Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppilan mökki, miehen työleiri. Mikä on minun osuuteni?

Vierailija
10.06.2019 |

Huomasin kuormittuvani ja katkeroituvani jo tässä vaiheessa kesää. Vietämme kesällä aikaa sinänsä viihtyisällä mihen vanhempien mökillä, mutta työnjako alkaa risoa. Mies tekee paljon huoltotöitä, puita ym. Minun osakseni jää lastenhoitaminen, ja koska haluan vähentää isäntäparin työtaakkaa niin olen tiskannut ja siivoillut viime vuosina. Mitään vastuullisia tehtäviä en saa hoitaa, esim. saunan kiukaan sytytys vaati luvan kysymisen apelta ja hän seisoi selkäni takana koko ajan neuvomassa ja valittamassa. En ole sen koommin saunanpesään koskenut. Mökillä käy paljon muitakin sukulaisia, miehen sisarukset saavat laittaa ruokaa ja minä siivoan heidän jälkensä kun muuhun en kelpaa. Apen syntymäpäiväjuhlien jälkeen miehen siskot ihan määräsivät, että Sanna tiskaa! Olin silloin viimeisilläni raskaana ja tiskasin kantovedellä alkeellisissa olosuhteissa liki neljä tuntia. Muut seurustelivat toki keskenään. Kertakäyttöisiä astioita ei saa käyttää ja tuohon juhlaan katettiin omasta mielestäni ihan liikaa astioita ja aterimia, niitä tuotiin mökille lisääkin hirveät määrät, kun eihän heidän niistä tarvinnut huolehtia.

Olenko törkeä jos tiskaan vain meidän perheen jäljet ja jonkun kattilan? Vaikka osoitetaankin että Sanna varmaan tiskaa kun se ei laittanut ruokaa eikä tehnyt mitään muutakaan. En tosiaan "saa" osallistua mihinkään vastuullisempaan toimintaan. Nyt mökillä vierailee juuri täysi-ikäiseksi tulleita lapsenlapsia kavereineen, jotka jättävät hirveän sotkun. On oletettu, että minä siivoan nämäkin kun ei ole muuta tekemistä. Jos en siivoa, niin anoppi valittaa särkyjään kovaan ääneen ja miten joutuu taas ottamaan lääkkeitä sen takia. Ehdotuksia miten tätä hommaa voisi tasa-arvoistaa?

Kommentit (397)

Vierailija
241/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Loisimisesta syytetään edelleen. Kiinnitin siihen erityistä huomiota ja sanoin, että vien lakanat kotiin pesuun, meillä on iso kone ja kuivausrumpu. Näin ei saanut tehdä, anoppi korotti ääntään, että heidän lakanoita ei vieraat pese.

Veimme myös mennessämme ruokaa, kahvia ja mehua ym., aamupalatarvikkeita, tuoreita hedelmiä ja sen sellaista. Ei mitään suuria määriä, mutta kuitenkin tuliaisia. Appi ja anoppi olivat vaivaantuneita ja sanoivat, että luulenko ettei heillä ole varaa ostaa ruokaa. Kyllä he osaavat ostaa ruokaa kaupasta, minun ei tarvitse ruokkia heitä. Kyse oli siis varsin tavanomaisista tuliaisista, kun olemme paljon kuluttava lapsiperhe. Heille ei saa viedä mitään, se on jonkinlainen syvä loukkaus heitä kohtaan.

Minulta on siis kielletty ruuanlaittoon osallistuminen. Ehdotin, että voisin leipoa, olen kiitelty leipuri. Anoppi tokaisi, että kunhan et käytä uunia, koska se vie sähköä ja keittiö kuumenee. Nämä asiat eivät ole ongelma silloin, kun anoppi tai hänen tyttärensä kokkailevat. Vain minun kohdallani uuni kuumenee sietämättömän paljon, niin ettei kukaan voi enää olla mökissä sisällä. Myös mieheni saa laittaa ruokaa ja käyttää hellaa, raja kulkee siinä etten minä saa. En käy mökillä enää. Lapset ovat uimataitoisia ja isoja, joten he voivat nyt viettää siellä aikaa isänsä kanssa. Jään mielelläni kaupunkiin.

