Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökkijuhannus nyyttäriperiaatteella vähävaraisempien kanssa U/M?

Vierailija
13.06.2019 |

Mennään kahden muun ystäväpariskunnan mukana mökillemme juhannusviikonlopuksi. Säästetään tällä haavaa tulevaan kattoremppaan ja siksi ollaan hyvätuloisinakin karsittu kaikki ei-pakolliset menot. Toinen ystäväpari tienaa huomattavasti vähemmän kuin me muut ja on aina ollut avoin siitä kuinka elää kädestä suuhun (siitä kuitenkaan valittamatta). Nyt he ehdottivat että kaikki toisi osaltaan ruuat ja juomat jotka voitaisiin sitten yhdistää ja nauttia porukalla. Asia jäi auki kun me muut tiedetään että he toisivat itse halvinta makkaraa ja olutta jne. ja hyökkäisivät toisten tuomisten kimppuun. Tämä on nähty aina muissa pirskeissä ja ärsyttää muita vaikka ovat muuten ihania ihmisiä :( Ei me muut mitään pohattoja olla mutta tuotais jotain arjesta poikkeavaa ja olisi kiva itsekin nauttia niistä. Ajateltiin että mökille pääsy on jo kivasti tehty kun he ei itse sitä voisi kustantaa. Ollaanko kauheita jos pyydetään kaikkia tuomaan omat safkat oman käyttöön tai että käytäisiin yhdessä kaupassa ja jaetaan kulut (mikä kolauttaisi yhden parin budjettia muita kovempaa)?

Kommentit (223)

Vierailija
101/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin näissä ruoissa puhutaan euroissa kuin muutamista kympeistä. Jokainen tuo vaikka kympillä jotain. Sen varakkaimman ei ole mikään pakko saada juuri porukkajuhannuksena syödä jotain erityiskallista kalaa, juustoja, fileitä tai kultahippushamppanjaa... Eikä se silti tarkoita, että koko juhannus eletään Poprilli-makkaralla ja X-tra-colalla. Nyyttäreillä nimenomaan saa kustannettua kaikille paljon kaikkea hyvää, kun yksi tuo vihannekset, toiset lihoja, joku leivät ja kahvitarpeet jne...

Vierailija
102/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopikaa että ne halpamakkaraolut-tyypit tuovat vaikkapa salaatit, juustot ja hedelmät nyyttäreille. Ap voi hommata paremmat juomat. Ja kolmas porukka grillattavat.

Outo idea. Juustot ja hedelmät eivät taida olla ihan halvimmasta päästä, tai jos ovat, niin tarjolla on sitten puolalaisia omenoita ja joku edam-pallo. 

Minä voisin niitä hyvinkin syödä, mutta jos tarkoituksena on vähänkään parempi juusto-hedelmä-jälkiruoka, niin se ei taida toteutua, jos porukan köyhimmät laitetaan ostamaan ne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuinka köyhiä te itse sitten olette oikeasti jos ei oo varaa yhtä juhannusta tarjota yhdelle pariskunnalle? Vielä kahden muun "hyvätuloisen" pariskunnan kanssa? Eli 6kpl aikuisia ei pysty tarjota ruokia ja juomia juhannuksena kahdelle ihmiselle? Meillä 2 henkeä tulis ruokittua ihan sen enemmin varustautumatta, muuten kuin juhlaan nyt yleensä.

Vierailija
104/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen sitä mieltä, että sopikaa etukäteen kuka tuo mitäkin. Ymmärrän kyllä harmituksen, jos on ollut tapana, että kaikki tuovat esimerkiksi sen määrän grillattavaa minkä verran itse söisivät ja ne sitten yhdistetään, että kaikki saavat vähän kaikkea. Samaa mieltä olen myös siitä, että on vähän hölmöä odottaa muiden osallistuvan jonkin "tapailuvuosipäivän" (?!?) kestitsemisiin.

Vierailija
105/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen sitä mieltä, että sopikaa etukäteen kuka tuo mitäkin. Ymmärrän kyllä harmituksen, jos on ollut tapana, että kaikki tuovat esimerkiksi sen määrän grillattavaa minkä verran itse söisivät ja ne sitten yhdistetään, että kaikki saavat vähän kaikkea. Samaa mieltä olen myös siitä, että on vähän hölmöä odottaa muiden osallistuvan jonkin "tapailuvuosipäivän" (?!?) kestitsemisiin.

Ylipäätään on aika erikoista odottaa muiden osallistuvan kahden ihmisen - pariskunnan - henkilökohtaisen kahdenkeskisen asian juhlimiseen tai edes kiinnostuvan siitä mitenkään. Kuka edes haluaa juhlia jotain tapailuvuosipäivää muiden läsnäollessa? Ja ap on naimisissa jo, eikö sen hääpäivän vietto nyt sitten riittäisi. 

Tietääkö ap nämä kutsumasi kaksi pariskuntaa että juhannuksen lisäksi mökillä juhlitaan teidän tapailun aloittamisen vuosipäivää? 

Ja toivotteko heiltä jotain muistamista asian vuoksi - kenties pienen lahjan tai onnittelulaulun? Ehkä joku voisi pitää teille puheen, onhan se sentään tärkeä päivä.

Vierailija
106/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kait me sitten ollaan väärässä jos suurin osa vuotta säästetään juhannuksena ja halutaan panostaa VÄHÄN parempaan kun on meille tärkeä aika - ja halutaan nauttia ystävien kanssa eikä niin että nämä nauttii meidän kustannuksella kun edelleenkään ei olla rikkaita itsekkään. Ystäväpari sanoi esim. ennen yhteisen kaverin häitä että "on säästänyt" nälkää sinne koko päivän kun tiesi tarjottavaa olevan ja käyttikin innolla hyväkseen ilmaista baaria ja noutopöytiä. Me voidaan kyllä tulla vähän vastaan mutta muuten ihanien ihmisten ääretön piheys on sitä että he oikeasti tuo niin vähän ja niin halpaa kuin voi koska olisi pakko osallistua. Tässä on tullut jo hyviä ehdotuksia - kiitos niistä!

Tulee mieleen Solsidanin Ove ja Anette kavereistanne....suolatikkuja juhlapöytään.

Vierailija
107/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei Ap porukoineen viettäisi mökkijuhannusta oli vuosipäivä tai ei? Jos osa tulijoista tulee mättääkseen muiden siivellä se on kurjaa on ajankohta mikä tahansa. Ihan ymmärrettävää toivoa muuta kuin arkimakkaraa kun sillä nyt kerta on tunnearvoakin. Virhe oli yrittää pelastaa köyhän pihipariskunnan juhannus.

Vierailija
108/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään on aika erikoista odottaa muiden osallistuvan kahden ihmisen - pariskunnan - henkilökohtaisen kahdenkeskisen asian juhlimiseen tai edes kiinnostuvan siitä mitenkään. Kuka edes haluaa juhlia jotain tapailuvuosipäivää muiden läsnäollessa? Ja ap on naimisissa jo, eikö sen hääpäivän vietto nyt sitten riittäisi. 

Tietääkö ap nämä kutsumasi kaksi pariskuntaa että juhannuksen lisäksi mökillä juhlitaan teidän tapailun aloittamisen vuosipäivää? 

Ja toivotteko heiltä jotain muistamista asian vuoksi - kenties pienen lahjan tai onnittelulaulun? Ehkä joku voisi pitää teille puheen, onhan se sentään tärkeä päivä.

Ap sanoi monesti ettei juhli tapaamista erikseen vaan että haluaa sen takia syödä muuta kuin muiden tarjoilut syövän köyhälistön jauhomakkaroita.

Vierailija
109/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap sanoi monesti ettei juhli tapaamista erikseen vaan että haluaa sen takia syödä muuta kuin muiden tarjoilut syövän köyhälistön jauhomakkaroita.

Sinänsä sen voi ymmärtää että itselle tärkeänä päivänä haluaa syödä paremmin eikä siinä mitään. Mutta REILUA ja AIKUISMAISTA on silloin tarjota kutsumilleen vieraille sitä parempaa myös, jotta kaikki saa syödä samaa eikä köyhät joudu kuolaamaan vierestä kun isäntäväki herkuttelee. Ei pidä kutsua vieraita jos ei ole valmis tarjoamaan vieraille samaa kuin aikoo itse syödä, siis sillä juhla-aterialla. Mökkivieraat voi kyllä itse ostaa omat aamiaisensa ja välipalansa.

Vierailija
110/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin porukka tyylillään.

Minä itse en pidä arvossa juhlia, joissa jokainen syö omia eväitä. Parasta on sopia etukäteen, kuka tuo mitäkin. Köyhempi voi vaikka leipoa leivät ja pullat ja tuoda perunat ja makkarat. Paremmin varoissaan olevat voivat ostaa lihaa, kalaa ja juustoja sekä salaattia varten jotain muutakin kuin kurkun ja tomaattia. Juomat kannattaa hankkia itse muutenkin, niin eipähän tarvitse tapella.

En minäkään juhlia. Mutta itselleni sopisi oikein hyvin sellainen mökkijuhannus, jossa jokainen tuo omat grillattavat/juomat/ym.

Vierailija
111/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku pitää itseään hyvä tuloisena ja pitää vinkua jostakin ruuasta, että menee varmasti tasan, niin ei voi kun nauraa.

Vierailija
112/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ongelmaa ei olisi edes olemassa ellei häähullu-ap haluaisi väkisin yhdistää häävuosipäivän juhlimista ystävien kesken vietettävään mökkiviikonloppuun. Ilman tuota pakonomaista häähulluutta, josta ei voi yhtään joustaa niin ap:lle kelpaisi hyvin halpa ns. huonompi ruoka koko mökkireissun ajaksi. Niin että köyhäläis-ystävilläkin olisi siihen varaa ilman lokkeilua.

Tavattiin miehen kanssa = ei menty naimisiin tai edes kihloihin tuolloin vaan TAVATTIIN toisemme. Siksi tärkeä aika ja halutaan VÄHÄN arjesta poikkeavaa vaikkei erikseen juhlita.

Tämähän on ihan ok ja kaikki varmasti ymmärtää. Se mikä on vähän outoa on että haluatte pakottaa kaksi ystäväpariskuntaa myös juhlimaan asiaa :D Ja siis oikeastaanhan te haluatte lokkeilla ihan yhtä ja lailla juhlistaa päiväänne hienommilla ruuilla mutta kuitenkin niin ettette joudu ostamaan kaikkea itse. Katsopa siis peiliin ja mieti miksi sua niin paljon ärsyttää se, että yhdet toisi halpaa makkaraa kun sinä kaipaat sisäfilettä.. 

Vierailija
113/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppujen lopuksi tässä nyt väännetään muutamista kympeistä. Jos tulossa on ap:n ja miehensä lisäksi 2 muuta pariskuntaa, eli yhteensä 6 ihmistä, niin ei ne tarjoilut nyt niin kamalasti voi maksaa! Vai mitä ihmettä olette ajatelleet syödä? Eikö mökillä yleensä ole tapana grillata? Tuotte jokainen jotain grillattavaksi sopivaa, yksi pariskunta kokolihaa, toinen broileria ja kolmas vaikka paria erilaista makkaraa. Lisäksi uusia perunoita, hyvää leipää ja tarvikkeet hyvään kesäiseen salaattiin. Näistä sovitte kuka mitäkin tuo niin ei tule päällekkäisyyttä. Kala jäi tältä listalta pois, jos sitä haluatte niin vaihtakaa joko liha tai broileri siihen, tai vaihtoehtoisesti joku tuo ja hinta jaetaan. Mausteita joku varmaan voi tuoda vaikka kotoaan ja viedä sitten takaisin mennessään. Jälkkäriksi sopii juhannuksena hyvin perinteinen mansikka-kakku. Aamupalaksi varmaan riittää kahvi ja voileivät. Jokainen voi tuoda juomat itselleen. Eihän tää nyt oikeesti niin kalliiks voi mitenkään tulla että olis kynnyskysymys kuka maksaa mitäkin? Oikeesti mun mielestä koko porukan ruoat tulee sen hintaseks ettei edes mulle ihan normaalituloisena olis ongelma vaikka maksaisin yksin koko hoidon (ja voisin vaikka noiden lisäksi ostaa mansikoita kulhoon laitettavaks ja jotain muuta pientä naposteltavaa illaksi. Jos vaikka ajatellaan että ruoat maksais yhteensä (ilman juomia) 150€, eli 50€/ pariskunta, niin onko OIKEESTI ongelma jos meneekin niin että kaksi pariskuntaa maksaa 60€ ja se vävaraisempi vaan 30€? Ehkä joillekin tasajako on tosiaan elämää suurempi asia, mutta mulle tää ei kyllä olis mikään ongelma. Ei niitä yhdessä juhlittavia juhlia varmaan kuitenkaan niin kovin usein ole...

No se kymppi on varmaan just se oleellinen säästö ap:n kattorempassa :D 

Vierailija
114/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap voi pyytää niitä köyhiä vaikka nyt viikon ajan etukäteen keräämään pulloja jossain kodin lähistön puistoissa niin, että saavat kasaan sen viisikymppisen, jotta voivat osallistua ap:n tapaamispäivä sisäfilee kaviaari -juhannukseen?

Kyllä kaikkeen löytyy ratkaisu, monesti pullosta.

Vierailija
115/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhka, kukaan ei oo ikinä tyytyväinen jos on yhteiset ruuat.

Vierailija
116/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahah, siis mun ex-mies oli tällainen kyttääjä! Me oltiin ihan hyvätuloinen pari ja tykkäsin (tykkään edelleen) järjestää kavereille iltamia, kutsua porukkaa käymään meille kotiin tai mökille hyvän ruuan merkeissä jne. Joskus varmaan oli jotain nyyttäreitäkin ja kavereissa muutamia sellaisia jotka sanoi aina heti että he voi tuoda jälkkärin/salaatin/viiniä/lihat mutta kyllä se yleensä niin meni että kun minä kutsuin niin meidän rahoista ostettiin suurin osa tarjottavista, tottakai. En mä olis kutsunut ihmisiä kylään ellei olis ollut varaa heitä ruokkia. Tai jos se raha olis sitten seuraavalla viikolla ollut pois jostain oman perheen menosta. 

Mutta mieheni oli sellainen että se kyttäsi ja raportoi miten paljon kukin söi! Se saattoi jaksaa viikkoja illanvieton jälkeen jauhaa siitä miten Pertti söi kaksi pihviä ja otti vielä makkaraakin. Ja muisti aina mainita että ei Pertti itse tarjoa tuon tason ruokia ikinä meille. Seuraavan kerran kun Pertti oli tulossa syömään mies saattoi vaatia että ostetaan halvempaa lihaa kun Pertti syö niin paljon kuitenkin taas tai että ostetaan pelkkää makkaraa. Ja sitten se taas kyttäsi ja raportoi, Liisa söi kaiken juuston, Maija joi viinit ja Kalle ei maistanut kalaa ollenkaan, Kallen syy että ensi kerralla ei ollut kalaa tarjolla ollenkaan kun sitä jäi liikaa ja meni pilalle. Kun joku erehtyi kutsumaan meidät luokseen niin kotimatkalla sain luennon siitä miten siinä ja tuossa oli pihistelty ja miten hän ei koskaan kehtaisi tarjota esim pirkka-sinappia. 

No, tämä ei ole syy siihen että mies on exä mutta ei varsinaisesti auttanut asiaa ja kertoo kyllä tyypin persoonasta. Nuorena sitä ei vaan itsekään tajunnut miten erilaisia oltiin. 

Varmaan eri ihmisille tarjoaminen tarkoittaa eri asiaa. Ap tekee mielestään ison palveluksen jo siinä että ylipäätään päästää köyhät kaverit mökille, itse ajattelen asian niin päin että jos kutsun jonkun ja hän tulee niin hän tekee minulle palveluksen. Ihmisiä on kovin erilaisia. 

Vierailija
117/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvin pienituloinen. Muutaman kerran olen osallistunut itseäni parempituloisten kanssa nyyttikesteihin. Kerran vein mm. 30 euron juustokimpaleen, toisella kerralla graavilohta samalla hinnalla. Ei ollut kivaa, kun muutama palkoillaan rehentelevä toi sipsipussin tai suolatikkuja tai patongin. Sillä aikaa kun olin vettä kantamassa ja saunaa lämmittämässä, juusto oli häipynyt parempiin suihin. Yksi vielä puhui koko illan juustoista antaen vaikutelman, että se oli hänen tuomansa.

Vierailija
118/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tänne tullut kirjavia kommentteja......! Puolet vastaajista luulee että haluan laittaa toiset maksamaan hääpäiväkemut tai ties mitä :D En nyt vastaa jokaiselle erikseen mutta siis päädyttiin miehen ja toisen ystäväparin kanssa ehdottamaan vähävaraisemmille ystäville että sovittaisiin etukäteen mitä kukin tuo ja osallistuttaisiin suht samalla summalla (meidän tulotasoisten kanssa päätettiin että tuotaisiin sen kummempia sanomatta vähän ylimääräistä että varmasti saataisiin itsekkin mieleistä). Asia ratkesi itsestään kun heti ehdotettuamme he sanoivat että itse asiassa he eivät tulisikaan koska "kaikki aina menevät mökille eikä siinä ole mitään erityistä ja on hyttysiäkin".

????

Eli mennään toisen ystäväparin kanssa kaksin. Ja ei - ei ole yhtään voittajafiilis vaan surullinen ja pettynyt kun yritettiin nimenomaan olla tekemättä tuloerosta numeroa ja silti lopputulos on tämä. Kunpa he ymmärtäisi ettei haluttu pahaa :(

Kiitos hyviä ehdotuksia vastanneille ja hyvää tulevaa juhannusta kaikille!

Aloittaja

Vierailija
119/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhka, kukaan ei oo ikinä tyytyväinen jos on yhteiset ruuat.

Siis luin keskustelua ja täällä on joko lokkeja tai sitten tosi onnekkaita tyyppejä kommenteissa.

Omassa kaveriporukassa onnistuisi nyyttärit/yhteiset safkat koska kaikilla on sama taso ruuissa ja kaikki tietää että maksetaan yhdessä.

Exän kaveriporukan kanssa tää ei ois koskaan onnistunut. Siellä oli niitä kaljaa koko yön kittaavia, jotka sipsipussin hinnalla vetelivät salaa lihat kaapista, jolloin muut menivät sitten nälkäisenä seuraavana päivänä. Ei se ruuan hinta, vaan se että yksin salaa syödään kaikki.

Vierailija
120/223 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa tänne tullut kirjavia kommentteja......! Puolet vastaajista luulee että haluan laittaa toiset maksamaan hääpäiväkemut tai ties mitä :D En nyt vastaa jokaiselle erikseen mutta siis päädyttiin miehen ja toisen ystäväparin kanssa ehdottamaan vähävaraisemmille ystäville että sovittaisiin etukäteen mitä kukin tuo ja osallistuttaisiin suht samalla summalla (meidän tulotasoisten kanssa päätettiin että tuotaisiin sen kummempia sanomatta vähän ylimääräistä että varmasti saataisiin itsekkin mieleistä). Asia ratkesi itsestään kun heti ehdotettuamme he sanoivat että itse asiassa he eivät tulisikaan koska "kaikki aina menevät mökille eikä siinä ole mitään erityistä ja on hyttysiäkin".

????

Eli mennään toisen ystäväparin kanssa kaksin. Ja ei - ei ole yhtään voittajafiilis vaan surullinen ja pettynyt kun yritettiin nimenomaan olla tekemättä tuloerosta numeroa ja silti lopputulos on tämä. Kunpa he ymmärtäisi ettei haluttu pahaa :(

Kiitos hyviä ehdotuksia vastanneille ja hyvää tulevaa juhannusta kaikille!

Aloittaja

Se sinun köyhä ystäväsi varmaan lukin täältä tämän ketjun ja tunnisti itsensä ja teidät ja pahoitti mielensä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan