Siivooja ei siivoa työhuonettani. Mitä teen?
Olen uusi työntekijä, aloitin vasta viikko sitten. Olen asiantuntijatyössä organisaatiossa, jossa meillä on omat työhuoneet. Olen ollut töissä nyt viikon ja huomannut, että siivooja siivoaa kaikki muut huoneet paitsi minun. Minulla on kolme roskapussia lattialla ja pölyä alkaa kertyä pöydälle.
Kyselin pomoltani tästä jo viime torstaina, kun vaihdoin itse roskapussini. En edes tiedä, missä jätesäiliöt ovat, joten jätin roskapussin lattialle. Pomo äimisteli ja sanoi kysyvänsä siivoushuollolta mikä mättää.
Tulin tänään töihin ja työhuoneeni ilmastointi oli laitettu viikonlopuksi pois päältä, huoneeni oli kuin pätsi (muilla oli päällä). Voitte kuvitella, miltä roskikseen jäänyt banaaninkuori haisee helteisen viikonlopun jälkeen.
En ole nähnyt siivoojia täällä ollenkaan, joten en voi suoraan sanoa. Olen nyt jo kerran pomolle sanonut, enkä tiedä, mitä teen seuraavaksi. Esimies on enää tämän viikon töissä, minä koko kesän.
En tiedä, olenko jotenkin loukannut jotain (miten, kun olen ollut vasta viikon!!) vai mikä mättää. Mitä te tekisitte minun saappaissani?
Kommentit (87)
ai sinäkin olet asiantuntija. Minä kans, vaativalla allalla erikoisasiantuntijana.
t. akateeminen
Ota yhteyttä henkilöstöosastolle.
Meillä kaikki käytännön järjestelyt kuuluvat henkilöstöpäällikölle.
Tietysti asian pitäisi edetä myös esimiehen kautta, mutta jos hän ei ole hoitanut, niin voit olla suoraan yhteydessä henkilöstöosastoon.
Toivottavasti auttaa.
Jos ei auta niin yritä löytää töitä toisesta firmasta.
Itse törmäsin samaan ongelmaan edellisessä työpaikassani.
Työhuonettani ei siivottu eikä ilmastointi toiminut. En saanut asiaa hoidettua ensimmäisten kuukausien aikana. Tein lopulta niin, että menin aina jonkun lomalla olevan huoneeseen tai varasin jonkun pienen neukkarin itselleni koko päiväksi. Kesällä se oli ihan toimiva taktiikka.
Tuolloin ongelmaksi paljastui osastopäällikön ja osastosihteerin välinen valtataistelu.
Sihteeri pyöritti hovia ympärillään ja jyräsi osastopäällikön tekemät päätökset ja mustamaalasi häntä todella rankasti.
Minun palkkaamiseeni oli ollut osastopäällikön päätös, ja sihteeri kohdisti kostonsa minuun.
Kyseessä oli vuoden mittainen määräaikainen työsuhde, jonka sitten lusin kokonaan etten saisi karenssia niskaani.
Kesän jälkeen ongelma ratkesi kun ystävystyin erään"tärkeän" hovin jäsenen kanssa. Sen jälkeen alkoi ilmastointi toimimaan ja huoneeni siivottiin säännöllisesti.
Työvälineeni kuitenkin katoilivat ihan koko viimeiseen työpäivään asti.
Pahimmillaan joku sijainen saattoi kävellä huoneeseeni ja ilmoittaa, että hänelle on luvattu että täältä saa viedä tämän ja tämän työvälineen. Yksi tuli jopa kaivamaan työpöytäni laatikoita kun istuin pöytäni ääressä. Kun aloin seuraamaan toimintaansa, kysyi hän vaan, että "tiedätkö onko täällä kyniä". Vastasin, että ei ole ja neuvoin hakemaan kynät varastolta.
Sain sentään itse haettua niitä kyniä varastolta. Osa kollegoista kertoi, että heille on kielletty antamasta kyniä ja muita toimistotarvikkeita. Yksi kynä piti riittää puoli vuotta. Hain sitten tarvikkeita näillekin työkavereille.
Se oli aika erikoinen työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Viikon?
Itse olen ollut 3 vuotta ja tarv osaan imuroida ja viedä roskapussit itse.
Aina firman siivoojat eivät pääse työajallaan huoneeseeni asiakastapaamisten takia.
Omatoimisuus ei tapa.
Olet ihailtava ihminen! Olispa sunlaisia enemmän.
t: laitoshuoltaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikon?
Aina firman siivoojat eivät pääse työajallaan huoneeseeni asiakastapaamisten takia.
Omatoimisuus ei tapa.
Sihteerien työt onkin jo vuosia sitten siirretty työntekijöiden omalle vastuulle. Olisiko seuraavaksi vuorossa siivoojien työn siirtäminen jokaiselle työntekijälle.
Arvaatko muuten mitä sihteereille tapahtui kun heidän työnsä siirrettiin muille työntekijöille?
Kannattaa miettiä sitä samalla kun iloitset siitä että joku muu hoitaa sinun työsi.
Plot twist: ap unohti mainita, että on itse se siivooja, ja tämä "työhuone" on hänen oma välinekomeronsa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö laitoshuoltaja että huone on käytössä? Ota yhteys laitoshuoltajan esimieheen. Vie roskapussit siivouskomeroon jos saat oven auki. Tai jätä ne käytävän puolelle. Miten sulla tulee noin paljon roskaa?
Mikä teitä ihmisiä vaivaa ?
Eikö ensimmäisenä se asia sanota sille siivoojalle. Toissijaisesti vasta mennään esimiehen puheille, jos se ei usko?
Onko teille ihmisten kohtaaminen näin helkkarin vaikeata?
Sinccis
Kyllä tällaisista ongelmista nimenomaa ensisijaisesti kerrotaan sille esimiehelle, mikäli se kuuluu hänen työnkuvaansa olla yhteydessä siivousfirman esimieheen asian tiimoilta! Esimies on vastuussa ja hänen tehtävä on varmistaa, että hommat tulee hoidettua oikein.
Blaa blaa liirum laarum
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Kuka laittaa banaaninkuoret oman työhuoneen roskikseen tälläisellä kesähelteellä?
Niinpä! Itse jätän aina ne "työkaverin" roskikseen.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikon?
Omatoimisuus ei tapa.
Sihteerien työt onkin jo vuosia sitten siirretty työntekijöiden omalle vastuulle. Olisiko seuraavaksi vuorossa siivoojien työn siirtäminen jokaiselle työntekijälle.
Arvaatko muuten mitä sihteereille tapahtui kun heidän työnsä siirrettiin muille työntekijöille?
Kannattaa miettiä sitä samalla kun iloitset siitä että joku muu hoitaa sinun työsi.
Näin on tapahtunut jo aikoja sitten, eikä juuri avustajia työntekijöitä ole, vaan jokainen tekee itse.
Jos ap. on ollut viikon töissä ja ihmettelee, miksi työhuonetta ei ole siivottu, niin totuus voi vielä paljastua ja ap. löytää joku päivä itsensä rätti käsissä ja tyhjentämässä roskiksia. Näin on nimittäin monessa työpaikassa nykyään.
Jopa sairaaloiden erikoislääkärit joutuvat siivoamaan huoneensa ja korjaamaan jälkensä, jos päivystyksen aikana voi nukkua, kun erikoishoitoa/leikkauksia vaativia toimenpiteitä ei ole ja lääkäri voi torkahtaa hetken. Ap. on aivan ruususet kuvitelmat työelämästä, kun olettaa palvelusväen olevan hänen käytössään.
Ja missä "paperihommissa" työhuone siivotaan useamman kerran viikossa? Tai tyhjennetään roskikset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikon?
Omatoimisuus ei tapa.
Yleensä vaan saa pottuilut siitä, ettei oo siivonnut, vaikka kohteeseen ei ole päässyt. Harva tajuaa sitä.
se laitoshuoltaja
Mikä ihme on sellainen ilmastointi, jossa voidaan ottaa huone pois kokonaisuudesta noin vain? Meillä ilmastointi koskee koko kerrosta ja esim. yhdessä huoneessa lämmön nouseminen aiheuttaa muissakin ilmanvaihdon kiihtymistä. Laitteet on samassa linjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö laitoshuoltaja että huone on käytössä? Ota yhteys laitoshuoltajan esimieheen. Vie roskapussit siivouskomeroon jos saat oven auki. Tai jätä ne käytävän puolelle. Miten sulla tulee noin paljon roskaa?
Eikö ensimmäisenä se asia sanota sille siivoojalle. Toissijaisesti vasta mennään esimiehen puheille, jos se ei usko?
Sinccis
Mihin sitä esimiestä siellä sitten tarvii, jos voi tuosta vaan mennä omin päin sanomaan ja sopimaan?
Esimies ei ole sinua varten, vaan sinä olet HÄNTÄ varten.
t. Esimies
Sinccis
Esimies on _työnantajan_ edustaja. Koittakaa painaa se kalloonne.
Me jalkaudumme keskuuteenne, kuin olisimme samaa, mutta emme ole. Tietenkin työnantajan etu on myös
_teidän_ etunne. Muuten voi joku päivä käydä niin, ettei töitä enää ole.
Sinccis
Tietenkin minä hoidan myös alaisteni asiat kuntoon saman tien ja viivyttelemättä. Koska tyytyväinen alainen on etu myös työnantajalle.
Pomosi on vain munaton vätys, mutta kukaan ei myöskään estä sinua _itse_ hoitamaan asiaasi kuntoon asap. Tähän rohkaisen myös alaisiani.
Kerran yksi alaiseni huomasi paljon epäkohtia töissä. Sanoin, että kerroppa pojille, että ne korjaa asiat. Voivotteli, ettei riitä napit kauluksissa niille sanomaan.
Seuraavalla viikolla riitti. Nostin kympiksi.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
Mihin sitä esimiestä siellä sitten tarvii, jos voi tuosta vaan mennä omin päin sanomaan ja sopimaan?
Esimies on työnantajan ja työntekijän välissä! Hän on MOLEMPIA varten!!
t. Esimies
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
Esimies on työnantajan ja työntekijän välissä! Hän on MOLEMPIA varten!!
t. Esimies
Sinccis
Kiitos tiedosta.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso lappu oveen.
Cleaning, please! Ja nimenomaan englanniksi, kun et tiedä osaavaatko siivoojat suomea.
Ja suomeksi. Entä jos on esim. aasialainen joka ei osaa englantia?
Ja nigeriaksi. Jos on afrikkalainen, joka ei osaa suomea eikä englantia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
Ei todella noin. Siivooja siivoaa sen mitä sopimukseen on kirjattu ja mistä maksetaan. Ja esimies tietää mitä tiloja ja tehtäviä sopimus sisältää.
Ihmisen kohtaamisella ei ole mitään merkitystä, vaan sopimuksen sisällöllä! Kuinka paljon käytetään aikaa, kuinka usein roskakori tyhjennetään, kuinka monta neliötä lattioita mopataan jne.
Sanoit samaa, kuin minä!
Juuri näin!
Sinccis
Siis lässyttääkö joku pälli täällä, että sopimuksessa lukee, että kaikki muut toimistotilat siivotaan, mutta yksi jätetään siivoamatta.
Kai nyt teidän kanan-aivoillanekin tajuatte, että siinä lukee, että kaikki toimistotilat siivotaan, HÄH ?
Ei kukaan sellaista sopimusta ole kirjoittanut, että yksi jätetään siivoamatta.
Kyse on vain SIITÄ, että se siivoaja luulee, ettei siellä enää ole ketään ..
PÄLLIT
Sinccis
Silloin sitä voi ottaa hihasta kiinni ja sanoa, että hei, tämäkin tila on siivottava. Näin lukee sopimuksessa!
(ei se siivoaja ole sitä sopimusta koskaan nähnytkään ;))
Vierailija kirjoitti:
Siis lässyttääkö joku pälli täällä, että sopimuksessa lukee, että kaikki muut toimistotilat siivotaan, mutta yksi jätetään siivoamatta.
Kai nyt teidän kanan-aivoillanekin tajuatte, että siinä lukee, että kaikki toimistotilat siivotaan, HÄH ?
Ei kukaan sellaista sopimusta ole kirjoittanut, että yksi jätetään siivoamatta.
Kyse on vain SIITÄ, että se siivoaja luulee, ettei siellä enää ole ketään ..
PÄLLIT
Sinccis
Silloin sitä voi ottaa hihasta kiinni ja sanoa, että hei, tämäkin tila on siivottava. Näin lukee sopimuksessa!
(ei se siivoaja ole sitä sopimusta koskaan nähnytkään ;))
Niin mutta kun ap ei koskaan näe siivoojaa. Käy sellaiseen aikaan, ettei väki ole paikalla. Mitäs sitten?
Yleensä työhuoneet siivotaan kerran viikossa ja olet ollut viikon töissä, joten...