Te, joiden vaatteet "tuoksuvat" hyvin voimakkaasti pesu/huuhteluaineelle!
Voimakkaalla hajulla tarkoitan sitä, että sen haistaa esim. ison asunnon toiselta puolta toiselle puolelle. Kuivunut päällä oleva vaate tuoksuu siis niin voimakkaasti, että koko asunto täyttyy sillä hajulla.
Meillä käy nimittäin lasten luokkakavereita ja osalla vaatteet "tuoksuvat" niin vahvasti pesuaineelle ja/tai huuhteluaineelle, että kun tulen kotiin, haju tulee vastaan jo eteisessä, vaikka lapsi istuu asunnon toisessa päässä lapseni huoneessa. Mikä haju onkaan, kun käyn lapseni huoneessa, ikkuna täytyy avata heti.
Tuo pesuaineen / huuhteluaineen haju levittyy koko asuntoon ja pysyy asunnossa tuntikausia vielä vieraan lähdön jälkeen, vaikka avaan kaikki ikkunat.
Kysymyksiä teille:
Onko teillä huono hajuaisti? Eikö teille tule pää kipeäksi niin vahvasta jatkuvasta hajusta? Onko lakanoissakin yhtä voimakkaat hajut? Entä tuleeko allergiaoireita tai ihottumaa?Miten pystytte olemaan noin vahvassa kemikaalihajussa 24/7? Oletteko ajatelleet, kuinka epämiellyttävää lapsella on olla jatkuvassa hyvin voimakkaassa hajussa?
Enkä nyt tarkoita niin mietoa tuoksua vaatteessa, että sen haistaa vasta sitten, kun nenän tunkee kiinni kankaaseen. Vaan tosiaan niin vahvaa tuoksua, että se leviää kymmenien metrien säteelle hyvin voimakkaana.
Kommentit (175)
Videolla mikrobiologi ja emeritaprofessori Mirja Salkinoja-Salonentarkastelee astianpesuainetta, jonka pulloon on isoin kirjaimin painettu sana "eco".
"Kehtaavat nimitellä tätä ekoksi, katsokaa mitä se sisältää! Ei vain yhtä vaan kahta desinfioivaa biosidia: bentsoisotiatsolonia ja metyyli-isotiatsolinonia. Ne ovat kaikkein haitallisimpia antibakteerisia kemikaaleja, mitä näissä voi olla", Salkinoja-Salonen sanoo tuohtuneena.
Monissa tiskiaineissa, pyykinpesuaineissa sekä muissa pesuaineissa on Salkinoja-Salosen mukaan todella herkistäviä ja allergisoivia kemikaaleja. Edes tuotteen lupaus ympäristöystävällisyydestä ei takaa Salkinoja-Salosen mukaan turvallisia raaka-aineita. Esimerkiksi siivouskemikaali voi aiheuttaa astmaa. Erityisen pahaa se on suihkepullossa, koska kemikaalit kulkeutuvat sitä käytettäessä helposti keuhkoihin.
Mikrobiologi ei suosittele hajustettujen pesuaineiden käyttöä.
"Kaikki hajusteet ovat haitallisia, yksikään niistä ei ole hyödyllinen. Ne reagoivat ilmassa olevan otsonin kanssa myrkyllisiksi tuotteiksi, joista tärkeimpiä ovat formaldehydi ja muut aldehydit sekä glyoksaali ja metyyliglyoksaali, jotka ovat kaikki hengitysmyrkyllisiä", Salkinoja-Salonen sanoo.
Sitruunaisena mainostettu pesuaine ei välttämättä sisällä lainkaan sitruunaa, vaan kemikaaleja, joilla on Salkinoja-Salosen mukaan huonoja terveysvaikutuksia.
Ilmanraikastajat mikrobiologi suosittele jättämään suosiolla ostamatta.
"Raikastajat eivät ole raikastajia vaan haisuaineita. Sehän on varsinainen pommi!"
Monissa nestemäisissä pesuaineissa on paljon vettä, jopa 90 prosenttia. Suuri veden määrä tarkoittaa myös runsaasti säilöntäaineita.
"Silloin pitää säilöä oikein reippaasti, ettei se ala kasvaa pöpöjä", Salkinoja-Salonen sanoo.
Mikrobiologin mukaan pesuaineissa voisi yleisesti ottaen olla puolet vähemmän vettä. Silloin aineen koostumus on siirappinen, mutta sitä tarvitsee vain teelusikallisen. Silti asiakkaat Salkinoja-Salosen mukaan ostavat mieluummin halvalla ison pullon.
"Ihmiset raahaavat vettä kotiinsa. Vesi maksaa ja painaa, ja se täytyy säilöä kemikaaleilla, muuten se pilaantuu. Siksi en osta pyykinpesuun muuta kuin jauhemaisia tuotteita, ne eivät pilaannu koskaan."
Edes vauvojen pesemiseen tarkoitetut aineet eivät saa Salkinoja-Saloselta puhtaita papereita.
"Kvarternäärinen amiini tappaa bakteereja, se on kaiken tappaja. Se jää iholle eli vauva kestosäilötään."
Videolla Salkinoja-Salonen tarkastelee toista pesunestettä huolellisesti. Osa pesevistä ainesosista on hänen mielestään hyviä, mutta soveltuvat paremmin tiskille kuin vauvoille.
"Eihän näillä vauvaa pestä, vaan voidellaan kemikaaleilla. Kyllä vauvalle paras olisi pelkkä vesi."
Millaisia pesuaineita Salkinoja-Salonen sitten suosittelee?
Maitohappo on luonnon oma happo ja Salkinoja-Salosen mukaan hyvä. Myös ruokasuola on myrkytön säilytysaine.
Esimerkiksi ionittomia tensidejä tulee taas välttää, sillä ne kulkeutuvat vesihöyryn mukana keuhkoihin.
Salkinoja-Salonen kehottaa välttämään hajusteita ja väriaineita. Hän itse pesee pyykkiään kuumaan veteen liuotetulla palasaippualla.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymparisto/mikrobiologi-tyrm%C3%A4%C…
Minua eivät kohtuuhajustetut pesuaineet ärsytä, mutta voin kuvitella, että tuoksuyliherkillä ei ole tänä päivänä helppoa. Aiemmin mainitut Tokmannin turbotymäkät pesuaineet jätän myös hyllyyn - samoin kuin huuhteluaineet kautta linjan, mutta jotain tuoksua pitää puhtaassa pyykissä olla... muuten tuntuu kuin pyykkiä ei olisi pesty ollenkaan.
Taannoisesta lehtiartikkelista lukaisin myös, että valtaosa suomalaisista ei tarkista lainkaan pyykinpesuaineen annosteluohjetta, vaan lorauttaa pesuainetta "tempparikaatona" pyykkikoneeseen. Ehkä tässäkin on syytä liikahajustukseen?
Olen muutamia kertoja yrittänyt vaihtaa tuoksuttomaan pesuaineeseen parin ystäväni yllyttämänä, mutta on se vaan jotenkin tylsää. Jotain puuttuu.
Pyykkietikka on seuraava kokeiluni. Katsotaan mihin se johtaa...
Minä olen tosissani alkanut välttelemään turhia kemikaaleja puhdistusaineissa. Tuo Salkinoja-Salosen mielipide vauvan pesuaineista on niin totta, lapsi puhdistuu vedellä ihan täysin niin kauan kunnes alkaa murrosikä. Kaikki hajusteet lisäävät turhaa kemikaalialtistusta. Kodin pesuunkin riittää hyvin miedot tuotteet, lattiat meillä pyyhitään mikrokuitupesimellä ja etikalla. Fairyssa on noita mainittuja isotiatsolinoneja, kädet ovat voineet paljon paremmin kun käsitiskiaine vaihdettiin Lidlin hajusteettomaan. On myös tehokas tiskiaine.
