Koska ruokajonot keksittiin?
Elintaso on nykyään korkeampi kuin koskaan ennen Suomen historiassa ja silti ihmiset eivät enää vaivaudu hankkimaan edes ruokaa omilla ansioillaan. Ei kai 90-luvun lamankaan aikaan ollut mitään ruokajakeluja. Silloin tosin tulot eivät menneetkään suoratoistoihin, ravintolaruokiin, jättihäihin, tatuointeihin, vanhojentanssipukuihin, matkusteluun, taksiajeluihin, lemmikkeihin... Ehkä ruoan voisi edelleenkin ostaa omilla rahoillaan ilman noita.
Kommentit (14)
Juuri 90-luvun laman aikana aloitettiin ruokajakelu.
Ap osui nyt arkaan paikkaan. Ruokajonoista on tullut itsestään selvä asia. Miten maailmassa ennen selvittiin?
Vierailija kirjoitti:
Ap osui nyt arkaan paikkaan. Ruokajonoista on tullut itsestään selvä asia. Miten maailmassa ennen selvittiin?
Huonosti. Ja kaupat mätti ylijäämän roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vanha kansanviisaus: Suu säkkiä myöten. Ei ehkä enää avaudu nuorisokaartille.
Varmaan ruokajono olisi ollut aiemmin niin häpeällistä, että sinne ei kukaan olisi mennyt kuin sydänyön pimeydessä. Kukapa enää osaisi mitään hävetä.
Vierailija kirjoitti:
No, aikoinaan ruoka-apu köyhille oli osa ylemmän luokan ja kirkon moraalisia velvollisuuksia, kunnes köyhäintalot ja huutolaisuus ottivat tuon vapaaehtoistyön paikan.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ruokajono olisi ollut aiemmin niin häpeällistä, että sinne ei kukaan olisi mennyt kuin sydänyön pimeydessä. Kukapa enää osaisi mitään hävetä.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009012572.html
"1960- ja -70 luvuilla useita lapsia annettiin Suomessa pois lehti-ilmoituksilla."
Olin 20-30 vuotias 90-luvulla. Asuin jo omillani poikaystävän kanssa. Tein itse kaiken ruoan ja leivoin itse. Emme käyneet koskaan ruokajakelussa, vaan pärjättiin. Ei matkusteltu, ei ollut tekokynsiä, ei merkkilaukkuja, ei tupakoitu, ei käyty ravintoloissa jne. Vuokra maksettiin aina ajallaan ja muutkin laskut. Oli kunnia-asia hoitaa laskut ensin ja katsoa mitä jää sitten jäljelle. Ei shoppailtu. Itse jouduin kokemaan työttömyyttä, eikä elämä ollut aina KIVAA, silti pärjättiin. Elämään kuuluu erilaiset ajanjaksot, välillä on kurjaa, välillä parempaa, tämä kasvattaa ja jalostaa ihmistä.
Nainen 56 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Olin 20-30 vuotias 90-luvulla. Asuin jo omillani poikaystävän kanssa. Tein itse kaiken ruoan ja leivoin itse. Emme käyneet koskaan ruokajakelussa, vaan pärjättiin. Ei matkusteltu, ei ollut tekokynsiä, ei merkkilaukkuja, ei tupakoitu, ei käyty ravintoloissa jne. Vuokra maksettiin aina ajallaan ja muutkin laskut. Oli kunnia-asia hoitaa laskut ensin ja katsoa mitä jää sitten jäljelle. Ei shoppailtu. Itse jouduin kokemaan työttömyyttä, eikä elämä ollut aina KIVAA, silti pärjättiin. Elämään kuuluu erilaiset ajanjaksot, välillä on kurjaa, välillä parempaa, tämä kasvattaa ja jalostaa ihmistä.
Nainen 56 vuotta
VIinan ja seksin katukauppa kukoisti.
Unohdit huumeet. Täytyyhän niihinkin nykyään jäädä rahaa. Laman aikaan huumeita käytti vain alin pohjasakka.
90-luvun laman aikaan nuo ilmestyivät ja niistä puhuttiin silloin kansakunnan häpeänä, eli miten on tilanne päästetty niin huonoksi.
Nyt 30 vuoden jälkeen ne ovat olankohautuksen arvoista arkipäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen 56 vuotta
VIinan ja seksin katukauppa kukoisti.
Näköjään itänaapurinaisen kutsumanimi on nou nou.
Kirjoitan uudestaan. Muistan teininä miten Kallio ja se ihme sora-aukio hietsun hautausmaan vieressä olivat täynnä näitä "pilua kympillä" -kylttisiä itänaapurin rouvia.
Ne tullaan lopettamaan