Olen asunut Helsingissä 17 vuotta ja inhoan tätä kaupunkia
Olen myös työskennellyt vuoden etelä-Euroopassa ja rakastin jokaista päivää siellä. Olen kotoisin muualta Suomesta.
Ja näiden kaikkien vuosien jälkeen todellakin tiedän että inhoan tätä kaupunkia.
Muuttaisin täältä heti ulkomaille, sille on useita esteitä:
1. Työni liittyy suomen kieleen
2. Minulla on 50-vuotiaana jo niin paljon tavaraa että en voisi kuljettaa kaikkea ulkomaille ja varastointi Suomessa maksaa kauheasti
3. Kielitaito on suomi-englanti niin kuin suurimmalla osalla suomalaisista
Joten älkää tuoko sanomaan että "muuta, se on helppoa"
Kommentit (68)
Minäkin inhosin Helsinkiä, asuin Sörkassa, Alppilassa ja Kalliossa n. 10 vuotta sitten, yhteensä ehdin asua 6 vuotta pääkaupunkiseudulla. Muutin Turkuun ja oli kuin olisi taivaaseen päässyt :D Mutta nykyään asutaan landella ja viihdyn vielä paremmin. Itse en siis viihdy kaupungissa, mutta Helsinki oli kyllä ankeudessaan ankea.
Olen itse asunut Pohjois-Amerikassa, Ranskassa ja Lähi-idässä. Joka paikassa on hyvät ja huonot puolensa. Se, missä viihtyy ei riipu vain omasta persoonasta vaan myös elämäntilanteesta.
Itse viihdyin joka paikassa, mutta nyt kun asun Helsingissä, en haluaisi enää muuttaa täältä pois.
Tuntuu että eniten Helsinkiä haukkuvat ovat trollit ja sitten henkilöt, joilla on vain vähän kokemusta ulkomailla asumisesta.
Valittaminen on nautinnollista!
Oletpa kiintynyt tavaraan. Et voi muuttaa, koska on niin paljon tavaraa! Keksi jotain parempaa.
Mitä sitten kaipaisit Helsinkiin tai mitä nykyistä asiaa pitäisi muuttaa, että viihtyisit?
1. Ulkomailla on paljon työtä tarjolla nimenomaan suomea puhuville
2. Tavaraan jos on niin kiintynyt, niin siihen ei voi muuta sanoa kuin että mieti nyt mikä on elämässä tärkeää
3. Englannilla pääsee pitkälle. Ei moni muukaan ulkomailla asuva puhu kuin suomi-englanti
Niin että.. Muuta, se on helppoa.
Eli 17-vuotta ap on väkisin asunut Helsingissä, josta ei pidä. Ei ole tullut mieleen muuttaa ulkomaille, vaihtaa alaa, kouluttautua toiselle alalle, hankkiutua eroon liiasta tavarasta?
Ei ole ilmeisesti. Koska jos järjestäisi elämänsä sellaiseksi että on onnellinen, mistäpä sitä vinkuisi netissä.
"Tuntuu että eniten Helsinkiä haukkuvat ovat trollit ja sitten henkilöt, joilla on vain vähän kokemusta ulkomailla asumisesta."
Tästä minulla on päinvastainen kokemus. Olen itse asunut ulkomailla monta kertaa jo lapsesta lähtien. Myös Suomen sisällä olen asunut useammassa paikassa. Helsingissä en haluaisi asua, eikä minulla ole siitä positiivista mielikuvaa.
Muiden ulkomailla paljon asuneiden/ reissaavien kanssa jutellessa on välittynyt kuva ettei Helsinki ole se ykköspaikka.
Mutta se on minun kokemukseni. Monihan siellä asuu ja tykkää. Kiva jos viihtyvät.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse asunut ulkomailla monta kertaa jo lapsesta lähtien. Myös Suomen sisällä olen asunut useammassa paikassa. Helsingissä en haluaisi asua, eikä minulla ole siitä positiivista mielikuvaa.
Muiden ulkomailla paljon asuneiden/ reissaavien kanssa jutellessa on välittynyt kuva ettei Helsinki ole se ykköspaikka.
Miten Suomen eri kaupungit eroavat toisistaan? Mikä tekee toisesta paremman kuin toisesta?
Asuin Helsingissä opiskeluaikoina 25 vuotta sitten ja nyt pääkaupunkiseudun ulkopuolella kylämäisessä ympäristössä. Vaikka viihdyn täällä, niin muutamaa asiaa kaipaan:
- siistit ja hoidetut puistot, viheralueet, kukat ja talvisin auratut kävelytiet. Täällä maalla "puisto" on se tontti, josta on purettu jokin rintamamiestalo ja joka nyt kasvaa niittykukkia ja puiden taimia eikä kukaan hoida sitä
- lasten leikkipuistot on kunnollisia, aidattuja, monipuolisia, hoidettuja. Meillä maalla leikkipuisto käsittää liukumäen ja kaksi rikkinäistä keinua sekä hiekkalaatikon, josta hiekka on loppu.
-meri. Olen meri-ihmisiä ja kaipaan merta ja merituulta
-toimiva ja halpa joukkoliikenne. Meidän talomme editse kulkee yksi bussi kaksi kertaa päivässä, ei viikonloppuajoja. Kaikkialle tarvitsee auton.
-hyvät ja monipuoliset palvelut aivan lähellä. Vaikka täältä ei mene kuin puolisen tuntia lähimpään isoon ostoskeskukseen, niin silti sieltä ei löydä kaikkia tarvittavia palveluja ja aina on mentävä autolla. Lähin sairaala on 35 km päässä. Poliisiasema on kiinni kesä-heinä-elokuun ja sinnekin on matkaa 20 km.
Olen asunut myös Turussa muutaman vuoden ja pidän sitä Helsingin kanssa muuten aika lailla samanarvoisena paitsi joukkoliikenteen osalta.
Vierailija kirjoitti:
"Tuntuu että eniten Helsinkiä haukkuvat ovat trollit ja sitten henkilöt, joilla on vain vähän kokemusta ulkomailla asumisesta."
Tästä minulla on päinvastainen kokemus. Olen itse asunut ulkomailla monta kertaa jo lapsesta lähtien. Myös Suomen sisällä olen asunut useammassa paikassa. Helsingissä en haluaisi asua, eikä minulla ole siitä positiivista mielikuvaa.
Mutta se on minun kokemukseni. Monihan siellä asuu ja tykkää. Kiva jos viihtyvät.
Jos katsotaan vaikka urbaaniin elämään erikoistuneen Monocle-julkaisun vuosittaista listaa kaupungeista, joissa elämänlaatu on paras maailmassa, niin viime vuoden rankingissa Helsinki sijoittui sijalle 10. Eli ei huonosti lainkaan.
Sun tuttavapiiri näyttää siis olevan aika poikkeavaa porukkaa, jos kansainvälisestikin Helsinkiä pidetään hyvänä paikkana.
Helsingissä on ehkä jokin raskas henkivalta, joka vaikuttaa sen alueen ihmisiin.
Jokaisen mielipide kaupungeista on aina oma kokemus.
Mikä on hyvä tai huonompi kaupunki varmasti määritellään aina oman mieltymyksen, tai ryhmän mieltymyksen mukaan.
Suomen kaupungeissa on paljon eroa ihmisissä, luonnossa, ilmapiirissä, harrastusmahdollisuuksissa, työpaikoissa, iltaelämässä, kouluissa, kulttuurissa, tavoissa, tavoissa jotka on paikallishistorian peruja, ja vaikka missä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on ehkä jokin raskas henkivalta, joka vaikuttaa sen alueen ihmisiin.
Olen joskus vitsaillut, että se kaupunki on rakennettu väärään paikkaan, eli siellä on huono fiilis. Johtuupa sitten henkivallasta, pohjavesien sijainnista, kuun liikkeistä tai mistä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse asunut ulkomailla monta kertaa jo lapsesta lähtien. Myös Suomen sisällä olen asunut useammassa paikassa. Helsingissä en haluaisi asua, eikä minulla ole siitä positiivista mielikuvaa.
Miten Suomen eri kaupungit eroavat toisistaan? Mikä tekee toisesta paremman kuin toisesta?
No Helsingin tekee parhaaksi monen mielestä se, että se on kansainvälinen pääkaupunki, on tapahtumaa, keikkaa, vaikka mitä kulttuuriin saralla. Liikenneyhteydet kaupungissa sekä sieltä muualle (ml. lentoliikenne) ovat toimivat. Helsingissä on myös oma merellinen fiiliksensä, sekä luonto lähellä. Kaupungissa on myös paljon ravintoloita, kauppoja, museoita, ynnä muuta. Palvelut pelaa. Lisäksi kaupungin kehittyminen on tärkeä pointti, sisäiseen liikenteen ja asuntorakentamisen kehitys, se että tulee uusia alueita palveluineen sekä myös että huolehditaan kaupunkilaisten viihtymisestä eli on ulkoilualueita ja harrastuspaikkoja.
Helsingissä on maailman muihin suuriin kaupunkeihin verrattuna hyvää kaikki vilkkaus ja toimivuus, koska meillä ei kuitenkaan ole valtavasti ihmisiä täällä eli rauhaa ja tilaakin löytyy.
Pöh, täällä on omanlainen kulttuurinsa, pitää olla just oma itsensä ja ainakin yksi ihminen jolle jutella. Mene takas maalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä rakastan Helsinkiä etenkin kesäisin.
Täällä on suku ja ystävät, ja mieletön luonto kunhan vaanntietää minne mennä.
Aika naurettavaa korostaa luontoa paikassa jossa sitä on koko Suomessa kaikkein vähiten :)))
Niin, arvostan luontoa näes silloin eniten kun sieltä pääsee puolessa tunnissa leffateatteriin ;-*
Taidat olla ulkopaikkakuntalaisia kun et selvästikään tiedä minne katsoa.
Ja sille skattalaiselle: kiva pussinperä sulla siellä, vai onko huvivenekin jolla pääset liikkeelle kun huvittaa?
Skattalaisella on vene, mutta en tarvitse sitä liikkumiseen :D Huomaan ettet ole käynyt täällä pahemmin. Liikun normaalisti autolla, ei täällä ole ruuhkaa kuin satamassa. Sisäänajoväyliä on kuitenkin kaksi. Myös spora kulkee ja kävelen vartissa Stockalle muutenkin.
Pitkällä ollaan jo ketjussa mutta kukaan ei ole pohtinut miten pieni kielialue Suomi oikeasti on.
Voihan sitä auttavasti sönkätä eri kieliä ja etevimmät on varmaan muuttaneet ulkomaille ajat sitten.
Monella meistä kuitenkin syystä tai toisesta ei vaan ole mennyt elämä niin. 50-vuotias apkin on elänyt nuoruutensa ennen nettiaikaa, ei silloin saanut edes tietoa kaikesta niin kuin nyt.
Suomessa on paljon juuri yli 50-vuotiaita jotka eivät osaa edes sitä englantia yhtään.
Jokaisen kannattaa nuorena lukea eri kielten alkeita, saksaa, ranskaa, venäjää, espanjaa ym jos vanhempana sitten haluaa jotain opiskella on edes jotain perustietoa pohjalla.
Vanhempana on paljon paljon vaikeampi oppia uusia kieliä jos ei ole mitään pohjaa.
Arvaanko oikein, että sinulla ei olisi rahkeita muuttaa sinne Skattalle? ;)
Vai onko tulossa perinteinen Vauva-vastaus ("En todellakaan ole itse ruma, olen itse asiassa tehnyt mallintöitä nuorena")? ;)