On karmeaa miten jotkut löyhkäävät kauas. Useimmiten haju tulee ihan siitä pyykinpesuaineesta, ei huuhteluaineesta.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ennen haitannu hajusteet, mutta en tiedä, mitä on tapahtunut. Onko hajuaistini parantunut tuhatkertaisesti vai olenko herkistynyt vuosien saatossa. En voi käyttää muuta kuin hajusteetonta, sillä kaikkien pesuaineiden hajut ovat aivan liian voimakkaita ja niistä tulee huono olo.
Mulla sama. Luulisi aistien heikentyvän iän mukana mutta hajuaisti vaan paranee.
Osaisko joku listata turvallisia aineita pyykinpesuun (eli onko nestemäinen hajusteeton Erisan turvallinen), onko mäntysuopa turvallinen, mikä tiskiaine on turvallinen?
Vierailija kirjoitti:
Osaisko joku listata turvallisia aineita pyykinpesuun (eli onko nestemäinen hajusteeton Erisan turvallinen), onko mäntysuopa turvallinen, mikä tiskiaine on turvallinen?
Erisan varmaan turvallisemmasta päästä nestemäisistä. Voit itse googlata ainesosia. Isotiatsolinonia on ainakin bioluvilin hajusteettomissa, LV:n hajusteettomissa on myös jotain hieman vähemmän myrkyllistä säilöntäainetta. Kaikissa nestemäisistä kai nyt jotain on että ne säilyy. Ionittomat tensidit on yleensä myrkyllisiä, mutta ongelma enemmän esim. astianpesussa jossa kulkeutuu hyörynä hengitykseen, pyykistä ne kai huuhtoutuu? Itse kuitenkin ratkaisin koko homman, että keittelen itse pyykinpesuaineen, helppoa kuin mikä ja rahaakin säästyy. Pesukone meillä on muutenkin tosi huono huuhtelemaan, joutuu aina lisäämään huuhtelua, niin en halua että jää myrkyllisiä jäämiä. Pyykistä tulee ihanan pehmeää, marseillesaippua tehoaa myös tahroihin. Mäntysuopa on turvallinen ja hyvä esim. kylpyhuoneen pesuun. Meillä on astianpesuun ollut attituden tuttipullon pesuainetta, mummi ja minä merkki on aika hyvä, tosin nämä molemmat on kyllä kalliita. Se sama marseillesaippua käy kyllä astianpesuunkin.. marketeista varmaan LV astianpesuaine ihan Ok.
Mä olen naimisissa hajusteyliherkän miehen kanssa, mikä oli aikanaan parfyymifriikille melkoinen kulttuurishokki. Pesuaineet ym. ovat meillä hajusteettomia, mutta jostain syystä Cleanin tuoksut ovat ok, joten käytän sitten niitä. (Ironisesti osa tuoksuu puhtaalle pyykille.) Cleanilla on aika pitkä no-no -lista https://www.cleanbeauty.com/pages/no-to-list joten ainakin meillä joku näistä on se ongelma.
Ymmärtääkö joku näistä INCI-listoista mitään? Onko Erisan turvallinen, tässä mitä sisältää:
AINESOSAT
Alle 5 % saippuaa, sitraattia, fosfonaattia, polykarboksylaattia, 5–15 % anionisia tensidejä, ionittomia tensidejä.
Komission asetuksen (EY) 907/2006 mukainen ainesosaluettelo
Aqua, Laureth-3, Laureth-9, Sodium Citrate, Butanol Ethoxylated Propoxylated, Sodium Laureth Sulfate, Potassium Oleate, Ppg-2 Methyl Ether, Sodium Lauryl Sulfate, Sodium Polyaspartate, Sodium Palmate, Sodium Xylene Sulfonate, Sodium Dtpmp, Lauryl Glucoside, Sodium Cocoate
" Itse kuitenkin ratkaisin koko homman, että keittelen itse pyykinpesuaineen, helppoa kuin mikä ja rahaakin säästyy. Pyykistä tulee ihanan pehmeää, marseillesaippua tehoaa myös tahroihin."
Voisitko kertoa tarkan teko-ohjeen, kuinka tuota pyykipesuainetta tehdään? Kiitos!
Ja sopiiko tuo itsetehty pyykinpesuaine siis pyykinpesukoneeseen??
Vierailija kirjoitti:
" Itse kuitenkin ratkaisin koko homman, että keittelen itse pyykinpesuaineen, helppoa kuin mikä ja rahaakin säästyy. Pyykistä tulee ihanan pehmeää, marseillesaippua tehoaa myös tahroihin."
Voisitko kertoa tarkan teko-ohjeen, kuinka tuota pyykipesuainetta tehdään? Kiitos!
Voin. Otin itse selvää netin kautta ja annan saman ohjeen. Ostat ensin Marseillesaippuapalan, esim. netissä Ruohonjuuri. Itse tein alussa valkoiseen saippuaan (aito, ei marketin kissasaippuaa), mutta se valkoinen jämähti ja joutui aina lämmittämään pullon uudelleen, että sai nesteen juoksemaan.
Ruohonjuurella on ainakin Oliva saippua 125g paloina, johon olen tosi tykästynyt. Vaikka on vihreää, ei värjää pyykkiä.
Eli otan laispullon (käytän ensin uunissa), keitän 1-2l vettä, yksi 125g pala riitttä noin 2l litraan vettä. Saippua on tosi helppo raastaa vaikka veitselläkin. Sitten vain raaste pulloon ja kiehuva neste päälle, tai niin kuin itse sekoitan valmiiksi jo kattilassa raasteen ja nesteen.
Kannattaa laittaa suoraan pesukoneeseen pyykin sekaan.
Etikka on hyvä huuhteluaineeksi tähän.
Annostelu sama kuin muutenkin nestemäisessä. Itse laitan aina vähemmän ainetta kuin ohjeissa yleensäkin.
Vierailija kirjoitti:
Bentsyylialkoholi
Kun bentsyylialkoholi pääsee kosketuksiin elimistön kanssa se voi aiheuttaa:
Keskushermoston oireilua
Ylempien hengitysteiden tulehduksia
Myrkytys ja oksentelu
Päänsärky
Etyyliasetaatti
Tämä miellyttävän tuoksuinen ainesosa toimii yleensä liuotteena kodin puhdistustuotteissa.
Etyyliasetaatin terveydelle haitallisia vaikutuksia ovat:
Munuaisten ja maksan vauriot
Hengitystieinfektiot
Väsymys ja anemia
Kloroformi
Kloroformi on paksua, väritöntä ja miedosti tuoksuvaa nestettä, jota lisätään huuhteluaineeseen sekä tuoksuna että liuottimena.
Kloroformi on tunnettu karsinogeeni, ja sen säännöllinen käyttö voi johtaa vakaviin terveysvaivoihin, kuten:
Uupumus
Huimaus, oksentelu ja pahoinvointi
Päänsärky
Munuaisten ja maksan vauriot
Sydämen toimintaongelmat
Ihovaivat
Hengitysteiden tulehdukset
Terpinoleeni
Terpinoleeni on väritön neste, joka vapauttaa sitrustuoksua. Sitä käytetäänkin yleisesti kodin siivoustuotteissa raikasta, puhdasta tuoksua antamaan. Tämän lisäksi sitä löytyy huuhteluaineista, saippuasta ja muista tavallisesti käytettävistä kodin tuotteista.
Terpinoleenin tiedetään olevan karsinogeeni, joka voi lisätä pahanlaatuisten solujen esiintymistä munuaisissa ja rakossa. Tämän lisäksi terpinoleenin tiedetään aiheuttavan:
Silmien ärsytystä
Ihovaivoja
Kurkkukipua
Nenäonteloiden tulehduksia
Näihin vinkkinä, että älkää juoko sitä huuhteluainetta tai syökö niissä pestyjä vaatteita! ”Päästyään kosketuksiin elimistön kautta”
Jokainen meistä sairastuu syöpään. Osa kerkeää vaan kuolla ennen sen ilmaantumista. Ja tämä on fakta.
Syöpä tulee ihan solujen luonnollisesta kiertokulusta ennemmin tai myöhemmin ja tältä emme välty ennen kuin joku keksii lääkkeen (jolla varmasti on muuten myös sivuvaikutuksia ja haittavaikutuksia) vanhenemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin. Otin itse selvää netin kautta ja annan saman ohjeen. Ostat ensin Marseillesaippuapalan, esim. netissä Ruohonjuuri. Itse tein alussa valkoiseen saippuaan (aito, ei marketin kissasaippuaa), mutta se valkoinen jämähti ja joutui aina lämmittämään pullon uudelleen, että sai nesteen juoksemaan.
Ruohonjuurella on ainakin Oliva saippua 125g paloina, johon olen tosi tykästynyt. Vaikka on vihreää, ei värjää pyykkiä.
Eli otan laispullon (käytän ensin uunissa), keitän 1-2l vettä, yksi 125g pala riitttä noin 2l litraan vettä. Saippua on tosi helppo raastaa vaikka veitselläkin. Sitten vain raaste pulloon ja kiehuva neste päälle, tai niin kuin itse sekoitan valmiiksi jo kattilassa raasteen ja nesteen.
Kannattaa laittaa suoraan pesukoneeseen pyykin sekaan.
Etikka on hyvä huuhteluaineeksi tähän.
Annostelu sama kuin muutenkin nestemäisessä. Itse laitan aina vähemmän ainetta kuin ohjeissa yleensäkin.
Heippa. Ihan ohiksena, se Oliva on ihan tavallista (oliiviöljypohjaista) saippuaa, jota myy myös esim. Tokmanni. Pesukone ei tykkää saippuakerrostumista, joten perusputsaus sitruunahapolla (E330, säilöntähyllystä) lienee paikallaan normaalia useammin. Sama kombo sopii myös hiustenpesuun, jos.ei pidä etikkahuuhtelun hajusta. (Mulla on persmittainen tukka, huuhteluun 2 tl/ämpärillinen vettä).
"Eli otan laispullon (käytän ensin uunissa)"
Siis mitä tämä kohta tarkoittaa?
Eli hajottaako tuo Oliva-saippua pyykinpesukoneen jossakin vaiheessa? Kuinka usein pitää sitten kone pestä sitruunahapolla?
Eikö markkinoilla tosiaan ole turvallista pyykinpesuainetta, jossa ei olisi mitään kemikaaleja?
Oliva saippua
Perinteinen oliiviöljysaippua, jota voidaan käyttää myöskin villa- ja silkki vaatteiden pesuun. Ei testattu eläimillä.
Aineosat
Kreikka: Oliiviöljy, vesi, mineraalisuola.
Onko tuossa muka saippuaa;
Oliva saippua
Aineosat
Kreikka: Oliiviöljy, vesi, mineraalisuola.
Ehkä puhut sitten itsestäsi? Mä en kuitenkaan viitannut mihinkään mielialanvaihteluihin, vaan ihan siihen hajuaistin herkistymiseen, jolla on oma tehtävänsä (esim. vältellä pahentuneita elintarvikkeita raskaana ollessa). Mutta taisi olla nyt vain siitä kyse, että sinulla on jostain syystä paha mieli ja haluat siksi haukkai muita.