Anoppilan mökki, miehen työleiri. Mikä on minun osuuteni?
Huomasin kuormittuvani ja katkeroituvani jo tässä vaiheessa kesää. Vietämme kesällä aikaa sinänsä viihtyisällä mihen vanhempien mökillä, mutta työnjako alkaa risoa. Mies tekee paljon huoltotöitä, puita ym. Minun osakseni jää lastenhoitaminen, ja koska haluan vähentää isäntäparin työtaakkaa niin olen tiskannut ja siivoillut viime vuosina. Mitään vastuullisia tehtäviä en saa hoitaa, esim. saunan kiukaan sytytys vaati luvan kysymisen apelta ja hän seisoi selkäni takana koko ajan neuvomassa ja valittamassa. En ole sen koommin saunanpesään koskenut. Mökillä käy paljon muitakin sukulaisia, miehen sisarukset saavat laittaa ruokaa ja minä siivoan heidän jälkensä kun muuhun en kelpaa. Apen syntymäpäiväjuhlien jälkeen miehen siskot ihan määräsivät, että Sanna tiskaa! Olin silloin viimeisilläni raskaana ja tiskasin kantovedellä alkeellisissa olosuhteissa liki neljä tuntia. Muut seurustelivat toki keskenään. Kertakäyttöisiä astioita ei saa käyttää ja tuohon juhlaan katettiin omasta mielestäni ihan liikaa astioita ja aterimia, niitä tuotiin mökille lisääkin hirveät määrät, kun eihän heidän niistä tarvinnut huolehtia.
Olenko törkeä jos tiskaan vain meidän perheen jäljet ja jonkun kattilan? Vaikka osoitetaankin että Sanna varmaan tiskaa kun se ei laittanut ruokaa eikä tehnyt mitään muutakaan. En tosiaan "saa" osallistua mihinkään vastuullisempaan toimintaan. Nyt mökillä vierailee juuri täysi-ikäiseksi tulleita lapsenlapsia kavereineen, jotka jättävät hirveän sotkun. On oletettu, että minä siivoan nämäkin kun ei ole muuta tekemistä. Jos en siivoa, niin anoppi valittaa särkyjään kovaan ääneen ja miten joutuu taas ottamaan lääkkeitä sen takia. Ehdotuksia miten tätä hommaa voisi tasa-arvoistaa?
Kommentit (397)
Jukolauta että sais mut onnelliseksi, jos vaan saiskin keskittyä tiskeihin neljäksi tunniksi. Ihan omassa rauhasa niitä tiskailisin rakkaudella. Mä olisin aina käsiojossa, että tahtoo tiskin ja raivauksen.
Sen sijaan suunnittelen, kerään rahaa, teen listat, teen ruuat, siivoan... Anoppi tekee omat bravuurinsa tyttärensä kanssa. Tämä aikuinen perheellinen tytär on kuin viisivuotias apuri silloin. esim karjalanpiirakat valmistuu heiltä. Ovat ihania, mutta siinä se. Mä teen salaatteja pari kolme, keitän perunat, pitäskö leipäkin leipoo, ok, että sitä makaronisalaattia - no, tulee. Laitoin lihat marinadiin eilen ja sitten ne piti turvallisesti kärrätä mökille ja lämmitellä uunit, että saan lihat sinne muhimaan.
Mä rakastan kokkaamista ei siinä mitään, mutta joku roti. Pari kertaa tuon yksin tehneenä sanoin sitten, etten seuraavalla kerralla tule. Kaikki jäi kattoo suu auki. Selitin ja anteeksi pyydellen tarjosivat apuaaan. Ens kerralla sitten määrään kunkin hommiin.
Appi ja anoppi tehkööt omiaan, mutta laitoin sitten miehen sisarukset kumppaneineen hommiin ja lapset hoitivat tiskit. Olipa pikkasen närkästynyttä sakkia. Mä silti pidin langat käsissäni ja katsoin, että kaikki tulee tehdyksi. Ainoat jotka tuntui silloin viihtyvän, niin oli kolme teiniä. Kerrankin heillä oli muuta hommaa kuin lojua tai leikittää nuorempia.
Silloin huomasin, että isoin ongelma on miehen veli vaimoineen. Esikoislasta on kohdeltu aina kuin kuningasta, joten eihän tuon nytkään tarvii tehdä mitään. Ok, ei sitten tarvii, mutta tuo juomat. Sai vaimo sitten vastata kattauksista ja koristeluista. Eivätpä enää narisseet koko aikaa. Pääsivät töistä helpolla, mutta rahaa saivat käyttää runsaasti enemmän kuin muut.
En ymmärrä, miksi vapaaehtoisesti suostuu epämielyttävään sukulaismökkeilyyn. Kesä on lyhyt, muutamia viikkoaj, kannattaisi viettää leppoisammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kellään mene tiskaamiseen neljäätuntia.
Vesi lämmitetään hankalasti. Vesi vaihdetaan usein, on syömäastiat ja ruuanvalmistusastiat. Monet rasvassa yltä päältä jo edellisen älyttömän tiskaajan jäljiltä.
Ei todellakaan käy helposti ison porukan jäljiltä tiskaaminen.
Nyt vanhemman polven vaihduttua, olen osaltani alkanut roudata ainakin kertakäyttölautasia mökkikuormassa, niin säästyy ihan hirveiltä lautasvuorilta.
Tämä siksi on nyt våhän sivujuonne, mutta mulla on mökkioloissa rasvaisten astioiden tiskaamiseen vinkki: talouspaperi. Pyyhi ne enimmät rasvat niistä astioista talouspaperilla veks, niin tiskivesi säilyy parempana pidempään.
Ap nyt ei kertomansa mukaan enää tällä vinkillä mitään tee, mutta joku muu voi tehdä.
Miksi suostutte orjiksi? Onko se niin vaikeaa sanoa että jonkun muun vuoro kun minä tein viimeksi. Ja jos siellä joku lusmuilee niin voi sanoa että x ei ole tehnyt vielä mitään niin hänen vuoronsa.
Tokihan joku voi siitä vetää herneen nenään mutta siinäpä vetävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi lämmitetään hankalasti. Vesi vaihdetaan usein, on syömäastiat ja ruuanvalmistusastiat. Monet rasvassa yltä päältä jo edellisen älyttömän tiskaajan jäljiltä.
Nyt vanhemman polven vaihduttua, olen osaltani alkanut roudata ainakin kertakäyttölautasia mökkikuormassa, niin säästyy ihan hirveiltä lautasvuorilta.
Tämä siksi on nyt våhän sivujuonne, mutta mulla on mökkioloissa rasvaisten astioiden tiskaamiseen vinkki: talouspaperi. Pyyhi ne enimmät rasvat niistä astioista talouspaperilla veks, niin tiskivesi säilyy parempana pidempään.
Ap nyt ei kertomansa mukaan enää tällä vinkillä mitään tee, mutta joku muu voi tehdä.
Kyllä se rasva lähtee järvivedessäkin, jos laittaa astiat ruokailun jälkeen suoraan kylmään järviveteen ja fairyä perään. Siinä liottelee ja esipesee pahimmat. Astiat tulee tiskata likaisuusjärjestyksessä aloittaen puhtaimmista. Ensin pelkästään lasit, sitten lautaset ja aterimet. Viimeiseksi paistinpannut jne.
Haistatat pitkät koko porukalle. Varsinaiset pellesakin kokoontumisajot menossa siellä mökillä.
Jos miehesi arvostaa sinua, hemmottelee ja antaa suuseksiä saunassa, kunnes voihkit.
Näin 6 vuotta ap:n tarinan jälkeen mietin, miksi kukaan suostuu suvun orjaksi. Olin itse kerran keittiössä apuna, miestä tai sisaruksiaan ei pyydetty. Seuraavan kerran sanoin, että tulen auttamaan yhdessä miehen ja tämän sisarusten kanssa tai ei tulla ollenkaan.
En ole mennyt enää kertaakaan, jos ei ole muitakin tekemässä. Kas kummaa, en ole kotiorja. Maksan osuuteni ja teen myös vähintään oman osuuteni, jos ollaan porukalla. Mutta en yksin ja varsinkaan niin, että muut makaavat. En ole anopin lempiminiä, mikä ei haittaa. Ollaan ihan kohteliaissa väleissä.
Selittäkää, miksi lähdette tähän?
Tuollaiset yhteismökkeilyt suvun kesken on takuuvarma riitojen aiheuttaja. Parempi olisi, jos voisitte sopia ihan reilusti, että kukin perhe mökkeilee ihan itsekseen tietyn viikon. Näin meillä miehen sukumökillä toimitaan. Silloin saa olla ihan niinkuin itse tykkää ja tehdä oman mielensä mukaan. Kesään mahtuu silti vaikka joku viikonloppu, jolloin kokoonnutte kaikki yhdessä mökille perinteiseen tapaan.
Tämän "ongelman" ratkaisu ja ydin selviää näistä kahdesta ensimmäisestä sanasta: anoppilan mökki.
Anopin ja apen mökillä tehdään niin kuin he haluavat. Teidän pitää hankkia oma mökki.
Tai pitää hankkia omakotitalo, niin se on aina hyvä syy jättäytyä mistään sukumökeistä kokonaan eroon.
Omakotitalossa on aina, jos haluaa, niin jotain tekemistä. Voi ihan hyvällä syyllä sanoa, että meillä on tässä pihahommia ja kaikenlaista, ei tulla sinne.
Minä en edes jaksaisi minkään anopin ja apen kanssa päivästä toiseen viettää aikaa, ja muut sukulaiset vielä siihen päälle. Minä tykkään omasta rauhasta. Olisi kamalaa olla koko ajan jonkun silmän alla. Ja jos haluaisi viettää päivän vain ihan joutsen, niin miten se tuolla onnistuisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap nyt ei kertomansa mukaan enää tällä vinkillä mitään tee, mutta
Ensin pestään lasit ja sitten aterimet, johtuu siitä, että ensin pestään suuhun kosketuksissa olleet välineet.
Herranvuonna 2025 ei kenenkään aikuisen ihmisen tarvitse viettää lomapäiviään anopin mökillä "yhdessä aikaa viettäen".
Kaikki tietää mitä se on.
Ja kukaan ei siitä aidosti nauti. Ei edes se anoppi, jolle miniä on aina ulkopuolinen henkilö ja äänenpainotkin ärsyttää. Tai tapa istua, kävellä tmv. Mutta kun on tapana ja mitä sitten naapureille ja sukulaisille sanotaan jos ei olla täällä yhdessä...
Katkaiskaa haitalliset toimintamallit nyt!
Ei enää sukumökkeilyä ikinä meillä ainakaan!
Ainakin kaksi tiskaamaan tai kolme. Yksi järjestää tiskin ja pyyhkii liiat sotkut, toinen pesee ja kolmas huuhtoo. Lapset ja teinit kuivaamaan. Kuumaa vettä kaasulevyltä ja lisää sähkövesipannusta. Ulkona iso pöytä tai kesäkeittiö hommaa varten. Miesten hommaa kantaa vedet. Ihme uhrautumista. Ja kaikki anopit. Organisoimaa vähän sitä jälkikasvunne nokkimisjärjestystä. En käsitä, miten isoja sukujuhlissa pidätte, jos tiskaus kestää neljä tuntia. Ihme löpinää.
Ai että miten ahdistaa lukea tätä! Olin miniäkokelaana mökillä aina korvamerkitty lastenvahti, omia lapsia ei silloin vielä ollut. Olisin minäkin halunnut lämmittää saunaa, paljua, ajaa nurmikkoa tms. vaikka edes välillä. Kyllä alkoi tympäisemään, oma mies mukaanlukien. Ei vaan nähnyt mikä ongelma tässä oli.
Ja huomaa; oli viimeisillään raskaana ja kaivosta kantoi vedet :)