Te, joiden vaatteet "tuoksuvat" hyvin voimakkaasti pesu/huuhteluaineelle!
Voimakkaalla hajulla tarkoitan sitä, että sen haistaa esim. ison asunnon toiselta puolta toiselle puolelle. Kuivunut päällä oleva vaate tuoksuu siis niin voimakkaasti, että koko asunto täyttyy sillä hajulla.
Meillä käy nimittäin lasten luokkakavereita ja osalla vaatteet "tuoksuvat" niin vahvasti pesuaineelle ja/tai huuhteluaineelle, että kun tulen kotiin, haju tulee vastaan jo eteisessä, vaikka lapsi istuu asunnon toisessa päässä lapseni huoneessa. Mikä haju onkaan, kun käyn lapseni huoneessa, ikkuna täytyy avata heti.
Tuo pesuaineen / huuhteluaineen haju levittyy koko asuntoon ja pysyy asunnossa tuntikausia vielä vieraan lähdön jälkeen, vaikka avaan kaikki ikkunat.
Kysymyksiä teille:
Onko teillä huono hajuaisti? Eikö teille tule pää kipeäksi niin vahvasta jatkuvasta hajusta? Onko lakanoissakin yhtä voimakkaat hajut? Entä tuleeko allergiaoireita tai ihottumaa?Miten pystytte olemaan noin vahvassa kemikaalihajussa 24/7? Oletteko ajatelleet, kuinka epämiellyttävää lapsella on olla jatkuvassa hyvin voimakkaassa hajussa?
Enkä nyt tarkoita niin mietoa tuoksua vaatteessa, että sen haistaa vasta sitten, kun nenän tunkee kiinni kankaaseen. Vaan tosiaan niin vahvaa tuoksua, että se leviää kymmenien metrien säteelle hyvin voimakkaana.
Kommentit (175)
Mielestäni atooppisille lapsille ei saa käyttää muuta kuin hajusteetonta pesuainetta. Ja ei mitään huuhteluaineita. Etikkaa tai jos pakko huuhteluainetta, niin sekin allergialiiton hyväksymää hajusteetonta ja vielä extrahuuhtelut.
Vierailija kirjoitti:
Minä itseasiassa tykkään näiden vihattujen kärypesuaineiden perustuoksusta. Mutta en niin julmetun voimakkaana! Vahvuus saisi olla jotain sadasosan luokkaa siitä mitä ne ovat. Siksi en niitä käytäkään, enkä huuhteluaineita.
Minä myös! Siksi mulla on hätävarapullo Bio Luvilia tuoksulla, mutta annostelen pesuainett muutenkin n.puolet suositusmäärästä (ja pn puhdasta!) Ja huuhteluaineen virkaa toimittaa etikka joten vaatteisiin jää todella hento tuoksahdus. Yleensä pesen kyllä hajuttomalla pesuaineellakin mutta joskus haluttaa tuoksutella..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä on toisen mielestä paha haju ei välttämättä ole toisen mielestä.
Esimerkiksi hajusteyliherkkyys ei ole mikään "tykkään, eiku en tykkää" - läppä vaan ihan oikea sairaus josta voi kärsiä todella paljon. Sen verran jokaisen olisi hyvä ottaa toisia ihmisiä huomioon, ainakin jos liikkuu ihmisten ilmoilla, ettei kulje hyönteismyrkkyyn päästä varpaisiin vuorautuneena, koska niitähän nuo huuhteluaineet käytännössä ovat.
Jostain syystä nämä hajusteyliherkät ovat yleensä tietynlaisia naisia. En tiedä yhtään hajusteherkkää miestä. Lisäksi, jos kaikki maailman "oireyhtymät" pitäisi huomioida, meidän pitäisi kieltää eläminenkin.
