Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oudot lapsuuden kodista opitut tavat

Vierailija
04.06.2019 |

Onko muilla lapsuudesta kotoa opittuja outoja tapoja esimerkiksi tavaroiden käytössä tai sijoituksessa?
Itse olen oppinut että paistinpannut säilytetään uunissa. Tämä herätti poikaystävässä suurta ihmetystä.
Tosin ei kovin fiksu paikka niille, kun unohdat toisinaan ottaa ne pois kun laitat uunin päälle. Toinen juttu tulee mieleen perunoiden keittäminen, että millä kokeillaan onko ne kypsiä. Muut kuulemma käyttää haarukkaa mutta itse käytän sukkapuikkoa

Kommentit (785)

Vierailija
281/785 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona meillä tehtiin harvoin salaattia kulhoon, josta sitä kukin ottaisi lautaselleen. Tämän sijaan joka ruokailun yhteydessä oli jokaisella ruokailijalla oma erillinen lautasensa, jolle kurkut, tomaatit, paprikat ja salaatinlehdet yms. pilkottiin (toisin sanoen tehtiin salaatti-annos). Salaatti syötiin myös aina ruokailun jälkeen.

Vierailija
282/785 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua opetettin siten, että  TURPA KIINNI! . Etenkin , jos mielipiteeni erosi ihanien keskustelevien vanhempieni  mielipiteistä. Opin hyvin, minulla ei 69-vuotiaana ole edelleenkään mitään sanottavaa! 

”Ihana perinne! Pitäkää yllä tätä!”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/785 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tuunnusta siirtäneeni outoja tapoja itselleni, mutta appiukolla on todella paljon omia tapojaan ja ärsyttää olla yhtä aikaa heidän kanssa heidän mökillään, kuin kaikki asiat pitää tehdä hänen typerien tapojensa mukaan tai muuten hän pahoittaa mielensä. Ja ne on sellaisia tapoja että se hänen tapansa ei ole oikein millään perusteella yhtään oikeampi tapa kuin joku muukaan tapa, mutta hän tekee asian jotenkin ja kaikkien muiden pitää tehdä se samoin.

Niin tuttua. Siksi en appivanhempien mökillä ole viihtynytkään, vaikka paljon sinne ovat pyydelleet. Ei vain jaksa, loma ja vapaat pitää saada viettää ilman ihmesäätöä.

Vierailija
284/785 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden rullaus. Lakanat kaappiin rullalle, ei pinoksi. On kuulema outoa tämä

Meillä myös rullataan, mutta en muista, onko tapa meiltä vai anopilta.

Ilmanmuuta rullalle, ensin silitettiin tai makeloitiin ja sitten tiukalle rullalle ja siististi pinoon kaapin hyllylle.

Muista kun murrosikäisenä huomasin äitini laittavan liinavaatekaappiin kaikki sikin sokin ja minä kun sain omaa ymmärrystä joten siistin kaapin ja laiton  mieleiseeni järjestykseen, niin sitten sieltä jotakin löytyi helpommin,  koska me lapset itse petasimme ja vaihdoimme lakanat.

Vierailija
285/785 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona meillä tehtiin harvoin salaattia kulhoon, josta sitä kukin ottaisi lautaselleen. Tämän sijaan joka ruokailun yhteydessä oli jokaisella ruokailijalla oma erillinen lautasensa, jolle kurkut, tomaatit, paprikat ja salaatinlehdet yms. pilkottiin (toisin sanoen tehtiin salaatti-annos). Salaatti syötiin myös aina ruokailun jälkeen.

Moni kun noudattaa tapaa syödä salaatti ennen lämmintä ruokaa, minusta se on mielestäni väärin ruuansulatuksen kannalta. Ensin lämmintä ruokaa ja sitten vasta kylmä salaatti. Ja maha tykkää, kun saa valmistautua ruuansulatukseen pehmeämmin. Ei ilmavaivat ja muut närästykset vaivaa.

Minä en muista, että olisi ollut minkäänlaista salaattia lapsuuden ruokapöydässä, mutta marjoja sentään ja joskus joitain hedelmiäkin.

Vierailija
286/785 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe on kehitellyt taas semmosia outoja tapoja mitkä ei ole kotoisin kummankaan lapsuuden kodista, mutta jotenkin vaivihkaa niistä on tullut käytäntöjä.

Me rouskutellaan aina jääpaloja saunassa, ja kiitetään saunaa poistuessa. Ekat löylyt tuoksuu meidän saunassa jännältä, en tiedä mistä se haju tulee, mutta se on vain ekassa löylykauhallisessa,( ehkä siitä kiukaan päältä haihtuu/palaa pölyä tai jotain), mutta se tuoksuu ihanalle saviselle maalle, ja koko perhe hiljentyy aina ja keskittyy nuuskuttamaan sen ekan löylyn. 

Meillä on vessassa aina valot, lähinnä siksi että pienin pelkää mennä jos ei ole. 

Meillä on pitkälliset iltapusurutiinit, joita ilman lasten nukkumaan menosta ei tule mitään. Tyttöä pitää pussata ensin vasempaan, sitten oikeaan, ja taas vasempaan poskeen ja sitten otsalle. Poika (3v) haluaa jalkapohjiin, polviin, poskille, otsaan päälaelle ja sitten halin. 

Vierailija
287/785 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole omiin tapoihini tarttunut, mutta kerronpa silti.

Meidän talossamme oli parhaimmillaan (tai pahimmillaan) neljä kuukautisiin kykenevää ihmistä, eli äiti, minä ja kaksi siskoani. Siltikään ei lapsuudenkotimme vessassa ollut koskaan roskista. Omat veriset siteet ja tamponit piti kantaa talon läpi keittiön roskikseen, joka oli varsinkin nuorena 13-vuotiaana tosi nöyryyttävää, etenkin jos isä tai veljet sattuivat olemaan paikalla. Useaan kertaan pyysimme äidiltämme, että voisiko sinne vessaankin laittaa roskiksen, mutta hän ei koskaan suostunut. Emme kuulemma koskaan sitten tyhjentäisi sitä ja roskat alkaisi haisemaan... Näin omilleni muutettua ei kyllä koskaan ole unohtunut.

Hyi kamala! Sama kuin kantaisi likaiset vessapaperit talon läpi roskikseen vessanpönttöön heittämisen sijaan, ellei vielä hirveämpää. Olisin ostanut roskiksen omilla rahoillani.

Vierailija
288/785 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni tulee säästäväisestä perheestä. Pullapaperitkin pitää imeskellä. Kuulemma oli äitinsä sanonut että niissä papereihin kiinnytyneissä jämissä on se paras maku.

Mieheni oli sitten lapsena tehnyt saman kyläpaikassa, kotona oli tullut haukut ettei noin passaa kylässä tehdä.

Vierailija
289/785 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverilla on tällainen tapa: hammasmukia (sellainen likainen mihin on pinttynyt vuosien varrella vaikka mitä mukavaa pohjalle) käytetään kuten täällä on aiemmin kerrottu. Eli vettä, harja kastellaan, harjataan, harja huuhdotaan mukissa, suu purskutellaan sillä vedellä. Mutta. Ystäväni vielä JUO sen veden sieltä mukista. Näin suuhygienistinä varsinkin tekee aika pahaa edes ajatella, apua. Ja tosiaan, suuta ei purskutella harjauksen jälkeen vaan tahnat syljetään pois.

Vierailija
290/785 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tuunnusta siirtäneeni outoja tapoja itselleni, mutta appiukolla on todella paljon omia tapojaan ja ärsyttää olla yhtä aikaa heidän kanssa heidän mökillään, kuin kaikki asiat pitää tehdä hänen typerien tapojensa mukaan tai muuten hän pahoittaa mielensä. Ja ne on sellaisia tapoja että se hänen tapansa ei ole oikein millään perusteella yhtään oikeampi tapa kuin joku muukaan tapa, mutta hän tekee asian jotenkin ja kaikkien muiden pitää tehdä se samoin.

Niin tuttua. Siksi en appivanhempien mökillä ole viihtynytkään, vaikka paljon sinne ovat pyydelleet. Ei vain jaksa, loma ja vapaat pitää saada viettää ilman ihmesäätöä.

Tämä. Appiukon päähänpinttymän takia mökillä voi lämmittää saunan ainoastaan keskiviikkoisin ja lauantaisin. Ne ovat viralliset saunapäivät ja muulloin saunominen ei käy. Ei vaikka hoitaisi koko homman ja hänen ei tarvitsisi edes tulla saunalle. Ei ole puista pulaa, mutta kun ei niin ei.

Vierailija
291/785 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli varmaan mun miehen mielestä tosi paljon outoja tapoja, koska heillä ei tuntunut olevan mitään tapoja. Valittaa aina kun sanon että meillä oli tapana tehdä näin ja näin.  Vastustelee kaikkia sääntöjä. Ne eli vissiin sit niin vapaasti kuin pellossa.

Vierailija
292/785 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli aina kaikilla hampaidenpesumuki, ns. hammasmuki.

Muki täytetään vedellä, harja kastetaan mukiin, harmaat pestään, suu purskutellaan vedellä ja lopuksi harja huuhdotaan mukissa.

Harjaa tietty säilytetään mukissa.

Siis melkein kenelläkään ei ole mukia hampaiden pesuun. En voi käsittää. Jotkut säilyttää hammasharjoja mukissa, mutta sitä ei käytetä.

Olen kysynyt että miten ihmiset huuhtoo suun, niin kuulemma käsiin otetaan vettä ja siitä ryystetään. Tai hörpitään hanan alta.

Siis eikö tää ole älyttömän hankalaa? Olen ihan pakosta jossain vierailla tehnyt noin hätäratkaisuna, kun on vaan harja mukana.

Sulle on ehkä vastattu jo tähän. Tossa on hankalaa se, että se muki pitä pestä päivittäin. Muuten tulee kiva bakteerikasvusto pohjalle ja siitä on sitten vähemmän kiva hörppäistä vettä.

Kuka ei sitten tee niin? Minä pesen hammasmukin aina kun astianpesukoneen lataan eli vähintään joka toinen päivä. Myös harjat laitan koneeseen.

Siis hammasharjat?! Mitä helvettiä

Vierailija
293/785 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muki täytetään vedellä, harja kastetaan mukiin, harmaat pestään, suu purskutellaan vedellä ja lopuksi harja huuhdotaan mukissa.

Siis melkein kenelläkään ei ole mukia hampaiden pesuun. En voi käsittää. Jotkut säilyttää hammasharjoja mukissa, mutta sitä ei käytetä.

Olen kysynyt että miten ihmiset huuhtoo suun, niin kuulemma käsiin otetaan vettä ja siitä ryystetään. Tai hörpitään hanan alta.

Siis eikö tää ole älyttömän hankalaa? Olen ihan pakosta jossain vierailla tehnyt noin hätäratkaisuna, kun on vaan harja mukana.

No suutahan ei saisi purskutella hampaiden pesun jälkeen vaan jättää fluori vielä pinnoille vaikuttamaan.

Puolet hyödystä menee hukkaan, jos suun huuhtoo

Kuka on niin mielipuoli, että jättää sen sls/nls mössön suuhunsa kirvelemään? Taidatte tykätä aftoista ja kivusta. Ihme masokisteja ootte.

Vierailija
294/785 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tv:tä ei saanut katsoa koskaan päivällä, menee kuulemma elämä hukkaan, vain illalla sai katsoa.

Ihan outo on kyllä mielestäni mieheni kodin tapa. Tv avataan aamulla ja suljetaan nukkumaan mennessä. Siellä se huutaa huoneen nurkassa, vaikka kaikki olisivat ulkona.  Tv:tä ei myöskään koskaan pidetty auki, jos oli vieraita. Siksi minusta tuntuikin kummalta olla mieheni kotona samaan aikaan kun siellä oli vieraita, kun kaikki vain istuivat ja tuijottivat jotain ohjelmaa.

Meillä on vanhemmilla aina tv päällä kun sinne menee kylään. Tästä on jäänyt tapa, että itselläkin on kotona aina tv päällä. Yleensä mutella, koska minulla soi musiikki pääasiassa. Silti tuntuu orvolta jos tv on pimeänä. Vanhempien luona on mukavaa, kun välillä voivat kaikki keksittyä katsomaan ohjelmaa eikä koko ajan tarvitse puhua.

Vierailija
295/785 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No suutahan ei saisi purskutella hampaiden pesun jälkeen vaan jättää fluori vielä pinnoille vaikuttamaan.

Kuka on niin mielipuoli, että jättää sen sls/nls mössön suuhunsa kirvelemään? Taidatte tykätä aftoista ja kivusta. Ihme masokisteja ootte.

Pahoittelut, että menee ohi aiheen, mutta haluaisin vastata. Jos olet herkkäsuinen, osta tahnaa, joka ei sisällä natriumlauryylisulfaattia. Tarkoittaa käytännössä ettei tahna vaahtoa. Esim. salutemin tahna apteekista on ihan hajuton ja mauton ja väritön, ei tunnu missään. Tahnaa myöskin käytetään herneen kokoinen nokare, eli muutaman sylkemisen jälkeen sitä ei juuri suuhun jää tuntumaan. T. suuhygienisti

Vierailija
296/785 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeileppa juustosiivuja riisipuuroon, aivan taivaallista.

Vierailija
297/785 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut, että menee ohi aiheen, mutta haluaisin vastata. Jos olet herkkäsuinen, osta tahnaa, joka ei sisällä natriumlauryylisulfaattia. Tarkoittaa käytännössä ettei tahna vaahtoa. Esim. salutemin tahna apteekista on ihan hajuton ja mauton ja väritön, ei tunnu missään. Tahnaa myöskin käytetään herneen kokoinen nokare, eli muutaman sylkemisen jälkeen sitä ei juuri suuhun jää tuntumaan. T. suuhygienisti

Herkkäsuinen my ass. Kannattaa varmaan tunkea jotain teollisuuspesuainetta limakalvoille, tosi järkevää ja tervettä. Ja vielä jättää se muhimaan. Hieno idea. Kuka tän hienon suosituksen on keksiny?

Vierailija
298/785 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herkkäsuinen my ass. Kannattaa varmaan tunkea jotain teollisuuspesuainetta limakalvoille, tosi järkevää ja tervettä. Ja vielä jättää se muhimaan. Hieno idea. Kuka tän hienon suosituksen on keksiny?

Mikäli tavallinen hammastahna aiheuttaa kuvailemiasi oireita, on kyseessä herkkä suu. Hammastahna ei ole teollisuuspesuainetta, vaan välttämättömyys, mikäli hampaansa tahtoo pitää kunnossa. "Tahnan muhimisella" tarkoitetaan, että fluori jätetään mahdollisimman pitkäksi aikaa vaikuttamaan suuhun, jolloin hammastahna tehoaa parhaiten. T. sama shg

Vierailija
299/785 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin syön saunassa jääpaloja!

Vierailija
300/785 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona juustopaketit (oltermannit tms) höylättiin aina samasta suunnasta, siitä päältä, niin kauan että oli vaan sellanen sentin paksuinen pohja jäljellä, josta ei oikein saanut enää juustohöylällä siivutettua. Sen kanssa monesti tuskailin kun piti varoa ettei sormet jää juustohöylän yrittäessä pitää sitä pohjaa paikallaan. Äidillä oli tapana heittää suoraan roskiin tuo loppupala. Aikuisiällä sitten miehen kans muutettaessa yhteen hän opasti mulle tavan kääntää juusto puolessavälissä sivuttain, jolloin se pohja joka jää jäljelle on puolet kapeampi ja paljon helpompi käyttää ihan loppuun asti. Muistan miettineeni että miksen koko elämäni aikana oo tajunnut noin tehdä. Muutenkin meidän lapsuudenkodissa oli todella paljon tollasta tavaran/ruuan roskiin heittämistä ja kulutuskulttuuria, mikä oli todella ristiriitaista toisinaan koska äidin omasta lapsuudesta hän oli omaksunut tapoja säästää ja kituttaa tietyissä  asioissa. Siinä sitten lapsena ihmetteli miksi yhteen "turhaan" asiaan sai mennä paljon rahaa kun toisessa tarpeellisessa piti tyytyä halpaan tai olemaan ilman koska raha ei kasva puussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi