Olikos opetusministeri Li Anderssonilla vain kandin paperit?
Sinänsä vähän huvittaa kun puhuu telkkarissa korkeakoulutuksesta....
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli köykäinen haastattelu Ohisalolta myöskin, ei mitään osaa sanoa mihinkään kun ei ole tietoa mistään
Oliko tämä ohisalo se jolla kovapalkkainen öljyyhtiö pomo miehenä?
Ihanan vihreetä.
Krista Kiuru valtiotieteiden maisteri ja Sanna Marin hallintotieteiden maisteri. Puuttuuko joku ministeri vielä. Vihreitten Mikkonen. Täytyy googlettaa mikä koulutus.
Mikkonen Krista ministerisnainen on filosofian maisteri ja biologi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana pitää olla tyytyväinen, jos ministerillä on kandin paperit
Silloin kun minä opiskelin yliopistossa, kandidaatin tutkinto oli ylempi korkeakoulututkinto, ja maisterin arvonimen kandidaatti sai maksusta.
Nyt ymmärtääkseni maisteri on sama kuin ennen kandidaatti. Kumpaankin vaaditaan pro gradu -tutkielma.
Valitettavasti näi ei ole. Vielä 80-luvulla kaikkien tavoitteena oli kandi, johon tehtiin gradu, maisterin arvon sai sitten halutessaan ostaa päälle.
Nykysessä kaksivaiheisessa tutkinnossa kandi on välitutkinto, jossa ei ole pro gradua, maisterin tutkinnon saa kun tekee päälle maisterin. maisteri voi tehdä myös yhtäkyytiä.
Itse olen vielä kandi, teen maisterin joskus kun on aikaa ja rahaa.
Kyllä vaan entinen 80-luvun kandi on täysin sama asia kuin nykyinen maisteri. Tai itse asiassa se ero, että nykyinen maisterintutkinto voi olla suppeampi kuin silloinen kandin tutkinto, kuten omalla alallani nykyinen maisterintutkinto on 30op suppeampi kuin ennen kandi-nimellä. Minulla on yli 5-vuotinen kandin tutkinto.
Lin tutkinto on suoritettu 2010 joten miten joku 80-luku asiaan liittyy? Kyllä hänellä vastaa ihan nykyisen opetussuunnitelman mukaista kandia.
Suomen seuraava EU-komissaari on luokanopettaja.
Ei ehkä pätevä, mutta sitäkin enemmän sopiva!
Ärkoopeen tasa-arvoministeri Thomas Blomqvist maanviljelijä-yrittäjä ja ilmeisesti ei oo valmistunut mutta ollut maatalous ja metsätaloustieteellisessä ilm tarkoitus Agronomiksi .
Niin että jäikö Liillä opinnot kesken?
Vierailija kirjoitti:
Suomen seuraava EU-komissaari on luokanopettaja.
Ei ehkä pätevä, mutta sitäkin enemmän sopiva!
Olihan Jyrkikin siellä lyhyellä been matikalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin että jäikö Liillä opinnot kesken?
Jäivät. Kandi on välitutkinto paria poikkeusta lukuun ottamatta. Ja Li ei ole poikkeus.
Yhh, miksi haluatte näitä kokemattomia nuoria naisia päättäviin elimiin, kun eivät tiedä yhtä mistään? Kyllä tulee taas kalliiksi tämä tyttösten ”ministerileikki”.
Vierailija kirjoitti:
Enemmänkin huolettaa täysin olematon työkokemus.
Kyllä, puuttuu työkokemus ja arkitodellisuuden ymmärtäminen.
Valitettavan usein näillä korkeasti kouluttautuneilla aivot on siellä kurssikirjojen kansien välissä, esiinnytään asiantuntijana tuputtaen kirjaviisauksia jotka on kaukana arkitodellisuudesta.
Timo Harakka maisterismiehiä hänkin. Teatteritaiteen maisteri.
Lin tutkinto on suoritettu 2010 joten miten joku 80-luku asiaan liittyy? Kyllä hänellä vastaa ihan nykyisen opetussuunnitelman mukaista kandia.[/quote]
Juuri näin. Aivan sama olisi verrata, että 1600-luvulla hän olisi ollut tohtorisnaisia noilla opintomäärillä.
Juuri kysyin kollegoilta, he eivät ole edes ottaneet kandinpapereita ulos vaan ilman noteerausta jatkaneet maisteritasolle. Kandiksi ovat valmistuneet käytännössä tietämättään.
Voihan se olla, että Li ei edes ole kandi. Arvelee vain jonkinverran opiskelleen ja kutsuu sen perusteella itseään kandiksi. Tämäkin mahdollista toki. Olihan haavistokin tohtori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olematon työkokemus huolettaa minuakin. Ihminen ei ole itseään koskaan elättänyt työnteolla, niin ei oikeasti osata asettua työtä tekevän osaan. Ja sehän näkyy Lin toiminnassa.
Me lähetetään Huhtasaari mepiksi. Se on varmaan tosi kauheaa kun hänellä ei ole päivänkään työkokemusta 😬
Luulen, että aika moni vanhempi näkee Huhtasaaren mieluummin meppinä kuin puoltaoppituntiakaan heidän lastensa opettajana.
Tuo on tullut itsellä mieleen. Henkilö on erityisopettaja, mutta miten hän tulisi toimeen etnisesti erillaisten oppilaiden kanssa. Lapsen kavereista löytyy maahanmuuttajaerkkojakin. Ja millainen hänen asenteensa on erityislapsiin, kun tavisaikuisetkaan ei ole normaalin käytöksen arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Eikä rikosrekisterimerkintää, sivusuhteita tms.
Toivottavasti häneltä onnistuu opetusministerin hommat, vaikka itsellä ei ole ollutkaan lukuhaluja kuin vaatimattomaan kandin tutkintoon.
Vierailija kirjoitti:
Timo Harakka maisterismiehiä hänkin. Teatteritaiteen maisteri.
Suora lainaus : Hän on teatteritaiteen ja esiintymisen ammattilainen, joka kykenee toimimaan erilaisissa toimintaympäristöissä, niin teatteri-instituutioissa, vapaan kentän rakenteissa kuin uudenlaisissa, itse synnyttämissään kokoonpanoissa ja työryhmissä. Lisäksi hän osaa kehittää ammatillisia taitojaan ja valmiuksiaan tulevaisuuden muuttuvan työelämän vaatimusten mukaan ja soveltaa osaamistaan myös taidekentän ulkopuolella synnyttäen itselleen näin uudenlaisia työmahdollisuuksia.
Harakka on tehnyt kuten koulutuksensa lupaa. "Synnyttäen itselleen näin uudenlaisia työmahdollisuuksia."
Ministerin pestiä voi kyllä sellaisena "uudenlaisena" pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun minä opiskelin yliopistossa, kandidaatin tutkinto oli ylempi korkeakoulututkinto, ja maisterin arvonimen kandidaatti sai maksusta.
Nyt ymmärtääkseni maisteri on sama kuin ennen kandidaatti. Kumpaankin vaaditaan pro gradu -tutkielma.
Li ei taida olla ihan yhtä vanha kuin SINÄ.
Eli hän on siis alhaisemmin koulutettu kuin henkilö, jolle vastasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä rikosrekisterimerkintää, sivusuhteita tms.
Timo Harakalla on tuomio -80 luvulla.
Tulenpa sekoittelemaan vielä vähän niitä, jotka eivät muista tai muuten vain tiedä.
Minä lähdin opiskelemaan vuonna 1984. Kolmessa vuodessa pystyi suorittamaan humanististen tieteiden kandidaatin tutkinnon, ja koska töitä riitti tuolloin kaikille, moni lähti kesken opintojen töihin ja on työelämässä edelleenkin humkandina. HuK kuitenkin tiedettiin eittämättä kesken jääneeksi opiskeluksi, koska suuressa yliopistossa kandin verran opintoviikkoja voi kerätä haalimalla kokoon oman ja muiden laitosten höpöopinnot eli senjasen perusteet (minun laitokseni oli niin pieni ja kaukana emoyliopistosta, että käytännössä valinnanvaraa oli vain muutama opintoviikko eli kaikki oli pakollista). Mitään tutkielmia tai muuta isompaa ei humkandiin tehty.
Humkandista päästiin "oikeaan" opiskeluun, joka päättyi graduun ja filosofian kandidaatin tutkintoon. Kun FK-paperit oli saatu, anottiin filosofian maisterin tutkintoa. En tiedä, miksi oli muotoutunut tällainen järjestelmä. Jo tuolloin eri yliopistojen ja tiedekuntien välillä oli eroja, joita sai olla selittämässä niille, joiden mielestä on olemassa vain yksi ainoa rakenne. Nyt on vielä omituisempi meno.