Isän "epänormaali" suhde 16v tyttäreensä pilaa avoliittomme?
Tämä on ainoa paikka minne voin kirjoittaa nimettömänä, tästä minua kalvavasta ongelmasta, joten toivon asiallisia vastauksia. Asumme avoliitossa uusperheessä, jossa on lapsia ikä vuosilta 10-18v. Miehelläni on 16v tytär, johon hänellä on mielestäni jotenkin omituinen suhde. Tai sanotaanko näin, että kun tytär on paikalla, mies ei osoita minulle MITÄÄN hellyyden merkkejä, ei edes puhu minulle. On ikään kuin minua ei olisi olemassakaan. Tämä ärsyttää minua suunnattomasti, joka sitten näkyy ulospäinkin, ja tästä johtuen mes vielä vähemmän huomioi minua. Tämä taas aiheuttaa lisää ärsytystä minussa, ja lopputulos on se, että ne viikot kun tämä 16v tytär on kotona, emme puhu toisillemme, emme huomioi toisiamme mitenkään, olemme kuin ilmaa. Tällä 16v tytärellä ei ole juurikaan ikinä ollut tyttökavereita, ainoastaan poikia. Nyt näyttää ettei hänellä ole enää näitä poikiakaan kavereina, vaan hän on kaikki päivät ja illat kotona, isin kainalossa tietenkin. Isänsä on hänelle niin paras kaveri kuin tietenkin isä. Isi , isi, isi. Kun isi on paikalla, tytär änkeää hänen seuraansa ihan kokoajan, ja pyytää isiään hänen kanssaan joka paikkaan. Tämä tytär ESITTÄÄ jotain roolia kun isi on paikalla, hän lässyttää isilleen kuin pikkulapsi ja esim. nuohoaa lattialla koiramme kanssa, kenestä hän ei todellakaan ole pätkääkään kiinnostunut kun isi ei ole paikalla. Tiedän että minun pitäisi aikuisena vaan kestää, ja olen hakenu jo ulkopuolista apua näihin omiin vaikeisiin tunteisiini. Olen myös puhunut miehelleni siitä, miten minua todellakin loukkaa , kun hän ei kiinnitä minuun mitään huomiota silloin kun tytär on kotona. En voi käsittää miksi. Pelkääkö mies jotenkin näyttää tunteitaan minulle kun tytär on läsnä? He saunovat ja suihkuttelevat yhdessä jne, minun kanssani mies ei tätä tee. He juttelevat, nauravat, löhöävät sohvalla toisiaan silitellen ja ovat kuin mikäkin parisuhteessa oleva pari. Siis vähän jo ällöttää mutta tiedän ettei siinä ole mitään seksuaalista takana. Mielestäni suhde ei kuitenkaan ole ihan terve heidän välillään, ja olen varmaan tosi itsekäs kun mielestäni minullekin kuuluisi osoittaa huomiota välillä. Minä pyykkään, teen ruoat ja siivoan kuitenkin kokoajan kaikkien sotkut.
Olen todella vakavasti miettinyt kokoajan enemmän ja enemmän eroamista, mutta se olisi todella kova paikka myös omilleni lapsilleni itseni lisäksi, koska rakastan miestäni. En vaan enää meinaa kestää tätä hylkimistä ja sitä että katson vieresä kun mies pitää hauskaa tyttärensä kanssa. Ymmärrän että lapset ovat aina ykkösiä mutta joku raja sentään.
Kommentit (767)
Vierailija kirjoitti:
Nukkuuko tytär isänsä kanssa, vai tuleeko mies yöksi ap:n viereen? Eikö mies silloinkaan osoita hellyyttä ap:lle?
Osoittaako mies yöllä hellyyttä tyttärelleen?
Mua kiinnostaisi myös tietää, miten yöt menee. Tuleeko mies muina miehinä ap:n viereen nukkumaan ja sitten pitäisi olla kuin mitään outoa ei olisi illalla ollutkaan? Vai menettekö nukkumaan jotenkin eri aikaan?
Kaikki tytön oireilussa viittaa siihen että häntä on hyväksikäytetty. Ei välttämättä isänsä taholta, mutta jonkun. Painajaiset, nykyinen rajaton käytös... Todella tyypillistä käytöstä 😟. Eikö asiantuntija ole viitannut mitään tästä, että tyttö pitäisi saada myös puhumaan jollekulle?
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Täällä ne taas istuu kylki kyljessä, tytär tuli välittömästi isäänsä kiinni kun menin suihkuun. Pikkutoppi ja mikroshortsit jalassa siellä isäänsä lirkuttelee. Siis tio on vaan niin oksettavaa. Jotenkin silmät on auennut taas lisää. Tyttö pyysi isäänsä punttisalille mutta koska isi ei lähtenyt, ei lähtenyt tyttökään. No, tuossa ne istuu vierekkäin taas kylki kyljessä koko illan, ja nauravat telkkarin jutuille. Kunnes tyttl sanoo isilleen "isi, tuu syömään mun kans iltapalaa" ja isihän tulee.
Oletko kertaakaan tullut kotiin siten, että olisivat valmiiksi jo kahden eivätkä huomaisi sinun tulevan? Onko se samanlaista silloinkin, vai alkaako show silloin kun olet paikalla?
En muista. Tähän taloon ei pääse "huomaamatta" ja mies on aika vähän kotona päivisin. Illat ne kylki kyljessä istuu. Varmaan kohta tytär pyytää isäänsä taas saunaan. Ja tämä ei ole provoa vaan totisinta totta. Välillä näyttää että isääkin jo häiritsee tyttären jatkuva perskärpäily mutta ei osaa toimia eikä sanoa mitään poikkipuolista. Jotenkin pelkää tytön reaktiota ihan älyttömästi. En käsitä. Kai luulee että tyttö tekee samantien itsarin "jos isikään ei enää välitä".
Tytär on varmasti isällä tärkein henkilö maailmassa ja aina se ehdoton ykkönen. Ainakin minulle on yhden tytön isänä näin. Jokin evoluutioon ja ihmisen psyykkiseen kehitykseen liittyvä juttu. Ihmisapinoina olemme luonnostamme moniavioisia eläimiä eikä ole "normaalia" ihmiselle luontaisesti ole ollut kymmeniin tuhansiin vuosiin jääkauden hellitettyä että olisi yksiavioinen ja yksi alunperin vieras tuntematon ihminen muodostuisi elämän merkittävimmäksi suhteeksi. Omiin lapsiin taas suhde on aivan eri luonnostaan ja tietenkin järkevää luonnon ja evoluution kannalta että on voimakas hoivavietti ja huolehtimisvietti jälkeläisistä, ne ovat kuitenkin mitä meistä jäljelle jää maailmaan kuollessamme ja oman lapsen selviäminen on kaikkein tärkeintä. Rasittavin ja raskain elämäntapahtuma mitä ihmiselle voi käydä on oman lapsen kuolema, se että joutuisi hautaamaan oman lapsensa olisi niin raskasta että avioero ei ole sen rinnalla mitään. Olen avioeron kokenut, oli se raskasta, mutta siitä toipui n. 1,5-2 vuodessa. Jos oma lapseni kuolisi ennen minua niin todennäköisesti tappaisin itseni. Tytär haluaa näyttää ja osoittaa isänsä uudelle heilalle asemansa ja sen mikä uuden naisystävän asema on tässä kuviossa. Avoliitto ei ole edes mikään liitto ja avioliiton ulkopuolella syntyneitä lapsia sanotaan perinteisesti äpäriksi.
Entä muut lapset, huomioiko mies heitä lainkaan jos kiehnää vain yhden lapsen kanssa?
Ap hyvä. Pyydä mies istumaan sohvalle
ja sano, että nyt keskustellaan.
Puhu asiat halki normaalilla äänellä,
ei kiihtyen eikä huutaen.
Tee kysymyksiä ja kuuntele vastaukset.
Sano suoraan, että tällaista elämää et yksinkertaisesti jaksa.
Sinulla on oikeus terveeseen suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Täällä ne taas istuu kylki kyljessä, tytär tuli välittömästi isäänsä kiinni kun menin suihkuun. Pikkutoppi ja mikroshortsit jalassa siellä isäänsä lirkuttelee. Siis tio on vaan niin oksettavaa. Jotenkin silmät on auennut taas lisää. Tyttö pyysi isäänsä punttisalille mutta koska isi ei lähtenyt, ei lähtenyt tyttökään. No, tuossa ne istuu vierekkäin taas kylki kyljessä koko illan, ja nauravat telkkarin jutuille. Kunnes tyttl sanoo isilleen "isi, tuu syömään mun kans iltapalaa" ja isihän tulee.
Oletko kertaakaan tullut kotiin siten, että olisivat valmiiksi jo kahden eivätkä huomaisi sinun tulevan? Onko se samanlaista silloinkin, vai alkaako show silloin kun olet paikalla?
En muista. Tähän taloon ei pääse "huomaamatta" ja mies on aika vähän kotona päivisin. Illat ne kylki kyljessä istuu. Varmaan kohta tytär pyytää isäänsä taas saunaan. Ja tämä ei ole provoa vaan totisinta totta. Välillä näyttää että isääkin jo häiritsee tyttären jatkuva perskärpäily mutta ei osaa toimia eikä sanoa mitään poikkipuolista. Jotenkin pelkää tytön reaktiota ihan älyttömästi. En käsitä. Kai luulee että tyttö tekee samantien itsarin "jos isikään ei enää välitä".
Tytär on varmasti isällä tärkein henkilö maailmassa ja aina se ehdoton ykkönen. Ainakin minulle on yhden tytön isänä näin. Jokin evoluutioon ja ihmisen psyykkiseen kehitykseen liittyvä juttu. Ihmisapinoina olemme luonnostamme moniavioisia eläimiä eikä ole "normaalia" ihmiselle luontaisesti ole ollut kymmeniin tuhansiin vuosiin jääkauden hellitettyä että olisi yksiavioinen ja yksi alunperin vieras tuntematon ihminen muodostuisi elämän merkittävimmäksi suhteeksi. Omiin lapsiin taas suhde on aivan eri luonnostaan ja tietenkin järkevää luonnon ja evoluution kannalta että on voimakas hoivavietti ja huolehtimisvietti jälkeläisistä, ne ovat kuitenkin mitä meistä jäljelle jää maailmaan kuollessamme ja oman lapsen selviäminen on kaikkein tärkeintä. Rasittavin ja raskain elämäntapahtuma mitä ihmiselle voi käydä on oman lapsen kuolema, se että joutuisi hautaamaan oman lapsensa olisi niin raskasta että avioero ei ole sen rinnalla mitään. Olen avioeron kokenut, oli se raskasta, mutta siitä toipui n. 1,5-2 vuodessa. Jos oma lapseni kuolisi ennen minua niin todennäköisesti tappaisin itseni. Tytär haluaa näyttää ja osoittaa isänsä uudelle heilalle asemansa ja sen mikä uuden naisystävän asema on tässä kuviossa. Avoliitto ei ole edes mikään liitto ja avioliiton ulkopuolella syntyneitä lapsia sanotaan perinteisesti äpäriksi.
Mielenkiintoinen ajatuksenkulku sulla. Ensin painotat että ihmistä ei ole luotu yksiavioiseksi, erosta toipuu suht nopeasti, mutta jälkikasvu on se kaikista tärkein jonka menettäminen saisi riistämään oman hengen. Sen jälkeen muistutat, että uusi nainen ei sen jälkikasvun mielestäkään ole paljon mitään. Loppukaneettina muistutus että avoliitossa syntyneet omat lapset ovat äpäriä.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Nyt yleistät omat kokemuksesi. Sitä paitsi moni on joutunut hautaamaan lapsensa. Ennen oli tavallistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoahan tuo on, että ovat noin läheisissä väleissä isänsä kanssa!
Normaalia esim. Italiassa ja Espanjassa. Täällä meillä Suomessa on totuttu kylmään kiinntymyssuhteeseen, joten jos joku poikkeaa vahvasta normista, emme yksinkertaisesti sulata sitä. Kateuttahan tuo on ap:lta, lapsellista sellaista. Kilpailla nyt teinityttöä vastaan. Mitä jos osoittaisit rakkautta katkeruutesi sijaan? Ehkä mieskin lämpenisi, kun huomaisi sinun oikeasti välittävän hänelle tärkeimmästä ihmisestä - omasta lapsestaan.
Täällä joku aiempi kertoikin jo Italiasta, mutta vahvistan vielä hänen sanomisensa (en saanut lainattua kun palsta sekoili jotain, sori). Mieheni on Italiasta kotoisin ja on kertonut minulle, ettei ole koskaan nähnyt vanhempiaan tai ketään muutakaan sukulaistaan alasti, poislukien kylpeminen sisarustensa kanssa, kun olivat ihan pikkulapsia kaikki (puhuttiin siis saunomisesta ja aihe lipsui vähän). Ei todellakaan ole normaalia tuolla suunnalla! Etelä-Euroopassa tapana on muutenkin kunnioittaa aikuisten parisuhdetta, vaikka lapsia kohdellaan hyvin niin ei ole sellaista "lapset menee kaiken edelle"-asennetta joka asiassa vaan lapsetkin tottuvat siihen, että vanhemmilla on omakin elämänsä ja keskinäinen suhteensa. Todella kieroon katsottaisiin tällaista kuviota kuin ap:lla on.
Te tarraudutte liikaa saunomiseen ja kylpemiseen.
Muuten tuo kuulostaa etelästä tulleille normaalilta (lue: LÄHEISYYS). Sitä lähellä oloa ja tunteiden osoittamista suomalaiset karttaa viimeiseen asti, kun aitoa rakkautta eivät ole kokeneet lapsuudessaan. Siirretään traumoja sitten lapsilleen ja kierre on valmis.
Jos italialainen miehesi tuon kieltää, on hän tainnut suomalaistua liikaa.
Tämä ketju on koominen. Jotkut vetävät pokkana ins*stiä ym. järkyttävää vain ap:n katkeran ja väritellyn tilityksen pohjilta.
Ap: opi rakastamaan tätä tyttöä, niin ehkä puolisosikin huomaa sinut. Katkera, kylmä "äiti" ei himoita ketään.
Kuka tahansa normaali nainen olisi jo ymmärtänyt ettei ole tervetullut ja lähtenyt tuollaisesta kuviosta paitsi tuo lompakko loinen joka elättelee yhä toiveita, että voisi pitää yllä korkeampaa elintasoa tunkeutumalla uusmiehen perheeseen ja sotkemalla heidän perhe-elämää.
Mitä jos koittaisit mennä ihan pokkana mukaan kaikkeen. Tytär istuu isän kyljessä kiinni - > mene sinä toiseen kylkeen. He menevät saunaan - > menet mukaan. Älät myös antaa miehelle huomiota kun tytär on paikalla, kutsut jollain hellittely nimellä tai puristat ohimennen peffaa. Ihan vain testaat kummankin reaktiota. :D
Tiedätkö istuvatko he sylikkäin saunassa?
Mielestäni sinun, ap, pitäisi ottaa tytön äitiin yhteyttä. Jotain henkisiä ongelmia tytöllä on selkeästi, taantunut lapsen tasolle tai ei ole sieltä koskaan kasvanutkaan, lisäksi testaa omaa viehätysvoimaansa isäänsä. Normaali 16v. katselee jo muita miehiä kuin isäänsä.
Kuten joku tässä ketjussa kirjoitti, vaikuttaa siltä, että tyttöä olisi hyväksikäytetty. Tai on sitten mielenterveysongelmia jotka hoitamattomana vaan pahenevat iän myötä.
Meillä lapset ovat käyneet itsenäisesti suihkussa jo ennen kouluikää. Kuulosta oudolta, ettei melkein aikuinen ihminen pärjäisi saunassa ilman ”isiä”.
Ap:n tilanteessa pakkaisin kamani, eihän tuo ole muiltakaan osin mikään tervehenkinen ja tasaveroinen parisuhde. Nyt on kouluistakin lomaa joten hyvä hetki muuttaa. Ja pistä ne lapsetkin tekemään kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos koittaisit mennä ihan pokkana mukaan kaikkeen. Tytär istuu isän kyljessä kiinni - > mene sinä toiseen kylkeen. He menevät saunaan - > menet mukaan. Älät myös antaa miehelle huomiota kun tytär on paikalla, kutsut jollain hellittely nimellä tai puristat ohimennen peffaa. Ihan vain testaat kummankin reaktiota. :D
Meinasin just antaa saman neuvon, et mitäs jos passiiviagressivaisesti menisit vaan messuun ja olisit ylimukava vähän niinkuin juttelisi haastattelumaisesti tytärtä ja isää. Ois niille sitten ihmettelemässä ja vähänkin provosoiva. Lapsellista ehkä, mut ei kukaan voi mukavuudesta syyttää Mutta muista et AINA IHQ MUKAVASTI.
Älkää nyt ruokkiko trollia. Ap on ihan kiimoissaan, kun te uskotte sen satuja.
Tytöllä on psyykkisiä ongelmia ja ne kyllä vain pahenevat jos ei saa niihin apua, selkeästi hän kumminkaan itse ei osaa hakea apua joten hänen isänsä pitää tehdä jotain asian eteen. Ap:n pitää tästä puhua hänen isälleen ja jos tämä ei suostu kuuntelemaan niin lähteköön pois.
Tutustu ap miehesi tyttäreen, ole aloitteellisempi rakentamaan välejä hänen kanssaan. Ehdota vaikka kahdenkeskistä puuhaa kuten shoppailureissua tai jotain tytön harrastukseen ja kiinnostuksenkohteisiin liittyvää. Sinun ei tarvitse ja kuulu olla äiti miehesi teinityttärelle mutta jos et rakenna edes toverillisempia välejä hänen kanssaan hän ei tule pitämään sinusta. Miehesi antaa tasaisemmin huomiota jos tulette hyvin toimeen tytön kanssa, hän vuoroisänä haluaa kohta aikuisen tyttären kanssa rakentaa välit jotka hyvät vielä aikuistuttuakin. Niin monilla vanhemmilla tänä päivänä etäiset välit omiin lapsiinsa heidän aikuistuttuaan. Ja teineillä monesti monia kasvuvaihevaikeuksia joihin parempi vaan että läheinen vanhempi tukena jolloin joku jolle puhua luottamuksellisesti. Protestoimalla etäisellä käytöksellä pahentaa vaan tilannetta minkä nuoremmatkin lapset aistivat ilmapiiristä
Jos ap aidosti osoitat myönteisellä tavalla kiinnostusta ja halua olla osa miehesi teinitytön elämää oli tyttö miten ikävällä asenteella tahansa niin kyllä miehesi saa puhuttelulla tytön miettimään käytöstään sinua kohtaan ettei tyttö torju tahallaan välienrakennusyrityksiä kuten talouden naisten keskistä ajanviettoa. Jos olisin vastaavassa tilanteessa niin etäinen käytös ja kiukuttelu johtaisi miehellä siihen että haluaisi pitää talossa olevat naiset erillään joka väkisinkin vaikuttaisi helpoimmalta ja turvallisemmalta ratkaisulta ihmissuhteiden säilymisen kannalta
Olen saunonut isäni kanssa 16 vuotiaana enkä pidä sitä lainkaan outona :D Emme edes olleet kovin läheisiä.