Papan "työtarjous" 13-vuotiaalle kesäksi, mansikanpoimintaa ja palkaksi saa syödä niin paljon mansikkaa kun haluaa, suuttui kun tyttö kertoi haluavansa rahaa
Tyttö haluaisi palkaksi rahaa kuten muutkin kesätöitä tekevät nuoret. Pappa suuttui tästä ja haukkui tytön kiittämättömäksi. Kyllä hänen aikanaan oltiin ihan ilmaiseksi mansikanpoiminnassa ja syödä ei saanut ainuttakaan.
Menee nyt näillä näkymin sitten toisen papan luo mökille viikoksi hommiin ja saa kunnon palkan.
Kommentit (145)
Eri sukupolvet ja eri ihmiset ajattelevat asioista eri tavalla, onpa taas erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Missä 13 vuotiaat on kesätöissä jos sukulaisella ei ole firmaa ?
Voivat samalla logiikalla elättää itsensä keräämällä vanhempien tyhjentämiä pulloja
Aika ilkeä on tälle mansikanpoimijapapalle, eikä osaa tulla kaikkien kanssa toimeen. Lapsesi olisi pitänyt nyt osata vähän paremmin ratkaista vaikea tilanne, eikä paeta sitä sinne, missä aita on matalin.
"Talkooapu" taitaa olla nuoremmille jo lähes tuntematon käsite. Mitään ei tehdä ilman (mieluiten rahallista) vastiketta ja apua ei kehdata enää edes pyytää, koska ajatellaan itse jäävän näin iänikuiseen velkavankeuteen vähintään kiitollisuuden saralla.
Kyllähän tuon ikäinen nuori voisi mennä vaikka viikoksi auttelemaan pappaa muuten vaan mansikkapellolle, jos saa vastineeksi ylöspidon ja ruoat ja juomat jne. Ei siitä erillistä rahapalkaa tarvitse välttämättä maksaa. Toki koko kesää ei tarvitse veren maku suussa raataa ilmaiseksi, siitä olen samaa mieltä. "Virallinen" kesätyö on sitten asia erikseen ja tästä tehdään myös yleensä työsopimus ja muut paperit.
Kertokaa, jos olen väärässä, mutta 13-vuotiasta ei kai palkata muutenkaan vielä täysipainoiseen työhön, ei edes kesätyöhön?
Vierailija kirjoitti:
Muutamat perustavat oman 4H-yrityksen. Osa aloittelee sossupummin elämää jatkaen vanhempien uraa.
Vierailija kirjoitti:
"Talkooapu" taitaa olla nuoremmille jo lähes tuntematon käsite. Mitään ei tehdä ilman (mieluiten rahallista) vastiketta ja apua ei kehdata enää edes pyytää, koska ajatellaan itse jäävän näin iänikuiseen velkavankeuteen vähintään kiitollisuuden saralla.
Kyllähän tuon ikäinen nuori voisi mennä vaikka viikoksi auttelemaan pappaa muuten vaan mansikkapellolle, jos saa vastineeksi ylöspidon ja ruoat ja juomat jne. Ei siitä erillistä rahapalkaa tarvitse välttämättä maksaa. Toki koko kesää ei tarvitse veren maku suussa raataa ilmaiseksi, siitä olen samaa mieltä. "Virallinen" kesätyö on sitten asia erikseen ja tästä tehdään myös yleensä työsopimus ja muut paperit.
Kertokaa, jos olen väärässä, mutta 13-vuotiasta ei kai palkata muutenkaan vielä täysipainoiseen työhön, ei edes kesätyöhön?
Äidinkielen arvosanasi on enintään 8. Ekasta kappaleesta 6.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivat samalla logiikalla elättää itsensä keräämällä vanhempien tyhjentämiä pulloja
ainakin täällä suomessa missä asun niin alle 14 vuotiaita ei saa palkata töihin paitsi vanhempien firmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidinkielen arvosanasi on enintään 8. Ekasta kappaleesta 6.