Niin millaisia tietynlaisia naisia? Minä olen kyllä hajusteherkkä ja nainen, mutta en ehkä kuitenkaan luokittelisi itseäni "tietynlaiseksi naiseksi", mikäli tällä tarkoitetaan jotain naissukupuolisiin yleensä liitettyjä loukkaavia piirteitä, kuten yliemotionaalisuutta, ylitulkitsemista ja neuroottisuutta. Olen itse asiassa aika poikkeava naiseksi, sellainen kylmän rationaalinen yrittäjätyyppi, mutta kas kummaa, en silti mahtanut mitään suvussa sitkeästi kulkeneille astma- ja allergiageenille, ja näiden lisäksi puhkesi vielä tämä paljon puhuttu ja parjattu hajusteyliherkkyyskin aikuisiällä. Mutta luulen silti, että eiköhän jokainen tarpeeksi fiksuilla aivoilla varustettu ihminen kykene ymmärtämään kuinka valtavalle kemikaalikuormalle altistumme päivittäin ja kuinka vähän lopulta tiedämme näistä kemikaaleista sekä niiden biologisista pitkäaikaisvaikutuksista. Hajusteyliherkkyydet näyttäisivät olevan niin kovasti lisääntymässä, että taitaa alkaa tulla vihdoin ilmi millaisten myrkkyjen keskellä olemme eläneet jo pitkään. Ei se keho nimittäin kestä ihan mitä tahansa allergeeneja ja toksiineja vuosi tolkulla antamatta varoitusmerkkejä tai panematta vastaan.
Tietää jo pihatiellä, että naapurilla on pyykkipäivä. Huuhteluaine löyhkää kerrostalon parkkipaikalle asti ja saa koirankin aivastelemaan.
En edes aiemmin huomannut ihmisten ympärillä leijailevaa hajustepilveä, kunnes lopetin hajusteiden käytön kokonaan. Todennäköisesti olin siis samanlainen hajupommi itsekin.
Hain pojantänään serkkunsa luota leikkimästä. Vaatteet pesukoneeseen suoraa ja lapsi suihkuun koska koko lapsi haisi pesuaineelle 3h vierailun jälkeen. Kotimatka yhtä tuskaa. Käyn työssäni ihmisten kotona. Välillä pesuaineen haju niin voimakas et ottaa henkeen! En vain pysty käsittämään miten joku voi tuollaises lemus elää.
Saamme eräältä tuttavaperheeltä paljon sinänsä kivoja heidän lastensa vaatteita, mutta juurikin se haju. Monta kertaa saa pestä, että niitä voi käyttää.
Ja itse kyllä pidän tuoksuista noin yleensä, en koe itseäni yliherkäksi. Mieto tuoksu pyykinpesuaineessa on okei.
Miksi ihmeessä käyttää huuhteluainetta? Pesuaine riittää.
Suurimmalla osalla ihmisistä on järki kadonnut ja sen huomaa tässäkin asiassa.
Hirvittävä lemu vaatteissa.
Kuulkaas hajusteherkät. Lukekaapa Maria Nordinin juttuja, muten hän pääsi herkkyyksistään eroon. Maailmaa kun ette saa hajusteettomaksi, mutta oman päänne voitte saada sillä lailla kuntoon, että hajut ei enää haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaas hajusteherkät. Lukekaapa Maria Nordinin juttuja, muten hän pääsi herkkyyksistään eroon. Maailmaa kun ette saa hajusteettomaksi, mutta oman päänne voitte saada sillä lailla kuntoon, että hajut ei enää haittaa.
En mä ainakaan ole mitenkään hajusteherkkä, mutta jos pesuaine maistuu aamulla suussa kun on pyykit ollut kuivumassa, niin on se aika heviä. Se haisee (ja maistuu) pahalle. En mä paskaakaan hiero vaatteisiin, en halua että vaatteet haisee paskalta. Etkä sinäkään varmaan käytä sellaista parfyymiä, joka lemuaa kilometrin päähän ja silmiä kirvelee (toivottavasti et)? Ei ole kyse välttämättä mistään yliherkkyydestä, vaan että se lemu on kamala, eikä se lähde millään pois.
-Se Arieliin kerran hairahtunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan ole mitenkään hajusteherkkä, mutta jos pesuaine maistuu aamulla suussa kun on pyykit ollut kuivumassa, niin on se aika heviä. Se haisee (ja maistuu) pahalle. En mä paskaakaan hiero vaatteisiin, en halua että vaatteet haisee paskalta. Etkä sinäkään varmaan käytä sellaista parfyymiä, joka lemuaa kilometrin päähän ja silmiä kirvelee (toivottavasti et)? Ei ole kyse välttämättä mistään yliherkkyydestä, vaan että se lemu on kamala, eikä se lähde millään pois.
-Se Arieliin kerran hairahtunut
Ariel haiseekin tosiaan pahalle minunkin mielestäni, en osta sitä koskaan. Vanhemmilla oli kerran sitä, muistan lemun.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelen aina noista voimakkaasti pesu-/huuhteluaineelta haisevilta, että yrittävät peittää omaa pahaa hajuaan. Välittömästi ajattelen, että kyseessä on ihmisellä joku hienhajuongelma tai muu erite. Yök!
"..ihmisellä on joku hienhajuongelma tai muu erite. Yök!".
Aikun kiva. Esim. lihasreuma, tulehdukselliset sairaudet jne.vaativat kortisonihoitoa, joka aiheuttaa hikoilua. Että yök vaan. Jos hajusteyliherkjyytesi korreloi kommenttisi kanssa, harkitsisin joko vakavasti asioiden opiskelua (tai jos sekin on yök vaihtoehtoisesti lobotomia).
Vierailija kirjoitti:
Liikaa huuhteluainetta.
Meillä on neutraalin puuvillan tuoksuista huuteluainetta ja tuoksu täyttää asunnon kun pyykit kuivuvat, mutta haihtuu sitten. Minusta tuoksu on ihana.
Haistelin juuri kaupassa pinkkejä tms. vanhan parfyymin tuoksuisia huuhteluaineita. Ei kiitos.
Kuule ei se haju haihdu mihinkään vaan olette tottuneet siihen.
Sitä tuoksua ei enää kunnolla haista, sitten kun sitä on jonkun aikaa käyttänyt. Helppo sortua laittamaan lisää ja lisää, koska haluaa sitä tuoksua kuitenkin.
Omasta kokemuksesta tuon tiedän, kun ostin jotakin voimakkaasti tuoksuvaa huuhteluainetta, mutta jonkin ajan päästä ihmetytti kun se ei tuoksunutkaan enää.
Turha siis omissa vaatteissa edes käyttää tuollaista, ehkä ne aistikokemukset on parempi hommata jostakin muualta, kuin hajustamalla vaatteet, varsinkin kun jotku saa sitten oireita siitä hajusta.
Opin äidiltäni tavan käyttää hajustamatonta pesuainetta ja hän aikoinaan jätti huuhteluaineetkin pois, kun ei niitä oikeasti tarvita. Jos satun kerrankin käyttämään hajuvettä, on mukavaa, että se tuoksu erottuu "vaatelemun" joukosta. Talon yhteisiä kuivaushuoneita en käytä, koska sinne on aina eksynyt joku löyhkääviä vaatteita kuivattamaan. Samoin kerran sain oman pyyykkini lemuamaan, kun naapuri oli reippaalla kädellä annostellut pesuainetta. "Tuoksuva" pyykki ei ole automaattisesti puhdasta, enkä halua kenenkään saavan astmakohtausta takiani.
Ainoa peruste huuhteluaineen käytölle on sähköisyyden poisto vaatteista. Saisiko tätä aikaan jollain muulla keinolla?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni atooppisille lapsille ei saa käyttää muuta kuin hajusteetonta pesuainetta. Ja ei mitään huuhteluaineita. Etikkaa tai jos pakko huuhteluainetta, niin sekin allergialiiton hyväksymää hajusteetonta ja vielä extrahuuhtelut.
Tätä oon yrittänyt sanoa yhden perheen äidille jo vuosia, mutta ei tehoa. Jättäisi edes lapsiensa pyykit rauhaan ja käyttäisi edes vain omiin vaatteisiinsa. Ei lasten tarvii löyhkätä kemikaaleille, lasten puhdas iho tuoksuu muutenkin hyvältä : )
En käytä lainkaan huuhteluaineita, ne on hirveitä myrkkypommeja ja muutenkin täysin turhia. En halua kerryttää niitä myrkkyjä lapsiini.
Tuo on kyllä järkyttävää, kun jopa atooppisten lasten pyykit uitetaan tuossa kemikaalissa. Miksi semmoinen miedosti hajustettu pesuaine ei kelpaa? Miksi pitää jo ennestään herkäksi todettua ihoa ärsyttää noilla aineilla? Hyvältä voi tuoksua muillakin keinoilla, kuin uittamalla vaatteitaan haitallisessa kemikaali-löyhkässä.