Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soitat monta puhelua, mutta et laita viestiä mistä on kysymys. MIKSI?

Vierailija
10.06.2019 |

Laita viesti, niin ei tarvitse arvailla että onko kyse kiireellisestä vai jostain joka voi odottaa! Viestiin on myös helpompi vastata jos on tilanteessa jossa ei voi puhua tai jos on vaikka masentunut.

Eli kysymys: miksi pommitat puhelimella etkä selitä mistä on kyse?

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa kun moni uhkailee sillä, että jos et vastaa niin se asia sitten menee ohi! No daa-a, sillähän se on ratkaistu. Jos on kuormitettu liiallisilla yhteydenotoilla niin tuo on oikein hyvä tapa karsia ne turhat - turha yhteydenotto on se, jonka toistelevasti soittelija osaakin sitten itse ratkaista ilman mun apua ;) 

Et halua tietoa vaikka siitä, että äitisi/lapsesi on kiidätetty sairaalaan?

Ok, no hienoa jos pärjäät ilman sitäkin tietoa.

No onneksi viranomaisilla yms on yleensä sen verran tolkkua, että löytävät muitakin tapoja tavoitella - mä myös teen niin paljon töitä mm poliisin ja terveydenhuollon kanssa, että aika hyvin arvaan numersta tai sen puutteesta milloin kyseessä todella on viranomainen jolla todella on yleensä kiireellistä asiaa. Poliisi esimerkiksi soittaa lähes aina kokonaan tuntemattomasta numerosta, ellei sitten ole jooku jo käsitteillä olevan asian jatkohoito jolloin tutkijat soittavat tunnistettavasta numerosta.

Ja jos tarkkoja ollaan, niin useimmiten se saanko tiedon läheisen sairaalaan joutumisesta nyt vai 3 h päästä ei muuta mitään. 

En tarkoittanut viranomaissoittoa vaan sitä, että joku läheinen soittaa. Äitini oli auto-onnettomuudessa ja sisko soitti minulle siitä, kyllä halusin tiedon heti ja kiisin suoraapäätä sairaalalle, enkä vasta kolmen tunnin päästä. Mutta ihmisillä on näihinkin niin eri suhtautumistapoja, minä tykkään olla läheisteni tukena hädän hetkellä.

Vierailija
62/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa kun moni uhkailee sillä, että jos et vastaa niin se asia sitten menee ohi! No daa-a, sillähän se on ratkaistu. Jos on kuormitettu liiallisilla yhteydenotoilla niin tuo on oikein hyvä tapa karsia ne turhat - turha yhteydenotto on se, jonka toistelevasti soittelija osaakin sitten itse ratkaista ilman mun apua ;) 

Et halua tietoa vaikka siitä, että äitisi/lapsesi on kiidätetty sairaalaan?

Ok, no hienoa jos pärjäät ilman sitäkin tietoa.

No onneksi viranomaisilla yms on yleensä sen verran tolkkua, että löytävät muitakin tapoja tavoitella - mä myös teen niin paljon töitä mm poliisin ja terveydenhuollon kanssa, että aika hyvin arvaan numersta tai sen puutteesta milloin kyseessä todella on viranomainen jolla todella on yleensä kiireellistä asiaa. Poliisi esimerkiksi soittaa lähes aina kokonaan tuntemattomasta numerosta, ellei sitten ole jooku jo käsitteillä olevan asian jatkohoito jolloin tutkijat soittavat tunnistettavasta numerosta.

Ja jos tarkkoja ollaan, niin useimmiten se saanko tiedon läheisen sairaalaan joutumisesta nyt vai 3 h päästä ei muuta mitään. 

En tarkoittanut viranomaissoittoa vaan sitä, että joku läheinen soittaa. Äitini oli auto-onnettomuudessa ja sisko soitti minulle siitä, kyllä halusin tiedon heti ja kiisin suoraapäätä sairaalalle, enkä vasta kolmen tunnin päästä. Mutta ihmisillä on näihinkin niin eri suhtautumistapoja, minä tykkään olla läheisteni tukena hädän hetkellä.

Eikä siinä siskokaan mitään tekstareita kirjoittele kun on jo itsekkin ajamassa sairaalalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappani teki kuolemaa ja soitettiin enolemme että nyt olisi viimeiset hetket tulla paikalle. Ei tuollaisia asioita millään viestillä kerrota, herranjestas sentään "Isäsi kuolee kohta, tule tänne".

Vierailija
64/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletettavasti minulla on jotakin asiaa, jota ei voi selittää viestissä, minkä takia soitan. Tai esim. työasioissa kyse on monimutkaisesta asiasta, kenties melko luottamuksellisiakin asioita, kuten tietyn ihmisen tilanteesta. 

Aloittaja kuulostaa siltä, että hänellä on jokin puhelinkammo ja hän haluaa viestin siksi, jotta voisi arvioida, onko hänen ihan pakko vastata puhelimeen. 

Vierailija
65/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun mielestä ole uhkailua, että asia menee ohi, vaan ihan faktaa. Jos A ei vastaa puhelimeen, B saattaa vastata. Ja sen jälkeen asian tekee B:n kanssa eikä A:n kanssa. 

Ymmärrän kuitenkin pointtisi. Olen itsekin elänyt ajan, jolloin sosiaalinen verkostoni oli aivan liian suuri. Karsin sitä aika rankalla kädellä enkä ole enää vuosiin antanut puhelinnumeroani sellaisille ihmisille, joiden en halua soittelevan  mulle. FB-kavereissanikin olen aika tarkka ja hyväksyn kaveripyyntöjä vain sellaisilta henkilöiltä, joihin oikeasti haluan pitää yhteyttä. 

Vierailija
66/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No yritän soittaa ensin ja katsoa kuka mahdollisesti vastaa. Tälläisiä tilanteita on oikeastaan vaan jos esimerkiksi auto hajoaa ja jättää minut tien poskeen. En minä rupea siinä tilanteessa naputtelemaan tekstiviestiä että soitatko kun pääset kokouksesta :D

Niin juuri tämän takia on minusta älytöntä myös soittaa takaisin, jos tilanne onkin mennyt ohi. Joku mainitsi tuolla konserttilipuista ja silloinkaan ei ole mitään järkeä soittaa takaisin.

Jos on tärkeää asiaa ja se on pakko tulla perille, silloin laitetaan viesti tai soitetaan uudestaan. Jos ei ole tärkeää, ei laiteta viestiä. Nämä molemmat ovat soittajan vastuulla eikä vastaamattoman velvollisuus ole selvittää kummasta on kyse.

Vierailija
67/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku myös soittaa monta kertaa, niin vieläkö joku tosiaan arpoo, että tjaa, onkohan sillä kohtuullisen tärkeätä asiaa vai ei? No mitäpä luulet.

68/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus on osoittanut, että nämä rimputtelijat yleensä ovat niitä, joilla on kaikkein vähiten oikeaa asiaa.

Olen pari kaveria laittanut estoon siten, että whatsup ja tekstarit tulee läpi, mutta ei soitot.

Olen vaan sanonut jos asiaa on ihmetelty, että mulla on kaikki soittajat estossa paitsi perheenjäsenet. Kyllä se on ihan hyvin ymmärretty.

Soittelijat ymmärtävät yskän ja lopettavat. Jos ne totuttaa siihen, että vastaa, niin se soittelu on sen jälkeen ihan jatkuvaa...

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
69/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä huomaa, että osa ihmisistä ei tajua millaista on kun on töissä jossa yhteydenottoja tulee loputtomasti ja kun kaveripiiri on laaja. Yhteydenottoja todella tulee niin paljon, että jos kaikkiin aina vastaisi, elämä olisi pelkkää puhelimessa oloa.

Koettakaa nyt ihmiset ymmärtää. En itse IKINÄ kehtaisi pommittaa kun tiedän, että ihmisillä on vaikka mitä asioita hoidettavana ja viestitulvaan hukkuu. Kaikkia helpottaa kun kertoo lyhyesti viestissä että miksi haluaa yhteyden. Tai jos voi niin selvittää asian suoraan viestissä.

Minä kehtaan. Jos mulla on töissä kiire, niin vastaan kaverille ja sanon, että nyt en ehdi puhua.

Menee n. 3 sek. Mikä sua vaivaa pälli?

Sinccis

Vierailija
70/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi monta hyvää syytä tuli jo ja jokusen voi vielä lisätäkin:

- asia kiireellinen/ohimenevä

- tilanne ei mahdollista viestin näpyttelyä

- asia henkilökohtainen tai arkaluontoinen, tekstari ei sovelias tai ei haluta säilyvää dokumenttia jäävän

- tekstiviesti on periaatteessa epävarma, perillemeno ei ole taattu

- tekstaria ei välttämättä lueta eikä sitä voi tietää

- asia liian monimutkainen 180 merkkiin mahtuvaksi

Vierailija
71/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista tilannetta ole.

Jos yritän soittaa enemmän kuin kahdesti laitan viestin perään mitä asia koskee, tai pyynnön soittaa mahdollisimman pian takaisin jos asia on tärkeä ja viestissä hankala selvittää.

Samoin, viestiin laittaisin ainoastaan soitatko. En todellakaan ala selvittämään mitään pitkää / hankalaa asiaa viestissä.

Nämä "soitatko" on kaikista pahimpia. Saadaan naputeltua viesti mutta informaatioarvo täysi nolla. Ei sitä asiaa tarvi kokonaan selittää viestissä jos ei kykene. Voi laittaa parilla sanalla että mitä asia koskee!!!

Aina ei ole aikaa, mahdollisutta tai jaksamista soitella takaisin joten haluan tiedon mitä asia koskee jotta tiedän keiden yhteydenottoja priorisoida ja kuinka nopeasti. Että pitääkö kesken kokouksen juosta ulos tai ruokaa syödessä samalla puhua vai voinko suorittaa rauhassa päivän loppuun ja vastata huomenna tai vaikka kätevästi sillä viestillä sitten kun ehdin.

En nykyään enää vastaa näille pommittajille, odotan kunnes tajuavat laittaa viestin että miksi pommittavat. Tämän takia on pari ihmistä jäänyt pois tuttavapiiristä ja hyvä niin.

Eiköhän jokainen fiksu ihminen tiedä, että esim. työpäivän aikana ei voi odottaa kenenkään vastaavan puhelimeen. Muutenkin jos ei vastaa, niin kyllä jokainen ehtii sen päivän aikana takaisin soittamaan. Täytyy sanoa, että jos ei koskaan soita takaisin, niin jää kyllä kaveripiiristä aika äkkiä ulos.

Työpäivä ei aina ole se 8-16 vaan projektiluontoisissa hommissa voi olla viikonlopun tai viikon aamusta iltaan kiinni ja vapaahetket haluaa oikeasti levätä ja vain levätä. Ehkä myös vastata läheisimpien ystävien tai perhepiirin viesteihin. Ja kyllä, olen antanut noiden pommittajien lipua elämästäni ulos. Kaveripiirissä säilyvät ne, joiden kanssa tajutaan nämä asiat puolin ja toisin.

Vierailija
72/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, puhelimeen on kohteliasta vastata kun se soi. Jos laittaisin viestin, niin sen sisältö olisi: soitatko.

Minusta jokaisen pitäisi soittaa takaisin, jos ei pysty vastaamaan.

Minä en ainakaan soita takaisin vaan laitan viestin, että olet soitellut. Silloin se soittaja voi soittaa uudelleen halutessaan. 

Köyhän elämä on vaikeaa.

....

Vierailija
73/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten vaikeaa on vain kirjoittaa viesti "soita kun ehdit, on tärkeää asiaa", jos asiaa ei voi viestissä kertoa?

Vierailija
74/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku myös soittaa monta kertaa, niin vieläkö joku tosiaan arpoo, että tjaa, onkohan sillä kohtuullisen tärkeätä asiaa vai ei? No mitäpä luulet.

Usein ei.

Vierailija
75/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki olla, että jonain päivänä multa sitten menee ohi se tärkeä tieto läheisen sairaalaan joutumisesta siksi, etten aina vastaa puhelimeen. Mutta sen minimaalisen riskin ennaltaehkäisemiseksi en ala käyttämään aikaa siihen, että puhun joka ikinen päivä muutaman tunnin aivan turhia puheluita.

Onneksi itselläni ainakin järki vielä toimii ja tunnen ne läheiseni ja he minun tilanteeni. Kukaan oikeasti läheinen ei tuota pommittamista harrasta koske tietävät kyllä millaista työtä teen ja kuinka kiire mulla usein on. Joos jooku heistä sitten sitten soittaa 5 kertaa putkeen minuutin välein niin osaisin kyllä arvata, että nyt taitaa oikeasti olla hätä ja vastata vaikka kesken kokouksen. Järjenkäyttö ei ole kielletty, vaikka se tuntuu olevan näille turhasta pommittajille hyvin haastavaa.

Vierailija
76/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksen syvällä rintaäänellä: 95 % tapauksista ei ole.

Vierailija
77/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi monta hyvää syytä tuli jo ja jokusen voi vielä lisätäkin:

- asia kiireellinen/ohimenevä

- tilanne ei mahdollista viestin näpyttelyä

- asia henkilökohtainen tai arkaluontoinen, tekstari ei sovelias tai ei haluta säilyvää dokumenttia jäävän

- tekstiviesti on periaatteessa epävarma, perillemeno ei ole taattu

- tekstaria ei välttämättä lueta eikä sitä voi tietää

- asia liian monimutkainen 180 merkkiin mahtuvaksi

Kaikki huonoja syitä. Paitsi ensimmäinen syy ihan järkevä, jos joku on 2-3 kertaa soittanut eikä laita viestiä niin oletankin että asia on ohimenevä. En siis silloin soita takaisin. 4 puhelua ja siitä ylöspäin ilman viestiä koen häirintänä, eli en silloinkaan soita takaisin.

Vierailija
78/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun mielestä ole uhkailua, että asia menee ohi, vaan ihan faktaa. Jos A ei vastaa puhelimeen, B saattaa vastata. Ja sen jälkeen asian tekee B:n kanssa eikä A:n kanssa. 

Ymmärrän kuitenkin pointtisi. Olen itsekin elänyt ajan, jolloin sosiaalinen verkostoni oli aivan liian suuri. Karsin sitä aika rankalla kädellä enkä ole enää vuosiin antanut puhelinnumeroani sellaisille ihmisille, joiden en halua soittelevan  mulle. FB-kavereissanikin olen aika tarkka ja hyväksyn kaveripyyntöjä vain sellaisilta henkilöiltä, joihin oikeasti haluan pitää yhteyttä. 

Juu käytin sanaa uhkailla vähän liian luovasti :) Ymmärrän hyvin kyllä mitä tarkoitat, mutta oletan että se on jokaiselle minun tavallani toimivalle itsestäänselvyys. Tokihan sitä itsekin vastaa todennäköisimmin juuri niille ihmisille, joiden kanssa todella haluaa olla tekemisissä. 

Vierailija
79/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä huomaa, että osa ihmisistä ei tajua millaista on kun on töissä jossa yhteydenottoja tulee loputtomasti ja kun kaveripiiri on laaja. Yhteydenottoja todella tulee niin paljon, että jos kaikkiin aina vastaisi, elämä olisi pelkkää puhelimessa oloa.

Koettakaa nyt ihmiset ymmärtää. En itse IKINÄ kehtaisi pommittaa kun tiedän, että ihmisillä on vaikka mitä asioita hoidettavana ja viestitulvaan hukkuu. Kaikkia helpottaa kun kertoo lyhyesti viestissä että miksi haluaa yhteyden. Tai jos voi niin selvittää asian suoraan viestissä.

Minä kehtaan. Jos mulla on töissä kiire, niin vastaan kaverille ja sanon, että nyt en ehdi puhua.

Menee n. 3 sek. Mikä sua vaivaa pälli?

Sinccis

Menee enemmän kuin 3 sek ja meni kuinka kauan meni niin asia johon oli keskittymässä, katkeaa. Kun olen töissä tai keskittymässä johonkin, niin keskityn silloin niihin hommiin. Jatka sinä kaveriesi häirintää ihan kuten haluat. Moni ei kehtaa mainita asiasta.

Vierailija
80/151 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No yritän soittaa ensin ja katsoa kuka mahdollisesti vastaa. Tälläisiä tilanteita on oikeastaan vaan jos esimerkiksi auto hajoaa ja jättää minut tien poskeen. En minä rupea siinä tilanteessa naputtelemaan tekstiviestiä että soitatko kun pääset kokouksesta :D

No tämä ei kuulu kategoriaan turha pommitus. Tottakai tuolloin soitellaan puhelin läpi. Olen kyllä vastaavassa tilanteessa laitellut viestejäkin perään, siltä varalta jos joku huomaisi ja on tilanteessa josta voi lähteä auttamaan. Jos ehtii soittaa tienposkesta 10 puhelua samalle henkilölle niin samassa ajassa on kirjoittanut jo viestinkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi