Anoppilan mökki, miehen työleiri. Mikä on minun osuuteni?
Huomasin kuormittuvani ja katkeroituvani jo tässä vaiheessa kesää. Vietämme kesällä aikaa sinänsä viihtyisällä mihen vanhempien mökillä, mutta työnjako alkaa risoa. Mies tekee paljon huoltotöitä, puita ym. Minun osakseni jää lastenhoitaminen, ja koska haluan vähentää isäntäparin työtaakkaa niin olen tiskannut ja siivoillut viime vuosina. Mitään vastuullisia tehtäviä en saa hoitaa, esim. saunan kiukaan sytytys vaati luvan kysymisen apelta ja hän seisoi selkäni takana koko ajan neuvomassa ja valittamassa. En ole sen koommin saunanpesään koskenut. Mökillä käy paljon muitakin sukulaisia, miehen sisarukset saavat laittaa ruokaa ja minä siivoan heidän jälkensä kun muuhun en kelpaa. Apen syntymäpäiväjuhlien jälkeen miehen siskot ihan määräsivät, että Sanna tiskaa! Olin silloin viimeisilläni raskaana ja tiskasin kantovedellä alkeellisissa olosuhteissa liki neljä tuntia. Muut seurustelivat toki keskenään. Kertakäyttöisiä astioita ei saa käyttää ja tuohon juhlaan katettiin omasta mielestäni ihan liikaa astioita ja aterimia, niitä tuotiin mökille lisääkin hirveät määrät, kun eihän heidän niistä tarvinnut huolehtia.
Olenko törkeä jos tiskaan vain meidän perheen jäljet ja jonkun kattilan? Vaikka osoitetaankin että Sanna varmaan tiskaa kun se ei laittanut ruokaa eikä tehnyt mitään muutakaan. En tosiaan "saa" osallistua mihinkään vastuullisempaan toimintaan. Nyt mökillä vierailee juuri täysi-ikäiseksi tulleita lapsenlapsia kavereineen, jotka jättävät hirveän sotkun. On oletettu, että minä siivoan nämäkin kun ei ole muuta tekemistä. Jos en siivoa, niin anoppi valittaa särkyjään kovaan ääneen ja miten joutuu taas ottamaan lääkkeitä sen takia. Ehdotuksia miten tätä hommaa voisi tasa-arvoistaa?
Kommentit (397)
Jos minä olisin "Sanna", niin olisin jo aikoja sitten sanonut niin ukkokullalle kuin hänen vanhemmilleen ja sukukannalleen, että kiitti, mutta mulle riitti. Nauttikaa te kesämökillä oleilusta ja hoitakaa ne meidänkin tenavat ja vahtikaa, etteivät huku, mutta minä nautin ansaitusta vapaudesta yksin kotona tai jossain valitsemassani paikassa, jossa minuakin arvostetaan ihmisenä eikä vain piikana, joka saa tehdä vain tiettyjä töitä.
En tiedä miten asia on ratkennut vuoden 2019 jälkeen, mutta ratkaisu on ihan oma mökki ja osoitetta ei sukulaisille ja kavereille kerrota, ettei lokit ilmesty paikalle passattaviksi.
Meillä tämä homma on ratkottu näin.
Törkeää hyväksikäyttöä. Etkö voi vain miehellesi ilmoittaa, ettet enää sille työleirille lähde. Muiden vuoro hoitaa tiskit välillä.
Vierailija kirjoitti:
Törkeää hyväksikäyttöä. Etkö voi vain miehellesi ilmoittaa, ettet enää sille työleirille lähde. Muiden vuoro hoitaa tiskit välillä.
Etkö voi vain lukea ketjua ja todeta, että asia on jo hoidetttu. Ap on ottanut jo itseään niskasta kiinni.
Hyviä neuvoja monet antaneet täällä, joiden pääsanoma on ollut, että pidä puoliasi. Huonoja neuvoja minun mielestäni on ollut mm. neuvot; "Tee haava sormeesi niin voit sanoa en voi tiskata" jne. Aika selkärangatonta toimintaa, jos ei osaa omia puoliaan pitää edes sen vertaa.
Hieman tätä asiaa sivuten, osa täällä palstalla olijoista on kertoneet, että ovat esim. "kieltäytyneet" laittamaan lainapapereihin omaa nimeänsä, valehtelemalla että on luottotiedot mennyt. Huhhuh mitä kiemurtelua, eikö voi vain suoraan sanoa että en pistä kenenkään lainapaperihin omaa nimeä?
Omakohtainen kokemuksia löytyy tästä aiheesta, itse asiassa useampikin esimerkki. Äidin entinen miesystävä otti minuun yhteyttä, en ollut nähnyt häntä vuosiin, pyysi tulemaan asuintaloni eteen autollensa. Siellä puheli oikein mukavia, esitteli kuvia minkälaisen veneen aikoisi ostaa. Sitten oikean imelän hymyn ja kerma puheen keran pamautti, että "Voisitko x(minä) laittaa nimesi lainantakaukseen". Muutaman sekunnin ajan olin että mitä helv...., tuntui niin epätodelliselle ololle että kysyy edes tuommoista, johon sitten sanoin aika sanatarkalleen että en minä laita sinun lainan takaukseen nimeäni.
Molemmat kynnysmattona, ootte oikein valinnut toisenne
Mitään en ole eron jälkeen niin paljoa katunut kuin sääskisuolle raahautumista exän suvun mökille. 20km päässä olisi ollut täydellinen hiekkainen merenranta jossa viettää kesäpäiviä lasten kanssa. Tuulipuvut päällä istuttiin mökissä sen sijaan helteelläkin. Jälkeenpäin tajusin että kyseessä oli luokkaero.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten asia on ratkennut vuoden 2019 jälkeen, mutta ratkaisu on ihan oma mökki ja osoitetta ei sukulaisille ja kavereille kerrota, ettei lokit ilmesty paikalle passattaviksi.
Meillä tämä homma on ratkottu näin.
Oi-tuo olis pitänyt ottaa käyttöön, itselle ei ois tuottanut ongelmaa, vaan kumppani haluaa mökille koko ajan vieraita, sukulaisia, juhlia, mölkkymeetingejä.
Joten - voi kun tulis syksy äkkiä
hyvin helposti, jos anoppi ja miespuolinen anoppi alkaa vinkumaan, niin sanot, että olet vain kylässä eikä ole penniäkään kiinni. ja jos anoppi tosiaan valittaa kipeyttään, niin siihen huudat miehelles, että tules kattomaan, äitis pitää päästä heti saattohoitoon, se tekee kuolemaa. mies anopille alat juttelemaan, jotta kun akkas kuolee, niin pääset sinäkin hoitokotiin. siellä sinua passataan, ja itse pääsette muokkaamaan mökistä hienon. ei tällaista läävää kehtaa kavereille näyttää. tämä saattaa aiheuttaa sukuriidan, mutta eihän se sinua koske. miehesi saattaa itkeä esiliinaansa, mutta se menee ohi parissa vuodessa.
Ei kellään mene tiskaamiseen neljäätuntia.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa lukeakin noin kaameasta tavasta viettää kesää! Meillä saisi mies mennä yksin sinne vanhempiensa vahdittavaksi. Minä viettäisin laatuaikaa kotosalla.
Aivan samaa mietin. Kävisin ehkä lyhyesti kahvilla moikkaammassa apeksia (veisin ehkä pullaa mennessäni), ja häipyisin ennen ruokaa. Sitten lähtisin jonnekin omalle lomalle. Kaupunkiin hotelliin, kävisin museoissa, istuisin kahviloissa, lukisin hyvää kirjaa.. ai että..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpoimmalla pääsee, kun ei kutsu ketään. Olemme tehneet selväksi, että kun olemme mökillä, ei sinne tule kukaan muu. Tulkoot sitten, kun olemme poissa. Samoin joulut yms vietämme ihan kahdestaan miehen kanssa tehden milloin mitäkin.
Joskus vain tuntuu, ettei tämäkään kelpaa.
Olen laiska anoppi. En jaksa passata ketään.
Meillä on pihapiirissä 40 neliön täysin varusteltu vierasmaja. Pojanperhe viettää siellä aikaa, ruokaa on helpompi hakea päämökin jääkaapista kuin kaupasta. Viime kesänä 11v kysyi äidiltään: 'laitoitko saunaan puita?' Minulle ei olisi tullut mieleen olettaa, että aikuinen ei laittaisi pihasaunaan puita käydessä saunassa, mutta ilmeisesti lapsi tunsi äitinsä. Loppusiivoustakaan ei ehdi tekemään, kun kotona on niin paljon
Kyse on perinteiseen kulttuuriin liittyvästä valta-asemasta ja kamppailusta vallasta.
En lähtisi mokomalle mökille. Viettäisin lomani kotona. Mokoma nöyryytysleiri. Apen synttäreillä söisin kakkua, onnittelisin ja menisin kotiin.
Karmeita juttuja "kesäloman" vietosta apen ja anopin kanssa!
Tajuan nyt, että olen onnekas, kun miehelläni ja minulla on oma kesämökki. Siellä saamme olla niin ahkeria tai laiskoja kuin haluamme. Päätämme siitä itse. Sukulaiset ja tuttavat ovat tervetulleita mökille kahville. Pitkät vierailut eivät onnistu, sillä meillä on pienet tilat.
Vierailija kirjoitti:
Ei kellään mene tiskaamiseen neljäätuntia.
Vesi lämmitetään hankalasti. Vesi vaihdetaan usein, on syömäastiat ja ruuanvalmistusastiat. Monet rasvassa yltä päältä jo edellisen älyttömän tiskaajan jäljiltä.
Ei todellakaan käy helposti ison porukan jäljiltä tiskaaminen.
Nyt vanhemman polven vaihduttua, olen osaltani alkanut roudata ainakin kertakäyttölautasia mökkikuormassa, niin säästyy ihan hirveiltä lautasvuorilta.
Onkohan Ap jo eronnut vai taasko on unelmien mökkikesä tulossa.
Kehitä reaktionopeutta. Tiukka kiilaus vaikka sinne saunan lämmittämiseen. Jos joku tulee taakse kitisemään, niin pieraise oikein kunnolla. Tai lähetä hakemaan lisää vettä tai halkoja. Juoksutat pappaa oikein kunnolla, niin pystyy poissa
Keittiöhommissa alat jakamaan töitä, ennen kuin muut ehtii tyyliin: Minäpä hoidan nämä, niin te sitten
Taktiikkalaji. Harjoittele ja kehitä nopeutta sekä ennakoi. Opit vielä. Tsemppiä,
Vierailija kirjoitti:
Ehdota, että teidän perhe maksaa mökkivuokraa esim. 400 e/vko. Se on aika vaatimaton summa, jos teillä on oma pikkumökki tai pelkästään teidän perheelle varattuna huone. Sen jälkeen riittää, että teet ruokaa vain teidän perheelle eikä mies osallistu mökin töihin.
Minua ainakin risoo miniä, joka olettaa, että hänelle tarjotaan täysihoito samaan aikaan kun muu porukka tekee töitä.
Joo. Noi asiat ei olettamalla ratkea hyvin.
Kannattaa puhua.
Ap kirjoittelikin, että asia on ratkennut. Hyvä ap👍. Ei pidä suostua kenenkään kynnysmatoksi. Appiukon käytös oli kyllä pöyristyttävää.
Tuli mieleen, kun itse tulin synnäriltä ja appiukon ensimmäinen lause oli, kun katsoi minun mahaa, että jäikö toinen synnyttämättä. Jokainen nainenhan tietää, että ei se maha palaudu heti simsalabim synnytyksen jälkeen. No miehet. Anoppi kyllä sihahti miehelleen niin vihaisesti, että olen hihitellyt jälkeenpäin. Samainen appiukko sanoi minulle, kun kokosin lastenhuoneen huonekalua, että nuo on vaikeita koottavia. Minä sitten jäin yksin kokoamaan ja vartin päästä hihkaisin kahvipöytään, että valmista tuli.
Ne lapset on vaan tottuneet siihen että te aina järkkäätte. Kuvittelevat ehkä että se on teille tärkeää ja loukkaantuisitte jos ette saisi järjestää. Miksi ette itse ilmoita että tänä vuonna järjestätte ainoastaan joulun tai juhannuksen kestit, ette molempia. Että kuka tarjoutuu järkkäämään ne toiset bileet, me tullaan mielellään vuorostaan valmiiseen pöytään.
Tai sitten vaan lopetatte kutsut ja alatte vaikka viettämään jouluja ja jusseja kylpylässä tai Lapissa. Jos lapset keksii esittää kutsun niin voihan sitten aina muuttaa suunnitelmiaan ja mennä heille.