meni aikaa. Mitäpä sain palkaksi? Ylläpidon. Ei ne kivoja kesiä olleet, vanhemmat pakotti, olisin mieluummin ollut kotona.
Varmasti näin on ollut, mutta en toivo kellekään 13-v nykyään tuollaista kesää.
Järkyttävä vastuu ensinkin huolehtia 3kk ikäisestä vauvasta, se on aikuisellekin stressi. Toisaalta lapsena ei ehkä edes täysin ymmärrä vastuun suuruutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Talkooapu" taitaa olla nuoremmille jo lähes tuntematon käsite. Mitään ei tehdä ilman (mieluiten rahallista) vastiketta ja apua ei kehdata enää edes pyytää, koska ajatellaan itse jäävän näin iänikuiseen velkavankeuteen vähintään kiitollisuuden saralla.
Eli papan mansikoita pitäisi mennä poimimaan ilmaiseksi että pappa saa paremman tuoton omilla mansikoille? Ymmärän talkoon idean, jos siinä tehdään jotain yhteistä hyvää kohti, mutta tuohan vain on papan pankkitilin kasvattamista lapsityön avulla.
Eri asia jos mansikoita poimittaisiin vaikka papan talven varastoja varten, mutta siitä ei tainnut olla kyse.
Juurikin näin. Talkooavulla ei pyritä rahalliseen tavoitteeseen.
Tämä ahne kapitalistipappa taas on kiinnostunut vain oman pääomansa kerryttämisestä ja parhaan tuotonhan saa kun ei työstä palkkaa makseta.
Baby boomerit ovat luonnostaan ahneita riistäjiä ja he ovat oikeuttaneet tämänkaltaiset riistotoimenpiteet normiksi. He ovat kerta toisensa jälkeen osoittaneet, että tärkeintä on saada paljon rahaa hinnalla millä hyvänsä. Etiikka ja luonto ei paljoa paina heidän vaakakupissaan.
Minä rakensin papalle uuden navetan kun olin 5v , ihan auttamisen halusta.
Onhan se itsekästä pyytää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassinen ”ennen vanhaan” :D nykynuoriso onkin fiksua porukkaa, sinä sen sijaan et ollut, jos olet selkä vääränä ilman minkäänlaista korvausta tehnyt orjatyötä.
Autoin mielelläni isovanhempiani. Nuorena jaksaa.
Eikö paremminkin kyseessä ole yksi ja sama asia, johon suhtaudutaan eri tavalla riippuen siitä, millä nimellä sitä kutsutaan. Papan auttaminen poiminnassa on hyvä asia, työ ruokapalkalla on paha asia, vaikka mitään eroa ei käytännössä olisi.