Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen asunut Helsingissä 17 vuotta ja inhoan tätä kaupunkia

Vierailija
12.06.2019 |

Olen myös työskennellyt vuoden etelä-Euroopassa ja rakastin jokaista päivää siellä. Olen kotoisin muualta Suomesta.

Ja näiden kaikkien vuosien jälkeen todellakin tiedän että inhoan tätä kaupunkia.

Muuttaisin täältä heti ulkomaille, sille on useita esteitä:

1. Työni liittyy suomen kieleen
2. Minulla on 50-vuotiaana jo niin paljon tavaraa että en voisi kuljettaa kaikkea ulkomaille ja varastointi Suomessa maksaa kauheasti
3. Kielitaito on suomi-englanti niin kuin suurimmalla osalla suomalaisista

Joten älkää tuoko sanomaan että "muuta, se on helppoa"

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkällä ollaan jo ketjussa mutta kukaan ei ole pohtinut miten pieni kielialue Suomi oikeasti on.

Voihan sitä auttavasti sönkätä eri kieliä ja etevimmät on varmaan muuttaneet ulkomaille ajat sitten.

Monella meistä kuitenkin syystä tai toisesta ei vaan ole mennyt elämä niin. 50-vuotias apkin on elänyt nuoruutensa ennen nettiaikaa, ei silloin saanut edes tietoa kaikesta niin kuin nyt.

Suomessa on paljon juuri yli 50-vuotiaita jotka eivät osaa edes sitä englantia yhtään.

Jokaisen kannattaa nuorena lukea eri kielten alkeita, saksaa, ranskaa, venäjää, espanjaa ym jos vanhempana sitten haluaa jotain opiskella on edes jotain perustietoa pohjalla.

Vanhempana on paljon paljon vaikeampi oppia uusia kieliä jos ei ole mitään pohjaa.

Olen samanikäinen ja puhun sujuvasti useita kieliä, olen käynyt lukion ja yliopiston, yms.

Ymmärrän ettei kaikilla ole ollut samoja mahdollisuuksia kielten opiskeluun eikä kielipäätä. Mun omalla äidillä oli oppimisivaikeuksia juuri kielissä ja hän oli pieneltä paikkakunnalta Pohjois-Karjalasta kotoisin. Hänkin kuitenkin matkusteli ja asuikin ulkomailla ja tankkasi jatkuvasti kieliä vaikka se oli vaikeaa.

Nykyään myös kieltenopetusten metodit ovat muuttuneet ja kieliä voi opiskella todella helposti vaikkapa älypuhelimen avulla.

Ulkomailla asuessa myös oppii sitä paikallista kieltä ihan väkisin, jos on vähintäänkin normaalin itsenäinen ihminen.

Että ei se ole täysin kiinni siitä kielipäästä ja kielten oppimisen pohjasta, omalla aktiivisuudellakin pääsee pitkälle.

Vierailija
42/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin vihaisin Helsinkiä jos asuisin vaikka Kontulassa. Rakastan Helsinkiä kun asun meren rannassa Skattala. Niin hiljaista ja vehreää. 

Onneksi pääsin pois Katajanokalta. Alue rakennetaan täyteen kerrostaloja ja risteilyturistit mölisevät kaljakärryjensä kanssa aamusta iltaan. Viheralueita minimaalisesti ja loputkin jäävät kerrostalojen alle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä minäkään en viihdy Helsingissä. Ilmapiiri on ahdistava? En löydä parempaa sanaa sille nyt. Sama olo tulee Seinäjoella. Aikoinaan rakastin Turkua, nyt se ei herätä mitään oloja. En viihdy nykyiselläkään paikkakunnallani. Muutan pois joskus vielä, nyt en voi velvollisuuksien takia. Sen tuntee sisällään kun ei ole oikeassa paikassa. Tavaraa en siksi ole kerännyt ja heitän jatkuvasti pois että joku päivä muuttoni olisi kohtuullisesti hoidettavissa.

Vierailija
44/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on tyhmää porukkaa, kun asuu vihaamassaan kaupungissa. Muuttaminen on helppoa, mutta niin on myös tekosyiden ja esteiden keksiminen. Hohhoijaa. 

Vierailija
45/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä minäkään en viihdy Helsingissä. Ilmapiiri on ahdistava? En löydä parempaa sanaa sille nyt. Sama olo tulee Seinäjoella. Aikoinaan rakastin Turkua, nyt se ei herätä mitään oloja. En viihdy nykyiselläkään paikkakunnallani. Muutan pois joskus vielä, nyt en voi velvollisuuksien takia. Sen tuntee sisällään kun ei ole oikeassa paikassa. Tavaraa en siksi ole kerännyt ja heitän jatkuvasti pois että joku päivä muuttoni olisi kohtuullisesti hoidettavissa.

Juu olen huomannut että jotkut ihmiset eivät viihdy oikein missään ja muuttavat usein. Näissä tapauksissa se vika ei useimmiten ole siinä paikkakunnassa vaan sen muuttajan korvien välissä.

Vierailija
46/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin vihaisin Helsinkiä jos asuisin vaikka Kontulassa. Rakastan Helsinkiä kun asun meren rannassa Skattala. Niin hiljaista ja vehreää. 

Onneksi pääsin pois Katajanokalta. Alue rakennetaan täyteen kerrostaloja ja risteilyturistit mölisevät kaljakärryjensä kanssa aamusta iltaan. Viheralueita minimaalisesti ja loputkin jäävät kerrostalojen alle.

Asuit siis ns. huonolla puolella etkä jugend-alueella. En minäkään sinne muuttaisi. 

Vierailija
47/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on tyhmää porukkaa, kun asuu vihaamassaan kaupungissa. Muuttaminen on helppoa, mutta niin on myös tekosyiden ja esteiden keksiminen. Hohhoijaa. 

Niinpä. Luulisi ettei väkisin asuta siellä missä ei viihdytä.

Lisäksi tässä ketjussa ei ole esitetty Helsinkiä vastaan vielä mitään järkeviä perusteita, muuta kuin omat vibat, jotka eivät tunnu perustuvan mihinkään konkreettiseen.

Vierailija
48/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen asunut Helsingissä 31 vuotta ja rajkastan tätä kaupunkia. Parikymppisenä muutin tänne Pirkanmaalta. Olen siis 51v ja puhun kyllä sujuvaa englantia. Nuo on ihan höpöpuheita että viisikymppiset ei osaa englantia. jotkut ei osaa, se on totta, mutta myös monet kolmekymppiset ei osaa. 

Vierailija
49/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama aloitus oli täällä n. kuukausi sitten.

Jos tämä ei ole provo, niin eipä käy kateeksi ap.n elämä. Huonosti on sen osannut järjestää, kun noin kamalaa.

Vierailija
50/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuit siis ns. huonolla puolella etkä jugend-alueella. En minäkään sinne muuttaisi. 

Sillä puolella vasta kolkkoa onkin. Ei pienintäkään viheraluetta. "Huonolla puolella" oli sentään vielä silloin puisto.

Vierailija
51/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mä olen asunut Helsingissä 31 vuotta ja rajkastan tätä kaupunkia. Parikymppisenä muutin tänne Pirkanmaalta. Olen siis 51v ja puhun kyllä sujuvaa englantia. Nuo on ihan höpöpuheita että viisikymppiset ei osaa englantia. jotkut ei osaa, se on totta, mutta myös monet kolmekymppiset ei osaa. 

Tunnen monia juuri niitä jotka eivät koskaan lähteneet pikkupaikkakunnalta mihinkään. Niitä jotka jäi pitämään pikkupaikkakuntaa pystyssä kun me naiset lähdimme sieltä opiskelemaan. Ainoa poikkeus, jos oli kova musiikin kuuntelija, englanninkieli tuli musiikin kuuntelusta.

Netti on tietysti muuttanut paljon, mutta siitä ei ole kauan kun nettiä ei vielä ollut.

Vierailija
52/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se hese tosiaan mikään nizza ole. Yksinkertaisesti RUMA mesta täynnä toinen toistaan typerämpiä pallopäitä. Muualla suomessa noin juntin ja keharin näköistä jengiä näkee vain vankiloissa.

Vierailija
53/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä tuli asuttua 6 vuotta ja elämä rauhoittui kun muutettiin pois. Käyn noin kerran vuodessa ja assalla meno vaan kovenee. Toivotaan ettei jouduta enää muuttamaan sinne töiden perässä.

Vierailija
54/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

HELSINKI ON ISO PERSEREIKÄ JA SEN ASUKKAAT KIHOMATOJA!

Vierailija
55/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi asun Tampereella :)

Vierailija
56/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun perusteesi olla muuttamatta pois ovat kyllä surkeat.

Mä luovuin vakipaikasta ja lähdin, ilman tietoa tulevaisuudesta. Ne tutut jotka rakasti Helsinkiä, ihmetteli miksi, ja ne jotka eivät, sanoivat että hekin haluaisivat pois mutta kun ja mutta kun.

Se ei elä joka pelkuroi.

Vierailija
57/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muuttaminen - niin asuinpaikan kuin elämänsä - on ihan omasta halusta kiinni. Tyhjensin juuri 170 m² omakotitalon ja muutin kolmioon. Ei niihin roiniin pidä rakastua.

Vaikutat kummalliselta.

Vierailija
58/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko tavaroista on iloa silloin kun ne kahlitsevat ei-toivottuun elämään?

Vierailija
59/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei minä tunnen samaa Tampereesta kuin tämä ap Helsingistä.

En tiedä, kai joillekin kehittyy patoutumia kaupunkiin jossa asuu pitkään. Osa rakastaa ja osa vihaa sitä.

Vierailija
60/68 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä rakastan Helsinkiä etenkin kesäisin.

Täällä on suku ja ystävät, ja mieletön luonto kunhan vaanntietää minne mennä.

Aika naurettavaa korostaa luontoa paikassa jossa sitä on koko Suomessa kaikkein vähiten :)))

No niinhän ne Pihtiputaallakin sanoo, että on runsas kulttuuritarjonta.