Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isän "epänormaali" suhde 16v tyttäreensä pilaa avoliittomme?

Todella kyllästynyt
07.06.2019 |

Tämä on ainoa paikka minne voin kirjoittaa nimettömänä, tästä minua kalvavasta ongelmasta, joten toivon asiallisia vastauksia. Asumme avoliitossa uusperheessä, jossa on lapsia ikä vuosilta 10-18v. Miehelläni on 16v tytär, johon hänellä on mielestäni jotenkin omituinen suhde. Tai sanotaanko näin, että kun tytär on paikalla, mies ei osoita minulle MITÄÄN hellyyden merkkejä, ei edes puhu minulle. On ikään kuin minua ei olisi olemassakaan. Tämä ärsyttää minua suunnattomasti, joka sitten näkyy ulospäinkin, ja tästä johtuen mes vielä vähemmän huomioi minua. Tämä taas aiheuttaa lisää ärsytystä minussa, ja lopputulos on se, että ne viikot kun tämä 16v tytär on kotona, emme puhu toisillemme, emme huomioi toisiamme mitenkään, olemme kuin ilmaa. Tällä 16v tytärellä ei ole juurikaan ikinä ollut tyttökavereita, ainoastaan poikia. Nyt näyttää ettei hänellä ole enää näitä poikiakaan kavereina, vaan hän on kaikki päivät ja illat kotona, isin kainalossa tietenkin. Isänsä on hänelle niin paras kaveri kuin tietenkin isä. Isi , isi, isi. Kun isi on paikalla, tytär änkeää hänen seuraansa ihan kokoajan, ja pyytää isiään hänen kanssaan joka paikkaan. Tämä tytär ESITTÄÄ jotain roolia kun isi on paikalla, hän lässyttää isilleen kuin pikkulapsi ja esim. nuohoaa lattialla koiramme kanssa, kenestä hän ei todellakaan ole pätkääkään kiinnostunut kun isi ei ole paikalla. Tiedän että minun pitäisi aikuisena vaan kestää, ja olen hakenu jo ulkopuolista apua näihin omiin vaikeisiin tunteisiini. Olen myös puhunut miehelleni siitä, miten minua todellakin loukkaa , kun hän ei kiinnitä minuun mitään huomiota silloin kun tytär on kotona. En voi käsittää miksi. Pelkääkö mies jotenkin näyttää tunteitaan minulle kun tytär on läsnä? He saunovat ja suihkuttelevat yhdessä jne, minun kanssani mies ei tätä tee. He juttelevat, nauravat, löhöävät sohvalla toisiaan silitellen ja ovat kuin mikäkin parisuhteessa oleva pari. Siis vähän jo ällöttää mutta tiedän ettei siinä ole mitään seksuaalista takana. Mielestäni suhde ei kuitenkaan ole ihan terve heidän välillään, ja olen varmaan tosi itsekäs kun mielestäni minullekin kuuluisi osoittaa huomiota välillä. Minä pyykkään, teen ruoat ja siivoan kuitenkin kokoajan kaikkien sotkut.

Olen todella vakavasti miettinyt kokoajan enemmän ja enemmän eroamista, mutta se olisi todella kova paikka myös omilleni lapsilleni itseni lisäksi, koska rakastan miestäni. En vaan enää meinaa kestää tätä hylkimistä ja sitä että katson vieresä kun mies pitää hauskaa tyttärensä kanssa. Ymmärrän että lapset ovat aina ykkösiä mutta joku raja sentään.

Kommentit (767)

Vierailija
461/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ehkä paras ottaa välimatkaa tuohon isä-tytär kuvioon ja siirtyä omassa elämässään eteenpäin. Keskittyä omiin lapsiin, jotka ovat tärkeimmät tietysti ap:lle. En kiusaisi itseäni tuossa kuviossa.

Vierailija
462/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä ihmettelen tätä lääkäriä, ettei ole ottanut mitään kantaa ko. asiaan.

Mutta ei halua tytölleen pettymyst- Mitä mieltä lääkäri on , kun isi suihkuttelee 16v tyttönsä kanssa? Tyttöhän haluaa.

Omituinen juttu koko ketju.

Jos pesuhuoneessa on kaksi suihkua niin en näe juuri eroa onko suihkussa eli pesuhuoneessa vai saunassa alasti.

Itse en aio mennä alasti tyttäreni kanssa saunaan ja suihkuun sen jälkeen kun ensimmäiset merkit puberteetista näkyvät. Toisaalta itse poikana ja nuorukaisena ja edelleen aina olen saunonut koko perheen kanssa alasti, vaikka äiti olisi ollutkin samassa saunassa ja suihkussa. En nähnyt asiassa mitään outoa näin päin että poika ja äiti ja koko muu perhe on samassa saunassa ja vuoron perään samoissa suihkuissa. Siskoja minulla ei ole, tuskin niiden kanssa olisin alasti saunonut ja suihkutellut. Veljiä on kaksi, hekin olivat aina samaan aikaan äidin ja muiden kanssa saunassa alasti, ei ongelmaa. Mutta jotenkin näkisin että poika, isä ja äiti samaan aikaan on eri asia kuin isä ja tytär kahdestaan tai isä ja tytär vaikka äitikin olisi mukana samalla suihkussa ja saunassa.

Asia on toisaalta ihan ok, JOS saunomiseen alasti kahdestaan ei liity yhtään mitään seksuaalista. Jos liittyy niin se on kansainvälisen tautiluokituksen mukaan sairasta eli seksuaalinen kohdehäiriö. Samoin kuin esim. itsensä paljastelu tai esinekohtainen seksuaalihäiriö eli fetissi esim. naisten kenkiin tms. Taitaapa seksuaalinen kiinnostus samaan sukupuoleenkin edelleen olla seksuaalinen kohdehäiriö eli sairaus tämän nykyisen kansainvälisen tautiluokituksen eli ICD-10 perusteella. Saattaa jäädä pois ICD-11 -luokituksesta joka on juuri tulossa, saas nähdä.

Samalla laitan edellisille: ei se tyttö siitä kieroon kasva jos saa isältään aina kaikki melkein kaikki lelut yms. joita vain haluaa ja pyytää ostamaan jostain Prismasta tms. kun se saa pettymyksiä äidiltään ihan tarpeeksi ja äiti pitää melko tiukkaakin kuria kotona ja päivähoidossa 11kk iästä alkaen joutunut sopeutumaan ja odottamaan vuoroaan yms. yms. kun ei se siellä saa kaikkea mitä tekee mieli. On sillä vahva tahto ja tomera luonne kyllä ja muistan jo joskus 2-vuotiaana maininnan jossain että kiukustuu helposti jos ei saa haluamaansa hoidossa.

Isän ja tyttären suhde voi olla kuitenkin selvästi erityinen, vahvempi kiintymys kuin poikaan isällä tyttäreensä yleensä on. Oli tästä jossain artikkelikin että äidit tykkäävät keskimäärin enemmän pojista kuin tyttäristä ja isällä taas toisin päin.

Olen ollut KYS.ssa töissä mielisairaalassa erityisellä peroonallisuushäiriöisten osastolla erikoistuvana psykiatrina, osastoa ei taida enää olla, se oli ainoa osasto persoonallisuushäiriöisille missä ne otettiin siis sairaalaan sisään osastolle mielisairaalaan, tekivät sitoumuksen hoidosta että ovat siellä ikään kuin suljetulla osastolla. Oli siellä melkoisia tapauksia, mutta toisaalta ne kaikkein pahimmat persoonallisuushäiriöiset. Ei niihin tutkimusten mukaan juuri mikään hoito auta ja oli osastolla tehty yksi väitöskirjakin että hoito on lähes hyödytöntä. Persoonallisuushäiriöön ei tehoa psykoterapia eikä lääkitys. Ihmisen luonnetta ei voi muuttaa kun se on muodostunut lapsuudessa ja nuoruudessa. Persoonallisuushäiriöön liittyvän masennuksen ja ahdistuksen yms. komorbiditeetin saattaa kyllä saada hoidettua pois lääkityksellä ja psykoterapialla.

Tyttärelläni ei ole mitään merkkejä luonneviasta eli persoonallisuushäiriöstä. Tottelevainen kiltti lapsi, joka tulee erinomaisen hyvin muiden lasten kanssa juttuun ja kavereita on vaikka kuinka eikä koskaan riitele kavereidensa kanssa. Kun tytön kaksi kaveria riitelivät kovasti keskenään jäi tyttö vaivaantuneena tästä ulkopuolelle. Kysyinkin tytöltä että mitä tapahtui ja miten itse toimit. Tyttö sanoi ettei halunnut sanoa muuta kuin että älkää riidelkö eikä ottanut muuta kantaa eikä halunnut asettua kummankaan puolelle tuossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän off topicina mutta olen itse kolmekymppinen nainen ja olen käynyt perheeni kanssa saunassa (isä ja äiti) lapsuudesta aikuisuuteen. En tietenkään säännöllisesti enää aikuisena mutta esim nykypäivänä en koe ongelmaksi esimerkiksi saunoa mökillä yhdessä vaikka isäkin olisi mukana. Se on yhtä luonnollista kun oman mutsin kanssa.

En ajatellut ennen että se olisi poikkeavaa tai seksuaalisävytteistä ennen kuin katselin näitä kommentteja jotka pitävät sitä ihan outona? En ole nähnyt saunaa minään seksiin liittyvänä paikkana vaan yhteisenä aikana ja rentoutumisena perheenkin kesken. Mietin mahtaako kukaan ajatella näin. Näin muuten aloittajan viestiin puuttumatta

Niin sä saunot PERHEEN kanssa, isä JA ÄITI. Tuo isä saunoo kahdestaan yhden tyttärensä kanssa ilman muita lapsiaan, ilman avovaimoaan ja tämän lapsia.

Ei kun nimenomaan välillä isän kanssa joskus äidin kanssa , siis aikuisena myös vanhemmat ei ole enää yhdessä

Vierailija
464/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisareni luona vieraillessani olen nähnyt heidän naapurimokillään koko  naapurimökin suvun saunovan alasti ja pulikoivan ilkosillaan rannassa. Olemme ihmetelleet touhua mutta heille se on mitä luonnollisinta.

Siellä lapset ja aikuiset mummoja ja paappoja myöten saunovat keskenään..::))

Ja miten tuo täysin normaali kokemus liittyy ap:n keissiin? Onko sulla ongelmia ymmärtää lukemaasi?

Mistään "kokemuksesta "en kyllä tässä yhteydessä puhuisi, pakosta olemme tätä touhua sisareni mökkitontilta joutuneet joskus seuraamaan, kun tontit ovat hyvinkin näköetäisyydellä. Siellä  naapurimökin sisarukset perheineen, miniät, vävyt, anopit jne. touhuavat  alasti keskenään, 

mitenkään normaalia ei tuo heidänkään touhunsa  ole, kuten ei aloittajan miehen ja tyttären yhteiset saunasessiotkaan::) 

Jospa keksisit jotain muuta tekemistä siellä mökilläsi kuin sormettaminen naapureita tirkistellessä.

Vierailija
465/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostava aihe. Mitä mieltä muuten olette, onko hyväksyttävää, että pojat 13 ja 15 hierovat äitiään päivittäin?

No riippuu tietysti mistä hierovat ja miten hierovat ja siitä onko tilanteessa mitään seksuaalista jännitettä.

Nämä seksuaaliset kohdehäiriöt eli kuten ennen vanhaan sanottiin p.erversiot eli p.ervot ovat lääkärillekin joskus kiusallisia ja vaikeita juttuja. Tietenkin jos lakia rikotaan niin tarpeeksi vakavassa rikoksessa se salassapitovelvollisuus ohittuu, olikohan se nyt rikoksissa joissa rangaistuksena on 5v. vankeutta, mutta ei lievemmissä.

Muistan yhden dokumentin tv:stä jossa oli todella häiriintyneet vanhemmat jotka naivat tyyliin ruokapöydällä lasten ollessa kotona ja nähdessä pakostikin ja jossa perheen miehen suurin fantasia ja toive oli päästä p.anemaan nuorta sonnia takapuoleen.

Samoin muistan yhden dokumentin tilanteesta jossa äidin rakkaus poikaansa kohtaan oli sairasta.

Vierailija
466/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei halua tytölleen pettymyst- Mitä mieltä lääkäri on , kun isi suihkuttelee 16v tyttönsä kanssa? Tyttöhän haluaa.

Jos pesuhuoneessa on kaksi suihkua niin en näe juuri eroa onko suihkussa eli pesuhuoneessa vai saunassa alasti.

Itse en aio mennä alasti tyttäreni kanssa saunaan ja suihkuun sen jälkeen kun ensimmäiset merkit puberteetista näkyvät. Toisaalta itse poikana ja nuorukaisena ja edelleen aina olen saunonut koko perheen kanssa alasti, vaikka äiti olisi ollutkin samassa saunassa ja suihkussa. En nähnyt asiassa mitään outoa näin päin että poika ja äiti ja koko muu perhe on samassa saunassa ja vuoron perään samoissa suihkuissa. Siskoja minulla ei ole, tuskin niiden kanssa olisin alasti saunonut ja suihkutellut. Veljiä on kaksi, hekin olivat aina samaan aikaan äidin ja muiden kanssa saunassa alasti, ei ongelmaa. Mutta jotenkin näkisin että poika, isä ja äiti samaan aikaan on eri asia kuin isä ja tytär kahdestaan tai isä ja tytär vaikka äitikin olisi mukana samalla suihkussa ja saunassa.

Asia on toisaalta ihan ok, JOS saunomiseen alasti kahdestaan ei liity yhtään mitään seksuaalista. Jos liittyy niin se on kansainvälisen tautiluokituksen mukaan sairasta eli seksuaalinen kohdehäiriö. Samoin kuin esim. itsensä paljastelu tai esinekohtainen seksuaalihäiriö eli fetissi esim. naisten kenkiin tms. Taitaapa seksuaalinen kiinnostus samaan sukupuoleenkin edelleen olla seksuaalinen kohdehäiriö eli sairaus tämän nykyisen kansainvälisen tautiluokituksen eli ICD-10 perusteella. Saattaa jäädä pois ICD-11 -luokituksesta joka on juuri tulossa, saas nähdä.

Samalla laitan edellisille: ei se tyttö siitä kieroon kasva jos saa isältään aina kaikki melkein kaikki lelut yms. joita vain haluaa ja pyytää ostamaan jostain Prismasta tms. kun se saa pettymyksiä äidiltään ihan tarpeeksi ja äiti pitää melko tiukkaakin kuria kotona ja päivähoidossa 11kk iästä alkaen joutunut sopeutumaan ja odottamaan vuoroaan yms. yms. kun ei se siellä saa kaikkea mitä tekee mieli. On sillä vahva tahto ja tomera luonne kyllä ja muistan jo joskus 2-vuotiaana maininnan jossain että kiukustuu helposti jos ei saa haluamaansa hoidossa.

Isän ja tyttären suhde voi olla kuitenkin selvästi erityinen, vahvempi kiintymys kuin poikaan isällä tyttäreensä yleensä on. Oli tästä jossain artikkelikin että äidit tykkäävät keskimäärin enemmän pojista kuin tyttäristä ja isällä taas toisin päin.

Olen ollut KYS.ssa töissä mielisairaalassa erityisellä peroonallisuushäiriöisten osastolla erikoistuvana psykiatrina, osastoa ei taida enää olla, se oli ainoa osasto persoonallisuushäiriöisille missä ne otettiin siis sairaalaan sisään osastolle mielisairaalaan, tekivät sitoumuksen hoidosta että ovat siellä ikään kuin suljetulla osastolla. Oli siellä melkoisia tapauksia, mutta toisaalta ne kaikkein pahimmat persoonallisuushäiriöiset. Ei niihin tutkimusten mukaan juuri mikään hoito auta ja oli osastolla tehty yksi väitöskirjakin että hoito on lähes hyödytöntä. Persoonallisuushäiriöön ei tehoa psykoterapia eikä lääkitys. Ihmisen luonnetta ei voi muuttaa kun se on muodostunut lapsuudessa ja nuoruudessa. Persoonallisuushäiriöön liittyvän masennuksen ja ahdistuksen yms. komorbiditeetin saattaa kyllä saada hoidettua pois lääkityksellä ja psykoterapialla.

Tyttärelläni ei ole mitään merkkejä luonneviasta eli persoonallisuushäiriöstä. Tottelevainen kiltti lapsi, joka tulee erinomaisen hyvin muiden lasten kanssa juttuun ja kavereita on vaikka kuinka eikä koskaan riitele kavereidensa kanssa. Kun tytön kaksi kaveria riitelivät kovasti keskenään jäi tyttö vaivaantuneena tästä ulkopuolelle. Kysyinkin tytöltä että mitä tapahtui ja miten itse toimit. Tyttö sanoi ettei halunnut sanoa muuta kuin että älkää riidelkö eikä ottanut muuta kantaa eikä halunnut asettua kummankaan puolelle tuossa.

Eikö vanhemmilla pitäisi olla jonkinlaiset yhteiset pelissäännöt , vaikka tietysti niitä ei kirjaimellisesti noudateta.

Itsekin kerroit tyttöystävästäsi, joka oli saanut kaiken. Tyttö oli vaikea. Ja niin tulee sinunkin tyttösi todennäköisesti olemaan..miehille.

Kerroit, ettei 6v näy persoonanhäiriötä.... ?? Ei varmaan niin, mutta entä murkkuna, Ihmettelen sinua, voinko kysyä, mitä sairastit ennen avioeroasi, lääkäri.

Vierailija
467/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys ei ollut siitä ostaako jonkun lelun vai ei, vaan siitä ettei koskaan ole tuottamassa missään asiassa pettymystä koska ei pysty siihen. Että kurinpito, rajoitukset jne jätetään äidille ja tarhantädeille, näinkö se nyt meni? Tämä on tullut vastauksista kyllä selväksi.

Vierailija
468/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vähän noloa ruveta aikuisten siinä teinin edessä pussailemaan.  Molemmat ovat mustasukkaisia, sekä tytär, että puoliso.  Antaa ajan kulua, pianhan teini muuttaa omilleen. 

Isä rakastaa lastaan ja puolisoaan. Mieltään ei kannata osoittaa. 

Vaimon pitää tulla mukaan keskusteluihin ja muihinkin tekemisiin, eikä näytellä naamaa, kuin olisi sitruunan syönyt.  Ero on typerää, koska silloin osoittaa, että ei kykene ratkaisemaan ongelmia. 

Vierailija
469/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuossa ihan selkeästi on jotain seksuaalista. Ei aikuinen mies todellakaan enää suihkuttele ja sauno 16-vuotiaan kanssa. Tai makaa sohvalla hiplailemassa toisiaan.

Voiko päätellä kumpi on innokkaampi? Jos mies näkee tytössä ex- vaimonsa , tai hyvittää jotakin tytön määräämällä tahdilla? Tyttö ei ainakaan hyväksy uutta puolisoa ja voi kostaa näin. Paitsi jos on retardi.  Viatonta ei-seksuaalista läheisyyttä voi ollakin lapsuuden jäänteenä mutta miksi hoitaa intiimiasiat yhdessä? Ihmettele nyt ihmeessä heille ääneenkin tätä. Tytönkin pitää valmistautua lähtemään omilleen kohta. Apn vaiteliaisuuden ansiosta tuo on ollut mahdollista.

Vierailija
470/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoahan tuo on, että ovat noin läheisissä väleissä isänsä kanssa!

Normaalia esim. Italiassa ja Espanjassa. Täällä meillä Suomessa on totuttu kylmään kiinntymyssuhteeseen, joten jos joku poikkeaa vahvasta normista, emme yksinkertaisesti sulata sitä. Kateuttahan tuo on ap:lta, lapsellista sellaista. Kilpailla nyt teinityttöä vastaan. Mitä jos osoittaisit rakkautta katkeruutesi sijaan? Ehkä mieskin lämpenisi, kun huomaisi sinun oikeasti välittävän hänelle tärkeimmästä ihmisestä - omasta lapsestaan.

Täällä joku aiempi kertoikin jo Italiasta, mutta vahvistan vielä hänen sanomisensa (en saanut lainattua kun palsta sekoili jotain, sori). Mieheni on Italiasta kotoisin ja on kertonut minulle, ettei ole koskaan nähnyt vanhempiaan tai ketään muutakaan sukulaistaan alasti, poislukien kylpeminen sisarustensa kanssa, kun olivat ihan pikkulapsia kaikki (puhuttiin siis saunomisesta ja aihe lipsui vähän). Ei todellakaan ole normaalia tuolla suunnalla! Etelä-Euroopassa tapana on muutenkin kunnioittaa aikuisten parisuhdetta, vaikka lapsia kohdellaan hyvin niin ei ole sellaista "lapset menee kaiken edelle"-asennetta joka asiassa vaan lapsetkin tottuvat siihen, että vanhemmilla on omakin elämänsä ja keskinäinen suhteensa. Todella kieroon katsottaisiin tällaista kuviota kuin ap:lla on.

Te tarraudutte liikaa saunomiseen ja kylpemiseen.

Muuten tuo kuulostaa etelästä tulleille normaalilta (lue: LÄHEISYYS). Sitä lähellä oloa ja tunteiden osoittamista suomalaiset karttaa viimeiseen asti, kun aitoa rakkautta eivät ole kokeneet lapsuudessaan. Siirretään traumoja sitten lapsilleen ja kierre on valmis.

Jos italialainen miehesi tuon kieltää, on hän tainnut suomalaistua liikaa.

Ei kuulosta, usko pois, stereotypiat sikseen. Se eteläeurooppalaisten näennäinen läheisyys on ihan peruskohteliaisuutta, ne poski(ilma)suudelmat ja halaukset. Turistiravintolassa turistilapselle lässyttävä italialaistarjoilija ei ole yhtä kuin koko Italian väestö, kun täälläkin aina jauhetaan että Suomi on niin lapsivihaajien maa ja "etelässä kaikki olivat lääpällään just meijjän Noel-Jadessaan". Totuus on kuitenkin se, että tuo on vain perus asiakaspalvelua ja itse asiassa italialaislapsia aletaan jo varhain kasvattaa "isoksi pojaksi/tytöksi", odotukset hyvän käytöksen suhteen ovat korkealla ja lapsen tulee osata olla ainakin seurassa reipas ja "aikuismainen" jo verrattain varhain. Kysyin mieheltäni tuosta läheisyydestä vielä ja sanoi, että eipä häntä ja siskojaan todellakaan sylitelty kuin ihan alle kouluikäisinä. Eikä pidä itseään "suomalaistuneena" tai omia vanhempiaan tunnekylminä vaan normaaleina italialaisvanhempina. Aivan absurdina vitsinä pitää ajatusta 16 v. tytöstä "isin sylissä". Kysyi onko tosijuttu vai onko se tyttö kehitysvammainen? (En meinannut viitsiä kirjoittaa tätä, mutta ihan suoraan noin kysyi, kun halusi tietää mitä varten kyselen ja minun piti sitten kertoa.)

Vierailija
471/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tätä ap:n tapausta 16-vuotiaan tytön äitinä ja ydinperheessä elävänä vanhempana. Oma 16v. käy isänsä kanssa lenkillä ja käy älyllisiä keskusteluja ruokapöydän ääressä, kriiseilee joskus iltaisin jotain asiaa ja isänsä lohduttaa sanallisesti. Joskus silittää tyttärensä päätä tai halaa. Saunomme välillä koko perheen kesken (meillä on kaksi tytärtä, ei poikia). Tapa ei ole katkennut lasten tultua murkkuikään eikä ole ollut mitään syytä huomautella lapsille tästä, kun eivät näytä vaivaantuvan. Jokainen meistä käy suihkussa erikseen.

Itse mietin, että ap:n miehen tytär on jäänyt jotain vaille. Onko hänellä pikkusisaruksia? Miksi hän hakee isänsä huomiota pienen lapsen roolin kautta? Kokeeko hän, että isä ei hyväksy hänen aikuistumistaan? Miksi hän hakeutuu vartavasten tilanteisiin, joissa on alasti isän seurassa? Miksi hakee niin paljon fyysistä kontaktia älyllisen keskustelun sijaan?

Yleensä 16-vuotias on kiinnostunut ikäisestään seurasta ja kapinoi vanhempien asettamia sääntöjä vastaan, rimpuilee irti tiiviistä suhteesta vanhempiinsa. Toki hakee välillä lohtua turvallisista vanhemmista ja kaipaa paijaamista. Mutta melko taantuneelta kuulostaa ap:n tytärpuoli.

Vierailija
472/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
473/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuossa ihan selkeästi on jotain seksuaalista. Ei aikuinen mies todellakaan enää suihkuttele ja sauno 16-vuotiaan kanssa. Tai makaa sohvalla hiplailemassa toisiaan.

Mieheni tytär on 14, ja yhä tulee meidän kanssa saunaan. Ei nyt ole viitsitty lähteä kieltämään, ja käskemään mennä tytärtä yksin erikseen, kun kerran kaikille sopii että yhdessä mennään. Olisiopa kiva sanoa tytölle "et voi tulla enää kanssamme saunaan, koska olet 14v. 

Lukiko kukaan yhteissaunan puolustaja ap:n viestiä? Hän kertoi, että mies ja tytär suihkuttelevat yhdessä. On ihan eri juttu olla lauteilla perheen kesken, kuin pestä isin kanssa tissejä ja palleja iässä, jossa rinnat ja häpykarvat ovat lähes täysin lopullisesti kehittyneet. Mitä helv oikeasti! Kyllä on insestiä moinen suihkussa touhuilu oman teini-ikäisen lapsen kanssa!

Vierailija
474/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhteissaunassa perhe käy niin mennään yhdessä. Ei niin että 16 v tyttö ja isä kahdestaan ja vielä suihkussa yhdessä. Ei normaalia. Itse en halunnut enää 11 v käydä yhteissaunassa. Omakotitalo niin ei kaikkien tarvi käydä yhtäaikaa. Kerrostalossa kai erijuttu.

Vierailija
475/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni tytär on 14, ja yhä tulee meidän kanssa saunaan. Ei nyt ole viitsitty lähteä kieltämään, ja käskemään mennä tytärtä yksin erikseen, kun kerran kaikille sopii että yhdessä mennään. Olisiopa kiva sanoa tytölle "et voi tulla enää kanssamme saunaan, koska olet 14v. 

Lukiko kukaan yhteissaunan puolustaja ap:n viestiä? Hän kertoi, että mies ja tytär suihkuttelevat yhdessä. On ihan eri juttu olla lauteilla perheen kesken, kuin pestä isin kanssa tissejä ja palleja iässä, jossa rinnat ja häpykarvat ovat lähes täysin lopullisesti kehittyneet. Mitä helv oikeasti! Kyllä on insestiä moinen suihkussa touhuilu oman teini-ikäisen lapsen kanssa!

AP:n alkuperäisessä viestissä lukee "He saunovat ja suihkuttelevat yhdessä", joka on hänen sanavalintansa ja antaa aika paljon tulkinnanvaraa. Ja montakymmentä sivua sitä on tässä tulkittukin varsin lennokkaasti.

Vierailija
476/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys ei ollut siitä ostaako jonkun lelun vai ei, vaan siitä ettei koskaan ole tuottamassa missään asiassa pettymystä koska ei pysty siihen. Että kurinpito, rajoitukset jne jätetään äidille ja tarhantädeille, näinkö se nyt meni? Tämä on tullut vastauksista kyllä selväksi.

No tyttö on kyllä varsin kiltti ja tottelevainen erityisesti jos perustelee miksi tehdään jotain niin taikka näin ja oppinut esim. hampaiden pesun tärkeyden ja nukkumaan menon myös vapaapäivinä sopivaan aikaan. Erityistä kurinpitoa ei juuri tarvitse, rajoituksia tietenkin. Kurittamaan en ole joutunut henkisesti ja fyysinen kuritushan on lailla kielletty joka tapauksessa enkä fyysistä väkivaltaa sen enempää kuin henkistäkään koskaan käyttäisi missään tilanteessa. Tietysti asiaa helpottaa se kun ei tarvitse hoitaa mitään arkirutiineja tytön kanssa kun hän on vain vapaapäivinä ja lomilla kanssani. Joka toinen viikko 5pv ke-su ja lomilla viikon pari kerrallaan riippuen siitä mitä tehdään. Teen siis joka toinen viikko vain 3pv viikossa töitä jotta voin olla enempi tytön kanssa, tosin nyt kun hän menee esikouluun niin tilanne muuttuu. Erityisesti tuo vaikeus olla tuottamatta pettymyksiä näkyy lelujen ostossa ja toisaalta myös jos haluaa käydä huvipuistossa tms. niin ei voi kieltäytyä ettei tule paha mieli tytölle. Lähtee aina innokkaasti mukaan mummolaan ja isomummolle ja muihinkin paikkoihin joihin ollaan menossa, esim. juhliin jos on jotain ristiäisiä synttäreitä tms. kavereilla tai sukulaisilla. Mutta tytön pettynyttä ilmettä on vaikeaa katsoa jos tulee jokin ristiriita ja annan helposti periksi.

Vierailija
477/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tyttö on kyllä varsin kiltti ja tottelevainen erityisesti jos perustelee miksi tehdään jotain niin taikka näin ja oppinut esim. hampaiden pesun tärkeyden ja nukkumaan menon myös vapaapäivinä sopivaan aikaan. Erityistä kurinpitoa ei juuri tarvitse, rajoituksia tietenkin. Kurittamaan en ole joutunut henkisesti ja fyysinen kuritushan on lailla kielletty joka tapauksessa enkä fyysistä väkivaltaa sen enempää kuin henkistäkään koskaan käyttäisi missään tilanteessa. Tietysti asiaa helpottaa se kun ei tarvitse hoitaa mitään arkirutiineja tytön kanssa kun hän on vain vapaapäivinä ja lomilla kanssani. Joka toinen viikko 5pv ke-su ja lomilla viikon pari kerrallaan riippuen siitä mitä tehdään. Teen siis joka toinen viikko vain 3pv viikossa töitä jotta voin olla enempi tytön kanssa, tosin nyt kun hän menee esikouluun niin tilanne muuttuu. Erityisesti tuo vaikeus olla tuottamatta pettymyksiä näkyy lelujen ostossa ja toisaalta myös jos haluaa käydä huvipuistossa tms. niin ei voi kieltäytyä ettei tule paha mieli tytölle. Lähtee aina innokkaasti mukaan mummolaan ja isomummolle ja muihinkin paikkoihin joihin ollaan menossa, esim. juhliin jos on jotain ristiäisiä synttäreitä tms. kavereilla tai sukulaisilla. Mutta tytön pettynyttä ilmettä on vaikeaa katsoa jos tulee jokin ristiriita ja annan helposti periksi.

"Vähän ongelmana on ollut se että en pysy kieltämään tytöltäni mitään, siis yhtään mitään."

"En kestä nähdä tyttäreni pettymystä tai pahaa mieltä kerta kaikkiaan."

"No tuttu psykologi sanoi että tytöstä kasvaa sietämätön aikuinen jos hänelle ei aiheudu pettymyksiä koskaan. No kyllä niitä tulee, mutta ne saa tuottaa tytön äiti ja samoin päiväkodissa ja esikoulussa joutuu oppimaan ja sietämään pettymyksiä ja sitä ettei saa aina kaikkea mitä haluaa. Mutta minä en niitä pettymyksiä tuota, en kerta kaikkiaan kykene siihen."

Nuo ovat suoria lainauksia ensimmäisestä viestistäsi. Jos et sisäistä miksi olet saanut tietyntyyppisiä reaktioita viestiisi, niin ei voi mitään.

Vierailija
478/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulle virkkeen merkitys oli selvä.  Selkeämpää olisi tietty ollut kirjoittaa, että isä on itse suurin myötävaikuttaja. Tuo on aika tyypillinen virhe, että jokin sana tms. jää pois. Yleinen tapa kuitenkin puhekielessä.

Ai isä? Minä en käsittänyt yhtään, ja oletin että kyse on jostain asiasta eikä henkilöstä.

Vierailija
479/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eronneen miehen näkökulma asiaan: minulla on 6-vuotias tytär ja hän on minulle ehdottomasti maailman tärkein ihminen, sen jälkeen omat vanhempani ja veljeni yhtä tärkeinä kakkossijalla kaikki. Olen hyvissä väleissä ex-vaimoni kanssa, voin olla siellä yötäkin vierashuoneessa tarvittaessa, jos olemme esim. lähdössä tyttäreni kanssa matkoille ja kätevämpi mennä sinne illalla ja olla yötä jos esim. lento lähtee aikaisin. Itse asun siis yli sadan kilometrin päässä lentokentästä ja ex-vaimo kymmenen kilometrin päässä.

Tuo vain esimerkkinä että välit ovat hyvät, ikään kuin kaverit edelleen, mutta ei enää aviopari. Nyt saan itse elää kuten haluan enkä kaipaa ikinä enää uutta sellaista parisuhdetta jossa asuisin yhdessä jonkun kanssa. Uusperhe ei tulisi mielenkään. Asun yksin ja tapaan tytärtäni joka on kaikki kaikessa minulle. Vähän ongelmana on ollut se että en pysy kieltämään tytöltäni mitään, siis yhtään mitään.

En kestä nähdä tyttäreni pettymystä tai pahaa mieltä kerta kaikkiaan. Olen menestyvä varakas ja hyvätuloinen ylsityislääkäri, mutta tuntuuhan se joskus liialliselta kun leluihin menee 200€ kuukaudessa. No sama se, meneekö 20€ vai 200€ sinänsä. Ei vaikuta talouteeni mitään tuo käytännössä. Johan maksan kirkollisveroakin 1500-2000€ vuodessa. Ei kuitenkaan tulisi myöskään mieleenkään erota kirkosta, olen harras luterilainen.

Avioero ei johtunut minusta vaan vaimo jätti minut kun olin vakavasti sairaana n. 3,5 vuotta avioliiton lopusta, vaimo ei kestänyt sairauttani ja otti eron. Itse en Jumalan edessä luvattua lupausta rikkoisi ikinä vaan lupasin haluta rakastaa niin myötä kuin vastoinkäymisissä kunnes kuolema meidät erottaa

No tuttu psykologi sanoi että tytöstä kasvaa sietämätön aikuinen jos hänelle ei aiheudu pettymyksiä koskaan. No kyllä niitä tulee, mutta ne saa tuottaa tytön äiti ja samoin päiväkodissa ja esikoulussa joutuu oppimaan ja sietämään pettymyksiä ja sitä ettei saa aina kaikkea mitä haluaa. Mutta minä en niitä pettymyksiä tuota, en kerta kaikkiaan kykene siihen.

OOtko ollenkaan ajatellut, että olet nyt tytöllesu tärkein miehen malli. Tuolla systeemillä hänelle voi tulla vaikeuksia miesten kanssa myöhemmin, kas kun on tottunut, että isi antaa kaiken eikä tuota koskaan pettymystä... lapsen kehitykseen kyllä kuuluu pettymysten sieto varsinkin kun on kysymys rahalla ostettavasta tavarasta.

Olen ajatellut, olenhan lääkäri ja lukenut psykiatriaa ja psykologiaa, olenpa ollut yliopistosairaalassa psykiatrina (erikoistuvan virassa siis) töissäkin sairaalapalveluja tehdessäni. Lisäksi minulla on ollut ensirakkautens aikoinaan opiskeluaikaan tyttö / nainen, tuolloin 22-24 -vuotiaana ja nainen oli pari vuotta vanhempi eli 24-26. Hän oli kyllä todellinen isin tyttö, isän ainoa lapsi ja isältä saanut aina kaiken mitä oli halunnut. Oli melko hankala luonne ja tottunut saamaan kaiken isiltään ja sai eselleen. Olipa toisaalta persoonassa havaittavissa epävakautta, eli epävakaan persoonallisuushäiriön piirteitä jos nyt ei ihan persoonallisuushäiriötä varsinaisesti kuitenkaan. Sai riidan aikaan aivan todella mitättömistä asioista ja loukkaantui heti jos vahingossakin teki jotain kuten hän ei halunnut. Oli aika myrskyinen suhde se ensirakkaus ja loppui sitten kun lähdin asepalvelukseen ja tuli etäisyyttä vähän tuosta avoliitosta.

Mieleen tulee esimerkkinä se että kun isi oli aina kuskannut työsuhdeautollaan jolla ajaessa ei bensaa tarvinnut maksaa itse täydellä autoedulla siis tyttöään joka paikkaan mihin tytär halusi vaikka Helsingistä Tampereelle ettei tarvitse junalla mennä niin tuopa sitten seurustelun alkuvaiheessa juhannuksena pyysi tai oletti ellei suorastaan käskenyt minua köyhää opiskelijaa joka maksoi itse bensansa hakemaan hänet Helsingistä juhannusruuhkassa autolla kun lähdin itse Kouvolasta ja olimme menossa Kolille juhannuksen viettoon. Ettei tytön tarvitse tulla junalla Kouvolaan tai esim. Lappeenrantaan. No tytön isä sai puhutuksi järkeä tytölle ettei juhannusruuhkassa kannata ajaa ensin Helsinkiin Kouvolasta kun ollaan menossa Pohjois-Karjalaan Kolille ja tyttö tuli sitren Lappeenrantaan junalla kun isi oli kehottanut.

Mutta toisaalta: ei se varsinaisesti minun ongelma tule olemaan vaan tyttären puolison. Tietysti en toivo toisaalta riitaista parisuhdetta tyttärelleni.

Että psykologiaa lukenut ja erikoistuvan virassa ollut, muttei kiinnosta yhtään että on todennäköisesti suurin myötävaikuttaja mahdollisten persoonallisuushäiriöiden tai niihin viittaavan käytöksen syntymisessä. Nehän eivät ole ainoastaan tytön tuleville kumppaneille hankalia, vaan itse tytölle, ja näkyvät muuallakin kuin parisuhteessa. Mutta tämähän sinun pitäisi jo kertomasi koulutus- ja ammattitaustan perusteella tietää.

Siis mikä on suurin myötävaikuttaja? Subjekti jäi lauseesta pois.

Miten niin jäi? Ensimmäisen virkkeen subjektina on kaikki pilkkua edeltävä osa.

"Että psykologiaa lukenut ja erikoistuvan virassa ollut" ei kyllä ole mikään subjekti.

Vierailija
480/767 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yhteissaunassa perhe käy niin mennään yhdessä. Ei niin että 16 v tyttö ja isä kahdestaan ja vielä suihkussa yhdessä. Ei normaalia. Itse en halunnut enää 11 v käydä yhteissaunassa. Omakotitalo niin ei kaikkien tarvi käydä yhtäaikaa. Kerrostalossa kai erijuttu.

Voihan perhe olla sellainenkin, jossa on vain isä ja tytär. Silloin se, että koko perhe menee yhteissaunaan, tarkoittaa että isä menee kahdestaan tyttärensä kanssa saunaan.