Te, joiden vaatteet "tuoksuvat" hyvin voimakkaasti pesu/huuhteluaineelle!
Voimakkaalla hajulla tarkoitan sitä, että sen haistaa esim. ison asunnon toiselta puolta toiselle puolelle. Kuivunut päällä oleva vaate tuoksuu siis niin voimakkaasti, että koko asunto täyttyy sillä hajulla.
Meillä käy nimittäin lasten luokkakavereita ja osalla vaatteet "tuoksuvat" niin vahvasti pesuaineelle ja/tai huuhteluaineelle, että kun tulen kotiin, haju tulee vastaan jo eteisessä, vaikka lapsi istuu asunnon toisessa päässä lapseni huoneessa. Mikä haju onkaan, kun käyn lapseni huoneessa, ikkuna täytyy avata heti.
Tuo pesuaineen / huuhteluaineen haju levittyy koko asuntoon ja pysyy asunnossa tuntikausia vielä vieraan lähdön jälkeen, vaikka avaan kaikki ikkunat.
Kysymyksiä teille:
Onko teillä huono hajuaisti? Eikö teille tule pää kipeäksi niin vahvasta jatkuvasta hajusta? Onko lakanoissakin yhtä voimakkaat hajut? Entä tuleeko allergiaoireita tai ihottumaa?Miten pystytte olemaan noin vahvassa kemikaalihajussa 24/7? Oletteko ajatelleet, kuinka epämiellyttävää lapsella on olla jatkuvassa hyvin voimakkaassa hajussa?
Enkä nyt tarkoita niin mietoa tuoksua vaatteessa, että sen haistaa vasta sitten, kun nenän tunkee kiinni kankaaseen. Vaan tosiaan niin vahvaa tuoksua, että se leviää kymmenien metrien säteelle hyvin voimakkaana.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Itse kuitenkin ratkaisin koko homman, että keittelen itse pyykinpesuaineen, helppoa kuin mikä ja rahaakin säästyy. Pyykistä tulee ihanan pehmeää, marseillesaippua tehoaa myös tahroihin."
Voisitko kertoa tarkan teko-ohjeen, kuinka tuota pyykipesuainetta tehdään? Kiitos!
Voin. Otin itse selvää netin kautta ja annan saman ohjeen. Ostat ensin Marseillesaippuapalan, esim. netissä Ruohonjuuri. Itse tein alussa valkoiseen saippuaan (aito, ei marketin kissasaippuaa), mutta se valkoinen jämähti ja joutui aina lämmittämään pullon uudelleen, että sai nesteen juoksemaan.
Ruohonjuurella on ainakin Oliva saippua 125g paloina, johon olen tosi tykästynyt. Vaikka on vihreää, ei värjää pyykkiä.
Eli otan laispullon (käytän ensin uunissa), keitän 1-2l vettä, yksi 125g pala riitttä noin 2l litraan vettä. Saippua on tosi helppo raastaa vaikka veitselläkin. Sitten vain raaste pulloon ja kiehuva neste päälle, tai niin kuin itse sekoitan valmiiksi jo kattilassa raasteen ja nesteen.
Kannattaa laittaa suoraan pesukoneeseen pyykin sekaan.
Etikka on hyvä huuhteluaineeksi tähän.
Annostelu sama kuin muutenkin nestemäisessä. Itse laitan aina vähemmän ainetta kuin ohjeissa yleensäkin.Heippa. Ihan ohiksena, se Oliva on ihan tavallista (oliiviöljypohjaista) saippuaa, jota myy myös esim. Tokmanni. Pesukone ei tykkää saippuakerrostumista, joten perusputsaus sitruunahapolla (E330, säilöntähyllystä) lienee paikallaan normaalia useammin. Sama kombo sopii myös hiustenpesuun, jos.ei pidä etikkahuuhtelun hajusta. (Mulla on persmittainen tukka, huuhteluun 2 tl/ämpärillinen vettä).
Joo Oliva on tavallista, ja se on kokemukseni mukaan hyvä tähän tarkoitukseen. Se on tosi että kannattaa pestä useammin myös kuumalla ohjelmalla kone. T. Se ohjeen kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
"Eli otan laispullon (käytän ensin uunissa)"
Siis mitä tämä kohta tarkoittaa?
Eli lasipullo, kirjoitusvirhe.
Oliva saippua sopii hiusten ja koko vartalon pesuun, vaikka minulla rasvoittuva hiuspohja ja iho. Hiukset pysyvät tämän ansiosta paremmassa kunnossa ja pesuväliä on voinut pidentää. Suosittelen, myös ekologinen tuote!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Itse kuitenkin ratkaisin koko homman, että keittelen itse pyykinpesuaineen, helppoa kuin mikä ja rahaakin säästyy. Pyykistä tulee ihanan pehmeää, marseillesaippua tehoaa myös tahroihin."
Voisitko kertoa tarkan teko-ohjeen, kuinka tuota pyykipesuainetta tehdään? Kiitos!
Voin. Otin itse selvää netin kautta ja annan saman ohjeen. Ostat ensin Marseillesaippuapalan, esim. netissä Ruohonjuuri. Itse tein alussa valkoiseen saippuaan (aito, ei marketin kissasaippuaa), mutta se valkoinen jämähti ja joutui aina lämmittämään pullon uudelleen, että sai nesteen juoksemaan.
Ruohonjuurella on ainakin Oliva saippua 125g paloina, johon olen tosi tykästynyt. Vaikka on vihreää, ei värjää pyykkiä.
Eli otan laispullon (käytän ensin uunissa), keitän 1-2l vettä, yksi 125g pala riitttä noin 2l litraan vettä. Saippua on tosi helppo raastaa vaikka veitselläkin. Sitten vain raaste pulloon ja kiehuva neste päälle, tai niin kuin itse sekoitan valmiiksi jo kattilassa raasteen ja nesteen.
Kannattaa laittaa suoraan pesukoneeseen pyykin sekaan.
Etikka on hyvä huuhteluaineeksi tähän.
Annostelu sama kuin muutenkin nestemäisessä. Itse laitan aina vähemmän ainetta kuin ohjeissa yleensäkin.Heippa. Ihan ohiksena, se Oliva on ihan tavallista (oliiviöljypohjaista) saippuaa, jota myy myös esim. Tokmanni. Pesukone ei tykkää saippuakerrostumista, joten perusputsaus sitruunahapolla (E330, säilöntähyllystä) lienee paikallaan normaalia useammin. Sama kombo sopii myös hiustenpesuun, jos.ei pidä etikkahuuhtelun hajusta. (Mulla on persmittainen tukka, huuhteluun 2 tl/ämpärillinen vettä).
Joo Oliva on tavallista, ja se on kokemukseni mukaan hyvä tähän tarkoitukseen. Se on tosi että kannattaa pestä useammin myös kuumalla ohjelmalla kone. T. Se ohjeen kirjoittaja
Pesen kaiken pyykin aina 60 asteessa. Riittääkö se, vai pitääkö käyttää tyhjänä vielä 95 asteessa?
Kuinka usein?
En käytä huuhteluainetta, joskus nuoruudessa tuli kokeiltua mutten tykännyt. Käytän vain hajusteetonta pyykinpesuainetta ja kyllä, vaatteet tuoksuvat puhtaalle pesun jälkeen.
Ystäväpiiriin kuuluu ihmisiä jotka käyttävät hajusteellisia pesu- ja huuhteluaineita ja heille pyykki on puhdasta vasta sen hajun kanssa.
Yhdeltä sain aikanaan kassillisen vauvanvaatteita lainaan, ei riittänyt yksi eikä kaksi pesua että hajun poistui. Laimeni kyllä käytössä ajan kanssa. En ole hajulle skitso, saavat tehdä mitä tykkäävät mutta en vain itse pidä niistä hajusteista.
Tuttavapiiriin kuuluu myös hajusteallergikko sekä sama ihminen reagoi myös älypuhelinten kännykkäsäteilyyn.
Oliva saippuapala sopii todella hyvin pyykin, ihon ja hiusten pesemiseen. Lapsi tykkää ottaa kylpyyn oliivisaippuan. Rauhoittaa kuivaa ihoa, eikä lisää päänahan rasvoittumista hiusten pesun yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Siis pitääkö lasipullo pistää uuniin, en nyt oikein tajunnut.
En tiedä mutta teen itse niin, ajatus että säilyy neste paremmin kun on steriili pullo, tiedä sitten onko niin. Viikon max pari tarpeeseen keitän itse kerralla
Kaikkein tympeintä on se, kun ostaa fb-kirppikseltä vaatteen ja sitten huomaakin noutaessa, että se haisee huuhteluaineelta. Usein ainetta on kaiken lisäksi kertynyt vaatteen pintaan niin valtavia määriä, että kangas tuntuu tahmaiselta ja pitää pestä kädet.
Edellinen tällainen ostos lensi suoraan roskiin. Voitteko ihmiset olla ystävällisiä ja kertoisitte, että vaate HAISEE jos aiotte myydä sen.
Vierailija kirjoitti:
Eli hajottaako tuo Oliva-saippua pyykinpesukoneen jossakin vaiheessa? Kuinka usein pitää sitten kone pestä sitruunahapolla?
Eikö markkinoilla tosiaan ole turvallista pyykinpesuainetta, jossa ei olisi mitään kemikaaleja?
No pesupähkinät
Meillä huuhteluainetta käytetty viimeksi yli 10 vuotta sitten. Huuhteluaineena etikkaa, tai ei ollenkaan. Puhtaan vaatteen ei tarvitse haista, tosin vieno tuoksu jää pyykkiaineesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä on toisen mielestä paha haju ei välttämättä ole toisen mielestä.
Esimerkiksi hajusteyliherkkyys ei ole mikään "tykkään, eiku en tykkää" - läppä vaan ihan oikea sairaus josta voi kärsiä todella paljon. Sen verran jokaisen olisi hyvä ottaa toisia ihmisiä huomioon, ainakin jos liikkuu ihmisten ilmoilla, ettei kulje hyönteismyrkkyyn päästä varpaisiin vuorautuneena, koska niitähän nuo huuhteluaineet käytännössä ovat.
Jostain syystä nämä hajusteyliherkät ovat yleensä tietynlaisia naisia. En tiedä yhtään hajusteherkkää miestä. Lisäksi, jos kaikki maailman "oireyhtymät" pitäisi huomioida, meidän pitäisi kieltää eläminenkin.
mun ukko oli nokka mutkalla pari ekaa seurustelukuukautta ku ei kestäny mitään hajusteita, lensi diorin hajuvedet roskiin eikä puhettakaan että hajustettuja pesuaineita ois käytössä
Minä tykkään hajusteista. Hajuvesi kuuluu arkeenkin. Hiustuotteet ja kosteusvoiteet valitsen tuoksun perusteella pitkälti. Tuoksumuistot ovat eläviä ja nautin niistä suuresti.
Ei ole ihottumia tai muita vaivoja. Lapselta olen kysynyt, häiritseekö haju; vastaus on ei.
Suurin osa ihmisistä (ainakin julkisissa) haisee tunkkaiselta. Hikeä ja suoranaista p*askanhajua. Ilahdun aina kun jollain on jotain hajustetta. Miehet varsinkaan ei tuoksu yhtään miltään. Tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuossa muka saippuaa;
Oliva saippua
Aineosat
Kreikka: Oliiviöljy, vesi, mineraalisuola.
Saippua valmistetaan saippuoimalla öljyjä. Ainakin hiuksiin kerrostuu komeasti ilman hapanhuuhtelua, näkyy harjatessa harmaina saippualastuina. Eiköhän se hyhmäänny ajan kuluessa myös nukkasihtiin ja poistoputkeen. Liukenee jälleen happamalla aineella.
Minä itseasiassa tykkään näiden vihattujen kärypesuaineiden perustuoksusta. Mutta en niin julmetun voimakkaana! Vahvuus saisi olla jotain sadasosan luokkaa siitä mitä ne ovat. Siksi en niitä käytäkään, enkä huuhteluaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuossa muka saippuaa;
Oliva saippua
Aineosat
Kreikka: Oliiviöljy, vesi, mineraalisuola.Saippua valmistetaan saippuoimalla öljyjä. Ainakin hiuksiin kerrostuu komeasti ilman hapanhuuhtelua, näkyy harjatessa harmaina saippualastuina. Eiköhän se hyhmäänny ajan kuluessa myös nukkasihtiin ja poistoputkeen. Liukenee jälleen happamalla aineella.
Ja lisäänpä vielä, että jos saippuapesu sopii tukalle, on käytettävissä tosiaan kaikki öljypohjaiset palasaippuat, ei pelkkä Oliva, joka jostain syystä aina mainitaan. Siinä on kyllä kiva, lyhyt inci, kuten kreikkalaisissa yleensä, eikä hajusteita.
Samaa olen miettinyt. Siis muutama lapsen kaveri juuri tuo koko asuntoon tuon voimakkaan "tuoksun". Tuuletetaan koko asunto sen jälkeen. Haistaa tosiaan jo ovelta, oikein lyö vasten kun sen avaa. Olen aina miettinyt miten nuo vanhemmat itse kestävät tuota jatkuvasti 🤢😷
Huh, onneksi minun jotkut t-paitani haisevat vain oksennukselta pesun jälkeen, astaatikot yms. lienevät tyytyväisiä.
Nenä varmaan tottuu ja turtuu siihen hajuun. Lisäksi ihmisten hajuaistit ovat varmaan erilaisia. Toisilla on erittäin hyvä hajuaisti.
Perustelkaa mulle huuhteluaineen käyttö. Miksi puhdas pyykki pitää uudelleen liata?