Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppilan mökki, miehen työleiri. Mikä on minun osuuteni?

Vierailija
10.06.2019 |

Huomasin kuormittuvani ja katkeroituvani jo tässä vaiheessa kesää. Vietämme kesällä aikaa sinänsä viihtyisällä mihen vanhempien mökillä, mutta työnjako alkaa risoa. Mies tekee paljon huoltotöitä, puita ym. Minun osakseni jää lastenhoitaminen, ja koska haluan vähentää isäntäparin työtaakkaa niin olen tiskannut ja siivoillut viime vuosina. Mitään vastuullisia tehtäviä en saa hoitaa, esim. saunan kiukaan sytytys vaati luvan kysymisen apelta ja hän seisoi selkäni takana koko ajan neuvomassa ja valittamassa. En ole sen koommin saunanpesään koskenut. Mökillä käy paljon muitakin sukulaisia, miehen sisarukset saavat laittaa ruokaa ja minä siivoan heidän jälkensä kun muuhun en kelpaa. Apen syntymäpäiväjuhlien jälkeen miehen siskot ihan määräsivät, että Sanna tiskaa! Olin silloin viimeisilläni raskaana ja tiskasin kantovedellä alkeellisissa olosuhteissa liki neljä tuntia. Muut seurustelivat toki keskenään. Kertakäyttöisiä astioita ei saa käyttää ja tuohon juhlaan katettiin omasta mielestäni ihan liikaa astioita ja aterimia, niitä tuotiin mökille lisääkin hirveät määrät, kun eihän heidän niistä tarvinnut huolehtia.

Olenko törkeä jos tiskaan vain meidän perheen jäljet ja jonkun kattilan? Vaikka osoitetaankin että Sanna varmaan tiskaa kun se ei laittanut ruokaa eikä tehnyt mitään muutakaan. En tosiaan "saa" osallistua mihinkään vastuullisempaan toimintaan. Nyt mökillä vierailee juuri täysi-ikäiseksi tulleita lapsenlapsia kavereineen, jotka jättävät hirveän sotkun. On oletettu, että minä siivoan nämäkin kun ei ole muuta tekemistä. Jos en siivoa, niin anoppi valittaa särkyjään kovaan ääneen ja miten joutuu taas ottamaan lääkkeitä sen takia. Ehdotuksia miten tätä hommaa voisi tasa-arvoistaa?

Kommentit (397)

Vierailija
221/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä palkkaa seuraavan kerran kun käytät 4 tuntia tai tunteja siivoamiseen ja tiskaamiseen. Jos joudut yksin tekee kaikki nii sitten se on työtä josta kuuluu saada palkkaa. Ei mökkeilyn pidä olla mikään työleiri yhdelle jos toiset vaan puhuu paskaa ja itse joudut tiskaamaan.

Vierailija
222/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta asia ei sinänsä ole akuutti, koska en tosiaan aio mökille enää lähteä. Popsikoon anoppi siellä opioidejaan ja kodeiinia niin paljon kuin maha vetää, ja tiskatkoon kokkailujensa jäljet. Appi voi vaikka polttaa saunansa hienoilla klapeillaan. Itse en ole sitä enää näkemässä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap saa suutansa auki?

Ei se asia täällä itkemällä muutu mihinkään.

Minä ainakin sanoisin, että se on nyt saatana sillä lailla, että tiskailkaa itse astianne ja hoitakaa saunanne. Minä vedän nyt kännit. Ja keskaria perään.

Vierailija
224/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaloillaan voi äänestä, mihinkään ei tarvitse mennä, jos ei halua.

Vierailija
225/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tää on provo. Homma lähti paisumaan provolle tyypillisesti,  ensin ap vain kyseli neuvoa, miten pääsisi anoppilassa tekemästä ikävimpiä töitä ,  lopulta anoppi ja koko tilanne oli suoraan helvetistä. Kielenkäyttö myös provolle tyypillistä.

Erityisen liikuttava oli tuo kohta, jossa tiskattiin "viimeisillään raskaana". Mökki on kartanon kokoinen, mutta yllättäen vettä pitää kantaa järvestä asti.

Kyllä kyllä.😂😂 Provo, ja huono.

Äläpäs ilku. Mun ystävällä on "kartanon kokoinen" mökki, jossa on isot olohuone ja keittiö ja makuuhuoneita kolme. Rakennus on kaksikerroksinen ja neliöitä taitaa olla se lähemmäs sata. Silti siellä on vain sähkö. Keittiöön ei tule vettä, vaan se haetaan kaivosta. Huussi on metsän rajassa. Ja miksi näin? Koska ystäväni nauttii autenttisesta mökkielämästä, mutta arvostaa tilaa jota mökissä on paljon.

Eli mökin koko ei kerro koko totuutta mukavuuksista.

Vierailija
226/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ap saa suutansa auki?

Ei se asia täällä itkemällä muutu mihinkään.

Minä ainakin sanoisin, että se on nyt saatana sillä lailla, että tiskailkaa itse astianne ja hoitakaa saunanne. Minä vedän nyt kännit. Ja keskaria perään.

Oon tehnyt näin joskus, ei ihan noin rajusti mutta kuitenkin. Anoppi alkoi itkeä ja mieheni tuli häkeltyneenä sopottamaan mulle, että sain hänen äitinsä itkemään, et mitä mä oon oikein tehnyt hänelle. En ole sen jälkeen viitsinyt vanhaa naista itkettää. Mut tosiaan tää on loppu nyt, aloitus on pian kolme vuoden takaa, ja appikset voi ihan keskenään kieriä p4skoissaan siellä homeisella mökillään. :) Joku sanoi, että olen suvun hiearkiassa alinna, se tuli itsellekin selväksi, harmi että kesti niin kauan tajuta kun uskon ihmisten hyvyyteen aina viimeiseen asti.

Vierailija
227/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ruokien suunnittelu, ostaminen, mökille raahaaminen, kellariin survominen ja ruuanlaitto on rasittavaa. Mielellään tiskaisin, jos joku tekisi tuon ksiken muun. Ap saa vetää lonkkaa tai lueskella siihen saakka kun tiskin vuoro. Mutta täytyy myöntää, että erittäin rasittavilta ihmisiltä kuulostaa koko puolison suku...

Vierailija
228/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tää on provo. Homma lähti paisumaan provolle tyypillisesti,  ensin ap vain kyseli neuvoa, miten pääsisi anoppilassa tekemästä ikävimpiä töitä ,  lopulta anoppi ja koko tilanne oli suoraan helvetistä. Kielenkäyttö myös provolle tyypillistä.

Erityisen liikuttava oli tuo kohta, jossa tiskattiin "viimeisillään raskaana". Mökki on kartanon kokoinen, mutta yllättäen vettä pitää kantaa järvestä asti.

Kyllä kyllä.😂😂 Provo, ja huono.

Äläpäs ilku. Mun ystävällä on "kartanon kokoinen" mökki, jossa on isot olohuone ja keittiö ja makuuhuoneita kolme. Rakennus on kaksikerroksinen ja neliöitä taitaa olla se lähemmäs sata. Silti siellä on vain sähkö. Keittiöön ei tule vettä, vaan se haetaan kaivosta. Huussi on metsän rajassa. Ja miksi näin? Koska ystäväni nauttii autenttisesta mökkielämästä, mutta arvostaa tilaa jota mökissä on paljon.

Eli mökin koko ei kerro koko totuutta mukavuuksista.

3h+k ei ole kartanon kokoinen edes mökkinä, asuinhuoneita on oltava vähintään 10.

Vierailija
229/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Loisimisesta syytetään edelleen. Kiinnitin siihen erityistä huomiota ja sanoin, että vien lakanat kotiin pesuun, meillä on iso kone ja kuivausrumpu. Näin ei saanut tehdä, anoppi korotti ääntään, että heidän lakanoita ei vieraat pese.

Veimme myös mennessämme ruokaa, kahvia ja mehua ym., aamupalatarvikkeita, tuoreita hedelmiä ja sen sellaista. Ei mitään suuria määriä, mutta kuitenkin tuliaisia. Appi ja anoppi olivat vaivaantuneita ja sanoivat, että luulenko ettei heillä ole varaa ostaa ruokaa. Kyllä he osaavat ostaa ruokaa kaupasta, minun ei tarvitse ruokkia heitä. Kyse oli siis varsin tavanomaisista tuliaisista, kun olemme paljon kuluttava lapsiperhe. Heille ei saa viedä mitään, se on jonkinlainen syvä loukkaus heitä kohtaan.

