Siivooja ei siivoa työhuonettani. Mitä teen?
Olen uusi työntekijä, aloitin vasta viikko sitten. Olen asiantuntijatyössä organisaatiossa, jossa meillä on omat työhuoneet. Olen ollut töissä nyt viikon ja huomannut, että siivooja siivoaa kaikki muut huoneet paitsi minun. Minulla on kolme roskapussia lattialla ja pölyä alkaa kertyä pöydälle.
Kyselin pomoltani tästä jo viime torstaina, kun vaihdoin itse roskapussini. En edes tiedä, missä jätesäiliöt ovat, joten jätin roskapussin lattialle. Pomo äimisteli ja sanoi kysyvänsä siivoushuollolta mikä mättää.
Tulin tänään töihin ja työhuoneeni ilmastointi oli laitettu viikonlopuksi pois päältä, huoneeni oli kuin pätsi (muilla oli päällä). Voitte kuvitella, miltä roskikseen jäänyt banaaninkuori haisee helteisen viikonlopun jälkeen.
En ole nähnyt siivoojia täällä ollenkaan, joten en voi suoraan sanoa. Olen nyt jo kerran pomolle sanonut, enkä tiedä, mitä teen seuraavaksi. Esimies on enää tämän viikon töissä, minä koko kesän.
En tiedä, olenko jotenkin loukannut jotain (miten, kun olen ollut vasta viikon!!) vai mikä mättää. Mitä te tekisitte minun saappaissani?
Kommentit (87)
Oletko ihan ensimmäistä kertaa töissä, kun kyselet täältä neuvoja? Otat työpaikalla yhteyttä henkilöön, joka hoitaa siivous- ja/tai kiinteistöpuolta. Jos et tiedä, kuka henkilö on, kysyt sen joltain toiselta henkilöltä, kuten esimieheltäsi. On siinä meillä oikein asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö siivooja että huoneesi on käytössä? Ei tyhjiä tiloja turhaan siivota.
Eli jos olet rappusiivoojana, niin et siivoa rappuja ollenkaan kun ne ovat kerran tyhjiä tiloja :D
Käyttämätön huone on eri asia kuin portaat.
Kyllä sinnekin pölyä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maineesi on varmaan kiirinyt ja siivoojaa on varoitettu, että huoneesi tulee olemaan aikamoinen sikolätti. Kolme roskapussia täyteen viikossa, mitä ihmettä?
No, tuli pari roskapussia täyteen ihan edellisen työntekijän roskista, vaikka lajittelin paperit ja tuhottavat paperit eriksen. Oli rikkinäisiä, kierrätykseen sopimattomia muovitaskuja ja kaikenmaailman ihmeyksiä (kuten likainen, rikkinänen penaali yms.), jotka heitin pois.
ap
Perehdytys ei tainnut teillä oikein onnistua. Ei mitään työssä käytettyjä papereita jätetä työhuoneen roskiksiin, niitä varten on Sulot keskitetysti. Siivoojalle jää ainoastaan pikkuroska, ei mitään kansioista poistettuja paperinippuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos olet rappusiivoojana, niin et siivoa rappuja ollenkaan kun ne ovat kerran tyhjiä tiloja :D
Näsäviisas...
Ainakin meillä töissä ja taloyhtiössä on jo sopimuksessa sovittu kuinka usein portaat siivotaan, oli ne siivouksen tarpeessa tai ei. Jos ne siivotaan päivittäin, ne siivotaan, mutta jos on sovittu, että siivotaan kerran viikossa, niin ne siivotaan kerran viikossa.
Ja siitä myös maksetaan, vaikka siivooja käyttäisi aikaansa 24h ja sopimus sanoo 2h niin kahdesta tunnista hyväksytään lasku ja muu aika menee siivoojan omalle ajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maineesi on varmaan kiirinyt ja siivoojaa on varoitettu, että huoneesi tulee olemaan aikamoinen sikolätti. Kolme roskapussia täyteen viikossa, mitä ihmettä?
Siivoojat kuulemma tulevat iltasiivoamaan, kun yrityksen toimitilat suljetaan klo 16. Eli ajattelin, että tulisivat perjantaina lähtöni jälkeen. Joku täällä kuitenkin oli käynyt, koska ilmastointi oli erikseen laitettu pois päältä.
ap
Ilmastointilaitteet tuskin kuuluvat siivojalle, vaan kiinteistöhuolelle. Ja monet laitteet menevät automaattisesti pois päältä.
Onko sulla ensimmäinen työpaikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttämätön huone on eri asia kuin portaat.
Kyllä sinnekin pölyä tulee.
Tulee mutta se siivotaan silloin kun sinne tulee työntekijä.
Viikon?
Itse olen ollut 3 vuotta ja tarv osaan imuroida ja viedä roskapussit itse.
Aina firman siivoojat eivät pääse työajallaan huoneeseeni asiakastapaamisten takia.
Omatoimisuus ei tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojat kuulemma tulevat iltasiivoamaan, kun yrityksen toimitilat suljetaan klo 16. Eli ajattelin, että tulisivat perjantaina lähtöni jälkeen. Joku täällä kuitenkin oli käynyt, koska ilmastointi oli erikseen laitettu pois päältä.
ap
Ilmastointilaitteet tuskin kuuluvat siivojalle, vaan kiinteistöhuolelle. Ja monet laitteet menevät automaattisesti pois päältä.
Onko sulla ensimmäinen työpaikka?
Kyllä mulle ainakin yhdessä kohteessa kuului ilmastointilaitteiden sulkeminen/päälle jättäminen sopimuksen mukaan. Yleensä helteellä jätin päälle, muuten piti käydä napsuttelemassa ne pois päältä yksitellen. Siinä kohteessa mulle kuului myös ovien lukitseminen ja häläreiden päälle laittaminen pois lähtiessä kun olin viimeinen liikkeessä.
Eli kyllä siivoojalle voi kuulua muitakin työtehtäviä kuin pelkkä siivous, riippuu siitä, mitä on sovittu.
Montako kertaa viikon sisällä se huone olisi pitänyt siivota? Olen ollut useammassa paikassa töissä ja kaikissa niistä työhuoneet siivotaan vain kerran viikossa vaikka vessat ja yleiset tilat siivotaankin tiheämmin. Lisäksi monessa paikassa siivojat eivät saa koskea työpöytiin, jos niillä on työpapereita (kuten aina on), joten pölyjen pyyhintä pöydiltä kuuluu tehdä itse. En myöskään ainoassakaan työpaikassa ole törmännyt enää kohta pariin kymmeneen vuoteen sellaiseen, että biojätteitä laitettaisiin toimistossa huoneen roskikseen. Biojätteet kuuluu lajitella biojätteisiin ja sellainen piste löytyy useimmista toimistoista esim. taukotilasta. Huoneissa meillä nykyisessä työpaikassa on paperinkeräysastia ja sekajäte, johon voi laittaa esim vaikka karkkipapereita. Tietoturvajätteelle ym. on oma keräysastia eri paikassa.
Siivousasia kannattaa toki selvittää, jotta huoneesi tulee asianmukaisesti siivottua, mutta selvitä samalla teidän toimiston siivous- ja roskien lajittelu käytännöt, että osaat itsekin toimia oikein.
Iso lappu oveen.
Cleaning, please! Ja nimenomaan englanniksi, kun et tiedä osaavaatko siivoojat suomea.
Meillä ei roskapusseja voi viedä itse. Lukolliset roskikset ja vain siivoojilla avain.
Kyllä se siivooja on huoneessasi käynyt, mutta koska hänelle ei kuulu A4-saaste, niin hän ei ole koskenut väärää roskaa sisältäviin roskapusseihin. Ne eivät kuulu siivoussopimukseen.
Tuo kertomasi edellisen työntekijän jälkien siivoaminen on tuottanut kierrätyspaperia eikä se kuulu toimistohuoneen roskiin. Sille on omat kierrätysastiansa ja jokainen työntekijä vie itse paperit niihin. Varmasti teillä on intrassa lajitteluohjeet tai viimeistään kopiokoneen vieressä tieto siitä, mitä mihinkin roskikseen viedään. Ne banaaninkuoret viedään kahvihuoneen biojätteeseen, ei jätetä huoneeseen!
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti siivousyrityksen kanssa on tehty sopimus, jossa on määritelty siivottavat tilat, ja tätä ei ole muistettu päivittää sinun tulosi myötä. Ota selvää, kuka yrityksestänne on yhteyksissä siivousfirmaan ja hoida asia hänen kanssaan.
Näin se menee, että joku on nimetty "siivousvastaavaksi" ja on hänen asiansa ottaa yhteyttä siivousfirmaan. Menet hänen luokseen, otat tuolin ja pyydät häntä selvittämään huoneesi siivouksen heti. Et siis poistu ennen kuin hän tekee asialle jotain. Siivousfirmaan eivät soittele yksittäiset työntekijät milloin mistäkin vaan joku tietty henkilö pitää sinne yhteyttä, eikä hän ole välttämättä esimiehesi.
Näin toimitaan tavallisesti, mutta sinun työpaikkasi käytäntöä emme tiedä.
Ilmastoinnissa on ilmeisesti sama homma, eli ei ole ilmoitettu, että huoneesi on nyt käytössä. Ehkä samalle kiinteistöpalvelulle kuuluu sekä siivous että ilmastointi.
Vierailija kirjoitti:
Iso lappu oveen.
Cleaning, please! Ja nimenomaan englanniksi, kun et tiedä osaavaatko siivoojat suomea.
Banaaninkuori ja jätepaperi jää joka tapauksessa siivouksen jälkeenkin huoneeseen, koska niille on olemassa omat paikkansa, ei huoneen roskis.
Vauva auttaa aina kuukautiskivuista auton kampiakselin vaihtoon.
No, prinsessa on ilmeisesti saanut ensimmäisen työpaikkansa ja joutuu nyt ensimmäistä kertaa opettelemaan senkin, miten jätteet ja roskat lajitellaan. Paniikki syntyy, kun siivooja ei ole siivonnut huonetta joka päivä. Huhheijaa, meneehän se kesä noinkin.
Ap, älä helveti@@@ soita itse siivousfirmaan! Astut heti jonkun varpaille. Hän valittaa sitten sun pomolle ja pomosi sulle. On meinaan koettu.
Vierailija kirjoitti:
Iso lappu oveen.
Ja suomeksi. Entä jos on esim. aasialainen joka ei osaa englantia?
Kuka laittaa banaaninkuoret oman työhuoneen roskikseen tälläisellä kesähelteellä? Laitatko ap. kotona sekajätteisiin. Ei ihme, jos huone lemuaa?
Meillä töissä kaikki biojäte, myös hedelmänkuoret viedään taukotilan biojätteisiin. Ehkä sunkin kannattaisi opetella, sillä muuten voi tulla sanomista ja siivooja jättää ne sinne roskikseen.
Ja työyhteisessä pitää sopia erikseen siivojaajan tai jonkun muun kanssa, jos tyhjentää huonetta ja tulee paperia, sillä yleensä monessa firmassa on niistä omat säännöt, miten ne tuhotaan, ettei tietoja vuoda ulkopuolisten ja kilpailijoiden käyttöön.
Ilmastointia ei saa pois vain yhdestä huoneesta! Siitä huoneen termostaatista voi säätää, mutta pois päältä ei huonekohtaisesti ilmastointia saa, koska se on kokonaisuus. Lämmönjakohuoneessa jossain alakerrassa (yleensä se on siellä) on säätökeskus, josta saa tietyt alueet tai kerrokset jätettyä ilman ilmastointia, mutta toimistotiloissa se ei yhdessä huoneessa onnistu.
Ainoa poikkeus on se, että joka huoneessa on oma ilmalämpöpumppunsa.