Milloin kannattaa luovuttaa, jos mies ei kosi?
Olen seurustellut miehen kanssa 5 vuotta, joista yhdessä on asuttu 3. Olemme molemmat jo pitkälti yli kolmekymppisiä. Aiempia avioliittoja tai lapsia ei ole kummallakaan. Haluaisin naimisiin, ehkä lapsiakin, mutta mies ei ole ilmeisesti edes ajatellut näitä asioita ja olen melko varma, ettei hän aio koskaan kosia.
Kuulostaako tilanne teidän mielestänne sellaiselta, että minun tulisi jo luovuttaa ja todeta, ettei hän taidakaan olla loppuelämäni kumppani?
Kiinnostaisi myös kuulla kokemuksia ja ajatuksia teiltä, jotka olette vastaavassa tilanteessa päättäneet lopettaa parisuhteen. Oliko ratkaisu oikea? Kaduttaako?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua estää kosimasta? Eikö mies kiinnostakaan tarpeeksi?
Eikö sua mies kosinut vai miksi olet noin katkera? Kosiminen on miehen tehtävä. Tekeekö sellainen mies muutenkan suhteen eteen sitten yhtään mitään jos ei sitäkään saa aikaiseksi...
Kosiminen on miehen tehtävä jos naisen tehtävä on siivota, laittaa ruokaa ja hoitaa lapset. Kyllä se minulle sopii, mutta sopiiko se naisille?
Elätätkö myös perheen niin, että nainen saa kotona hoitaa sitä kotia ja lapsia?
Kyllähän se olisi noloa kun toiset kysyy, miten mies kosi, niin vastaus on ”minä itse kosin miestä”. Tulee olo, ettei mies ole sitä halunnut oikeasti, mutta suostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nämä olisi just niitä asioita joista pitäisi PUHUA eikä vaan odottaa sitä kosintaa?
Ajattelen tästä asiasta aika suoraviivaisesti: jos mies haluaa naisen vaimokseen, hän kosii. Jos taas ei halua, ei kosi. En usko, että puhuminen muuttaa asiaa miksikään.
Nyt vain alkaa vähitellen tuntua siltä, että yhdessä ollaan oltu jo niin kauan, että lienee aika epätodennäköistä, että mies alkaisi enää tässä vaiheessa haluta minua vaimokseen. - AP
Näin on. Hyvin päätelty. Nyt vaan toimintaa!
Pitää puhua suoraan, ap.
Kerrot miehelle, jos et ole ennen kertonut, että haluaisit perheen, jossa on lapsi/a.
Teillä pitää olla yhteinen halu tähän asiaan.
Jos tavoitteenne elämässä ovat erilaiset, se pitää selvittää nyt.
On niin paljon niitä oikeaa hetkeä ja kosintaa odottaneita naisia, joiden biologinen lisääntymisaika menee ohi. Ja aikuistunut ex-mies, 45 v, onkin perustamassa lapsiperhettä jonkun nuoremman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua estää kosimasta? Eikö mies kiinnostakaan tarpeeksi?
Eikö sua mies kosinut vai miksi olet noin katkera? Kosiminen on miehen tehtävä. Tekeekö sellainen mies muutenkan suhteen eteen sitten yhtään mitään jos ei sitäkään saa aikaiseksi...
Kosiminen on miehen tehtävä jos naisen tehtävä on siivota, laittaa ruokaa ja hoitaa lapset. Kyllä se minulle sopii, mutta sopiiko se naisille?
Elätätkö myös perheen niin, että nainen saa kotona hoitaa sitä kotia ja lapsia?
Älä nyt hulluja horise.
Onneksi ei tarvinnut tuotakaan murhetta vatvoa! Ihana mies tuli vastaan, mutta kovin hidas käänteissään. Viiden vuoden jälkeen kosin romanttisesti ravintolassa ja mies iloissaan suostui. Nyt ollaan oltu iät ajat yhdessä ja lapsia on. Surkeaa olisi, jos olisi pitänyt erota ja jäädä lapsettomaksi joidenkin luutuneiden ja konservatiivisen ajatusmallien takia. Mies ei omista minua eikä suhdettamme, joten myös minulla on oikeus olla aloitteellinen.
Ajattelen tästä asiasta aika suoraviivaisesti: jos mies haluaa naisen vaimokseen, hän kosii. Jos taas ei halua, ei kosi. En usko, että puhuminen muuttaa asiaa miksikään.
AMEN
Eli mies on niin tossu, että et voi luottaa hänen suostuvan kosintaasi siksi että haluaa kanssasi naimisiin, vaan arvelet hänen suostuvan koska ei kehtaa kieltäytyä?
Vierailija kirjoitti:
AMEN
Ihanan konservatiivista. Mies saattasi suostuakin, jos tietäisi avioelämänkin olevan yhtä konservatiivista. Muuten tuossa on vähän rusinoiden nyppimisen maku.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se olisi noloa kun toiset kysyy, miten mies kosi, niin vastaus on ”minä itse kosin miestä”. Tulee olo, ettei mies ole sitä halunnut oikeasti, mutta suostunut.
Niinpä.. Olisin kysyjänä sen jälkeen tekohymyillen ”aijaa okei kiva”. Naisen ei kuulu kosia.
Puhu asiasta ja jos ei oo samaa mieltä niin uutta peliin.
En ymmärrä miksette oo käyneet näitä asioita läpi jo ennen seurustelun aloitusta? Saati sitten ennen yhteenmuuttoa?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksette oo käyneet näitä asioita läpi jo ennen seurustelun aloitusta? Saati sitten ennen yhteenmuuttoa?
On näistä toki hyvin yleisellä tasolla puhuttu jo pian tapaamisen jälkeen, kun keskusteltiin siitä, millaista suhdetta kumpikin etsii. Mutta asiaan ei ole sen koommin palattu.
En ole halunnut painostaa ja ahdistella ja suurimman osan aikaa en ole itsekään liiemmin murehtinut suhteemme statusta. Mutta suureksi pettymyksekseni asia on kuitenkin alkanut vaivata minua viimeisen vuoden aikana. - AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On näistä toki hyvin yleisellä tasolla puhuttu jo pian tapaamisen jälkeen, kun keskusteltiin siitä, millaista suhdetta kumpikin etsii. Mutta asiaan ei ole sen koommin palattu.
En ole halunnut painostaa ja ahdistella ja suurimman osan aikaa en ole itsekään liiemmin murehtinut suhteemme statusta. Mutta suureksi pettymyksekseni asia on kuitenkin alkanut vaivata minua viimeisen vuoden aikana. - AP
Sano vaikka hänelle että haluat 6kk:n sisällä naimisiin. Jos ei vieläkään kosi niin..
Me juteltiin miehen kanssa ihan yleisellä tasolla siitä, halutaanko lapsia/naimisiin heti seurustelun alussa. Silloin siihen ei liittynyt vielä painolastia siitä, että haluaako niitä juuri tämän ihmisen kanssa.
Mies kosi parin vuoden jälkeen ja suostuin toki, kun en parempaa miestä osaisi itselleni ees kuvitella :)
Eksäni ei kosinut kuuden vuoden aikana, ja loppuaikoina en olisi kyllä suostunutkaan kun tajusin että hänellä ei ole mitään halua viedä elämää eteenpäin tilanteesta, jossa asuttiin vuokralla avopuolisoina ja ns ikuisina teineinä.
Vaikka en halunnut/halua lapsia, niin mulle oli kuitenkin tärkeää sitoutuminen ja esim. omistusasunto.
Oletkohan työkaverini :) Päälle kolmekymppinen nainen, joka on ollut avoliitossa jo pitkään. On antanut ymmärtää, että haluaisi naimisiin ja lapsia. Eivät ole edes kihloissa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät halua avioliittoon. Voihan ne lapset silti tehdä.
Avoliitto on siitä huono, että leskeneläke jää saamatta, jos puoliso kuolee. Ja jos asunto on avopuolison nimissä, hänen kuoltuaan saat kerätä vähäisen omaisuutesi muovikassiin ja lähteä asunnosta muovikassi kädessä.
Kannattaisi se kakara tehdä niin voisi kosinta tulla, ja juuri nostettiin yhäippien tukia uuden hallitusohjelman mukaan. Naisilla on kissan päivät. Odottavat vain että mörkö lyö pullan uunin sisään. Sitten elarit yhtuet tai miehen palkka laulamaan...
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan työkaverini :) Päälle kolmekymppinen nainen, joka on ollut avoliitossa jo pitkään. On antanut ymmärtää, että haluaisi naimisiin ja lapsia. Eivät ole edes kihloissa.
En varmaankaan ole työkaverisi, sillä en ole puhunut näistä toiveistani kenellekään: en perheelle enkä ystävillekään. Työkavereiden kyselyihin vastaan aina, että naimisiinmeno tai lapset eivät kuulu suunnitelmiimme. Toivoisin, että lopettaisivat asiasta kyselemisen, koska aihe on kipeä. - AP
Mieheni eno on seurustellut aiemmin aviossa olleen naisen (lesken) kanssa 60 vuotta. Kummallakin on oma asunto ja seurustelevat ilman paineita.
Siis 60 vuotta.
Tiedän parin jossa mies ei halunnut naimisiin, ei lapsia, ei uutta kotia. Monta vuotta yhdessäoloa. Nainen otti kamansa ja lähti kun kyllästyi vitkutteluun. Löysi uuden miehen, saivat lapsen, ostivat talon. Eikä varmasti ole katunut.
Nyt vain alkaa vähitellen tuntua siltä, että yhdessä ollaan oltu jo niin kauan, että lienee aika epätodennäköistä, että mies alkaisi enää tässä vaiheessa haluta minua vaimokseen. - AP