Yo-juhlat ja pitopalvelun kakku loppui kesken
Miten ammattilaisille voi käydä tollainen moka. 1 perhe jäi vielä tulematta eli aivan liian alimitoitettu. Kun kakku nostettiin pöytään, luulin koon perusteella että niillä on toinen jemmassa, mutta ei ollut..
Kommentit (251)
Pitopalveluiden annoskoot ovat todella pieniä. Ajattele normaalikokoinen kakkupala ja sen jälkeen niin ohut kakkusiivu, josta voi nähdä jopa läpi. Tämä jälkimmäinen on pitopalvelun mitoitus normaalista kakkupalasta. Aina tilatessa pitopalvelusta käytä vähintään 1.5 kerrointa annoksista vierasmäärään nähden. Eli 1 vieras =1.5 annosta 2 vierasta = 3 annosta, 3 vierasta =4,5 annosta jne..
Mä olen muuttanut Pohjanmaalle maalaiskuntaan ja järjestänytbtäällä pitopalvelun kanssa kahdet ristiäiset, yhdet tuparit ja yhdet nelikymppiset. Ruoka ei ole loppunut koskaan. Täällä on sellaisia vanhan tyylin pitoemäntiä, joilla on silti koulutus vimpan päälle, joille ruuan ja tarjottavien loppuminen asiakkaan juhlissa olisi suuri häpeä.
Täällä on vielä rippijuhlat, yo-juhlat, kihlajaiset ja hautajaiset avoimia juhlia eli porukkaa voi tulla vaikka kuinka paljon kun kutsu on lehdessä. Ja silti ei ruoka lopu ja kakkua on kaikille. En tajua miten se on mahdollista täällä?
Omat häät pidettiin kaupungissa. Meidän onni oli että vieraita kutsuttiin 90 ja paikalle pääsi 75 - tarjottavat riittivät.
Johtopäätös: kakku oli todella hyvää!
Katsokaas kurillanne kuinka valtavia täytekakkupaloja vieraat toisinaan ottavat. Jos kakku on poikkeuksellisen hyvää, itsekin käyn hakemassa lisää. Ja jos pöydässä on useampia kakkuja, otan näytteet jokaisesta!
Vierailija kirjoitti:
Tuota kummastelen, kun osa kertoo, että on tilannut tarjoilun vaikka 80: lle henkilölle ja vieraita tuleekin 60. Tarjottavaa esim kakkuja voi jäädä siis yli.
Kun on maksanut tarjoilun 80 henkilölle, niin loput mitä on jäänyt yli syystä tai toisesta kuuluu maksajalle.
Noin on tehty kaikissa juhlissa missä olen ollut kun tarjottavia on jäänyt yli. Eikö se ole päivänselvää?
Ei vaan joidenkin toimijoiden kanssa tämäkin pitää sopia tarkasti erikseen. Silti riskinä on että ruokia pidetään autossa piilossa että ne saadaan viedä itselle, kun asiakas ei niitä huomannut.
Parasta olisi itse ottaa selvää menekistä sen verran, että osaisi tilata esim. Lohisoppaa 100 litraa, 100 savuporoleipää, 10 kymmenen munan mansikkatäytekakkua jne. Tuohon lisäksi tarjoilu. Ja sopimukseen maininta että tarjolla on myös asiakkaan itse tekemiä tai muualta hankkimia ruokia ja juomia. Jos yrittäjä ei tuohon suostu niin tilaa vain sovitun määrän ruokaa ja ostaa tarjoilun muualta.
Tarjotkaa pahaa ruokaa, kulutus vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen muuttanut Pohjanmaalle maalaiskuntaan ja järjestänytbtäällä pitopalvelun kanssa kahdet ristiäiset, yhdet tuparit ja yhdet nelikymppiset. Ruoka ei ole loppunut koskaan. Täällä on sellaisia vanhan tyylin pitoemäntiä, joilla on silti koulutus vimpan päälle, joille ruuan ja tarjottavien loppuminen asiakkaan juhlissa olisi suuri häpeä.
Täällä on vielä rippijuhlat, yo-juhlat, kihlajaiset ja hautajaiset avoimia juhlia eli porukkaa voi tulla vaikka kuinka paljon kun kutsu on lehdessä. Ja silti ei ruoka lopu ja kakkua on kaikille. En tajua miten se on mahdollista täällä?
Omat häät pidettiin kaupungissa. Meidän onni oli että vieraita kutsuttiin 90 ja paikalle pääsi 75 - tarjottavat riittivät.
Voitko kertoa niille emännille että perustavat ketjun ja levittäytyvät koko Suomeen!
Eri paikoissa ihmiset tuntuvat syövän kakkua hyvin eri määriä. Meillä juuri ylppärijuhlat ja vierasmäärä oli hyvin lähellä ennalta ilmoitettua. Suosituimmat suolaiset riittivät juuri ja juuri, neljästä kakusta jäi yli 1,5 kakkua. Eli kakun menekki oli vain 60% ennakoidusta vaikka sitä kyllä moni kehui.
Vierailija kirjoitti:
Tarjotkaa pahaa ruokaa, kulutus vähenee.
Ei kakkua ollenkaan vaan pullaa, pikkuleipiä ja tiikerikakkua.
Onhan tässä varmaan jo moneen kertaan kerrottukin, että pitopalvelusta tilattu 30 henkilön kakku ei mitenkään riitä kolmellekymmenelle. Ne palat on mitoitettu niin pieniksi, että homma menee sekaisin kun muutama ottaa jo tuhdit palat. Katsokaapa jossain kaupassa leipomoiden kakkuja, niin jostain kymmenen henkilön kakusta näkee jo päällepäin, että se ei mitenkään riitä, jos jokainen leikkaa itse. Ja monihan vielä santsaa juhlissa tarjottavia. Menekkiin vaikuttaa ihan sekin sattuma, miten monissa juhlissa vieraat käyvät. Ekoissa juhlissa ollaan nälissään ja syödään kaikkea runsaasti, mutta kolmansissa juhlissa kakkua ei enää niin otetakaan. Olisi tosin ollut pitopalvelun tehtävä kertoa teille, että näissä tarjottavissa ei ole huomioitu santsikierroksia, vaan aina pitäisi olla ylimääräistä.
Joidenkin pitopalveluiden mitoitus kakuissa on todella niukka. Mutta jos asiakas tilaa 20 hengen kakun, niin hän olettaa sen riittävän 20 hengelle. Pitopalvelu voi tarkistaa mitoituksiaan. Ja onhan se helpompi tuoda yksi pieni kakku kuin isompi kakku tai kaksi kakkua.
Ja ainakin pitopalvelu voi kertoa, että kakkumitoitus on puolensentin pala/ pää.
Noi suositukset kakun menekistä on aivan mitättömiä. Esimerkiksi kahden munan kakun oletetaan riittävän kuudelle-kahdeksalle henkilölle. Siitä tulee naurettavan pieni siivu! Kaikissa menekkisuosituksissa on, että yhden syöjän annos on 0,3 kananmunaa ja tätä pitopalvelutkin kaiketi käyttävät. Ei riitä alkuunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen tilaamaan ruoan paikasta A, ja kakun paikasta B. Pitopalvelut ei ole konditorioita, ja niistäkin välttäisin isoja ketjutoimijoita juuri noiden mitoitusten vuoksi.
Nykyään on paljon yksityisyrittäjä - kakuntekijöitä. Suosikaa heitä!
Jos olisin pitioalvelu, niin pitäisin kiinni maineestani. En ottaisi riskiä, että paikalle tuotaisiin joku huono kakku ja sitä luultaisiin pitopalvelun tuotokseksi myös.
Vierailija kirjoitti:
Tuota kummastelen, kun osa kertoo, että on tilannut tarjoilun vaikka 80: lle henkilölle ja vieraita tuleekin 60. Tarjottavaa esim kakkuja voi jäädä siis yli.
Kun on maksanut tarjoilun 80 henkilölle, niin loput mitä on jäänyt yli syystä tai toisesta kuuluu maksajalle.
Noin on tehty kaikissa juhlissa missä olen ollut kun tarjottavia on jäänyt yli. Eikö se ole päivänselvää?
Ei ole päivänselvää. Vaikka olisi tilannut 80 "annosta" ja syöjiä on vain 40, niin pitopalvelu voi ilmoittaa, että he varautuivat 80 henkilöön, joten maksu on 80 henkilön mukaan. Tilaus on kuitenkin tehty siten, että he ruokkivat tuon määrän, ei sen mukaan, että tuo ruokamäärä olisi tilaajalle. Jos jotain jää, se on heidän omaansa, ei tilaajan. Siksi niiden kakkujen kanssa kitsastellaan.
Eikö ne ota huomioon että kaikki ei oo fiksuja vaan joku ottaa 7 centin palan ja santsaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin ruuat, kahvit ja kakun tietylle henkilömäärälle + tarjoilijan. Ammattilaisen tehtävä osata mitoittaa määrät. Suosittu pitopalvelu, siksi kummastuttaa mitoituksen pieleenmeno.
Ap.Ammattilaisen tehtävä on tosiaan mitoittaa määrät, mutta jos osa vieraista syö kaksi palaa tai enemmän kakkua, se ei ole pitopalvelun vika. Olisit tietysti itse voinut pitopalvelulle sanoa, että varaavat tuotteita suuremmalle määrälle ja totta kai sitten siitä myös maksat enemmän.
Mutta ammattilaisen tehtävä olisi tilausvaiheessa kertoa, että tilaukseen kuuluu sitten yksi ohut siivu kakkua / vieras. Jolloin asiakas olisi voinut sanoa, että haluaa enemmän ja tilausta olisi kasvatettu. Kakku on niin oleellinen juttu esim yo-juhlissa, että varmasti asiakas haluaa ottaa sen varman päälle, kunhan hänelle asiasta vain kerrotaan.
Surullista, että suomessa ei oman järjen käyttö ole enää sallittua vaan muiden tulee kertoa teille mitä on normaali syöminen =(
Vierailija kirjoitti:
Ja sillä aikaa Afrikassa....
Sillä aikaa afrikassakin toiset syö kakkua.
Paljonko vieraita? Monenko hengen kakun tilasitte?
Minä tilaan mieluusti reilusti yli, just ettei vaan loppuis.