Mökkijuhannus nyyttäriperiaatteella vähävaraisempien kanssa U/M?
Mennään kahden muun ystäväpariskunnan mukana mökillemme juhannusviikonlopuksi. Säästetään tällä haavaa tulevaan kattoremppaan ja siksi ollaan hyvätuloisinakin karsittu kaikki ei-pakolliset menot. Toinen ystäväpari tienaa huomattavasti vähemmän kuin me muut ja on aina ollut avoin siitä kuinka elää kädestä suuhun (siitä kuitenkaan valittamatta). Nyt he ehdottivat että kaikki toisi osaltaan ruuat ja juomat jotka voitaisiin sitten yhdistää ja nauttia porukalla. Asia jäi auki kun me muut tiedetään että he toisivat itse halvinta makkaraa ja olutta jne. ja hyökkäisivät toisten tuomisten kimppuun. Tämä on nähty aina muissa pirskeissä ja ärsyttää muita vaikka ovat muuten ihania ihmisiä :( Ei me muut mitään pohattoja olla mutta tuotais jotain arjesta poikkeavaa ja olisi kiva itsekin nauttia niistä. Ajateltiin että mökille pääsy on jo kivasti tehty kun he ei itse sitä voisi kustantaa. Ollaanko kauheita jos pyydetään kaikkia tuomaan omat safkat oman käyttöön tai että käytäisiin yhdessä kaupassa ja jaetaan kulut (mikä kolauttaisi yhden parin budjettia muita kovempaa)?
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette te nyt erityisen hyvätuloisilta vaikuta jos täytyy oikein erikseen säästää kattoremppaa varten. Hyvätuloisilla on tileillään rahaa, josta tuollaiset pikkuhommat maksetaan tosta noin vaan.
Oletko vähän tyhmä? Meillä kattoremppa maksoi 50 000 vaikka itse tehtiin. No en ottanut summaa käyttötililtä vaan piti pari vuotta säästää ihan normaalien hyvätuloisten palkansaajien.
No joo, kulutuskäytännöt ovat tietysti asia, mikä tuohon vaikuttaa. Mutta on melkoisen outoa, jos hyvätuloinen laittaa kaiken rahan haisemaan sen siliän tien kun sen saa tililleen. Valintoja toki. Eikä tuollaisia summia kannata käyttötilillä makuuttaa arvoaan menettämässä, vaan sijoituksissa yms., joista ne voi sitten nopeasti realisoida vaikka kattoremppaa varten. Mutta ei hyvätulosen, järkevän rahankäyttäjän pitäisi joutua erikseen säästämään pitkiä aikoja tuon hintaluokan hankintoja varten.
Välissä mua todella ihmetyttää kuink tyhmiä ihmiset ovat. Siis aivotoiminta täys nolla niinkuin tällä kirjoittajalla. Minä olen 29-vuotias, vuositulot bruttona 102 000€ eli olen varmasti kaikilla mittareilla hyvätuloinen. Olen juuri saanut vakipaikan ja päässyt näihin ansioihin joten mitenhän minulla pitäisi olla vaikkapa 100 000€ heittää asuntoon tai remonttiin? Olenko siis kuitenkin 102 000€ vuosituloilla siis keskituloinen vai jopa pienituloinen? Varakkuus kertyy ajan kanssa, ei hyvätuloinen ole automaattisesti varakas. Ja kyllä, piti ”säästää” hetken aikaa että oli heittää asunnon käsirahaan 40 000€ ilman että käsiraha söi pahan päivän varalle olevan puskurin liian pieneksi.
Suomen verotuksen mukaan joudun maksamaan solidaarisuusveroa koska olen niin hyvätuloinen, mutta kiva tietää että todellisuudessa olen köyhä pienituloinen.
No tuo eräs kommentoija sanoi hänen ja miehensä tienaavan molemmat about 8000e/kk ja selosti ettei suinkaan kattoremonttiin ole rahaa vaan piti säästää. Tuollaisilla tuloilla LUULISI, että aikamoinen summa on jossain jo säästössä, eikä tarvitse kattoremonttiin sillä tavalla säästää, että joutuu paljonkin muusta tinkimään. Jos siis tosissaan bruttotulot lähenee 200 000e vuodessa.
Miten voi olla säästössä kymmeniätuhansia jos on vaikka ihan hetki sitten päässyt tuollaisiin palkkoihin? Ihmisillä on asuntolainoja, opintolainoja ym. Maksettavana. Lisäksi 8000€ kuukausipalkasta jää käteen sen 5000€, tuosta jos maksaa vaikka 1500€ asuntolainaa, 500€ opintolainaa, 700€ autolainaa jää jäljelle noin 2000€. Tuosta sitten sijoituksiin (näitä rahoja ei missään nimessä kannata laittaa remonttiin vaan poikimaan) ja pakollisiin menoihin kuten vaikkapa korkeampiin lasten päivähoitomaksuihin ym. Niin ei siitä todellakaan säästetä kymmeniätuhansia hetkessä. Varmasti säästöön jää rahaa jota pidetään puskurina, mutta ei nyt niin paljon että 50 000€ kattoremontti voidaan maksaa sieltä tuosta vain.
Nykyisellä korkotasolla ei ole kyllä mitään järkeä lyhentää asunto- ja opintolainaa tuollaisilla summilla vaan sijoittaa tai säästää tuottoisampiin kohteisiin.
Sinä et tajua lainanhoidosta mitään. Nopeimmin se nyt lyhenee! Vain älykääpiö jättää nyt lainan lyhennysvapaalle ja odottelee koron nousua. Voi hyvä isä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette te nyt erityisen hyvätuloisilta vaikuta jos täytyy oikein erikseen säästää kattoremppaa varten. Hyvätuloisilla on tileillään rahaa, josta tuollaiset pikkuhommat maksetaan tosta noin vaan.
Oletko vähän tyhmä? Meillä kattoremppa maksoi 50 000 vaikka itse tehtiin. No en ottanut summaa käyttötililtä vaan piti pari vuotta säästää ihan normaalien hyvätuloisten palkansaajien.
No joo, kulutuskäytännöt ovat tietysti asia, mikä tuohon vaikuttaa. Mutta on melkoisen outoa, jos hyvätuloinen laittaa kaiken rahan haisemaan sen siliän tien kun sen saa tililleen. Valintoja toki. Eikä tuollaisia summia kannata käyttötilillä makuuttaa arvoaan menettämässä, vaan sijoituksissa yms., joista ne voi sitten nopeasti realisoida vaikka kattoremppaa varten. Mutta ei hyvätulosen, järkevän rahankäyttäjän pitäisi joutua erikseen säästämään pitkiä aikoja tuon hintaluokan hankintoja varten.
Välissä mua todella ihmetyttää kuink tyhmiä ihmiset ovat. Siis aivotoiminta täys nolla niinkuin tällä kirjoittajalla. Minä olen 29-vuotias, vuositulot bruttona 102 000€ eli olen varmasti kaikilla mittareilla hyvätuloinen. Olen juuri saanut vakipaikan ja päässyt näihin ansioihin joten mitenhän minulla pitäisi olla vaikkapa 100 000€ heittää asuntoon tai remonttiin? Olenko siis kuitenkin 102 000€ vuosituloilla siis keskituloinen vai jopa pienituloinen? Varakkuus kertyy ajan kanssa, ei hyvätuloinen ole automaattisesti varakas. Ja kyllä, piti ”säästää” hetken aikaa että oli heittää asunnon käsirahaan 40 000€ ilman että käsiraha söi pahan päivän varalle olevan puskurin liian pieneksi.
Suomen verotuksen mukaan joudun maksamaan solidaarisuusveroa koska olen niin hyvätuloinen, mutta kiva tietää että todellisuudessa olen köyhä pienituloinen.
No tuo eräs kommentoija sanoi hänen ja miehensä tienaavan molemmat about 8000e/kk ja selosti ettei suinkaan kattoremonttiin ole rahaa vaan piti säästää. Tuollaisilla tuloilla LUULISI, että aikamoinen summa on jossain jo säästössä, eikä tarvitse kattoremonttiin sillä tavalla säästää, että joutuu paljonkin muusta tinkimään. Jos siis tosissaan bruttotulot lähenee 200 000e vuodessa.
Miten voi olla säästössä kymmeniätuhansia jos on vaikka ihan hetki sitten päässyt tuollaisiin palkkoihin? Ihmisillä on asuntolainoja, opintolainoja ym. Maksettavana. Lisäksi 8000€ kuukausipalkasta jää käteen sen 5000€, tuosta jos maksaa vaikka 1500€ asuntolainaa, 500€ opintolainaa, 700€ autolainaa jää jäljelle noin 2000€. Tuosta sitten sijoituksiin (näitä rahoja ei missään nimessä kannata laittaa remonttiin vaan poikimaan) ja pakollisiin menoihin kuten vaikkapa korkeampiin lasten päivähoitomaksuihin ym. Niin ei siitä todellakaan säästetä kymmeniätuhansia hetkessä. Varmasti säästöön jää rahaa jota pidetään puskurina, mutta ei nyt niin paljon että 50 000€ kattoremontti voidaan maksaa sieltä tuosta vain.
Nykyisellä korkotasolla ei ole kyllä mitään järkeä lyhentää asunto- ja opintolainaa tuollaisilla summilla vaan sijoittaa tai säästää tuottoisampiin kohteisiin.
Mitä väliä sillä on laittaako 2000€ lainojen lyhennykseen vai sijoituksiin kun kumminkin sama summa on pois siitä tilillä makoilusta? Täällähän ihmiset siis pitävät itsestäänselvyytenä että hyvin tienaavalla on kymmeniä tuhansia euroja käyttötilillä koska tuskin kukaan niin pöljä on että myy tuottavat sijoitukset saadakseen rahaa kattoremppaan?
Ai että mitä eroa on sillä että lyhentääkö puoli-ilmaista lainaa vai sijoittaako saman rahan johonkin hyvän korkotason kohteeseen...? Oliko tämä kysymys esitetty tosissaan? Eikä täällä varmaan kukaan oleta että hyvätuloiset makuuttelee kymmeniä tuhansia euroja inflaation syötävänä, vaan sitä että hyvätuloiselle ei tuota ongelmia kustantaa tuollaisia remontteja. Ainakaan niin paljon että niihin pitäisi asiakseen säästää pitkiä aikoja ja muutaman kympin lisäpanos juhannusruokailuun haittaisi tätä remonttisäästämistä
Oletko sä tyhmä vai aivan helvetin hyvä esittämään? Sillä ei ole remonttirahaston kannalta mitään eroa onko raha mennyt sijoituksiin vai lainojen lyhennyksiin kun se raha on silti pois sieltä tililtä mistä se remontti maksetaan. Kysyn sinulta vielä kerran siis Nalle Wahlroos 2.0 että onko sinusta järkevää myydä osakkeet tai ottaa rahastosta rahaa maksaakseen kattoremontin?
Ja onko sinulle jotenkin vaikea käsittää että jos saat hyväpalkkaisen työn niin tilille ei heti ilmesty satoja tuhansia euroja vaan ne pitää tienata työuran aikana? Kerroin jo aiemmin tässä ketjussa että sain viime vuonna vakityön ja tienasin 102 000€ vuodessa. Olenko sinusta siis keskituloinen kun en ole vielä vuodessa ehtinyt kerryttää nettopalkkani verran ylimääräistä varallisuutta?
Ohis, mutta eikös tuossa tilanteessa sitä rahaa pitäisi jäädä todella helpostikin säästöön? Siis kun tulotaso nousee merkittävästi, mutta elintaso, asunto, auto jne kulut eivät ole vielä ehtineet mukautua nousseeseen tulotasoon, vaan ne on mitoitettu vanhan tulotason mukaan? :O
Miten eivät ole ”ehtineet mukaan”? Minun piti muuttaa vakityötäni varten eli ostaa uudelta paikkakunnalta asunto ja lisäksi tarvitsen autoa töihin, autoa jota minulla ei aiemmin edes ollut. Tämän lisäksi opintolaina lähti maksuun koska valmistumisesta oli riittävän kauan. Ei sillä 50 tuhannen euron nettopalkalla kyllä mitenkään kroisoksena elellä.
No kuten aiemminkin täällät on sanottu, niin kulutustottumuksistahan tässä on kyse. Jossainhan asuit aikaisemminkin, eli et kai sinä uuden työn myötä kahta asuntoa pidä (ellet sitten ole laittanut edellistäsi vuokralle). Mutta olet joutunut nuo hankinnat tekemään kuitenkin sen aiemman tulotasosi mukaan, koska ethän ole uutta palkkaa vielä saanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää, miksi ihmisillä on 'ystäviä', joista nämä eivät pidä ja joista puhutaan pahaa selän takana.
Pelkäätkö ap niin paljon yksinäisyyttä? Olisiko kauheaa, jos läheisiä ei enää olisikaan solvattavanasi? Luuletko oikeasti, että joku pitää sinusta?
Voi olla että pariskunnasta vain toinen on ystävä ja toinen on sitten pakollinen paha. Silloin voi olla hankalampaa sietää lokkeilua.
Kukaan ei ollut lokkeilemassa. Ap ei vain kestä sitä, että joku on vielä köyhempi miljonääri kuin hän.
Etkä sinä ole häävi lukija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et tajua lainanhoidosta mitään. Nopeimmin se nyt lyhenee! Vain älykääpiö jättää nyt lainan lyhennysvapaalle ja odottelee koron nousua. Voi hyvä isä...
Mistä ihmeestä on kotoisin kuvitelma että yksikään euumaa kestäisi koronnousua lman että julkiset sektorit romahtaa jo olemassa olevaan velkaan? EKP palvelee euuta ja siten noita isoja valtiota ja ne vasta ovatkin kusessa isojen lainojensa kanssa.
Usko mielummin vaikka hyperstagflaatioon kuin korkojen nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehhehe :D Kukahan tässä ei lainanhoidosta mitää tajua. Ei kukaan mistään lyhennysvapaasta puhunut. Mutta kerrotko että miksi juuri nyt, historiallisen alhaisen korkotason aikaan on tärkeä saada laina lyhennettyä mahdollisimman nopeasti?
Vierailija kirjoitti:
Tulot ja varallisuus ovat kaksi eri asiaa. Tulojen ja menojen suhde kertoo ostovoimasta. Moni isotuloinen lyhentää opinto- ja asuntolainaa ja varat-velat voi olla miinuksen puolella monta sataa tuhatta.
Kattorempat rahoitetaan yleensä lainalla. Sitä saa kun on riittävät tulot ja lainanhoitokyky.
Varallisuus taas ei aina ole helposti muutettavissa rahaksi. Minullakin on velaton kolmio ja auto, mutta tulot tosi pienet. En silti alkaisi niuhottaa nyyttäreistä, vaan organisoisin hankinnat niin että kukin osallistuu kykyjensä mukaan. Enkä ryhtyisi tylsien tyyppien kanssa mihinkään.
Aapee poraa turhaan, ei tuo sakki muuta tarvitse kuin halpaa kaljaa ja hk:n bleuta. Lopputulos on sama kuin hössöttämisenkin jälkeen: känni ja riita ja tili tyhjä.
Mua lähinnä ihmetyttää, ettei jo alkuun ihmiselle tule mieleen, että kannattaisi suunnitella ne nyyttärit niin, että jokainen tuo tietyn ruokalajin. Siis muutenhan tuossa tosiaan käy niin, ettei vaikka salaatteja tai jälkiruokaa ole lainkaan vaan kaikki tuo jotain makkaraa tai lihaa. Ap:kin olisi voinut hoitaa tän fiksusti, mutta ei osannut.
Kas kun ap ei halunnut periä pääsymaksua sinne mökille menemisestä niiltä vierailta. Jonkunlainen majoitusmaksu esim. 10 € / vrk / hlö jos nukkuu saunakammarissa patjalla, 20 € / vrk / hlö jos nukkuu makuuhuoneessa sängyssä (ei sisällä lakanoita eikä loppusiivousta).
Vierailija kirjoitti:
Kas kun ap ei halunnut periä pääsymaksua sinne mökille menemisestä niiltä vierailta. Jonkunlainen majoitusmaksu esim. 10 € / vrk / hlö jos nukkuu saunakammarissa patjalla, 20 € / vrk / hlö jos nukkuu makuuhuoneessa sängyssä (ei sisällä lakanoita eikä loppusiivousta).
Tässähän olisi ideaa. Ota AP talteen!
Vierailija kirjoitti:
Just. Saisivat olla kiitollisia, kun pääsevät teidän mökille katsomaan, kuinka syötte niitä parempia ruokia, joihin heillä itsellä ei ole varaa...? Nyyttärit on nyyttärit ja en todellakaan lähtisi jonkun parempituloisen mökille katsomaan vierestä, kun toiset nauttivat vähän paremmasta juhannuksesta.
Olemme itse varakkaita ja hyvätuloisia, hyvät ystävämme puolestaan maksuhäiriöisiä. Heillä syödään sitä, mitä on tarjolla ja kiitetään kokkia. Meillä samoin. Hintaa ei katsota.
Just näin..voi ostaa pari EXTRA pihviä näille varattomille, et kaikille riittää herkkui.
Eiks oo ihanaa tuottaa HALVALLA hyvä mieli....
ei varmaan sitten niin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on laittaako 2000€ lainojen lyhennykseen vai sijoituksiin kun kumminkin sama summa on pois siitä tilillä makoilusta? Täällähän ihmiset siis pitävät itsestäänselvyytenä että hyvin tienaavalla on kymmeniä tuhansia euroja käyttötilillä koska tuskin kukaan niin pöljä on että myy tuottavat sijoitukset saadakseen rahaa kattoremppaan?
Ai että mitä eroa on sillä että lyhentääkö puoli-ilmaista lainaa vai sijoittaako saman rahan johonkin hyvän korkotason kohteeseen...? Oliko tämä kysymys esitetty tosissaan? Eikä täällä varmaan kukaan oleta että hyvätuloiset makuuttelee kymmeniä tuhansia euroja inflaation syötävänä, vaan sitä että hyvätuloiselle ei tuota ongelmia kustantaa tuollaisia remontteja. Ainakaan niin paljon että niihin pitäisi asiakseen säästää pitkiä aikoja ja muutaman kympin lisäpanos juhannusruokailuun haittaisi tätä remonttisäästämistä
Oletko sä tyhmä vai aivan helvetin hyvä esittämään? Sillä ei ole remonttirahaston kannalta mitään eroa onko raha mennyt sijoituksiin vai lainojen lyhennyksiin kun se raha on silti pois sieltä tililtä mistä se remontti maksetaan. Kysyn sinulta vielä kerran siis Nalle Wahlroos 2.0 että onko sinusta järkevää myydä osakkeet tai ottaa rahastosta rahaa maksaakseen kattoremontin?
Ja onko sinulle jotenkin vaikea käsittää että jos saat hyväpalkkaisen työn niin tilille ei heti ilmesty satoja tuhansia euroja vaan ne pitää tienata työuran aikana? Kerroin jo aiemmin tässä ketjussa että sain viime vuonna vakityön ja tienasin 102 000€ vuodessa. Olenko sinusta siis keskituloinen kun en ole vielä vuodessa ehtinyt kerryttää nettopalkkani verran ylimääräistä varallisuutta?
Ohis, mutta eikös tuossa tilanteessa sitä rahaa pitäisi jäädä todella helpostikin säästöön? Siis kun tulotaso nousee merkittävästi, mutta elintaso, asunto, auto jne kulut eivät ole vielä ehtineet mukautua nousseeseen tulotasoon, vaan ne on mitoitettu vanhan tulotason mukaan? :O
Miten eivät ole ”ehtineet mukaan”? Minun piti muuttaa vakityötäni varten eli ostaa uudelta paikkakunnalta asunto ja lisäksi tarvitsen autoa töihin, autoa jota minulla ei aiemmin edes ollut. Tämän lisäksi opintolaina lähti maksuun koska valmistumisesta oli riittävän kauan. Ei sillä 50 tuhannen euron nettopalkalla kyllä mitenkään kroisoksena elellä.
No kuten aiemminkin täällät on sanottu, niin kulutustottumuksistahan tässä on kyse. Jossainhan asuit aikaisemminkin, eli et kai sinä uuden työn myötä kahta asuntoa pidä (ellet sitten ole laittanut edellistäsi vuokralle). Mutta olet joutunut nuo hankinnat tekemään kuitenkin sen aiemman tulotasosi mukaan, koska ethän ole uutta palkkaa vielä saanutkaan.
Usko menee ihmisiin tällä palstalla. Sain vakipaikan viime vuonna, puhun nyt myös viime vuoden verotuloistani. Ostin viime vuonna osittain palkallani, osittain säästöillä auton sekä maksoin asunnon käsirahan. Edelleen sillä 50 000€ nettopalkalla minulla menee aika monta vuotta siihen että olen saanut kerrytettyä omaisuutta niin paljon että voisin tuosta vain yhdellä tilisiirrolla miettimättä maksaa 50 000€ remontin. Kuinka vaikeaa näin yksinkertaista asiaa on ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo U/M otsikossa tarkoittaa?
Uhka vai mahdollisuus.
Me ei siksi haluta itse mennä ihan
halpislinjalla kun säästämisen takia tällaiset "juhlinnat" on harvassa ja juhannus on meille tärkeä siksikin että jussina 2011 tavattiin miehen kanssa <3
Perua ei haluttaisi koska se tuntuisi sen syyn alleviivaamiselta :(
Kaikkienko tämä olisi pitänyt tietää mistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsuja juhlii tai haluaa juhlistaa jotain omaa asiaa, niin silloin hän myös vastaa pääosin tarjottavista. Ei ole kutsuttujen asia maksaa sitä juhlistamisen menevää osuutta. Se on isäntäväen harteilla. Vieraat voivat tuoda sitten itse jotain heidän budjettiinsa sopivaa, tai olla tuomasta, en velvoita mitään.
Juomapuolesta voin sanoa, että me tarjoamme sitä ja sitä ja jos itse haluatte juoda muuta lisäksi niin tuokaa mukananne.
Näin minä ajattelen ja myös toimin.Sitten jos kokoonnutaan ihan viettämään aikaa yhdessä mukavan yhdessäolon merkeissä, niin sovitaan esimerkiksi, että kutsuja sanoo mitä hän tarjoaa ja sitten yhdessä hiukan mietitään mille saattaisi olla lisätarvetta. Rahasummista ei silloinkaan puhuta mitään, vaan jokainen vieras tuo oman kykynsä mukaan ja siitä ei tehdä numeroa.
Omat juomat voi tuoda itse, kutsuja tarjoaa mitä juomia tarjoaa.Aloittaja ei voi yhtaikaa juhlia omia juhliaan ja sitten pitää "parempia" nyyttikestejä omien juhliensa julistamisen varjolla.
Tämä tässä nyt varmaan nostaa närää häntä kohtaan.
Myös vieraiden tuomisten rahasumman määrääminen on epäkohteliasta.
Aina on riski, että kun kutsuu vieraita joutuu omasta kukkarosta laittamaan enemmän kuin vieraat.
Jos tämä oman rahan meno tuntuu kovin vastenmieliseltä ajatukselta voi miettiä ystävyyden ja yhdessäolon motiivia.Taikka sitten jättää hienommat ruokapuolet pois ja tyytyä vaatimattomampaan jos on itsellä kovin huono rahatatilanne.
Nauttia siitä yhdessäolosta ja syödä sitä jauhomakkaraa. Joka muuten useinkin ulkona nautittuna on yllättävän hyvää.
Ei siihen kuole jos kerran kesässä ottaa riskin ja maistaa. 😊Tän ketjun vastaukset on kuin suoraan lokkeiluketjusta. Ensinnäkin ap ei ole järjestämässä mitään juhlia virallisine kutsuineen vaan kavereiden kokoontumisen, tapailun vuosipäivä liittyy asiaan siten että kun on juhannus ja vielä tällainen lisä niin ei huvita syödä xtra sipsejä ja Pirkka olutta. Ap siis tarjoaa muille pariskunnille ilmaisen mökkijuhannuksen ja suurin osa on sitä mieltä että ap:n pitäisi tarjota vielä kaikki ruoatkin kun juhannusta vietetään kuitenkin ap:n mökillä. Meillä päin kyllä jos esimerkiksi mennään porukalla hiihtolomaa viettämään kavereiden tunturimökkiin niin todellakaan ei todellakaan oleteta että mökin omistajat maksavat muiden ruoat. Ja vaikka me ei juhlita miehen kanssa mitään juhannuksena niin totta hemmetissä halutaan silloin syödä paremmin kuin kaljaa ja makkaraa. Kerrostalossa ei voi grillata joten jo senkin takia mökillä oleminen on spesiaalia ja sitten haluaa tehdä hyvää ruokaa.
Ja mistä ihmeestä porukka on vetänyt ajatuksen että ap haluaisi syödä kaviaaria ja hummeria? Ihan normaalit elintarvikkeet on Suomessa kalliita ja kyllähän se vähän ärsyttää jos toiset tuo tyyliin suojatikkuja ja vetää sitten kaksin käsin muiden tuomia oikeita ruokia.
Kiitos vaan lokkeilusta kutsumisesta. Mutta juurihan kerroin, että kun minä kutsun mökille, niin myös tarjoan isomman osan syömisestä, miten se on lokkeilemista. Myöskään en laske MITÄÄN RAHASUMMAA tai edes TEE NUMEROA vaikka joku tulee tuomaTTA mitään.
Meillä on ollut juhannuksena liki kymmenen vuotta vieraita, joko kutsuttuna ja myös aina tulee kutsumattomia ja kaikki ovat tervetulleita. Varaan varoiksi ruokaa niin paljon, että kaikille riittää, emme tarkkaile mitä kukin tai syö ja juo tai mikä on heidän köyhyys- tai varakkuustasonsa.
Tutumpien kanssa tosiaan jutellaan, jos kysyvät mikä oli tarpeen, jos haluavat tuoda.
Jos tiedän, että jollain on tiukkaa, niin sanon, että älä huolehdi, olet tervetullut, kiva kun tulet mukaan.
Myös itse kysyn jos menen vieraaksi mitä tuon, mutta emme myöskään puhu mistään rahasummista.
Koska jokainen tuo KYKYNSÄ MUKAAN. ON TERVETULLUT MYÖS VAIKKA EI TOISI MITÄÄN. Meidän ystävyyspiirimme hyväksyy ihmisen ihmisenä, ei varakkuuden mukaan.
Mutta tosiaan se, kenen luona kokoonnutaan vastaa isommista ruokailusta, koska silloin ei tule kiusallisia tilanteita. Vuoronperään, kukaan ei siis voita tai häviä.
En ymmärrä miten tekstini kääntyi silmissä lokkeiluksi.
Terveisin mökin emäntä jolla on laaja ystäväpiiri, mutta emme kutsu toisiamme harakoiksi, variksiksi emmekä lokeiksi.
Ei halpa aina tarkoita huonoa. Varsinkaan ruuassa. Saat kyllä kauden jutuista tehtyä edullisesti maittavaa ruokaa.
Ihmeellistä miten aina tarjoiluissa hinta otetaan ensimmäisenä esiin.
Ei kukaan oleta teidän sisäfilettä tarjoavan ja 200 euron punaviiniä
Itse epäilen vahvasti, että ne jotka täällä innokkaammin, asiassa kuin asiassa, huutavat lokkeilusta ovat itse myös innokkaammin siinä ruokapöydässä pitämässä puoliaan ja laskevat sentilleen että eivät ainakaan tuo "liikaa" tuliaisia.
Laskevat niin, että varmaan tulee syötyä enemmän kuin tuotua.
Kuin tosiaan Solsidanin Ove ja vaimonsa, nimi ei nyt tule mieleen.
Tee lista mitä tarvitaan. Jokainen tuo sovitut jutut ja kuittien mukaan kustannusten jakaminen. Näin tehty ainakin kaveriperheen kanssa vietetyllä yhteisellä vuokramökkeilyviikolla. Jos joku haluaa tuoda jotain ylimääräistä, leipoa tms, se on toki sallittua.
Minua ei haittaa tarjota jos ystävät ovat köyhiä. Mielellään kutsun kylään ja tarjoan mökillä kunhan eivät ole röyhkeitä. Sellaisten ei tarvitse tulla toista kertaa.
Meillä esimerkiksi oli kerran useampia pariskuntia mökkeilemässä. Tarjosimme lähes kaiken ruoista, naposteltaviin ja juomiin saate sanoilla jos haluatte jotain erikoista niin tuokaa itse. Pöydät notkuivat ja ruokia, ruokia jäi ylikin ja kaikki kiittelevät herkuista.
No yksi pariskunta oli miehen kaveri ja tämän uusi naisystävä.