Minulta on siis kielletty ruuanlaittoon osallistuminen. Ehdotin, että voisin leipoa, olen kiitelty leipuri. Anoppi tokaisi, että kunhan et käytä uunia, koska se vie sähköä ja keittiö kuumenee. Nämä asiat eivät ole ongelma silloin, kun anoppi tai hänen tyttärensä kokkailevat. Vain minun kohdallani uuni kuumenee sietämättömän paljon, niin ettei kukaan voi enää olla mökissä sisällä. Myös mieheni saa laittaa ruokaa ja käyttää hellaa, raja kulkee siinä etten minä saa. En käy mökillä enää. Lapset ovat uimataitoisia ja isoja, joten he voivat nyt viettää siellä aikaa isänsä kanssa. Jään mielelläni kaupunkiin.

Tuo kokkailujen kieltäminen on vallankäyttöä sua kohtaan. Luulen, että anoppi ei kestäisi sitä, jos miniä tekisi parempaa ruokaa ja parempia leipomuksia. Eli taidat olla uhka tuolla saralla.

Tuo piirre on ominaista joillekin naisille, iästä riippumatta. Ei haluta, että joku vieras nainen on ruokkimisessa parempi. Hyvää kokkia kun arvostetaan aina.

me viedään pojan perheessä vieraillessa aina omat ruuat mukana, on lihapullat ja perunat, joista teen tuoreen muusin perillä, on bostonkakkua ja kermaista rahkapiirakkaa jne. eli pöytä on koreana. Miniä ei tykkää, että tuodaan ruuat mukanamme, ei varmaan kestä, että tuon parempia ruokia ja leipomuksia kuin mitä hänellä on tarjolla. Jotkut nyt vaan on tuollaisia, iästä riippumatta.

Vierailija
230/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ruokien suunnittelu, ostaminen, mökille raahaaminen, kellariin survominen ja ruuanlaitto on rasittavaa. Mielellään tiskaisin, jos joku tekisi tuon ksiken muun. Ap saa vetää lonkkaa tai lueskella siihen saakka kun tiskin vuoro. Mutta täytyy myöntää, että erittäin rasittavilta ihmisiltä kuulostaa koko puolison suku...

Mökkeilyssä aina paljon hommaa ja vaikea jakaa. Hankalaa.

Vierailija
231/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti kukaan ei omista mitään kirjoitti:

Tässä on taustalla myös se ongelma, että monet vanhukset haluavat omistaa kaikki mahdolliset omistuksensa eikä luopua mistään. He eivä tajua sitä, että terveys menee, kuolema tulee ja kaikkea ei saa sinne haudan taakse.

Itse aioin ainakin luopua omistuksista, joista en kykene itse huolehtimaan hyvissä ajoin.

Kukaan ei mielestäni voi velvoittaa toisia ihmisiä hoitamaan omistuksiaan, kun ei itse pysty. Ei edes omia lapsia, heillä on oma elämä.

Ja jos luulee saavansa hautaan kaikki mökit ja omakotitalot niin silloin palkkaa maksullista apua eli maksaa rahalla, jos oikeasti vapaaehtoisia ei löydy.

Ja samaan aikaan se seuraava sukupolvi olettaa, että kun isä ja äiti maksavat kiinteistöverot ja tiemaksut ja nuohouksen ja vakuutukset jne., niin he voivat mökkeillä vapaasti. Tiedän pari mökkitalkkaria, joille rantapalstat on myyty pilkkahinnalla (hallintaoikeus säilyttäen) ja sitten perinnönjaossa lapsille selviää, että vanhukset ovat menneet myymään omaisuuttaan ennen kuolemaansa eikä heille jäänytkään sitä ihanaa hiekkarantaa.

Mökeillä on monesti niin paljon tekemistä, että ihan kaikki katkeroituvat, kun joutuvat omasta mielestään tekemään liikaa. Lapset tekevät yleensä määrällisesti vähemmän, mutta henkinen kuorma on suurempi, koska työ tehdään piian tai rengin roolissa.

Pitäisin todellisena onnenpotkuna, jos vanhempani olisivat mökin myyneet. Itse sitä ei uskalla oikeusjuttujen pelossa myydä, sen verran monta asiaa on tehty siellä sinnepäin ja suorastaan vaarallisesti.

Mun mies on mökkitalkkarina monelle eläkeläispariskunnalle. Nämä maksavat sovitun summan mukisematta, mutta aika monta kertaa on joku lapsistaan soitellut, että on vanhoja ihmisiä huijattu milloin milläkin korjauksella ja pikkutyöllä, joista on laskutettu satasia. Mies toteaa, että voittehan te tehdä itse, mutta kun isänne/äitinne sanoi, että lomailu kyllä kelpaa, mutta ei polttopuiden pilkkominen. Keksitkö millään, miten siellä saunalla aina vaan on klapeja valmiina tullessanne, vaikka kukaan ei saisi niitä tehdä?

Vierailija
232/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei saisi enää edes puolen kilon palasina appiksien mökille. Oma tupa ja oma lupa paras.

Vierailija
233/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen joka on tossun alla on huono nainen koska ei osaa pitää puoliaan.

Vierailija
234/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten mökeillä vierailu ei todellakaan ole erityisen kivaa, ja sanon tämän ihan kutsuttuna mökkivieraana. Miehen sukulainen kutsui mökilleen lähinnä silloin kun tarvittiin talkootyövoimaa, mutta pelin henki oli sentään selvä, joten tiedettiin mihun lupauduttiin jos mentiin. Muut kutsut ovat tulleet hyvää hyvyyttään, mutta tunnelma on aina vähän jäykkä. Kaikki tuntemani mökkeilijät ovat puuhapettereitä  eikä mikään lokoisa uiminen, soutelu tai rannalla makoilu kuulu heidän repertuaariinsa ollenkaan. Ei muuta kuin työtä, työtä ja lisää työtä koko ajan. Heille itselleen se on tietysti mukavaa puuhastelua mutta kutsutuille vieraille ei yleensä ollenkaan.

Mielellään tosiaan toisi ja  laittaisi ruokaa ja tiskaisi ja toisi omat petivaatteensa jos saisi sitten löhöilläkin muutaman tunnin välillä. Mitä järkeä olisi edes  vierailla jollain mökillä luonnon helmassa jos siitä luonnosta ei saisi hetkeäkään rauhassa nauttia. Voin hyvin tiskata, siivota ja kitkeä kasvimaata kotona missä on kaikki mukavuudet, ei tarvitse ajaa paria tuntia jonnekin korpeen sitä samaa koko päivää tekemään.

Vierailija
235/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostat tuliaisiksi kertakäyttöastiat ja ilmoitat että tiskiä tulee muuten niin paljon, että ei tosikaan. Katat niillä pöydän (vaikka joku vastustelisi). Jos se ei kelpaa, niin ei sitten. Se, kenelle ei kelpaa, saa itse tiskata.

Appivanhemilka mut nakitettiin aina jouluna tiskaamaan. Piti käyttää käsinmaalattuja astioita.

Yhtenä jouluna annoin kaikille miespuoleisille joululahjaksi essut, joissa lukee

Tiskivuoro jouluna 20xx ja anopille ison kasan kertakäyttöastioita.

Seuraavana vuotena meitä oli 3 jakieltäydyin menemästä anoppilaan jouluksi.

Appivanhemmat tietty veti herneet nenään. Mieheni on sisaruslauman nuorin ja hänen huone annettiin aina lapsenlapsille.

Me kerran nukuttiin autohallin tasanteella.

Ei kiitos !

Vierailija
236/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

luuletko että olet haluttu vieras on ne hommat ennenkin hoituneet. et ole todellakaan korvaamaton

Vierailija
237/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuormittuisin jo siinä vaiheessa, kun pitäisi viettää vapaa-aikaa jonkun toisen mökillä ja siellä ravaisi vielä ihmisiä kuin Helsingin rautatieasemalla. Ja vielä tuo, että mikään ei ole omaa, ei edes ruoka. Mistään et saa päättää ja selän takana valvotaan. Onpa rentouttavaa vapaa-ajan viettoa...

Ja mies hyväksyy vaimonsa kohtelun...?

Vierailija
238/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Loisimisesta syytetään edelleen. Kiinnitin siihen erityistä huomiota ja sanoin, että vien lakanat kotiin pesuun, meillä on iso kone ja kuivausrumpu. Näin ei saanut tehdä, anoppi korotti ääntään, että heidän lakanoita ei vieraat pese.

Veimme myös mennessämme ruokaa, kahvia ja mehua ym., aamupalatarvikkeita, tuoreita hedelmiä ja sen sellaista. Ei mitään suuria määriä, mutta kuitenkin tuliaisia. Appi ja anoppi olivat vaivaantuneita ja sanoivat, että luulenko ettei heillä ole varaa ostaa ruokaa. Kyllä he osaavat ostaa ruokaa kaupasta, minun ei tarvitse ruokkia heitä. Kyse oli siis varsin tavanomaisista tuliaisista, kun olemme paljon kuluttava lapsiperhe. Heille ei saa viedä mitään, se on jonkinlainen syvä loukkaus heitä kohtaan.

Minulta on siis kielletty ruuanlaittoon osallistuminen. Ehdotin, että voisin leipoa, olen kiitelty leipuri. Anoppi tokaisi, että kunhan et käytä uunia, koska se vie sähköä ja keittiö kuumenee. Nämä asiat eivät ole ongelma silloin, kun anoppi tai hänen tyttärensä kokkailevat. Vain minun kohdallani uuni kuumenee sietämättömän paljon, niin ettei kukaan voi enää olla mökissä sisällä. Myös mieheni saa laittaa ruokaa ja käyttää hellaa, raja kulkee siinä etten minä saa. En käy mökillä enää. Lapset ovat uimataitoisia ja isoja, joten he voivat nyt viettää siellä aikaa isänsä kanssa. Jään mielelläni kaupunkiin.

Tuo kokkailujen kieltäminen on vallankäyttöä sua kohtaan. Luulen, että anoppi ei kestäisi sitä, jos miniä tekisi parempaa ruokaa ja parempia leipomuksia. Eli taidat olla uhka tuolla saralla.

Tuo piirre on ominaista joillekin naisille, iästä riippumatta. Ei haluta, että joku vieras nainen on ruokkimisessa parempi. Hyvää kokkia kun arvostetaan aina.

me viedään pojan perheessä vieraillessa aina omat ruuat mukana, on lihapullat ja perunat, joista teen tuoreen muusin perillä, on bostonkakkua ja kermaista rahkapiirakkaa jne. eli pöytä on koreana. Miniä ei tykkää, että tuodaan ruuat mukanamme, ei varmaan kestä, että tuon parempia ruokia ja leipomuksia kuin mitä hänellä on tarjolla. Jotkut nyt vaan on tuollaisia, iästä riippumatta.

No tämä on kyllä törkeyden ja junttiuden huippu, että VIERAILULLE viedään omat ruuat ja ”laitetaan pöytä koreaksi”. Näinkö teillekin tulevien vieraiden oletetaan toimivan? Etkö tiedä, mitä tarkoittaa, että joku kutsuu sinut kylään/vierailulle?

Vierailija
239/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuormittuisin jo siinä vaiheessa, kun pitäisi viettää vapaa-aikaa jonkun toisen mökillä ja siellä ravaisi vielä ihmisiä kuin Helsingin rautatieasemalla. Ja vielä tuo, että mikään ei ole omaa, ei edes ruoka. Mistään et saa päättää ja selän takana valvotaan. Onpa rentouttavaa vapaa-ajan viettoa...

No, voit sitten kotona sanoittaa tunteesi ja voimaantua.

Vierailija
240/397 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita tossumiehiä piisaa. Ei ne edes huomaa että kohtelussa on mitään vialla, kun ovat tottuneet vanhempiensa vinkeisiin ja pitävät ihan normaalina että heidän vaimoaan haukutaan ja syyllistetään.

Mä vetäisin tuollaista surkeata vätystä märällä tiskirätillä ympäri korvia ja sanoisin että jos kerran aiot jatkuvasti tossuilla ja nöyristellä niin on syytä vaihtaa diktaattoria, se olenkin nyt minä joten nyt loppuu appisten p*rs*ily ja mökillä ravaaminen. Vaihtoehtoisesti, voit kasvattaa kulkuset ja vaatia perheeltäsi että vaimoasi kohdellaan kunnolla jos sinne mökille nyt on ihan pakko mennä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi