Erilaiset elintasot parisuhteessa
Mun mielestä ei ole oikein, että toisella puolisolla on paljon isommat tulot kuin toisella. En tarkoita, että pitäisi varakkaamman elättää toista puolisoa. Mutta kun mun nettopalkka menee lähes kokonaan elämiseen, miehelle jää säästöön ja hän käy omilla rahoillaan matkoilla kavereidensa kanssa, kun mä sitten kökötän kotona. Jos jotakuta kiinnostaa niin mä saan nettona n. 2100 ja mies jotain 7000. Molemmat maksetaan ruuat ja vuokrat ja laskut puoliksi. Miksi mies haluaa mun elävän köyhyydessä?
Kommentit (328)
Riippuu kumman valitsemalla elintasolla eletään. Minusta 50-50 on ihan reilu jako, kunhan elintaso on mitoitettu sen mukaan miten pienempituloinen muutenkin eläisi. Jos olet tehnyt uravalintasi aikanaan sillä perusteella, ettet tarvitse hienoa uutta taloa, tuliterää autoa tai viikottaisia luksusillasia, niin mihin se päätös nyt on muuttunut? Mies on todennäköisesti tehnyt elämässään aika erinäköisiä valintoja. Miksei hän saisi hyötyä niistä?
Miten sä saat kaiken ton rahan tuhlattua elämiseen? Elä vähän nuukemmin niin jää säästöön.
Jos asutaan saman katon alla, tulee elintasonkin olla suht sama. Eli mikäli mies haluaa elämänne olevan huiskentelevaa, niin saa tulla vähän vastaan noissa kustannuksissa.
Yhteiset kulut jakoon tulojen mukaan. Silloin kumpikin joutuu tekemään yhtä monta tuntia töitä yhteisten kulujen eteen. Nythän sä teet kuukaudessa yhteiseen hyvään n. 150 tuntia töitä ja miehesi n. 45 tuntia.
Älä välitä, mun exä halus köyhäillä ja elättää poikansa parisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset kulut jakoon tulojen mukaan. Silloin kumpikin joutuu tekemään yhtä monta tuntia töitä yhteisten kulujen eteen. Nythän sä teet kuukaudessa yhteiseen hyvään n. 150 tuntia töitä ja miehesi n. 45 tuntia.
Vastaavasti kotityöt jyvitetään siten, että jos toinen maksaa kuluista 80%, niin hän tekee kotitöistä 20%. Häne tekemänsä työ on arvokkaampaa, vähempi riittää.
Miksi asuminen yms on mitoitettu niin, että sinun palkkasi uppoaa sen puoliksi maksamiseen? Ehdota miehelle halvempia elinkustannuksia. Miten muuten ratkaisisitte tilanteen, jossa toinen sairastuu? Pitkäaikaissairaudet aiheuttavat helposti taloudellista ahdinkoa. Jos miehesi sairastuisi eikä esim voisi jatkaa työssään, olettaisiko hän edelleen jaon olevan 50-50?
Et voi puuttua, mitä täällä mariset. Mikä on ongelma. Ei mammankaan sanomisia kukaan kuunnellut, ainoa ilo on vahingonilo kun muillakin menee yhtä huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Miten sä saat kaiken ton rahan tuhlattua elämiseen? Elä vähän nuukemmin niin jää säästöön.
No ihan asunnon vuokra 2200€/kk. Niin sehän vie jo 1100€. Eipä paljoa jää.
Ap
Katsos kun kyseessä on valta. Sinä olet siinä kivasti rahatonna kiinni parisuhteessa eikä sulla ole varaa juosta vaikkapa viihteellä saati muissa miehissä ja samalla mies ei joudu maksamaan yhtään sinun kulujasi. Maksat ikään kuin itse alisteisen asemasi. Sitä kutsutaan taloudelliseksi väkivallaksi.
Minä tienaan kuukaudessa nettona 2700 e, mies vähänyli 8000 e. Ei ole käynyt edes mielessä, että miehen pitäisi opintojen ja vuosien työnteon ja erityisosaamisen hankkimisen jälkeen elättää minua vain siksi, että olen ottanut elämäni sen verran kevyesti, että en tienaa enempää.
Miksi muka mieheni pitäisi tuhlata tulojaan minuun, joka olen tehnyt elämässä monta väärää valintaa? Riittää, että maksaa oman osuutensa eli 50% yhteisistä kuluista. Loput rahansa saa käyttää ihan niin kuin tahtoo.
En tajuu näitä pariskuntia jotka on yhdessä mutta kuitenkin erikseen, ei haluta panostaa yhteiseen elämään yhtään. Esimerkiksi meillä minä (nainen, lapseton pariskunta) tienaan huomattavasti enemmän kuin mies, ja ei kuuna päivänä tulis mieleen lähtee reissuun ja mies jäis kotiin yksin kun ei oo varaa lähtee mukaan. Minä maksan molempien reissun koska HALUAN lähteä oman rakkaan kanssa matkalle. Ja tiedän, että mies tekisi samoin mikäli osat olisi toisin päin.
"Helmen" olet ap kyllä löytänyt.... Ei kuulosta tasaveroiselta eikä rakastavalta suhteelta. Sinua miettisin kuinka paljon miehesi sua oikeastaan rakastaa jos ei reissuun halua kanssasi vaan tärkeämpää, että maksetaan viimeistä senttiä myöten tasan.
Sama juttu toisteperin missä olisi köyhempi mies niin mammat kirkuisi että ei tarvitse toisen maksaa suhteutettuna tuloihin. Women are truly wonderful... :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos teille tulee ero ja mies häipyy, miten ajattelit maksaa vuokran. Edes sen ajan että etsit uuden asunnon?
Oletteko naimisissa? Oletko puhunut asiasta miehen kanssa? Vaatiiko hän kaiken puoliksi maksamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi 7000 e/kk tienaava mies haluaa asua vuokralla noin kalliisti? Vai laittaako hän rahansa sijoitusasuntoihin ja siksi olette vuokralla? 2200 e/kk saa kivan kolmion turhan kalliista talosta.
Vierailija kirjoitti:
En tajuu näitä pariskuntia jotka on yhdessä mutta kuitenkin erikseen, ei haluta panostaa yhteiseen elämään yhtään. Esimerkiksi meillä minä (nainen, lapseton pariskunta) tienaan huomattavasti enemmän kuin mies, ja ei kuuna päivänä tulis mieleen lähtee reissuun ja mies jäis kotiin yksin kun ei oo varaa lähtee mukaan. Minä maksan molempien reissun koska HALUAN lähteä oman rakkaan kanssa matkalle. Ja tiedän, että mies tekisi samoin mikäli osat olisi toisin päin.
"Helmen" olet ap kyllä löytänyt.... Ei kuulosta tasaveroiselta eikä rakastavalta suhteelta. Sinua miettisin kuinka paljon miehesi sua oikeastaan rakastaa jos ei reissuun halua kanssasi vaan tärkeämpää, että maksetaan viimeistä senttiä myöten tasan.
Entä jos se sun mies kärttäisi sinua maksamaan omia matkojaan kavereiden kanssa? Tai ilmoittaisi, että hän haluaa Balille ja sinä saat luvan maksaa? Olisitko edelleen yhtä hanakka maksamaan vai miettisitkö, että nyt joku taitaa tulla hyväksikäytetyksi taloudellisessa mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Harmillsitahan tuo on! - Toisaalta pitäsikö kumppanisi kuinka paljon sinun elämästäsi? - Pitäisikö sinun ylipäätään tarkistaa, että mitkä ovat ne asiat, jotka pitävät teitä yhdessä? - Yksi malli on se, että maksatte tulojenne suhteessa menoja, vaan oletteko molemmat siihen valmiit?
Jos sinusta on väärin että toisen tulot ovat paljon isommat, olet tehnyt moraalisesti väärin kun aloit seurustella miehesi kanssa. Sinun olisi pitänyt valita kumppani jolla on suunnilleen samat tulot. Miksi et tehnyt niin? Nyt voit joko ehdottaa että miehesi alkaa tienata vähemmän tai sitten alat itse tienata enemmän.
Alkajaisiksi kannattaa kyllä hankkia asunto johon sinun tuloillasi on varaa.
Itsepähän olet taas helmesi valinnut ja tyhmyyttäsi maksat kaiken puoliksi. Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa. Niin makaa kuin petaa.