Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soitat monta puhelua, mutta et laita viestiä mistä on kysymys. MIKSI?

Vierailija
10.06.2019 |

Laita viesti, niin ei tarvitse arvailla että onko kyse kiireellisestä vai jostain joka voi odottaa! Viestiin on myös helpompi vastata jos on tilanteessa jossa ei voi puhua tai jos on vaikka masentunut.

Eli kysymys: miksi pommitat puhelimella etkä selitä mistä on kyse?

Kommentit (151)

Vierailija
81/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa kun moni uhkailee sillä, että jos et vastaa niin se asia sitten menee ohi! No daa-a, sillähän se on ratkaistu. Jos on kuormitettu liiallisilla yhteydenotoilla niin tuo on oikein hyvä tapa karsia ne turhat - turha yhteydenotto on se, jonka toistelevasti soittelija osaakin sitten itse ratkaista ilman mun apua ;) 

Et halua tietoa vaikka siitä, että äitisi/lapsesi on kiidätetty sairaalaan?

Ok, no hienoa jos pärjäät ilman sitäkin tietoa.

No onneksi viranomaisilla yms on yleensä sen verran tolkkua, että löytävät muitakin tapoja tavoitella - mä myös teen niin paljon töitä mm poliisin ja terveydenhuollon kanssa, että aika hyvin arvaan numersta tai sen puutteesta milloin kyseessä todella on viranomainen jolla todella on yleensä kiireellistä asiaa. Poliisi esimerkiksi soittaa lähes aina kokonaan tuntemattomasta numerosta, ellei sitten ole jooku jo käsitteillä olevan asian jatkohoito jolloin tutkijat soittavat tunnistettavasta numerosta.

Ja jos tarkkoja ollaan, niin useimmiten se saanko tiedon läheisen sairaalaan joutumisesta nyt vai 3 h päästä ei muuta mitään. 

En tarkoittanut viranomaissoittoa vaan sitä, että joku läheinen soittaa. Äitini oli auto-onnettomuudessa ja sisko soitti minulle siitä, kyllä halusin tiedon heti ja kiisin suoraapäätä sairaalalle, enkä vasta kolmen tunnin päästä. Mutta ihmisillä on näihinkin niin eri suhtautumistapoja, minä tykkään olla läheisteni tukena hädän hetkellä.

ja tätä tietoako ei saa, jos sinulle laitetaan viesti "soita heti kun ehdit"?

Vierailija
82/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

First world problems.

Mikset ap vaikka sano sille soittelijalle, ettet tykkään siitä että pommitetaan puheluilla vaan halua että laitetaan sitten viestiä? Mutta eeeiiii, tuohan olisi aivan liian yksinkertainen ratkaisu tähän ongelmaan.

Olen yhdelle sanonut, ja osittain mennyt jakeluun, mutta välillä jatkaa tapaansa silti. Muiden tällaisten kanssa olen lopettanut yhteydenpidon. Siksi otin puheeksi täällä, kun haluan tietää, mitä tällaisten päässä liikkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää nämä soittelijat, jotka soittavat 5 kertaa 3 minuutin sisällä. Jos ei pääse jostain syystä vastaamaan heti, niin millä oletuksella sitä vastaa 10 sekunnin kuluttua? Näitä tilanteita on esim. Olen suihkussa ja kuulen kun puhelin soi. Olen kaupan kassalla. Olen lääkärissä. Olen pankissa hoitamassa asioita.

Soitan kyllä takaisin, kun on sopiva hetki. Se hulluna pommittaminen ei edistä asiaa ollenkaan. Nykyään ihmiset kuvittelevat, että kaikki ovat jatkuvasti tavoitettavissa. Minä en ole. En myöskään vastaa puhelimeen, jos olen esim. tapaamassa henkilöä jonka kanssa on keskustelu kesken. Puhelut hoidetaan sen jälkeen, ja puhelinta ei räplätä samaan aikaan. Olen läsnä, en vain paikalla.

Vierailija
84/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, puhelimeen on kohteliasta vastata kun se soi. Jos laittaisin viestin, niin sen sisältö olisi: soitatko.

Minusta jokaisen pitäisi soittaa takaisin, jos ei pysty vastaamaan.

Kohteliasta vastata? 😂 Trollaatko? En läheskään aina soita takaisin, jos soittaja ei jätä viestiä vastaajaan tai lähetä tekstiviestiä. Läheisille toki soitan takaisin, muiden osalta riippuu tilanteesta ja siitä huvittaako. En myöskään itse oleta, että minulle soitetaan takaisin vain siksi, että itse yritin soittaa.

Kaikkein eniten riepoo kuunnella pelkkää tuhinaa ja ähinää vastaajasta ja sitten klik. Mikä siinä ääniviestin jättämisessä on niin pelottavaa tai vaikeaa?

Vierailija
85/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran vanhan kansan ihminen, että ajattelen puhelimen ensisijaisesti puhumista varten. Koska on sen kojeen nimikin on

p u h e l i n. Ei t e k s t i t i n.

Oivoi, aikaa ennen kännyköitä. Ja sitä aikaa kun kännyköissä ei ollut tekstinkirjoitustoimintoa.

Hyvin pärjättiin ja vastattiin.

Myös olen oppinut aikoinani, että puhelimeen vaan on kohteliasta vadtata tai soittaa itse takaisin kun on huomannut jonkun yrittävän soittaa.

Ja jos on joku kovin bisnes- tai tyorientoitunut ihminen niin varmaan hänelle monikaan ei edes yritä soittaa työaikana. Uskoisin, että tutut soittajat tietää, ettei kannata soittaa. Ja miten jotkut tuntemattomat yleensä toiselle tuntemattomalle paljonkaan soittavat?

Yleensähän yleensä tuntee jo ennestään kyseisen ihmisen ja kyseisen ihmisen elämäntilanteen jolle on jotain asiaa.

Kyllä tuntuu, että nämä niin kovin kiireiset, satoja yhteydenottoja saavat henkilöt hiukan nyt tekevät itsensä tärkeiksi. Kun niin kovin häiriintyvät kun joku yrittää soittaa ja ei he eivät millään ja missään nimessä "ehdi" vastata eikä soittaa myöhemmin takaisin. Voi kamalaa kun elämä on kamalaa ja vaikeeta.

Ja muut tyhmät vielä tekevät sen vaikeeksi.

Selkeytettynä siis kiireiselle ja runsaan ystäväpiirin omaavalle ihmiselle nämä vastaavat kiireiset ja myös runsaan ystäväpiirin omaavat ihmiset tuskin soittelevat itsekään monia kertoja putkeen.

Tietävät toistensa tilanteen.

Eli aloittajan ongelma on hyttysen luokkaa.

Tai kärpäsestä halutaan tehdä härkänen.

Vierailija
86/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa kun moni uhkailee sillä, että jos et vastaa niin se asia sitten menee ohi! No daa-a, sillähän se on ratkaistu. Jos on kuormitettu liiallisilla yhteydenotoilla niin tuo on oikein hyvä tapa karsia ne turhat - turha yhteydenotto on se, jonka toistelevasti soittelija osaakin sitten itse ratkaista ilman mun apua ;) 

Ei mun mielestä ole uhkailua, että asia menee ohi, vaan ihan faktaa. Jos A ei vastaa puhelimeen, B saattaa vastata. Ja sen jälkeen asian tekee B:n kanssa eikä A:n kanssa. 

Ymmärrän kuitenkin pointtisi. Olen itsekin elänyt ajan, jolloin sosiaalinen verkostoni oli aivan liian suuri. Karsin sitä aika rankalla kädellä enkä ole enää vuosiin antanut puhelinnumeroani sellaisille ihmisille, joiden en halua soittelevan  mulle. FB-kavereissanikin olen aika tarkka ja hyväksyn kaveripyyntöjä vain sellaisilta henkilöiltä, joihin oikeasti haluan pitää yhteyttä. 

Juu käytin sanaa uhkailla vähän liian luovasti :) Ymmärrän hyvin kyllä mitä tarkoitat, mutta oletan että se on jokaiselle minun tavallani toimivalle itsestäänselvyys. Tokihan sitä itsekin vastaa todennäköisimmin juuri niille ihmisille, joiden kanssa todella haluaa olla tekemisissä. 

Juuri näin. Mä nautin siitä, ettei puhelin pärise koko ajan. Että ihmiset laittavat 99%:sti aina viestiä eivätkä soita. Soitetaan vain silloin, jos vastaus halutaan asap ja asia siirtyy seuraavalle, jos vastausta ei saa.

Mulla on vain pieni joukko ihmisiä, joille on tarpeen ilmoittaa jostain vakavasta asiasta. Iäkkäät vanhempani, siskoni ja omat aikuiset lapseni ja toisen heistä puoliso. Jos he eivät vastaa soittooni, laitan heti tekstiviestin perään. Kehen heistä otan yhteyttä riippuu ihan siitä, kenelle heistä on sattunut jotain. Jos vanhemmilleni, otan yhteyttä ensin siskooni, joka tarpeen mukaan huolehtii toisesta vanhemmastani. Jos minulle, otan yhteyttä lapsiini ja jos tavoitan toisen, pyydän häntä ilmoittamaan toisellekin. Jos naimisissa olevalle lapselleni, otan yhteyttä hänen puolisoonsa. Jos naimattomalle lapselleni, otan yhteyttä hänen siskoonsa. Meillä tämä "komentoketju" on aika selvä eikä hätätilanteissakaan soiteta montaa kertaa samalle henkilölle, koska se, jonka tavoittaa, tiedottaa asiasta niille, joiden asiasta pitää tietää. Ystäville ja kavereille ei tarvitse hätätilanteissa ilmoittaa yhtään mitään vaan heidän kohdallaan soittaminen tarkoittaa aina nopeasti ohimenevää asiaa. 

Vierailija
87/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitan ja en aina laita viestiä. Ihan fiiliks3n mukaan.

Vierailija
88/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä huomaa, että osa ihmisistä ei tajua millaista on kun on töissä jossa yhteydenottoja tulee loputtomasti ja kun kaveripiiri on laaja. Yhteydenottoja todella tulee niin paljon, että jos kaikkiin aina vastaisi, elämä olisi pelkkää puhelimessa oloa.

Koettakaa nyt ihmiset ymmärtää. En itse IKINÄ kehtaisi pommittaa kun tiedän, että ihmisillä on vaikka mitä asioita hoidettavana ja viestitulvaan hukkuu. Kaikkia helpottaa kun kertoo lyhyesti viestissä että miksi haluaa yhteyden. Tai jos voi niin selvittää asian suoraan viestissä.

Minä kehtaan. Jos mulla on töissä kiire, niin vastaan kaverille ja sanon, että nyt en ehdi puhua.

Menee n. 3 sek. Mikä sua vaivaa pälli?

Sinccis

Menee enemmän kuin 3 sek ja meni kuinka kauan meni niin asia johon oli keskittymässä, katkeaa. Kun olen töissä tai keskittymässä johonkin, niin keskityn silloin niihin hommiin. Jatka sinä kaveriesi häirintää ihan kuten haluat. Moni ei kehtaa mainita asiasta.

Pillitä elli pillitä. 

Mä sanon ihan suoraan, että lopeta soittelu, mulla on ihan v-tun kiire. 

Kyllä ne tajuaa, kun lyö luun kurkkuun.

Sinccis

Vierailija
89/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sen verran vanhan kansan ihminen, että ajattelen puhelimen ensisijaisesti puhumista varten. Koska on sen kojeen nimikin on

Oivoi, aikaa ennen kännyköitä. Ja sitä aikaa kun kännyköissä ei ollut tekstinkirjoitustoimintoa.

Myös olen oppinut aikoinani, että puhelimeen vaan on kohteliasta vadtata tai soittaa itse takaisin kun on huomannut jonkun yrittävän soittaa.

Ja jos on joku kovin bisnes- tai tyorientoitunut ihminen niin varmaan hänelle monikaan ei edes yritä soittaa työaikana. Uskoisin, että tutut soittajat tietää, ettei kannata soittaa. Ja miten jotkut tuntemattomat yleensä toiselle tuntemattomalle paljonkaan soittavat?

Yleensähän yleensä tuntee jo ennestään kyseisen ihmisen ja kyseisen ihmisen elämäntilanteen jolle on jotain asiaa.

Kyllä tuntuu, että nämä niin kovin kiireiset, satoja yhteydenottoja saavat henkilöt hiukan nyt tekevät itsensä tärkeiksi. Kun niin kovin häiriintyvät kun joku yrittää soittaa ja ei he eivät millään ja missään nimessä "ehdi" vastata eikä soittaa myöhemmin takaisin. Voi kamalaa kun elämä on kamalaa ja vaikeeta.

Selkeytettynä siis kiireiselle ja runsaan ystäväpiirin omaavalle ihmiselle nämä vastaavat kiireiset ja myös runsaan ystäväpiirin omaavat ihmiset tuskin soittelevat itsekään monia kertoja putkeen.

Tämän on pakko olla trolli tai joku täysin todellisuudesta vieraantunut vanhus.

Vierailija
90/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli joku on haalinut itselleen niin valtavan määrän ihmissuhteita, ettei enää kestä niitä ja nyt purkaa pahaa oloaan niihin jotka haluaa olla yhteydessä? Pitäisikö vähän karsia niitä suhteita jos ne aiheuttavat stressiä ja v*tutusta ja aiheuttaa ylenkatsetta toisia kohtaan?

Sama ilmiö kuin suositulla lapsella päiväkodissa, ei haittaa jos on jollekkin ilkeä, kun on kymmenen muutan jotka jonottaa vuoroa päästäkseen leikkimään tämän yhden kanssa.

Suosio ei tee ihmisille useinkaan kovin hyvää.

Vierailija
91/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! En vain itse jaksanut pukea sanoiksi. 

Tärkeä ihminen ei kerkeä sanomaan kaverille 3 sekuntia, että on töissä ja on kiire ;)

Sinccis

Mahtaa se olla ameriikan presidentti, vaikka on silläkin aikaa twiittailla.

Vierailija
92/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisit unohtaa, että vanhan ajan puhelimista ei kyllä näkynyt, jos joku on yrittänyt soittaa. Jos et vastaa, niin et vastaa ja siinä ei takaisin päin soitella.

Vierailija
93/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, puhelimeen on kohteliasta vastata kun se soi. Jos laittaisin viestin, niin sen sisältö olisi: soitatko.

Miksi? 

Miksi on kohteliasta vastata vai? No se nyt vaan kuuluu peruskohteliaisuustapoihin. Ja nyt minä voisin kysyä miksi et soita takaisin, jos näet että joku on sinua kaivannut ja et ole päässyt vastaamaan.

Et siis perustele mitään oikeaa syytä, miksi pitäisi vastata.

Miksi sulla on puhelin jos sulle ei saa soittaa?

Vierailija
94/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et halua tietoa vaikka siitä, että äitisi/lapsesi on kiidätetty sairaalaan?

Ok, no hienoa jos pärjäät ilman sitäkin tietoa.

No onneksi viranomaisilla yms on yleensä sen verran tolkkua, että löytävät muitakin tapoja tavoitella - mä myös teen niin paljon töitä mm poliisin ja terveydenhuollon kanssa, että aika hyvin arvaan numersta tai sen puutteesta milloin kyseessä todella on viranomainen jolla todella on yleensä kiireellistä asiaa. Poliisi esimerkiksi soittaa lähes aina kokonaan tuntemattomasta numerosta, ellei sitten ole jooku jo käsitteillä olevan asian jatkohoito jolloin tutkijat soittavat tunnistettavasta numerosta.

Ja jos tarkkoja ollaan, niin useimmiten se saanko tiedon läheisen sairaalaan joutumisesta nyt vai 3 h päästä ei muuta mitään. 

En tarkoittanut viranomaissoittoa vaan sitä, että joku läheinen soittaa. Äitini oli auto-onnettomuudessa ja sisko soitti minulle siitä, kyllä halusin tiedon heti ja kiisin suoraapäätä sairaalalle, enkä vasta kolmen tunnin päästä. Mutta ihmisillä on näihinkin niin eri suhtautumistapoja, minä tykkään olla läheisteni tukena hädän hetkellä.

Eikä siinä siskokaan mitään tekstareita kirjoittele kun on jo itsekkin ajamassa sairaalalle.

Siis monenteenko siskosi puheluun vastasit? Kysehän oli tilanteesta, että puhelun vastaanottaja ei, syystä tai toisesta vastaa. Eikä soittaja voi kuin arvailla vastaamattomuuden syytä.

Vierailija
95/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla taas on kokemusta, että kaikki ei lue/vastaa viesteihinkään, esim. whatsapp viesti jätetään vaan roikkumaan ja ainakin yksi läheinen on sellainen, että harvoin vastaa jos viestiä laittaa, hän tykkää siitä että soitetaan.

Että kuka tykkää mistäkin jne.

Vierailija
96/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinä sinun vanhoina hyvinä aikoina puheluja ei tullut sinne laukun pohjalle 24/7 jossain kaupassa tai kokouksessa ollessasi.

Yhteydenotot eivät ole ongelma, vaan se että joiltain ihmisiltä puuttuu kunnioitus ja maalaisjärki. En edelleenkään ymmärrä, miksi toiselle pitää soittaa 10 puhelua jos asia ei ole kiireellinen.

Vierailija
97/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi monta hyvää syytä tuli jo ja jokusen voi vielä lisätäkin:

- asia kiireellinen/ohimenevä

- tilanne ei mahdollista viestin näpyttelyä

- asia henkilökohtainen tai arkaluontoinen, tekstari ei sovelias tai ei haluta säilyvää dokumenttia jäävän

- tekstiviesti on periaatteessa epävarma, perillemeno ei ole taattu

- tekstaria ei välttämättä lueta eikä sitä voi tietää

- asia liian monimutkainen 180 merkkiin mahtuvaksi

Kaikki huonoja syitä. Paitsi ensimmäinen syy ihan järkevä, jos joku on 2-3 kertaa soittanut eikä laita viestiä niin oletankin että asia on ohimenevä. En siis silloin soita takaisin. 4 puhelua ja siitä ylöspäin ilman viestiä koen häirintänä, eli en silloinkaan soita takaisin.

Miten niin huonoja syitä? Kaikki ovat ihan todellisia ja päteviä syitä.

Vierailija
98/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? 

Miksi on kohteliasta vastata vai? No se nyt vaan kuuluu peruskohteliaisuustapoihin. Ja nyt minä voisin kysyä miksi et soita takaisin, jos näet että joku on sinua kaivannut ja et ole päässyt vastaamaan.

Et siis perustele mitään oikeaa syytä, miksi pitäisi vastata.

Miksi sulla on puhelin jos sulle ei saa soittaa?

Saa soittaa, mutta jos soitat 10 puhelua, niin kerro viestillä mistä on kysymys.

Vierailija
99/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli joku on haalinut itselleen niin valtavan määrän ihmissuhteita, ettei enää kestä niitä ja nyt purkaa pahaa oloaan niihin jotka haluaa olla yhteydessä? Pitäisikö vähän karsia niitä suhteita jos ne aiheuttavat stressiä ja v*tutusta ja aiheuttaa ylenkatsetta toisia kohtaan?

Sama ilmiö kuin suositulla lapsella päiväkodissa, ei haittaa jos on jollekkin ilkeä, kun on kymmenen muutan jotka jonottaa vuoroa päästäkseen leikkimään tämän yhden kanssa.

Suosio ei tee ihmisille useinkaan kovin hyvää.

Pitäisi. Minäkin olen jo aika vanha ja aiemmin oli tapana antaa puhelinnumero ihan vaan kavereillekin tai jopa puolitutuille. Kun ei ollut muutakaan kanavaa ottaa yhteyttä. Jos kuuluu niihin ihmisiin, joilla numero ei vaihdu, muutamassa vuosikymmenessä on kertynyt jo valtava määrä kontakteja. Osa pitää yhteyttä, vaikka itseäsi ei enää niin kiinnostaisikaan. Tai on ehkä ihan kiva kuulla toisen kuulumiset, mutta ei soittamalla ja jaarittelemalla puhelimessa.

Facebook on mulle ollut pelastus tässä asiassa. Sen kautta voi pitää yhteyttä sellaisiinkin ihmisiin, joiden kanssa ei halua lörpötellä puhelimessa. Kun vaihdoin työpaikkaa 8 vuotta sitten, en antanut enää uutta puhelinnumeroani kuin muutamille ihmisille. 

Vierailija
100/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun mielestä ole uhkailua, että asia menee ohi, vaan ihan faktaa. Jos A ei vastaa puhelimeen, B saattaa vastata. Ja sen jälkeen asian tekee B:n kanssa eikä A:n kanssa. 

Ymmärrän kuitenkin pointtisi. Olen itsekin elänyt ajan, jolloin sosiaalinen verkostoni oli aivan liian suuri. Karsin sitä aika rankalla kädellä enkä ole enää vuosiin antanut puhelinnumeroani sellaisille ihmisille, joiden en halua soittelevan  mulle. FB-kavereissanikin olen aika tarkka ja hyväksyn kaveripyyntöjä vain sellaisilta henkilöiltä, joihin oikeasti haluan pitää yhteyttä. 

Juu käytin sanaa uhkailla vähän liian luovasti :) Ymmärrän hyvin kyllä mitä tarkoitat, mutta oletan että se on jokaiselle minun tavallani toimivalle itsestäänselvyys. Tokihan sitä itsekin vastaa todennäköisimmin juuri niille ihmisille, joiden kanssa todella haluaa olla tekemisissä. 

Juuri näin. Mä nautin siitä, ettei puhelin pärise koko ajan. Että ihmiset laittavat 99%:sti aina viestiä eivätkä soita. Soitetaan vain silloin, jos vastaus halutaan asap ja asia siirtyy seuraavalle, jos vastausta ei saa.

Mulla on vain pieni joukko ihmisiä, joille on tarpeen ilmoittaa jostain vakavasta asiasta. Iäkkäät vanhempani, siskoni ja omat aikuiset lapseni ja toisen heistä puoliso. Jos he eivät vastaa soittooni, laitan heti tekstiviestin perään. Kehen heistä otan yhteyttä riippuu ihan siitä, kenelle heistä on sattunut jotain. Jos vanhemmilleni, otan yhteyttä ensin siskooni, joka tarpeen mukaan huolehtii toisesta vanhemmastani. Jos minulle, otan yhteyttä lapsiini ja jos tavoitan toisen, pyydän häntä ilmoittamaan toisellekin. Jos naimisissa olevalle lapselleni, otan yhteyttä hänen puolisoonsa. Jos naimattomalle lapselleni, otan yhteyttä hänen siskoonsa. Meillä tämä "komentoketju" on aika selvä eikä hätätilanteissakaan soiteta montaa kertaa samalle henkilölle, koska se, jonka tavoittaa, tiedottaa asiasta niille, joiden asiasta pitää tietää. Ystäville ja kavereille ei tarvitse hätätilanteissa ilmoittaa yhtään mitään vaan heidän kohdallaan soittaminen tarkoittaa aina nopeasti ohimenevää asiaa. 

Niin minäkin ja siksi mulla ei ole yhtään enempää sosiaalisia suhteita kuin mitä jaksan hoitaa pitämättä toisia tyhminä jos ottavat minuun yhteyttä eivätkä tee sitä juuri niinkuin minä haluan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi