Miksi nuoret rakastavat ja toivovat hellettä, vanhat taas odottaa niitä kauhulla?
Suurin piirtein näin, yleisesti ottaen. Poikkeuksiakin on, mutta näin siitä ajatellaan. Miksi nuoret etenkin nuoret naiset ihannoivat hellettä? Rusketuksen ottamis mahdollisuuden takia?
Kommentit (34)
Mulla on ainakin se, että tykkään liikkua ja touhuta luonnossa, jos on pitkään kova helle niin tämä on täysin mahdotonta, ei niin kuumassa jaksa liikkua. En tykkää vaan maata auringossa/rannalla lötkönä, joten se on todella ahdistavaa.
Lisäksi töissäkin pitää käydä, eikä töissä ole ilmastointia, tosi kiva siellä siellä pätsissä tehdä fyysistä työtä.
En tiedä olenko nuori vai vanha, 30v.
Minä en ainakaan ole ihannoinut hellettä koskaan, vihaan sitä. Alkukesästä tulee aurinkoihottuma, palan auringossa, vaikka olisi millaiset voiteet tahansa, en rusketu ollenkaan, punoitan vaan. Saan helposti päänsäryn auringosta, hikoilen ja sydän hakkaa, tulee huono olo. Onneksi meillä on nykyään talossa ilmastointi, siis sellainen jäähdytyssysteemi, en liiku helteillä missään. Syksy on ihanin vuodenaika, on vielä mukavan lämmin, ei tarvitse toppavaatteita, mutta ei ole kuumakaan.
Se on vaaraksi vanhuksien terveydelle ja voi viedä jopa hengen.
Nuorena elimistö pärjää paremmin helteessä. Vanhana ei enää sopeudu samalla tavalla.
Nuorena jaksaa riekkua ja kroppakin paranee kolhuista paremmin kuin parikymmentä vuotta vanhempana. Nuorilla on koulusta pitkä loma, eivätkä aikuisten huolet vielä paina välttämättä lähelle kolmikymppisiäkään, ja kun helle merkitsee rannalle menemistä ja muiden puolialastomien nuorten lähellä oleskelemista, mikäpä siinä on nauttiessa.
Tässä sitten muutama sivu painavaa asiaa. Myös nuorille.
https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/ilmasto-ja-saa/helle/helteen-ter…
Noinhan menee suhtautuminen seksiinkin. 35+ alkaa yleensä tuntua vastenmieliseltä. (joillakin naisilla toki himot nousevat ennen vaihdevuosia)
Olen 38v ja tykkään lämpimästä. Ihanaa tehdä puutarhatöitä kun ei palele.
Kai ma olen jo 44-vuotiaana "vanha", mutta rakastan helletta. Ihanaa kun voi syoda kaikki ateriat ulkona, grillata, nautiskella drinkkeja tai vaan kollia riippumatossa varjossa kirjaa lukien. Tai lahtea veneella merelle pahimpaa helletta karkuun. Aamu-uinnit kuudelta aamulla, kuivattelu kallioilla saunan ja uinnin jalkeen ilman rihman kiertamaa...
Lomalla siis menen sisalle vain nukkumaan (jos sitakaan, joskus nukun riippumatossa tai patjalla terassilla). Toissaollessa toki toimistolla on ilmastointi, kotona ei ole mutta ei tarvitakaan kun on hyvin eristetty vanha kivitalo. Verhot, ikkunat ja ovet kun pitaa paivalla kiinni niin lampotila ei nouse kovimmillakaan helteilla yli 22 asteen. Illalla sitten lapivetotuuletus niin viilenee entisestaan.
Jos terveys prakaa, niin helteet eivät tee hyvää. Ja yleisesti voidaan olettaa nuorten olevan paremmassa kunnossa.
Meillä sekä minä 50 v ja tytär 18 v inhotaan hellettä. Tyttö on kesätöissä ulkohommissa ja pelkää jo kovasti, että tulee kunnon helteet. Meille tulee kummallekin huono olo helteessä, ei tykätä saunastakaan. Ollaan kumpikin enemmän syksy- ja talvi-ihmisiä ja kevätkin on ihan kiva, kesäkin, jos ei ole kovin paljon yli 20 astetta. Aurinkolomille ei mentäisi ikinä. Punatukkaisina meillä on myös herkästi palava iho.
Äitini sen sijaan viettää kaikki hellepäivät pihallaan. Ikää hänellä on kahdeksankympin verran. Hän on aina rakastanut aurinkoa ja mitä kuumempi sitä parempi. Siellä hän huhkii puutarhassaan ja istuu keinussa, juo ulkona päiväkahvit ja usein syökin kuistillaan. Käy pyöräilemässä, sauvakävelyllä ja uimassa, ystävänsä kanssa viettää kesäpäiviä rannalla. On kuulemma ihanaa. Kun vähän varoittelen helteestä, hän vain nauraa ja sanoo, että no mieluummin hän kuolee helteellä puutarhaansa kuin kituu ns. hoitokodin sängyssä vaipoissa.
Nuorena keskimäärin ollaan terveempiä, paremmassa fyysisessä kunnossa jne. Siksi helteet aiheuttaa vähemmän haittoja nuorille. Itse tosin olen vielä aika nuori (31 v) ja en tykkää kovista helteistä ollenkaan, mutta se johtuneekin hormoniperäisestä sairaudestani, joka vaikuttaa alentavasti lämmönsietokykyyn.
Minä olen nuori ja terveyssyistä vihaan ja pelkään hellettä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 38v ja tykkään lämpimästä. Ihanaa tehdä puutarhatöitä kun ei palele.
Minäkin pidän lämpimästä, en paahtavasta kuumuudesta. N39
treffit kirjoitti:
Kai ma olen jo 44-vuotiaana "vanha", mutta rakastan helletta. Ihanaa kun voi syoda kaikki ateriat ulkona, grillata, nautiskella drinkkeja tai vaan kollia riippumatossa varjossa kirjaa lukien. Tai lahtea veneella merelle pahimpaa helletta karkuun. Aamu-uinnit kuudelta aamulla, kuivattelu kallioilla saunan ja uinnin jalkeen ilman rihman kiertamaa...
Lomalla siis menen sisalle vain nukkumaan (jos sitakaan, joskus nukun riippumatossa tai patjalla terassilla). Toissaollessa toki toimistolla on ilmastointi, kotona ei ole mutta ei tarvitakaan kun on hyvin eristetty vanha kivitalo. Verhot, ikkunat ja ovet kun pitaa paivalla kiinni niin lampotila ei nouse kovimmillakaan helteilla yli 22 asteen. Illalla sitten lapivetotuuletus niin viilenee entisestaan.
Sinulla siis on töissä ilmastointi, eikä kotona ole koskaan enempää kuin 22 astetta. Saunaakin on kuule helppo rakastaa, kun siellä ei tarvitse olla viikkokausia putkeen.
Olen nyt jo 37 eli luultavasti vanhus AV:n mittapuulla, mutta olen aina vihannut helteitä. Hassua kyllä, kun olin teini, kaikki kaverini inhosivat myös liian kuumia päiviä. Joko me oltiin jotain friikkejä, tai sitten nuorison lämmönsietokyky on kasvanut vuosien varrella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sekä minä 50 v ja tytär 18 v inhotaan hellettä. Tyttö on kesätöissä ulkohommissa ja pelkää jo kovasti, että tulee kunnon helteet. Meille tulee kummallekin huono olo helteessä, ei tykätä saunastakaan. Ollaan kumpikin enemmän syksy- ja talvi-ihmisiä ja kevätkin on ihan kiva, kesäkin, jos ei ole kovin paljon yli 20 astetta. Aurinkolomille ei mentäisi ikinä. Punatukkaisina meillä on myös herkästi palava iho.
Äitini sen sijaan viettää kaikki hellepäivät pihallaan. Ikää hänellä on kahdeksankympin verran. Hän on aina rakastanut aurinkoa ja mitä kuumempi sitä parempi. Siellä hän huhkii puutarhassaan ja istuu keinussa, juo ulkona päiväkahvit ja usein syökin kuistillaan. Käy pyöräilemässä, sauvakävelyllä ja uimassa, ystävänsä kanssa viettää kesäpäiviä rannalla. On kuulemma ihanaa. Kun vähän varoittelen helteestä, hän vain nauraa ja sanoo, että no mieluummin hän kuolee helteellä puutarhaansa kuin kituu ns. hoitokodin sängyssä vaipoissa.
Tytölle vinkki huvipuistotyöntekijältä: kylmällä vedellä kasteltu lippis päähän, se auttaa jo paljon. Sekä vesipullo kädenulottuville, ja pikkuhörppyjä vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan nuori ole, mutta rakastan hellettä. En rusketuksen takia, vaan siksi, että ihanaa olla ulkona töissä, kun ei tarvitse palella ☺️
Mä oon kanssa vanha mummo, ja palelen yleensä aina. Kiva kun on lämmintä. Esim. juurikin pihatöissä.
Mikäs sen ihanampaa kun hellepäivän jälkeen käydä vielä kuumassa saunassa. N39
Ennen tykkäsin kun olin laiha ja pystyi pukeutumaan kevyesti. Nyt läskinä häpeän jokaista osaa kehossani ja häpeän aina kun ei voi pukeutua mahd peittävästi
En nyt ihan nuori ole, mutta rakastan hellettä. En rusketuksen takia, vaan siksi, että ihanaa olla ulkona töissä, kun ei tarvitse palella ☺️