Ja sinä olet ymmärtänyt aiheen väärin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ainakin täällä suomessa missä asun niin alle 14 vuotiaita ei saa palkata töihin paitsi vanhempien firmaan.
Kyllä ihan pikkulapsetkin saa töitä tehdä, mutta tietyin rajoituksin. Esim lapsinäyttelijät, lapsimallit jne
Porvoolaiset papat ovat nyt vaan tuollaisia mistään mitään ymmärtämättömiä...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä aikanaan tuon ikäisenä autoin pappaa ihan ilmaiseksi.
Jos on ammattiviljelmä ja mansikat menee myyntiin, niin en auttaisi. Jos vaan omaan tarpeeseen pakkaseen, se on toinen juttu.
Saman ikäisenä minä jouduin olemaan vähintään puolet kesästä sukulaisten luona maalla. Tehtäviini kuului tiskaaminen käsin, siivoaminen, pienistä serkuista huolehtiminen ja etenkin valtavan suuren kasvimaan kitkeminen. Heillä kasvatettiin karjalle turnipsia, joten sitä oli paljon. Kun sain 3 kuukauden ikäisen vauvan nukkumaan, vein vaunut kasvimaan laidalle ja kitkin sen aikaa, kun vauva nukkui. Helposti siinä meni 2-3 tuntia, mitä nyt välillä piti käydä vaunoja heijaamassa. Yli 10 hengen astioiden tiskaamiseen meni aikaa. Mitäpä sain palkaksi? Ylläpidon. Ei ne kivoja kesiä olleet, vanhemmat pakotti, olisin mieluummin ollut kotona.
Ajattelin että onpas epäuskottava provo, mutta ilmeisesti täälläkin joidenkin mielestä on ihan ok käyttää lapsia isovanhempien orjatyövoimana?
Vierailija kirjoitti:
Talkootyö on sinänsä hyvä juttu, mutta se menneiden aikojen talkoohenki oli sitä että autettiin puolin ja toisin. Naapurit ja tutut piti enemmän yhtä ja apua oli odotettavissa itsellekin silloin kun sitä tarvii. Nykyajan nuoret eivät ole tottuneet tällaiseen, joten ei ihme että palkaton työ tuntuu vähän hyväksikäytöltä. Ajan henki on eri.
Meillä on suvussa ollut aina tapana päästä ns palkalliseen kesätyöhön sukulaisten luokse alle 18 vuoden iässä. Eihän se raha mikään ihmeellinen ole, mutta jos nuori on ymmärtänyt työn ja palkan päälle on hyvä vaan kannustaa. Kyllä ne meillä tarjotut työt ovat olleet ihan kunnon työtä niin kuin puutarhan hoitaminen sis. ruohonleikkuu, mattojen pesua, ikkunoiden pesua, aidan maalausurakkka jne. Tottakai on keskusteltu, jos sukulaisten nurkissa asuu, että palkkaan kuuluu sitten täysi ylläpito ja se huomioidaa myös palkkiona.
Minun mielestäni teidän pappa aliarvioi tyttöä, eikä näytä ainakaan hyvää käytösmallia lähimmäisen arvostuksesta ja kunnioituksesta. Tuolla papan asenteella tyttö ei kohta hae töitä mistään.
Isäni hettii lapsillemme aina kympin tai kaksi, kun auttoivat pyydettäessä, oppivat ansaitsemaan rahansa.
Itse ainakin sain tuon ikäisenä lähes aina pienen taskurahan sukulaisten auttamisesta, vaikkei se olisikaan ollut kun muutama hilu vaarin taskun pohjalta päivän lopulla niin lämmittihän se mieltä ja motivoi seuraavana päivänä tekemään lisää töitä.
En tiedä kuinka isot mansikkapellot tässä tapauksessa on kyseessä, mutta jos puhuttu siitä "kesätyönä" niin tuskin se mikään pieni pläntti on eli hommaa riittäisi. Yleiset mansikkatilat kuitenkin maksavat nuorille kohtuullisen korvauksen samasta työstä, joten pitäisikö sitä tehdä hommat ilmaiseksi vain koska on sukua?