Tuo kokkailujen kieltäminen on vallankäyttöä sua kohtaan. Luulen, että anoppi ei kestäisi sitä, jos miniä tekisi parempaa ruokaa ja parempia leipomuksia. Eli taidat olla uhka tuolla saralla.

Tuo piirre on ominaista joillekin naisille, iästä riippumatta. Ei haluta, että joku vieras nainen on ruokkimisessa parempi. Hyvää kokkia kun arvostetaan aina.

me viedään pojan perheessä vieraillessa aina omat ruuat mukana, on lihapullat ja perunat, joista teen tuoreen muusin perillä, on bostonkakkua ja kermaista rahkapiirakkaa jne. eli pöytä on koreana. Miniä ei tykkää, että tuodaan ruuat mukanamme, ei varmaan kestä, että tuon parempia ruokia ja leipomuksia kuin mitä hänellä on tarjolla. Jotkut nyt vaan on tuollaisia, iästä riippumatta.

Vaikutat epämiellyttävältä eukolta.

N57

Vierailija
242/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Loisimisesta syytetään edelleen. Kiinnitin siihen erityistä huomiota ja sanoin, että vien lakanat kotiin pesuun, meillä on iso kone ja kuivausrumpu. Näin ei saanut tehdä, anoppi korotti ääntään, että heidän lakanoita ei vieraat pese.

Veimme myös mennessämme ruokaa, kahvia ja mehua ym., aamupalatarvikkeita, tuoreita hedelmiä ja sen sellaista. Ei mitään suuria määriä, mutta kuitenkin tuliaisia. Appi ja anoppi olivat vaivaantuneita ja sanoivat, että luulenko ettei heillä ole varaa ostaa ruokaa. Kyllä he osaavat ostaa ruokaa kaupasta, minun ei tarvitse ruokkia heitä. Kyse oli siis varsin tavanomaisista tuliaisista, kun olemme paljon kuluttava lapsiperhe. Heille ei saa viedä mitään, se on jonkinlainen syvä loukkaus heitä kohtaan.

Minulta on siis kielletty ruuanlaittoon osallistuminen. Ehdotin, että voisin leipoa, olen kiitelty leipuri. Anoppi tokaisi, että kunhan et käytä uunia, koska se vie sähköä ja keittiö kuumenee. Nämä asiat eivät ole ongelma silloin, kun anoppi tai hänen tyttärensä kokkailevat. Vain minun kohdallani uuni kuumenee sietämättömän paljon, niin ettei kukaan voi enää olla mökissä sisällä. Myös mieheni saa laittaa ruokaa ja käyttää hellaa, raja kulkee siinä etten minä saa. En käy mökillä enää. Lapset ovat uimataitoisia ja isoja, joten he voivat nyt viettää siellä aikaa isänsä kanssa. Jään mielelläni kaupunkiin.

Tuo kokkailujen kieltäminen on vallankäyttöä sua kohtaan. Luulen, että anoppi ei kestäisi sitä, jos miniä tekisi parempaa ruokaa ja parempia leipomuksia. Eli taidat olla uhka tuolla saralla.

Tuo piirre on ominaista joillekin naisille, iästä riippumatta. Ei haluta, että joku vieras nainen on ruokkimisessa parempi. Hyvää kokkia kun arvostetaan aina.

me viedään pojan perheessä vieraillessa aina omat ruuat mukana, on lihapullat ja perunat, joista teen tuoreen muusin perillä, on bostonkakkua ja kermaista rahkapiirakkaa jne. eli pöytä on koreana. Miniä ei tykkää, että tuodaan ruuat mukanamme, ei varmaan kestä, että tuon parempia ruokia ja leipomuksia kuin mitä hänellä on tarjolla. Jotkut nyt vaan on tuollaisia, iästä riippumatta.