No ensimmäinen valituksen aihe oli se, ettei meillä ollut "hänen siideriään". Sitten alkoi valittamaan mieheni virosta raahamista bisseistä ja lonkeroista ja köyhäilystämme. Tarjosin useampia alkosta *gasp!* ostettuja viinejä ja ehdotin että voi tehdä itselleen drinkkejä mutta mikään ei kelvannut. Yllättäen hän onnistui kuitenkin juomaan itsensä kaatokänniin.
Tämä sama nainen oli myös vegaani, mistä me emme olleet tietoisia. Epäilen että tämä johtui miehen kaverin ajattelemattomuudesta. No tuostahan tuli isokin ongelma. Meillä oli kyllä kasviksia grillattavaksi vaikka kuinka, uusia perunoita, salaattia ja löysin paketin kasvispihvejäkin pakkasesta mutta valittamisesta ei tullut loppua. Ensin grilli piti tyyliin steriloida, koska siinä oli tehty lihaa aiemmin. Sitten tämä nainen valikoi mitä aikoo syödä ja hänen ruokansa grillattiin ensin ja hän söi yksin valittaen kun ei ollut vegaanista kastiketta salaattiin ja niin edelleen.
Kun oli muiden, jotka olivat odottaneet kärsivällisesti ruokaa, vuoro grillata syödä hän pyöri ympärillä valittaen kuvottavasta hajusta ja hokien hyi v* ttua ja vastaavaa. No koko ensimmäinen ilta meni samalla kaavalla ja kaikki muut olivat jo saaneet tarpeekseen. No aamupalalla valitus jatkui kun ei ollut mitään vegaanista levitettä. Yksi toinen miehen kavereista totesi siihen että neidin olisi kannattanut tuoda itse nuo erikoislevitteensä mukanaan jos on niin tarkkaa ja siitähän tuo loukkaantui niin verisesti että päättivät lähteä kotimatkalle kolmea päivää aikaisemmin (luojan kiitos!).
Jälkikäteen sain kuulla kuinka kaikki mökillä olijat oli haukuttu naisen toimesta.
Lähettäkää lasku juhannuksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä nämä keskustelut aina menevät ihan asian vierestä.
Ongelma on tuttu monelle.Itse rakastan kun juhlapyhinä on paljon ystäviä ja läheisiä koossa. Joko itse kustannamme kaikki tai nyyttäriperiaate. Vuosien kestitsemisen jälkeen havahduin siihen että vastakutsua ei tietyiltä ihmisiltä koskaan tule. Hyvällä mielellä kuitenkin meille tullaan, itsetehdyt herkut maistuu, soittavatkin aina että " olisi niin kiva nähdä, voitais tulla teille kahville!" Ja kyllä oikeasti korpeaa kun olet savustanut lohet, grillannut lihat, tehnyt maukkaat salaatit, jälkiruuat ja kakut, leiponut leivätkin itse ja joku tuo nyyttäreihin sen jauhomakkarapaketin, sipsipussin ja omat olusensa. Ja mitä löytyy mökkivierailun jälkeen jääkaapista? Ne riivatun jauhomakkarat mitkä eivät ole kelvanneet kenellekään, ei edes tuojalle. ( Eikä syö koirakaan)
Oma lukunsa on juhlat joihin pitää tuoda lahja...meidän rahakuori otetaan vastaan silmät kiiluen mutta annas olla kun meidän lapsi vuorostaan kirjoitti ylioppilaaksi, millään ei päästä juhlimaan ja edes korttia ei lähetetä.Tämä sama tapahtuu tiettyjen ihmisten kohdalla aina, juhlat vaan vaihtuu.
Nyt tiedossa juhannus johon tulossa vain tärkeimmät läheiset ja ystävät.Kaikki tuovat oman tarpeensa, jotkut vähemmän mutta kuitenkin laadukasta, itse tehtyä. Jauhomakkaroita ei siis tiedossa.Ah, miten ihanaa!
No nyt on elitistinen perhe! Kun ei edes koira syö ”jauhomakkaraa”
Kannatteko sitä käsilaukussa?Miten korkealle jalustalle pitää itsensä nostaa, että päätyy tuollaiseksi?
Ihanaa nokkimista taas mammalta...koiramme on vilja- allerginen...en henno antaa kun toiselle tulee paha ihottuma...se siitä jalustasta...
Melkoisen WT toi AP. On olevinaan hyvätuloinen, mutta koko vuoden budjetti kaatuu kahdesta ruokavieraasta.