Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koko elämä valuu hukkaan työssä

Vierailija
09.06.2019 |

Näin nelikymppisenä olen herännyt fiilikseen, että tuhlaan elämäni työntekoon. Sen lyhyen ajan jonka täällä vaellan. Minulla on ihan ok asiantuntijatyö, siitä ei ole kysymys, vaan koko asetelmassa; tässä ei ole mitään järkeä. Kaikki ne mahdollisuudet jotka elämä antaa näkemiseen ja kokemiseen kuluvat hukkaan tällaisessa yhteiskuntajärjestelmässä jossa suurin osa ajasta työskennnellään. Haluaisin sanoutua irti, pakata rinkkani ja häipyä vielä kun fyysisesti jotenkin jaksan. Etsiä tärkeämpiä asioita.

Muita kriisisssä?

Kommentit (309)

Vierailija
141/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja sitten kun pääset eläkkeelle, oletkin vaivainen vanhus.

Minä olen 67v eläkeläinen enkä todellakaan ole mikään vaivainen.

Mutta pian olet kuollut koska olet niin iäkäs - lyheen loppuu. Suo anteeksi suoruuteni, mutta olet tolkuttoman vanha.

Sinä saatat kuolla tätä eläkeläistä aikaisemmin, ja hän voi elää vielä monta vuosikymmentä. Koskaan ei tiedä.

Vierailija
142/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko on niin totta. Itse olen yli 6-kymppinen taivaanrannan maalari enkä juurikaan ole tuhlannut vuosiani työntekoon. Olen vain taiteillut ja ELÄNYT.

Ja ennen kuin joku kerkiää: En ole saanut enkä hakenut mitään yhteiskunnan tukia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä eläisit siellä reissussa rinkkasi kanssa? Ihminen on aina joutunut tekemään työtä ruokansa eteen, mutta viime aikoina some on levittänyt harhakäsitystä siitä, että ihminen on maapallolla pitääkseen hauskaa joutumatta tekemään mitään elättääkseen itsensä.

Missä yhteiskuntajärjestelmässä ei työskennellä suurinta osaa ajasta?

Tämä. Kiitos.

Vierailija
144/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä eläisit siellä reissussa rinkkasi kanssa? Ihminen on aina joutunut tekemään työtä ruokansa eteen, mutta viime aikoina some on levittänyt harhakäsitystä siitä, että ihminen on maapallolla pitääkseen hauskaa joutumatta tekemään mitään elättääkseen itsensä.

Ehkä yhteiskuntajärjestelmä muuttuisi jos kaikki todellakin ”pakkaisivat rinkkansa” - noin symbolisesti. Sinuun aivopesu on tehonnut hyvin, tosi moni nykyään on lopen kyllästynyt tähän kaikken. Markkinatalouteen, lisääntymiseen, ysinperheisiin, pinnallisuuteen ja materialismiin.

En ole tullut aivopestyksi millään tavalla, vaan ihan maalaisjärjellä ajatellen ei voi olla olemassa ihmiskuntaa, jossa ei jouduttaisi tekemään työtä sen eteen, että on asunto ja ruokaa.

Kerro nyt kuitenkin, missä yhteiskuntajärjestelmässä ei työskennellä suurinta osaa ajasta. Jokin konkreettinen esimerkki olisi tervetullut. Voit myös kuvailla jonkin kuvitteellisen yhteiskunnan, jossa ei enää tehdä työtä - miten alkutuotanto toimii ja miten infra pysyy pystyssä.

Rinkkareissullasi kaipaisit suojaa, ruokaa ja lääketieteen apuakin ennen pitkää. Niitä tuottavat työtä tekevät ihmiset. Minkähän alan asiantuntijatehtävissä sinä oikein olet, kun et tätä ymmärrä (jos siis olet ap)?

Voit toki kitistä ihan omalta kannaltasi kriisiäsi ja sitä, että haluaisit lomailla loppuikäsi - minä ja hyvin moni muukin haluaisi tehdä niin, mutta hahmottaa kuitenkin sen mahdottomuuden. Voit kuitenkin aivan hyvin sanoutua irti ydinperheestä, pinnallisuudesta ja materialismista, mutta yhteiskuntajärjestelmästä ja työnteon välttämättömyydestä sinun ei kannata kitistä, koska et taatusti ole yksin pärjäävä askeetikko.

En arvostele sinua ollenkaan, jos vain olet rehellinen ja sanot suoraan sen, että haluat viettää loppuikäsi muiden ihmisten kustannuksella. Siitähän tässä on kysymys, vai mitä?

Hyvin on propaganda sinuun purrut!

Osaisitko perustella väitteesi? Vastaan itse: et osaa. Autanpa siis.

Mieti vaikka sitä laitetta, jolla jankutat täällä propagandasta. Mistä se tuli? Miten se joutui juuri sinulle? Millä maksoit sen? Mistä tuli metalli, mistä muovi ja mistä softa? Mistä sähkö ja sen tuottanut voimalaitos? Miten laite pysyy toimintakelpoisena? Mitä teet, kun laite tarvitsee huoltoa ja sinä neuvoja? Mistä uusi, kun tiputat laitteen reppureissullasi malarian täristämästä kädestäsi ja rikot sen? Mistä se matkavakuutus pompsahti? Ja vielä pikkuinen pohtimisen aihe: kävelitkö sinä sinne reppureissulle vai tarvitsitko jonkinlaista kulkuvälinettä? Mistä sait moposi tai polkupyöräsi? Kuka kuljetti junaa ja kuka rakensi lentokoneen?

Näillä ajatuksilla voisit kirjoittaa ihan hyvän kouluaineen siitä, mikä on luonut tämän meidänkin yhteiskuntajärjestelmämme, miten sitä pidetään yllä ja miksi sitä halutaan pitää yllä.

Olen eri vastaaja. Minusta näyttää siltä, että kommentointiasi ja ajatuksiasi ajaa eniten pelko siitä, että muut tosiaan lopettaisivat työnteon, ja sinä jäisit ilman kaikkea sitä, mitä nyt haluat saada. Siksi tätä yhteiskuntaa pidetään yllä, että sinunlaisesi saavat muiden tekemänä tavaraa ja palvelua. 

Turhaa syytät niitä, jotka haluavat elää vähemmällä, mutta ottavat mielellään muiden kehittämät sähköt, netit ja uudet vaatteet käyttöön. Sinäkin haluat, että muut tekevät työtä sinun halujesi vuoksi. Et kestä ajatusta, että joku pääsee vähemmällä kuin sinä.  

Sinä haluat siis päästä vähemmällä kuin muut, eli olla tekemättä töitä, ja saada silti kaikki tarvitsemasi hyödyt, joita muut työtä tekemällä tuottavat?

Vierailija
145/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja sitten kun pääset eläkkeelle, oletkin vaivainen vanhus.

Minä olen 67v eläkeläinen enkä todellakaan ole mikään vaivainen.

Mutta pian olet kuollut koska olet niin iäkäs - lyheen loppuu. Suo anteeksi suoruuteni, mutta olet tolkuttoman vanha.

Sinä saatat kuolla tätä eläkeläistä aikaisemmin, ja hän voi elää vielä monta vuosikymmentä. Koskaan ei tiedä.

Siksipä juuri ap on oikealla tiellä! Jos työ tuntuu elämän hukkaamiselta, on se jätettävä välittömästi.

Vierailija
146/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koen saavani työstä äärimmäisen paljon; rakastan työntekoa. En haluaisi jäädä koskaan eläkkeelle. Mutta jos jonain päivänä työteko alkaa tuntua puurtamiselta, otan virkavapaata ja lähden vuodeksi reissuun tai perustan oman yrityksen. Mikä estää sinua tekemästä samoin?

Vierailija
147/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yhteiskunnan käsittää pyramidina jonka huipulla pääsee lorvimaan, kannattaa hakeutua sinne. Ennenvanhaan työttömät ja sairaat ja maaorjat olivat pyramidin pohjalla. Nykyään pyramidin pohja on kapeampi ja keskiluokkaisempi. Kannustinloukut pullistuttavat keskiosaa huomattavasti.

Vaikka missä! Työaika on yleensä 8h päivässä, joten suurin osa ajasta EI mene työhön. Höh! Ja sitä paitsi suurin osa työstä on ihan bullshit-työtä...

No niin just! Pääosa työstä on nimenomaan sitä bullshit työtä, kahvipödässä lätisemistä ja syömistä. Tehtäisiin se päivän työ rivakasti ja tehokkaasti pois ja häivyttäisiin puolitapäivin kotiin. Ärsyttää tällainen bullsit työ ja työhön  käytetyn ajan tahallinen venyttämnen. 

Minulla ainakin työpäivistä vie ison osan turhat kokoukset ja muiden itsetehostuksen yleisönä oleminen. Sama jatkuisi vapaallakin jos vaivautuisi henkilöbrändäämään itseään vielä somessakin roikkumalla illat facessa ja LinkedIn:ssä. Sitten kun välillä jopa avokonttorin apinahäkissäkin pääsee ihan työpöydän ääreen, kehnojen tietojärjestelmien kanssa taistelun voisi aika monessa asiassa korvata kokonaan tekoälyllä. Työn jälkikin olisi virheettömämpi.

Miksi ihmeessä sä menet niihin turhiin kokouksiin? Eihän tuossa ole mitään järkeä! Jos mua kutsutaan johonkin turhaan kokoukseen, keskustelen kyllä kutsun lähettäjän kanssa siitä, miksi minun pitäisi olla paikalla.

Vierailija
148/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja, sinä voit tehdä juuri noin. Mikä on pahinta mitä tapahtuu? Jossain vaiheessa ehkä rahat loppuvat ja joudut etsimään uuden työn? Taskussa on kuitenkin kokemuksia ja uusi ihmisiä elämässä, ehkä joku uusi maa missä odottaa uusi elämä..? Mene. Muuta neuvoa ei ole.

Vierailija
149/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla on halvempaa.

Hanttihommia enemmän kuin suomessa,Espanjaan kalatehtaalle seuraavaksi Ausseihin 6kk baariin tai keräämään viinirypäleitä.

Palkka ausseissa hyvä noin 20e tunti työ kuin työ.

Vierailija
150/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun asiantuntijatyöpäivän pituus on 7,5 tuntia. Se ei vie suurinta osaa elämästäni.

Tämä avaus on vähän kuin sanoisi, että nukkuminen vie suurimman osan elämästä.

Ja sehän vie jopa enemmän kuin työ.

Silti kukaan ei ehdota oravanpyörästä poistumista ja nukkumisen lopettamista.

Työllä ja nukkumisella on molemmilla se puoli, että ne mahdollistavat sen jäljelle jäävän ajan maksimaalisen hyödyntämisen omaksi ilokseen.

Ilman nukkumista kuolee nopeasti. Ilman työn tekoa pystyy elämään pitkäänkin oikein hyvää elämää.

Mistä saat rahaa ruokaan?

Vierailija
151/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennyjo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla on halvempaa.

Hanttihommia enemmän kuin suomessa,Espanjaan kalatehtaalle seuraavaksi Ausseihin 6kk baariin tai keräämään viinirypäleitä.

Tämä - kiitos ❤️

Vierailija
152/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennyjo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla on halvempaa.

Olen joskus elättänyt itseni näin vuosia pyhiinvaellusreissuillani.

Vierailija
153/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin asua pienessä mökissä järven rannalla ja kasvattaa perunoita / porkkanaa jne ja kalastella. Juoda pannukahvia kiireettömiä aamuina ja kuunnella linnun laulua. Elää mahdollisimman vähällä ja luonnonmukaisesti. Mies ei tuohon ikinä suostu.. pitää olla paljon kaikkea ja kallista elektroniikkaa. Joku pieni matkaradio riittäisi minulle. Ehkä vielä joskus.

Vierailija
154/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun asiantuntijatyöpäivän pituus on 7,5 tuntia. Se ei vie suurinta osaa elämästäni.

Tämä avaus on vähän kuin sanoisi, että nukkuminen vie suurimman osan elämästä.

Ja sehän vie jopa enemmän kuin työ.

Silti kukaan ei ehdota oravanpyörästä poistumista ja nukkumisen lopettamista.

Työllä ja nukkumisella on molemmilla se puoli, että ne mahdollistavat sen jäljelle jäävän ajan maksimaalisen hyödyntämisen omaksi ilokseen.

Ilman nukkumista kuolee nopeasti. Ilman työn tekoa pystyy elämään pitkäänkin oikein hyvää elämää.

Mistä saat rahaa ruokaan?

Minun tavoitteenani on saada sellaiset osinkotulot joilla pärjää.

Vierailija
155/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja ajatuksia kuin aloittajalla. 👍

Vierailija
156/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että työelämä ei ole juurikaan kehittynyt. Työelämässä ihmisten täytyy mennä yhteen kaavaan, joitakin harvoja aloja lukuunottamatta. Olisi parempi, että olisi enemmän joustoa työajoissa ja työnmäärässä. Että voisi tehdä osa-aikatöitä, jos elämäntilanne olisi sille sopiva. Toki palkka olisi pienempi, mutta jos sillä kuitenkin pärjäisi. Silloin esim pienten lasten vanhemmilla olisi enemmän aikaa perheelle tai jo lainat ym isot kulut maksaneet eläkeikää lähestyvät ehtisivät tehdä elämässä muutakin kuin töitä. Esimerkiksi Ruotsissa osa-aikatöitä on paljon helpompi tehdä hetkellisesti. Työajat voisivat joustaa niin, että aamuvirkut ja iltavirkut saisivat työskennellä silloin kun se heille sopii. Kaikilla aloilla nuo eivät tietenkään olisi mahdollisia, mutta monella alalla olisi.

Varmasti monelle työ on tärkeää ja se tunne, että on osa yhteiskunnassa. Mutta kyllä perinteinen ma-pe 8-16 työ vie hirveän suuren osan elämästä ja työpäivän jälkeen ei enää kovin paljoa jaksa. Kun sitä tekee vuosikymmeniä en ihmettele, että tuntuu ettei elämässä muuta olekkaan. Suren myös sitä, miten vähän vanhemmat ehtivät olla lastensa kanssa silloin kun he ovat pieniä, sillä se jos joku on merkityksellistä.

Vierailija
157/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikko on niin totta. Itse olen yli 6-kymppinen taivaanrannan maalari enkä juurikaan ole tuhlannut vuosiani työntekoon. Olen vain taiteillut ja ELÄNYT.

Ja ennen kuin joku kerkiää: En ole saanut enkä hakenut mitään yhteiskunnan tukia.

Oletko siis elättänyt itsesi myymällä tekemääsi taidetta (mikä siis on myös työtä)? Vai millä rahoilla olet elämäsi kustantanut? 

Vierailija
158/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yhteiskunnan käsittää pyramidina jonka huipulla pääsee lorvimaan, kannattaa hakeutua sinne. Ennenvanhaan työttömät ja sairaat ja maaorjat olivat pyramidin pohjalla. Nykyään pyramidin pohja on kapeampi ja keskiluokkaisempi. Kannustinloukut pullistuttavat keskiosaa huomattavasti.

Vaikka missä! Työaika on yleensä 8h päivässä, joten suurin osa ajasta EI mene työhön. Höh! Ja sitä paitsi suurin osa työstä on ihan bullshit-työtä...

No niin just! Pääosa työstä on nimenomaan sitä bullshit työtä, kahvipödässä lätisemistä ja syömistä. Tehtäisiin se päivän työ rivakasti ja tehokkaasti pois ja häivyttäisiin puolitapäivin kotiin. Ärsyttää tällainen bullsit työ ja työhön  käytetyn ajan tahallinen venyttämnen. 

Minulla ainakin työpäivistä vie ison osan turhat kokoukset ja muiden itsetehostuksen yleisönä oleminen. Sama jatkuisi vapaallakin jos vaivautuisi henkilöbrändäämään itseään vielä somessakin roikkumalla illat facessa ja LinkedIn:ssä. Sitten kun välillä jopa avokonttorin apinahäkissäkin pääsee ihan työpöydän ääreen, kehnojen tietojärjestelmien kanssa taistelun voisi aika monessa asiassa korvata kokonaan tekoälyllä. Työn jälkikin olisi virheettömämpi.

Mistä sinulle sitten maksettaisiin, kun tekoäly tekisi sinun työsi?

Tekoälyn opettamisesta ja tekemisien valvonnasta. Niiden lukuisten turhien palaverien lisäksi tietty. -Eri

Tarkoitat siis sitä, että tämä tyyppi saisi kehnojen tietojärjestelmien tilalle paremman työkalun eli tekoälyn? Toimenkuva muuttuisi hieman, mutta työn määrä pysyisi samana. Ei edelleenkään lähdettäisi puoliltapäivin pois töistä.

Vai lähdettäisiinkö sittenkin? Ja työnantaja maksaisi edelleen täyden työpäivän palkan?

Olen se tekoälyn maininnut. Pohjimmainen ajan haaskauksen ja merkityksettömyyden tunne tulee siitä, että ison osan työstäni voisi jättää kokonaan tekemättä. Maailma ei olisi sen huonompi paikka vaikkei koko työpaikkaa edes olisi. Ison osan työtehtävistäni voisi hoitaa automatisoimalla prosesseja. Tämä tietysti johtaisi siihen, että minun työpanostani ei tarvittaisi mihinkään. Väitän, että iso osa ihmisistä on samanlaisessa lumetyössä. Koska koulutustaso on nykyään korkea ja ihmiset kyseenalaistavat asioita, syntyy tunne, että elämä valuu hukkaan. En ole mikään elämäntapaintiaani vaan tavallinen veronmaksaja, joka ei näe mielekkyyttä turhien asioiden tekemisessä vain siksi, että kulutusyhteiskunta pysyy pystyssä, voimme kuluttaa enemmän, tehdä enemmän ”töitä” ja kuluttaa taas vähän lisää. Malli on kestämätön niin ihmisten mielenterveyden kuin luonnonkin puolesta.

Näin on, mutta mikä ratkaisuksi? Kulutusyhteiskunta ei ole mielestäsi mukava malli, mutta ei lomailuyhteiskuntakaan oikein toimi. Suuri osa ihmisistä haluaa pitää vähintään kohtalaisen elintason ja peruspalvelut, joten rahan tai tavaran on vaihdettava omistajaa edelleenkin.

Jollet voi saada mielekkäämpää työtä, voit sentään lohduttautua sillä, että tylsällä työpaikallasi viettämäsi aika ei valu hukkaan siinä mielessä, että sinulle maksetaan siitä. Et varmasti ole hakenut tuota lumetyöpaikkaa sen vuoksi, että haluat pitää kulutusyhteiskuntaa pystyssä, vaan aivan oman elatuksesi vuoksi. Mikä olisi niin mielekästä työtä, että vaihtaisit nykyisesi siihen?

Vierailija
159/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennyjo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla on halvempaa.

Tämä oli ehkä ketjun hulvattomin viesti. Ensin haaveillaan vapaasta elämästä ilman työntekoa kun töissä elämä valuu muka hukkaan.

Sitten ratkaisuksi mietitään ulkomaille menoa töihin, vieläpä niihin hommiin mistä saa elämälle merkitystä kaikkein vähiten, eli hanttihommiin johonkin kalatehtaalle. Kaikkea sitä.

Vierailija
160/309 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi kaikille osa-aikatyötä. Siis jos elämäntilanne sen vain sallii. Komppaan aiempaa kommentoijaa, joka kertoi siirtyneensä osa-aikaiseen työhön ja tuskin palaavansa kokoaikaiseksi. Olen tehnyt samoin ja elämä on paljon mukavampaa. Toki kivointa olisi olla kokonaan vapaalla, mutta siihen ei itselläni ainakaan vielä ole mahdollisuutta...

Jos useampi tekisi osa-aikaista työaikaa, työtä riittäis useammalle ja ihmisten jaksaminen kohentuisi. Hyvin monilla olisi varaa tinkiä arjen elintasostaan. Emme tarvitse ihan kaikkia härpäkkeitä ja ylellisyyksiä, joihin olemme tottuneet. Miettikää!