Antaisitko lapsena anteeksi tämän?
Vanhempasi sanoisi sinulle, ettei voikaan tavata, vaikka itse luulit saavasi tavata häntä. Kyseessä etävanhempi, äiti, jota haluaisit tavata.
(Minulla on ollut ongelmia viestin lähetyksessä palstalle, jatkan, jos tämä menee läpi).
Kommentit (558)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen nimenomaan tarvitsee toisia tullakseen onnelliseksi ja kokonaiseksi jne. Säälittää nämä yksin onnelliseksi kuvittelemaan tulijat. No, ainahan voitte nillittää yksin, miten onnellisia olettekaan...
ApEnsimmäiseksi ihmisen pitää oppia syntymään itse ja ruokkimaan ja hoivaamaan itse itsensä ihan vauva:sta saakka. Sitten vasta voi antaa rakkautta ja välittämistä jollekin toiselle.
Hienosti olen keloissani oivaltanut eli jostain kuullut tämän, tykkään myös kertoa joka välissä niille, joilla on vaikeaa ja yksinäistä.
Näinpä. Hyvin sanottu.
Ap
Noo... Oletko pyytänyt anteeksi lapselta? Sanoit tuolla aiemmin, ettei lapsen tarvitse antaa tätä anteeksi, ellet pyydä sitä.
Hyvin jaksoit eilen. Aloitus klo 7.46 ja viimeinen kommentti klo 22.59. Miten meni yö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on yhtään äitiinsä tullut, niin ei varmasti anna anteeksi, ikinä.
Miten niin, mä annan kyllä anteeksi, jos asioita käsitellään, ja syylinen ottaa vastuun loukkaamisestaan ja vioistaan joilla satutti minua.
ApMitä jos äitiäsikin on kohdeltu huonosti lapsena ja siksi hänestä tuli mikä tuli? Ja hänen äitiään?
Kuka siis on vastuussa siitä että suvussanne paska valuu aina seuraavaan sukupolveen? Onko sen nyt vain mentävä niin? Sinun lapsesi saa paskaa koska sinä sait myös lapsena ja äitisi ja mummosi omassa lapsuudessaan? Sinullako ei ole mitään mahdollisuutta pysäyttää tätä paskaketjua?
Enpä osaa sanoa. Sen näkee sitten, kun lapset ovat aikusia. Ja siis miksei äiti tehnyt MITÄÄN? Hän ei edes tajunnut olevansa vahingollinen ja ilkeä, vaikka oli! Se, että mä tajuan, että lapsi saattoi nyt todellakin loukkaantua ja se ei ole lapsen syy on paljon enemmän, kuin mitä äitini ajatteli minusta! Eihän häntä nytkään lapsen tunteet huoleta lainkaan. Hän oli ilkeä. Mä olen taas suruissani, saanko anteeksi.
Ap
Mistä sinä tiedät vaikka äitisi on päänsä sisällä pelännyt ettet anna anteeksi? Pelkääthän sinäkin ja silti loukkaat lapsiasi uudelleen ja uudelleen. Lapsen näkökulmasta käyttäytymisenne on täysin samanlaista. Olet vain yksi rengas ketjussa. Miksi äitisi olisi enemmän vastuussa mistään kuin sinä omia lapsiasi kohtaan? Itsekseen pään sisällä pelkääminen ei muuta sitä mitenkään.
Sun pitää päästä katkeruudesta ja vainosta ja negatiivisesta ajattelusta eroon, en usko että se terapeutti kannustaa sua olemaan tollainen.
Ehdotan, että erakoidut jonnekin korpimökkiin ja ehdottomasti ilman nettiyhteyksiä. Vaikutat aika raskaalta seuralta. Miten edes olet päätynyt tilanteeseen, mistä syntyy lapsi?! Uskomattomalta kuulostaa. Mutta on kai osa miehistä sitten vaan läpeensä lehmänhermoisia.
Voi sinnuu, äiti. Minuun suorastaan sattui lause, ettei lapsesi kanssa vietetty aika kiinnosta sinua.
Kysymyksessä 9v tyttö, jolle äiti pitäisi olla roolimalli. Kohta alkaa murrosikä..
Vaikeuksistasi huolimatta lapsesi pitäisi olla tarkein.
Minä ole 52v ja nautin ajastani aikuisten tyttärieni kanssa. Tosin tiedän, ettei aina kannata verrata.
Tyttösi antaako anteeksi vai ei, kuka tietää. Luulen, että hän joytuu antamaan sinulle paljon anteeksi.
Äitihullun jorinoita. En lapsena antaisi äitihullulle anteeksi.
Jumalauta. Vieläkö tää paskanjauhanta jatkuu
Vierailija kirjoitti:
Voi sinnuu, äiti. Minuun suorastaan sattui lause, ettei lapsesi kanssa vietetty aika kiinnosta sinua.
Kysymyksessä 9v tyttö, jolle äiti pitäisi olla roolimalli. Kohta alkaa murrosikä..
Vaikeuksistasi huolimatta lapsesi pitäisi olla tarkein.
Minä ole 52v ja nautin ajastani aikuisten tyttärieni kanssa. Tosin tiedän, ettei aina kannata verrata.
Tyttösi antaako anteeksi vai ei, kuka tietää. Luulen, että hän joytuu antamaan sinulle paljon anteeksi.
Lapsen ei tarvitse antaa anteeksi vanhemmalleen, jos hän kokee niin.. Anteeksianto voi olla vaarallistakin, se voi antaa luvan lapsen kaltoinkohtelun jatkuvuudelle. Paatuneelle narsistille anteeksianto on juuri tätä, äitihullu ei tunnista ongelmaansa. Psykoterapeutti, kirjalija Katriina Järvinen on käsitellyt aihetta.
Ap:n pitäisi kyllä hakeutua psyykkiseen hoitoon ihan omin päin, ja aika kiireellä. Vaikuttaa sairaalta. Myrkyttää ympäristön myös, toki itsensä ajaa aivan suohon. Miksi ihmeessä on ikinä tehnyt lapsen :(
Ap on todennäköisesti narsistinen, mutta ei ole asiallista haukkua saati kehottaa tappaa itsensä. Ap on kuitenkin ihminen ja vaikka ei todennäköisesti kykene normaaliin vanhemmuuteen, niin myös narsistisen vanhemman ollessa kyseessä on lapsen etu että hän tapaa vanhempaa, turvallisissa rajoissa. Ap on myös hakeutunut terapiaan ja ilmeisesti ainakin yrittää etsiä ratkaisua omiin ja perheensä ongelmiin, mikä on erittäin hyvä asia ja ei kovin tavallista narsistiselle ihmiselle. Yhtään vähättelemättä ap:n käytöksen tuhoavuutta läheisilleen tän nyt vaa halusin sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on todennäköisesti narsistinen, mutta ei ole asiallista haukkua saati kehottaa tappaa itsensä. Ap on kuitenkin ihminen ja vaikka ei todennäköisesti kykene normaaliin vanhemmuuteen, niin myös narsistisen vanhemman ollessa kyseessä on lapsen etu että hän tapaa vanhempaa, turvallisissa rajoissa. Ap on myös hakeutunut terapiaan ja ilmeisesti ainakin yrittää etsiä ratkaisua omiin ja perheensä ongelmiin, mikä on erittäin hyvä asia ja ei kovin tavallista narsistiselle ihmiselle. Yhtään vähättelemättä ap:n käytöksen tuhoavuutta läheisilleen tän nyt vaa halusin sanoa.
Jutuista päätellen hän kyllä vie sitä terapeuttiakin kuin pässiä narussa. Saa tuosta terapiasta vaan vahvistusta sille että ei ole vastuussa omista tekemisistään.
Eikö narsistit yleensäkin usein vie terapeuttia kun pässiä narussa.
Tuosta terapiaan hakeutumisessa, eikö niitä ole jäänyt jo monta kesken, kun terapeutti ei lähtenytkään mukaan siihen, että ap olisi pelkkä syytön uhri. Ja että niillä jotka ovat NYT lapsia olisi oikeuksia myös.
Vierailija kirjoitti:
Eikö narsistit yleensäkin usein vie terapeuttia kun pässiä narussa.
Tuosta terapiaan hakeutumisessa, eikö niitä ole jäänyt jo monta kesken, kun terapeutti ei lähtenytkään mukaan siihen, että ap olisi pelkkä syytön uhri. Ja että niillä jotka ovat NYT lapsia olisi oikeuksia myös.
Riippuu terapeutista, ammattitaidosta ja siitä onko selvillä potilaan tilasta.
Tietenkin lapsilla on oikeuksia, mukaanluettuna turvallisissa rajoissa pitää yhteys narsistiseenkin vanhempaan. Joskus onnistuu ja joskus ei.
Musta vaan ap tapauksessa on pieni mahdollisuus siihen että apu ja tuki voi parantaa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n pitäisi kyllä hakeutua psyykkiseen hoitoon ihan omin päin, ja aika kiireellä. Vaikuttaa sairaalta. Myrkyttää ympäristön myös, toki itsensä ajaa aivan suohon. Miksi ihmeessä on ikinä tehnyt lapsen :(
Se oli hänen äitinsä syy (sekin!), koska äiti pakotti hänet tekemään lapsia.
Tajusi vasta myöhemmin, että ei lapsia olisi edes halunnut ja kippasi syyt äidin niskoille, joka "pakotti".
Vierailija kirjoitti:
Ihminen nimenomaan tarvitsee toisia tullakseen onnelliseksi ja kokonaiseksi jne. Säälittää nämä yksin onnelliseksi kuvittelemaan tulijat. No, ainahan voitte nillittää yksin, miten onnellisia olettekaan...
Ap
Minusta sinä olet hyvin älykäs ihminen, mistä johtuu että mietit liikaa asioita. Miltä minusta tuntuu, miten minua on kohdeltu jne. Olet liian käpertynyt itseesi. Kirjoitin aikaisemmin olisiko sinulla autismi. Sinulla on älyä, mutta ei tunneälyä. Millaisia ystäviä sinulla on? Voitko puhua heille tunteistasi?
Se ei sen auttajan vastuulla olekaan, et nyt ikein tajua tätä onniasiaa. Toisista voi olla hyvinkin paljon apua ja tukea kohti tasapainoista itseä ja omaa sisäistä rauhaa. Hassu.
Ap