Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi menet alipukeutuneena häihin?

Pöyristynyt kukkis
08.06.2019 |

Olen aina ollut sitä mieltä, että ei se juhlapukeutuminen nyt niin kamalan tarkkaa ole, kunhan vaatteet ovat ehjät ja puhtaat. Ihan sama onko jollakulla ne etiketin vaatimat sukkahousut, kun ulkolämpötila on +28, ja sisällä on vielä kuumempi, ja jos puku on vaikka pääsyt "kutistumaan kaapissa", niin kauluspaita, solmio ja suorat housut ovat kohtuuhintainen ja siisti asu. Ja tietenkin omaa tyyliä saa ilmentää myös juhlissa. Mutta nyt pitää silti myöntää, että jouduin tänään liittymään niiden pöyristyneiden kukkahattutätien joukkoon...

Bongauksia morsiusparin lähisuvusta:
- Kulahtaneet chinot ja lyhythihainen, kulahtanut kirkkaankukertava "Simo Vaatehuoneelta, hei" -tyylinen kauluspaita (vanhemmalla miehellä, jonka vaimo oli hyvin tyylikäs)
- Collegekankaiset reisitaskushortsit, pikeepaita ja lenkkarit
- Joggersit, lenkkarit ja isolla printillä varustettu t-paita
- Arkinen tunika ja valkoiset pyöräilyshortsit, sandaalit
- Ryppyinen farkkuhame, sporttisandaalit ja neulepaita, sekin ryppyinen

Muut ihmiset puvuissa ja juhlavissa mekoissa.

En vaan ymmärrä. Tai siis ymmärrän, että joskus jaksaminen ja raha voivat olla vähissä, mikä voi vaikuttaa siihen, että ei jaksa tai pysty hankkimaan mitään kallista tai vaivaa vaativaa. Mutta nykyään kun kirpputoreja ja roskalava-ryhmiä ja nettikauppoja ja vaikka mitä käytetyn ja/tai halvan vaatteen hankintaa helpottavaa paikkaa, niin onko tosiaan mahdotonta hankkia vaikka miehelle suorat housut, pitkähihainen neutraali kauluspaita ja solmio? Ja naisille joku vaikka joku mekko, ei tarvitse edes olla mitään superhienoa tai blingblingiä, kunhan ei ole trikoinen arkivaate. Niitä voi sitten käyttää vuosia, jos ei satu lihomaan tai laihtumaan suuria määriä. Nämäkin olivat kaikki normaalivartaloisia, niin omaa kokoa lienee tarjolla ja helppoa löytää.

PS. Joo, oli vähän tylsänpuoleiset häät, niin siinä ehti tutkailla ihmisten pukeutumista.

Kommentit (169)

Vierailija
21/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlainen toisten ihmisten kunnioittaminen on heikoissa kantimissa nykyään ja se näkyy myös tässä. Mennä paarustetaan niissä pätkähousuissa ja urheilukengissä, ja annetaan lasten terrorisoida juhlaa ymmärtämättä että siinä olisi paikka opettaa jälkikasvua oikeanlaiseen juhlakäyttäytymiseen. Tietysti on vaikeaa opettaa jos ei itsekään muusta tiedä.

Vierailija
22/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä naisilla varsinkin on kumma ajatus että aina pitäisi olla uusi vaate juhliin. Jos alkaa itse muistella mitä kenelläkin oli juhlissa päällään niin veikkaan että ainoa minkä muistaa on morsiuspuku jos sitäkään.

Sillä pikkumustalla todellakin voi pärjätä monet juhlat kuin asustaa sen eri tavoin, itse etsin kirpparilta. Kukaan ei muista mitä sinulla viimeksi oli ylläsi, itse vain ajattelet niin. Jos löytävän kivan juhliin sopivan vaatteen jossa viihtyy niin mikä sen parempi ja elämää helpottavampi kuin pitäytyä siinä. Ja jos joku menneisyydessä elävä sinua siitä huomauttaisi niin tänäänhän on ylpeilyn aihe että pärjää pienellä vastevarastolla. Eikä se ole mikään ohimenevä muotijuttu jos miettii kuluttamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ystävän syyshäissä musta kauluspaita ja mustat siistit housut. Jonkun mielestä varmasti arkista ja av-mammojen mielestä olin alipukeutunut, mutta itselleni riittävän juhlavaa. En halua ostaa yhtään mekkoa/hametta kaappiin notkumaan, kun koen niissä oloni todella epämukavaksi. 

Vierailija
24/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä juhla vaatteet on materiaaliltaan tukalat. Pidän tärkeämpänä sitä, että pystyn olemaan juhlassa rennosti ja liikoja hikoilematta, siksi pukeudun itselleni mukaviin vaatteisiin.

Vierailija
25/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

T-paitaan en pukeutisi juhliin, mutta itselläni on ongelma, etten voi korkokenkiä käyttää. Myös nalleriinat aiheuttavat valtavaa kipua.

Vuosien varrella olen ollut juhlissa, jossa on ollut alipukeutuneita tai väärään väriin ( hautajaiset) pukeutuneita:

Vieraalla tulipalo, jossa kaikki vaatteet meni samalla viikolla ennen juhlia;

Lennolla matkalaukut eivät tulleet perille;

Hautajaisissa suru laittoi unohtamaan hautajaisvaatteet (Kyseessä oli leski, yhdessä lainattiin vaatteita, jotta leskelle saatiin suruasu. Tämä taas tarkoitti sitä, että muilla oli värikästä kenkää, hametta, paitaa, takkia...);

Rahapula;

Liikenneonnettomuuden takia eräs istui pyörätuolissa juuri juhlien aikaan;

Vessatusten vuoksi mahdollisimman helpot vaatteet;

Lapsen kosketusyliherkkyys.

Kaikissa edellämainituissa tilanteissa juhlien sankarit ovat olleet onnellisia, että vieraat ovat pukeutumisestaan huolimatta tulleet juhliin.

Vierailija
26/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rumat ne vaatteilla koreilee.

Vierailija
27/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni on kaksi juhlamekkoa joita käyttää vuoronperään häissä ja muissa juhlissa. Kauniita mekkoja eikä kukaan ole vielä miettinyt miksei niitä ole enempää. Muistan vielä kun hän osti ne molemmat vuonna 2010.

Itse olen laihtunut ja lihonut tässä välissä sen verran että olen varmaan kaikkiin häihin ja juhliin joutunut ostamaan uuden mekon, mutta tosiaan ihan sillä yhdelläkin pärjää vuosikymmenet jos ei menetä elämänhallintaa.

Ja meidän häissä oli pariskunta baarivaatteissa: tissit tiskillä leggareissa ja toisella farkut ja t-paita. Olin kyllä loukkaantunut ja myöhemmin meni välitkin (ei liittynyt vaatteisiin, mutta jostainhan se pukeutuminen häihimme kertoi). Epäkunnioittavaa.

Vierailija
28/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko nuo kaikki epäjuhlavaatteet saman ihmisen päällä, vai oliko niin että vähemmän juhlavasti pukeutuneita oli enemmänkin?

Vierailija
29/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häävieraiden pukeutuminen on pitkälti sidoksissa hääkutsuun ja paikkaan missä häät vietetään.

Enpä ole nähnyt alipukeutumista, jos hääpaikan puitteet on tasokkaasti järjestetty esim. tasokkaassa ravintolassa, kolmen ruokalajin illallinen jne. ja nämä tulee esille jo usein hääkutsussa.

Ja sitten on häitä, jossa häävieraiden pukeutuminen on vapaata, kun hääpaikkana vaatimattomat puitteet ja tarjotaan 150g makaronilaatikkoa, joka on vielä pakasteesta sulatettua, jonotetaan vessaan jne.

Ja minusta se ei ole alipukeutumista, vaan häävieraat ovat ottaneet tilannetajun haltuun.

Millaiset häät, sellaiset vieraat.

Molemmissa häissä on tullut käytyä ja se on näkynyt omassa vaatevalinnassa ja jos mikä, se on kunnioitusta hääparia kohtaan. Ja sekin vaikuttaa, kuinka mones kierros on jo hääparilla avioliiton satamaan.

Vierailija
30/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole enemmän sääntö kuin poikkeus, että joka juhlassa on yli- ja alipukeutuneita vieraita. Häissä ja hautajaisissa, joissa pari sukua kohtaavat toisensa silloin tällöin, Kukaan ei laita tapahtumakutsuunsa, että meidän suvussa on muuten sitten se Kervisen perhe ja joilla on aina karseat kamppeet /mielettömät krumeluurit päällään. 

Oman suvun puolesta tiedetään, että serkun perhe  tmv on ihan omaa lajiaan ja siihen on vuosien varrella totuttu. Sieltä taas rompsitaan tapahtumatapaikalle suoraan pellolta tai on taas käyty Thaimaassa teetättämässä uusi mekko.

Vaikka onkin tylsää juhlissa voi vaikka keksiä jotakin kivaa sanottavaa vieraille ihmisille ja todeta, että se ali- tai ylipukeutunut tyyppi onkin muuten mielenkiintoinen ajatuksiltaan. Juhlissa seurustellaan, tutustutaan, esittäydytään toisilleen ja ollaan iloisia etenkin häissä. Minua ärsyttää kaikkein eniten juhlissa se, että ihmiset eivät puhu ja nököttävät samojen naamojen seurassa vuosista toisiin. Hirveän epäkohteliasta!

Vierailija
31/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Niklas Herlin ole kuollut?

On

Vierailija
32/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd ja autismi-piirteinen lapseni halusi laittaa ystäväni häihin vaaleanpunaisen yksisarvishaalarin ja lilat Crocsit, eipä tämä ystävääni haitannut :) Toinen lapsi oli kyllä juhlamekossa ja balleriinoissa, samoin minulla oli kynähame ja jakku. 

Vierailija
33/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko alipukeutunut? Olen menossa sukulaisen häihin ja ostin mustat housut, joissa on molemmissa sivuissa hopeinen paljettirivi ja valkoisen pitsipuseron sekä mustat, nahkaiset ballerinat. Vaatteet eivät ole kalliita merkkivaatteita mutta minulle kalliita (yhteensä reipas 200 euroa).

Olen lihava omenavartaloinen, ja painoni vaihtelee, joten mitään pikkumustaa ei löydy kaapistani enkä mitenkään voisi sellaista laittaa päälleni ilman, että näyttäisin aika huvittavalta. Sukulaiseni arvostaa pukeutumista, hän on aina itse erittäin hyvin pukeutunut, ei niinkään kalliisti mutta aina viimeisen päälle esim. häissä pitkissä satiinimekoissa, joissa saattaa olla vaikka laahus tms. Pelottaa vähän, mitä hän ajattelee vaatteistani.

Vierailija
34/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä juhla vaatteet on materiaaliltaan tukalat. Pidän tärkeämpänä sitä, että pystyn olemaan juhlassa rennosti ja liikoja hikoilematta, siksi pukeudun itselleni mukaviin vaatteisiin.

Tuo on niin totta. Nykyään lähes kaikki juhlavaatteet ovat keinokuitua, jotka hiostavat ja ovat epämukavat iholle. Eikä ne näytä edes kauniilta, oli malli mikä tahansa tai istui miten hyvin tahansa, kun muoviin on verhoiltu.

Minusta puuvilla-vaatteet näyttävät kauniilta, kuin muoviset rytkyt, jos ei ole varaa luonnonkuituihin esim. silkkiin ja villaan, joita ei juuri kaupasta löydy ja monelle jo hinta on este.

Vierailija
35/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän kaksipiippuinen juttu. Jotkut nyt vain pukeutuvat farkkuihin tai farkkuhameeseen ja se kuuluu heidän persoonansa. Ei rahalla ole tässä mitään merkitystä. Ja se farkkuhame voi maksaa moninkertaisesti enemmän, kuin halpis juhlamekko. Pukeutumista ei enää arvosteta sillä tavalla kuin ennen.

Vai onko kukaan nähnyt esim. Niklas Herliniä muissa kuin farkuissa. Ja farkuissakin hän oli arvostettu ja mahtava tyyppi.

On Niklas Herlinillä ilmeisesti joskus ollut pukukin päällä.

https://res-5.cloudinary.com/crunchbase-production/image/upload/c_thumb…

Vaikea kuvitella Niklas Herliniä kenenkään häissä college-kankaisissa reisitaskushortseissa ja printtipiadassa.

Jos vaatteen hinta on se, joka ratkaisee kelpoisuuden asuksi häävieraalle, niin minun sitten pitää sonnustautua tuulipukuun. Vedenpitävä tuulipukuni on nimittäin taatusti kalliimpi kuin moni juhlamekko.

Vierailija
36/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi tulla yllätyksenä monille, mutta sitä samaa juhlamekkoa voi käyttää useamman kerran. Normaali ihminen ei liho/laihdu käytökertojen välillä niin paljoa ettei se olisi enää sopiva.

Hehheh..ja se sama juhlamekko näkyy sitten kaikissa suvun ja ystäväpiirin valokuvissa vuodesta toiseen, kun sillä ei ole kuin yksi ja sama juhlamekko, mitä käyttää.

Ja vaikka paino pysyisi samana, kroppa muuttuu iån myötä, joka näkyy vaatteen istuvuudessa, onhan vartalo aivan eri 25v kuin 35v.

Vierailija
37/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä naisilla varsinkin on kumma ajatus että aina pitäisi olla uusi vaate juhliin. Jos alkaa itse muistella mitä kenelläkin oli juhlissa päällään niin veikkaan että ainoa minkä muistaa on morsiuspuku jos sitäkään.

Sillä pikkumustalla todellakin voi pärjätä monet juhlat kuin asustaa sen eri tavoin, itse etsin kirpparilta. Kukaan ei muista mitä sinulla viimeksi oli ylläsi, itse vain ajattelet niin. Jos löytävän kivan juhliin sopivan vaatteen jossa viihtyy niin mikä sen parempi ja elämää helpottavampi kuin pitäytyä siinä. Ja jos joku menneisyydessä elävä sinua siitä huomauttaisi niin tänäänhän on ylpeilyn aihe että pärjää pienellä vastevarastolla. Eikä se ole mikään ohimenevä muotijuttu jos miettii kuluttamista.

Minulla ja yhdellä ystävälläni on asu, jossa olemme juhlineet kaikki YO-juhlat, niin omien lastemme kuin tuttavien, eikä kukaan ole tätä paheksunut, vaikka olemme siitä ääneenkin puhuneet. Sama kolttu ja jakkupuku menee myös häissä ja syntymäpäivillä, jos niitä sattuu olemaan.

Ihmeellisiä nämä ”en halua ostaa edes kirpparilta vaatetta, jota pitäisin vain kerran tai kaksi” Voihan sitä hankkia jotain vähän siistimpää, jota voi pitää muulloinkin kuin ”suurissa juhlissa”,ettei tarvitse pukea niitä valkoisia pyöräilyhousuja ja roikkuvaa arkipaitulia.

Vierailija
38/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi ettei ollut yksinkertaisesti varaa hankkia mitään vaatteita ja oli pakko osallistua...olisi ollut musta nätti mekko, muttei se kelvannut häihin, joten menin sitten halpamaisissa rytkyissä...vieläkin hävettää.

halpamaiset rytkyt….. vain olivatko vaan halvat?

Vierailija
39/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ystävän syyshäissä musta kauluspaita ja mustat siistit housut. Jonkun mielestä varmasti arkista ja av-mammojen mielestä olin alipukeutunut, mutta itselleni riittävän juhlavaa. En halua ostaa yhtään mekkoa/hametta kaappiin notkumaan, kun koen niissä oloni todella epämukavaksi. 

Eli sinulla oli ne siistimmät vaatteet, joissa itse viihdyt. Et valinnut mustia juoksutrikoita ja mustaa printtipaitaa, jossa lukee jotain ”hauskaa”. Tuossa housut+paitapusero-asussa menee kaikki juhlat, häät ja hautajaiset, isomummo 90-synttärit jne.

Vierailija
40/169 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ja yhdellä ystävälläni on asu, jossa olemme juhlineet kaikki YO-juhlat, niin omien lastemme kuin tuttavien, eikä kukaan ole tätä paheksunut, vaikka olemme siitä ääneenkin puhuneet. Sama kolttu ja jakkupuku menee myös häissä ja syntymäpäivillä, jos niitä sattuu olemaan.

Ihmeellisiä nämä ”en halua ostaa edes kirpparilta vaatetta, jota pitäisin vain kerran tai kaksi” Voihan sitä hankkia jotain vähän siistimpää, jota voi pitää muulloinkin kuin ”suurissa juhlissa”,ettei tarvitse pukea niitä valkoisia pyöräilyhousuja ja roikkuvaa arkipaitulia.

Minusta on kyllä suurta liiottelua ja draaman tulkintaa, joko vieraalla on juhlavaatteen tai sitten hänellä on valkoiset pyöräilytrikoot ja verttynyt ja roikkuva paituli päällä.

Itse en juuri kaupassa ja kirpparilla myytäviä "juhlavaatteita" arvosta, enkä suostu käyttämään, kun lähes kaikki ovat keinokuitua valmistettu halpatyövoima maassa, saumat kieroon ommeltu jne.

Itse suosin luonnonmateriaaleja silkkiä, villaa, pellavaa, puuvillaa juhlissa, vaikka olisin muiden silmissä "alipukeutuja" sillä vaatteen mukavuus ja ominaisuudet menevät kaiken edelle.

Nykyiset kaupassa myytävät juhlavaatteet, lue muovirätit eivät vain miellytä silmääni, kun laatu on nolla, vaikka hinta olisi satoja euroja, eikä ne edes ole kaunista katseltavaa muidenkaan päällä, vaikka moni kuvittelee olevansa tyylikäs ja juhlavasti pukeutunut, kun vetäisee sen keinokuituisen mekon päällensä.