Mökkijuhannus nyyttäriperiaatteella vähävaraisempien kanssa U/M?
Mennään kahden muun ystäväpariskunnan mukana mökillemme juhannusviikonlopuksi. Säästetään tällä haavaa tulevaan kattoremppaan ja siksi ollaan hyvätuloisinakin karsittu kaikki ei-pakolliset menot. Toinen ystäväpari tienaa huomattavasti vähemmän kuin me muut ja on aina ollut avoin siitä kuinka elää kädestä suuhun (siitä kuitenkaan valittamatta). Nyt he ehdottivat että kaikki toisi osaltaan ruuat ja juomat jotka voitaisiin sitten yhdistää ja nauttia porukalla. Asia jäi auki kun me muut tiedetään että he toisivat itse halvinta makkaraa ja olutta jne. ja hyökkäisivät toisten tuomisten kimppuun. Tämä on nähty aina muissa pirskeissä ja ärsyttää muita vaikka ovat muuten ihania ihmisiä :( Ei me muut mitään pohattoja olla mutta tuotais jotain arjesta poikkeavaa ja olisi kiva itsekin nauttia niistä. Ajateltiin että mökille pääsy on jo kivasti tehty kun he ei itse sitä voisi kustantaa. Ollaanko kauheita jos pyydetään kaikkia tuomaan omat safkat oman käyttöön tai että käytäisiin yhdessä kaupassa ja jaetaan kulut (mikä kolauttaisi yhden parin budjettia muita kovempaa)?
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa nyt pahvit ettei ap tarkoittanut että näiden köyhien pitäisi "kustantaa" mitään heidän tapaamispäivänä. Menkää elämän koululaiset vaikka kansalaisopistoon lukemaan äidinkieltä. J*malauta mitä urpoja koko palsta täynnä. :D
Tarkoitti tai ei niin se olisi ollut lopputulos siitä että jokainen pari olisi ostanut isommalla budjetilla "jotakin hienompaa" ja ap:han teki selväksi että pettyisi halpaan makkaraan. Olisi pitänyt olla kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo U/M otsikossa tarkoittaa?
Uhka vai mahdollisuus.
Me ei siksi haluta itse mennä ihan
halpislinjalla kun säästämisen takia tällaiset "juhlinnat" on harvassa ja juhannus on meille tärkeä siksikin että jussina 2011 tavattiin miehen kanssa <3
Perua ei haluttaisi koska se tuntuisi sen syyn alleviivaamiselta :(
No jos jussi on teille merkkipäivä, niin miksi muiden pitäisi siitä maksaakaan? Jos te haluatte juhlia kalliimmin, niin juhlikaa, yhdessä ystävienne kanssa <3 Nillitys rahasta on tosi moukkamaista...
Mä en ainakaan menis ollenkaan ap:n mökille ja hei,jos se on teidän vuosipäiväkin tuo jussi, niin miksi sinne ees muita haluatte? Syötte itse mökillänne fiinisti ja nautitte toisistanne kahdestaan, köyhemmät voi sitten paistaa vaikka kotona hiillosta porukalla ja laulaa karaokea :D
Niin ap, sinä itse pidit suuressa arvossa jo sitä että (säälistä) kutsuit toiset mökille jotta saavat hekin joskus jotain mukavaa ja sitten nämä toteavatkin että kaikkihan mökillä käy. Siitäs sait.
En ymmärrä että sitä on päästy aikuisuuteen asti eikä osata hoitaa tällaista asiaa. Kun elintasoissa on isoja eroja niin löydetään jokaiselle sopiva osuus ja tapa osallistua. Ystävien kesken asiassa ei ole mitään ongelmaa. Paitsi sitten kun tajuaa että toiset on sun selän takana sopineet että sanotaan näin noille.. Ei maistunut mökkielämä enää.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ja pihit on eri asia. Tulee elävästi mieleen ne vuodet jolloin (pitänee korostaa että samatulotasoisten) kavereiden kanssa vietettiin monta juhannusta yhdessä. Muuten kaikki meni hyvin, mutta nämä yhdet pihit eivät koskaan noudattaneet sovittuja ruokaostoksia. Porukalla etukäteen sovittiin että kuka perhe hoitaa minkäkin päivän pääruoan ja mikä se on. Jos piti tehdä lohikeitto, nämä ostivat seitä. Jos paellaa, niin skipattiin kaikki merenelävät. Jos jälkkäriksi piti tehdä mansikoista jotain niin tuotiin kirsikoita. Aina joku halvempi versio.
Sanomattakin on selvää, että muiden hyvät viinit maistuivat niin hyvin näille, että jonkun ajan päästä ei ollut enää jäljellä kuin heidän tuomaansa kyykkyviiniä. Aamu- ja iltapalat hoitivat kaikki itse, mutta siinä sitten tietyt lapset rohmusivat kaikki ne paremmat leikkeleet ja valkohomejuustot kun eivät sellaisia kotona juuri saaneet ja omat eväät oli jotain pussisämpylöitä ja voita päälle. Vanhemmat vain naureskelivat kun poika lohkoi brietä suuhunsa.
Tämä kuvio kun toistui vuosi toisensa jälkeen ja toki muitakin vastaavia tilanteita, niin alettiin miettiä muita kuvioita. Lokkeilu tuli joka tilanteessa esiin ja se kyllä osittain pilasi meidän väliset suhteet. Ikinä en enää lähde pihien siipeilijöiden kanssa mihinkään yhteisiin nyyttäreihin.
Sama perhe tuuppasi lapsensa toisten mukaan viikoksi veneilemään, eikä antanut lapselle mukaan rahaa tai tarjonnut kaveriperheelle korvausta ylläpidosta, mikä sisälsi kuitenkin myös lukuisia ravintolasyömisiä, limuja ja jäätelöjä venesatamissa. Edelleen toistan, kyse ei ole varattomuudesta vaan nuukuudesta. Voi olla ettei isäntäperhe olisi ottanut rahaa vastaan, mutta tarjoamattomuus närästi heitä kyllä jonkin verran. Suurin osa ihmisistä nyt ei kehtaisi näin toimia.
Täällä sama kokemus. Ei enää kiitos.
Kaiken huippu oli kun tällainen lokkipariskunta, joka oli vuosia ja vuosia hyötynyt meistä monin tavoin, kutsui meidät ulos syömään. Vastavuoroisuuden nimissä, sanoivat. Hyvin söimme ja joimme, ja kun tuli maksun aika.... Kummallakaan näistä ei ollutkaan lompakkoa mukana! Lika barn leka bäst, niin se on.
Ai kauheeta, en olekaan tajunnut että olemme lapsellisia mieheni kanssa, edelleen mekin juhlimme juhannuksena tapaamisemme vuosipäivää, vaikka yhdessä ollaan oltu tänä vuonna 20 v. :D No, mieluummin itse juhlistan liikaa kuin liian vähän, vaikka se nyt sit joitain muita ottaiskin kupoliin!
Terkut tutuille kirjoitti:
Ai kauheeta, en olekaan tajunnut että olemme lapsellisia mieheni kanssa, edelleen mekin juhlimme juhannuksena tapaamisemme vuosipäivää, vaikka yhdessä ollaan oltu tänä vuonna 20 v. :D No, mieluummin itse juhlistan liikaa kuin liian vähän, vaikka se nyt sit joitain muita ottaiskin kupoliin!
Mutta pakotatteko köyhät ystävät osallistumaan omalla rahalla teidän kalliisiin vuosipäiväjuhliin?
Vierailija kirjoitti:
Terkut tutuille kirjoitti:
Mutta pakotatteko köyhät ystävät osallistumaan omalla rahalla teidän kalliisiin vuosipäiväjuhliin?
No ei pakoteta, samalla sukulaisporukalla juhlitaan juhannusta vuodesta toiseen, ja meillä on aivan normi mökkijuhannus. Viittasin nyt vaan tähän, kun monet kommentoivat, että se on niin kauhean lapsellista juhlistaa tapaamispäivää, vain hääpäivää kuulemma saisi juhlistaa.
Miten ihmeessä nämä keskustelut aina menevät ihan asian vierestä.
Ongelma on tuttu monelle.Itse rakastan kun juhlapyhinä on paljon ystäviä ja läheisiä koossa. Joko itse kustannamme kaikki tai nyyttäriperiaate. Vuosien kestitsemisen jälkeen havahduin siihen että vastakutsua ei tietyiltä ihmisiltä koskaan tule. Hyvällä mielellä kuitenkin meille tullaan, itsetehdyt herkut maistuu, soittavatkin aina että " olisi niin kiva nähdä, voitais tulla teille kahville!" Ja kyllä oikeasti korpeaa kun olet savustanut lohet, grillannut lihat, tehnyt maukkaat salaatit, jälkiruuat ja kakut, leiponut leivätkin itse ja joku tuo nyyttäreihin sen jauhomakkarapaketin, sipsipussin ja omat olusensa. Ja mitä löytyy mökkivierailun jälkeen jääkaapista? Ne riivatun jauhomakkarat mitkä eivät ole kelvanneet kenellekään, ei edes tuojalle. ( Eikä syö koirakaan)
Oma lukunsa on juhlat joihin pitää tuoda lahja...meidän rahakuori otetaan vastaan silmät kiiluen mutta annas olla kun meidän lapsi vuorostaan kirjoitti ylioppilaaksi, millään ei päästä juhlimaan ja edes korttia ei lähetetä.Tämä sama tapahtuu tiettyjen ihmisten kohdalla aina, juhlat vaan vaihtuu.
Nyt tiedossa juhannus johon tulossa vain tärkeimmät läheiset ja ystävät.Kaikki tuovat oman tarpeensa, jotkut vähemmän mutta kuitenkin laadukasta, itse tehtyä. Jauhomakkaroita ei siis tiedossa.Ah, miten ihanaa!
Ette te nyt erityisen hyvätuloisilta vaikuta jos täytyy oikein erikseen säästää kattoremppaa varten. Hyvätuloisilla on tileillään rahaa, josta tuollaiset pikkuhommat maksetaan tosta noin vaan.
Ihan samaa mieltä - on tuttuja, jotka mielellään matkustavat kotimaassa ja yöpyminen tutuilla tulee heille edulliseksi, tuomisina on viinipullo kympin hujakoilla - ja vajaa viikko viivytään kun lomalla ollaan. Aamiaiset, lounaat ja iltapalat tietenkin talon puolesta, varataan yhtenä iltana porukalla joku ruokailu ravintolaan ja kaikki maksaa omansa. Bussit ja taksit odotetaan isäntäväen maksavan. Isäntäväki on töissä mutta ohjelmaa pitäisi olla, teatteria, konserttia, nähtävyyksiä.
Nykyään sanotaan ettei nyt voida ottaa vieraita kun on kiire työviikko ja lapsille on tulossa mahatauti, päiväkodista varoiteltiin.
Jos tulet kylään niin varaudu käymään kaupassa tyyliin 50-50 ja laittamaan parina iltana ruokaa koko porukalla, tuo omat petivaatteet ja pyyheliinat. Ole oma-aloitteinen äläkä odota paasausta tai kuljetuksia, äläkä mitään viihdytystä.
Vierailija kirjoitti:
Ette te nyt erityisen hyvätuloisilta vaikuta jos täytyy oikein erikseen säästää kattoremppaa varten. Hyvätuloisilla on tileillään rahaa, josta tuollaiset pikkuhommat maksetaan tosta noin vaan.
Oletko vähän tyhmä? Meillä kattoremppa maksoi 50 000 vaikka itse tehtiin. No en ottanut summaa käyttötililtä vaan piti pari vuotta säästää ihan normaalien hyvätuloisten palkansaajien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vähän tyhmä? Meillä kattoremppa maksoi 50 000 vaikka itse tehtiin. No en ottanut summaa käyttötililtä vaan piti pari vuotta säästää ihan normaalien hyvätuloisten palkansaajien.
En, olen hyvätuloinen ja mm. sillä käyttötilillä on rahaa parinkin kattorempan verran puhumattakaan muista tileistä. Tyhmää on tehdä avauksia joissa kehuskelee olemattomalla varallisuudellaan.
No jo on hintaa kattoremontilla. Timantistako teitte sen?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, olen hyvätuloinen ja mm. sillä käyttötilillä on rahaa parinkin kattorempan verran puhumattakaan muista tileistä. Tyhmää on tehdä avauksia joissa kehuskelee olemattomalla varallisuudellaan.
Ap sanoi hyvätuloinen, ei varakas tai rikas - onko sinulla lukihäiriökin vai suora ymmärryksen puute? Me ollaan käsittääkseni hyvätuloisia kun molempien palkka on 8000 kuussa kun bonarit lasketaan mukaan. Mutta mikään kymppitonnien remppa ei siltikään onnistu ilman suunnittelua ja säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
No jo on hintaa kattoremontilla. Timantistako teitte sen?!?
Öh ei, oletko kajahtanut? Koko katto uusiksi ja tehtiin itse. Koko hommaan meni 50 tonnia kaikki rakenteet, pellitykset ja savupiiput uusien.Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Ihan koko ketjua en lukenut läpi, mutta käviskö tällainen ehdotus:
Mieti tarvittavat mökkieväät kolmeen osaan A,B ja C. Laita jaot muille perheille saatesanoilla ”ettei kaikki tuoda samaa” ja pyydä muita valitsemaan ensin oma osuus. Sinä otat ne mitä jää viimeiseksi.
Sinä voit miehesi kanssa laittaa ylimääräiset säästetyt rahat sivuun odottamaan sitä että käytte kaksin miehesi kanssa juhlimassa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoi hyvätuloinen, ei varakas tai rikas - onko sinulla lukihäiriökin vai suora ymmärryksen puute? Me ollaan käsittääkseni hyvätuloisia kun molempien palkka on 8000 kuussa kun bonarit lasketaan mukaan. Mutta mikään kymppitonnien remppa ei siltikään onnistu ilman suunnittelua ja säästöjä.
8000 euron kuukausipalkoilla luulisi saavan aikamoisen siivun jo säästöön, mutta toisaalta, toiset hassaa kaiken mikä tulee.
-ei lainaamasi
Se, että sun piti vielä tässäkin mainita että pitää itse tuoda enemmän että saa mieleistään JA että puhuitte asiasta sen toisen ystäväparin kanssa muiden selän takana kyllä nimenomaan on sitä numeron tekemistä. Sinä halusit tehdä numeroa ja sinä teit sitä. Toivottavasti kattoremppa valmistuu edes vuonna 2022 kun joudutte nyt kahden parin kesken jakamaan budjettinne. Muistakaa ostaa kallein makkara!