Menet miniän keittöön päsmäröimään? En minäkään tykkäisi, keittiö on minun valtakuntaani. Varmaan tunget vierailuillekin kutsumatta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en halua mitään mökkejä enkä ainakaan kimppamökkejä. Ihan kamala ajatus, että joutuisin lomalla koko ajan töihin. Toki kotona arkea pyöritän siinä missä yleensä, mutta mökillä on aina ne yleiset huoltotyöt ja monesti astianpesukonekin puuttuu. Ei mistään hinnasta!

Vierailija
244/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun työpanos jää sinne, jos eroatte.

Vierailija
245/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että nyt vaihdetaan hommia. Tunget vain sinne kokkaamaan ja lämmittämään saunaa. Olet vähän röyhkeä ja katsot mitä tapahtuu.

Vierailija
246/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on mökkitalkkarina monelle eläkeläispariskunnalle. Nämä maksavat sovitun summan mukisematta, mutta aika monta kertaa on joku lapsistaan soitellut, että on vanhoja ihmisiä huijattu milloin milläkin korjauksella ja pikkutyöllä, joista on laskutettu satasia. Mies toteaa, että voittehan te tehdä itse, mutta kun isänne/äitinne sanoi, että lomailu kyllä kelpaa, mutta ei polttopuiden pilkkominen. Keksitkö millään, miten siellä saunalla aina vaan on klapeja valmiina tullessanne, vaikka kukaan ei saisi niitä tehdä?

Me ollaan vasta viisikymppisiä, mutta todella moneen kertaan olen mökille jotain mökkitalkkaria kaivannut! Ei ne polttopuut, niitä on kiva tehdä, mutta se kaikki kiinteistötekniikka on meille kerrostaloasukeille vähän vierasta ja monen asian kanssa ollaan vähän sormi suussa ja opetellaan hissuksiin. Joku tekninen isännöitsijäkin me tarvittaisiin vetämään kaikkia projekteja. Siellä pitäis yhtä sun toista tehdä ja rahaakin olisi, mutta kuka ne kaikki työt suunnittelee ja kilpailuttaa ja tilaa ja valvoo? 

Vierailija
247/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten mökeillä vierailu ei todellakaan ole erityisen kivaa, ja sanon tämän ihan kutsuttuna mökkivieraana. Miehen sukulainen kutsui mökilleen lähinnä silloin kun tarvittiin talkootyövoimaa, mutta pelin henki oli sentään selvä, joten tiedettiin mihun lupauduttiin jos mentiin. Muut kutsut ovat tulleet hyvää hyvyyttään, mutta tunnelma on aina vähän jäykkä. Kaikki tuntemani mökkeilijät ovat puuhapettereitä  eikä mikään lokoisa uiminen, soutelu tai rannalla makoilu kuulu heidän repertuaariinsa ollenkaan. Ei muuta kuin työtä, työtä ja lisää työtä koko ajan. Heille itselleen se on tietysti mukavaa puuhastelua mutta kutsutuille vieraille ei yleensä ollenkaan.

Mielellään tosiaan toisi ja  laittaisi ruokaa ja tiskaisi ja toisi omat petivaatteensa jos saisi sitten löhöilläkin muutaman tunnin välillä. Mitä järkeä olisi edes  vierailla jollain mökillä luonnon helmassa jos siitä luonnosta ei saisi hetkeäkään rauhassa nauttia. Voin hyvin tiskata, siivota ja kitkeä kasvimaata kotona missä on kaikki mukavuudet, ei tarvitse ajaa paria tuntia jonnekin korpeen sitä samaa koko päivää tekemään.

Pakko tunnustaa :-D Me vuokramökkeiltiin vuosivuokralla neljä vuotta ennen kuin ostettiin oma. Vuokramökillä kyllä lekoteltiin, mutta oma mökki on työmaa ja ei me siellä osata notkua aurinkotuolissa tai uiskennella huvikseen. 

Reilu vuosi oltiin mökkeilty omalla mökillä kun meille tuli ensimmäiset vieraat. Alkuun oli ahdistavaa, kun oli niitä vieraita, mutta sitten niiden vieraiden kanssa oli vähän pakkokin oleskella siellä rannassa ja istuksia ja rupatella. Sanoinkin heille silloin, että tää on eka kerta kun me täällä näin notkutaan! Ei oo jotenkin osattu aikasemmin, mutta onhan tämä ihan kivaa :-)

Onneksi sen perheen isä oli sentään tarmokas puuhaaja, joka kaipasi tekemistä ja saatiin tehtyä hänen kanssaan hyvä kasa polttopuita :-D

Vierailija
248/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on muuten ketju, joka kannattaa lukea alusta asti. AP on lopulta ottanut itseään niskasta kiinni ja miehen siskot, eli anopin pikku prinsessat saivat jäädä ihan yksin säälimään äitiään. 

Huomioi, että tämä ketju on aloitettu vuosia sitten. AP on päivittänyt tilannetta ketjussa, joten siihen aloitukseen on jo myöhäistä reagoida. Tilanne on jo muuttunut.

Vierailija
249/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tiedä että talossa eletään talon tapaan.

Vierailija
250/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö tiedä että talossa eletään talon tapaan.

Ei pidä kutsua vieraita, jos ei osaa olla vieraanvarainen. Ikinä en laittaisi mökkivieraita tekemään mitään hommia. Tosin en kutsu ihmisiä, joita en sinne halua.

Vierailija
251/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten mökeillä vierailu ei todellakaan ole erityisen kivaa, ja sanon tämän ihan kutsuttuna mökkivieraana. Miehen sukulainen kutsui mökilleen lähinnä silloin kun tarvittiin talkootyövoimaa, mutta pelin henki oli sentään selvä, joten tiedettiin mihun lupauduttiin jos mentiin. Muut kutsut ovat tulleet hyvää hyvyyttään, mutta tunnelma on aina vähän jäykkä. Kaikki tuntemani mökkeilijät ovat puuhapettereitä  eikä mikään lokoisa uiminen, soutelu tai rannalla makoilu kuulu heidän repertuaariinsa ollenkaan. Ei muuta kuin työtä, työtä ja lisää työtä koko ajan. Heille itselleen se on tietysti mukavaa puuhastelua mutta kutsutuille vieraille ei yleensä ollenkaan.

Mielellään tosiaan toisi ja  laittaisi ruokaa ja tiskaisi ja toisi omat petivaatteensa jos saisi sitten löhöilläkin muutaman tunnin välillä. Mitä järkeä olisi edes  vierailla jollain mökillä luonnon helmassa jos siitä luonnosta ei saisi hetkeäkään rauhassa nauttia. Voin hyvin tiskata, siivota ja kitkeä kasvimaata kotona missä on kaikki mukavuudet, ei tarvitse ajaa paria tuntia jonnekin korpeen sitä samaa koko päivää tekemään.

Pakko tunnustaa :-D Me vuokramökkeiltiin vuosivuokralla neljä vuotta ennen kuin ostettiin oma. Vuokramökillä kyllä lekoteltiin, mutta oma mökki on työmaa ja ei me siellä osata notkua aurinkotuolissa tai uiskennella huvikseen. 

Reilu vuosi oltiin mökkeilty omalla mökillä kun meille tuli ensimmäiset vieraat. Alkuun oli ahdistavaa, kun oli niitä vieraita, mutta sitten niiden vieraiden kanssa oli vähän pakkokin oleskella siellä rannassa ja istuksia ja rupatella. Sanoinkin heille silloin, että tää on eka kerta kun me täällä näin notkutaan! Ei oo jotenkin osattu aikasemmin, mutta onhan tämä ihan kivaa :-)

Onneksi sen perheen isä oli sentään tarmokas puuhaaja, joka kaipasi tekemistä ja saatiin tehtyä hänen kanssaan hyvä kasa polttopuita :-D

En ymmärrä näitä työleiri-ihmisiä. Ei meillä mökkeily ole työtä. Puut voi tilata valmiina, ja käyttää vaikka niitä kertakäyttöastioita silloin, kun ei huvita tiskata.

Vierailija
252/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha viestiketju osui silmään, onko ongelmat jo ratkenneet? Veikkaanpa, ettei. Anoppi vaikuttaa kammottavalta, otan osaa. Tsemppiä ja suoria päätöksiä!

Vierailija
253/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin aina tiskivuorossa niin veisin mukanani kasan kertakäyttöastioita ja mikäli joku valittaisi niistä niin toteaisin, että sittenhän sinä tiskaat jos haluat että käytetään normiastioita. :)

Vierailija
254/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen-Kuka haluaa mennä aikuisena ihmisenä puolisonsa vanhempien mökille? Hankkikaa oma mökki, jos mökkeily teitä molempia viehättää

Vierailija
255/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fabina kirjoitti:

Vanha viestiketju osui silmään, onko ongelmat jo ratkenneet? Veikkaanpa, ettei. Anoppi vaikuttaa kammottavalta, otan osaa. Tsemppiä ja suoria päätöksiä!

Tämä on muuten ketju, joka kannattaa lukea alusta asti. AP on lopulta ottanut itseään niskasta kiinni ja miehen siskot, eli anopin pikku prinsessat saivat jäädä ihan yksin säälimään äitiään. 

Huomioi, että tämä ketju on aloitettu vuosia sitten. AP on päivittänyt tilannetta ketjussa, joten siihen aloitukseen on jo myöhäistä reagoida. Tilanne on jo muuttunut.

Vierailija
256/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun työpanos jää sinne, jos eroatte.

Tämä on yksi syy lisää, miksi en passaa anoppilan väkeä enää minuttiakaan. Eri asia, jos olisivat mukavia ihmisiä ja saisin itsellenikin jotain henkistä hyvinvointia ja energiaa mökkeilystä heidän kanssaan. Ap.

Vierailija
257/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi - jäisin kotiin nauttimaan omasta ajasta. Jääkööt keskenään.

Vierailija
258/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppini oletti että meillä nuoremmalla sukupolvella on samanlaiset arvot, tavat ja elämäntapa kuin hänellä. Kun kävimme kylässä, päiväseltään tai koko viikonlopun, niin kaikki asiat piti tietty tehdä hänen tavallaan, omia ajatuksia ja mielipiteitäkään ei olisi saanut olla. Tämä oli tosi rasittavaa. Nyt oman miniäni kanssa ollessani kohtelen häntä tasavertaisena ihmisenä, en nuorena mitään osaamattomana ja ymmärtämättömänä raakileena kuten oma anoppini kohteli minua. Hyvin tullaan toimeen. Miniä jopa joskus kysyy että voivatko tulla meille jouluksi / viikoksi kesällä tms. Ottakaa kaikki miniät opiksenne anopistanne että osaatte olla parempia anoppeja kun se aika koittaa.

Vierailija
259/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ymmärrä miten  joku suostuu  nipottavan  omistajan luona olemaan orjana.  Ilmanen mökki kelpaa, tietenkin omistaja  määrää kaiken. Hullu nainen ei rakasta itseään.Hankkikaa oma  kesäpaikka, jossa voit  määräillä. Ei se  ilmaista ole.

Vierailija
260/397 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en jmalauta menisi tuollaiselle mökille sekunniksikaan. Menkööt ne joita tuollainen touhu huvittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä