Yo-juhlat ja pitopalvelun kakku loppui kesken
Miten ammattilaisille voi käydä tollainen moka. 1 perhe jäi vielä tulematta eli aivan liian alimitoitettu. Kun kakku nostettiin pöytään, luulin koon perusteella että niillä on toinen jemmassa, mutta ei ollut..
Kommentit (251)
NäinMeillä kirjoitti:
Onko kauhean vaikea ymmärtää että 20 hengen kakku on kakku 20 sellaiselle ihmiselle joista jokainen ottaa yhden vakiokokoisen palan? Ei kakkuja ole mahdollista mitoittaa niin että Mirja-täti saa ottaa 15 cm palan, Jaakko-setä taas ottaa kaksi kertaa lisää ja Touko-serkku nyppii kaikki mansikat kakun päältä ja syö vain kuorrutusta.
Jos tietää että vieraissa on paljon ihmisiä joille ei yksi standardipala riitä, pitää se huomioida tuossa henkilömäärässä jo tilatessa.
Niinhän ihmiset täällä kertoo jopa yrittäneensä tehdä. Pitopalveluthan näissä tilanteissa on pilannut tarjoilut.
Vierailija kirjoitti:
NäinMeillä kirjoitti:
Onko kauhean vaikea ymmärtää että 20 hengen kakku on kakku 20 sellaiselle ihmiselle joista jokainen ottaa yhden vakiokokoisen palan? Ei kakkuja ole mahdollista mitoittaa niin että Mirja-täti saa ottaa 15 cm palan, Jaakko-setä taas ottaa kaksi kertaa lisää ja Touko-serkku nyppii kaikki mansikat kakun päältä ja syö vain kuorrutusta.
Jos tietää että vieraissa on paljon ihmisiä joille ei yksi standardipala riitä, pitää se huomioida tuossa henkilömäärässä jo tilatessa.
Mutta mitä teet, jos pitopalvelu ei suostu tuomaan tilattuja kakkuja tarjolle? Jos tilaa ruuat 20 hengelle ja kakkua 30 hengelle, niin pitopalvelu pihistelee ja tuo vain 1 kpl 20 hengen kakun tarjolle ja vetoaa siihen, että ei täällä ole 30 henkeä syömässä.
Koko ajatus on todella ahdistava mun mielestä :( Jos tilaisin 4 isoa kakkua isolle porukalle ja pitopalvelu pihtaisi niitä autossaan, saisin varmaan raivarin. Ehkä olen suunnitellut pitää seuraavana päivänä kahvittelut etäisemmille tutuille tai sitten kakuille on muuta käyttöä? Vituttaa ajatuskin siitä että jossain firmassa voisi olla tuollainen käytäntö, ja saa minut edellistäkin epäilevämmäksi koskien pitopalvelua seuraaviin juhliini.
Samalla tietysti ikävä niille hyville pienyrittäjille jotka todella tuovat pöytään kaiken tilatun, jotka myös kärsivät joidenkin pitopalveluyritysten huonosta maineesta.
Mutta joo, näin yksineläjänä en valmista kermakakkuja huvikseni kotonani, ja todellakin haluisin nauttia niistä kun niitä 1-2 kertaa vuodessa on jossain tarjolla! (Kahviloistahan kermakakkuja ei juurikaan saa, vaan jokapaikassa tarjotaan ällömakeita juustokakkuja :( )
Vierailija kirjoitti:
Mä olen muuttanut Pohjanmaalle maalaiskuntaan ja järjestänytbtäällä pitopalvelun kanssa kahdet ristiäiset, yhdet tuparit ja yhdet nelikymppiset. Ruoka ei ole loppunut koskaan. Täällä on sellaisia vanhan tyylin pitoemäntiä, joilla on silti koulutus vimpan päälle, joille ruuan ja tarjottavien loppuminen asiakkaan juhlissa olisi suuri häpeä.
Täällä on vielä rippijuhlat, yo-juhlat, kihlajaiset ja hautajaiset avoimia juhlia eli porukkaa voi tulla vaikka kuinka paljon kun kutsu on lehdessä. Ja silti ei ruoka lopu ja kakkua on kaikille. En tajua miten se on mahdollista täällä?
Omat häät pidettiin kaupungissa. Meidän onni oli että vieraita kutsuttiin 90 ja paikalle pääsi 75 - tarjottavat riittivät.
Pohojammaalla ei kitsastella! Soon noloo jos juhulassa ruuat kesken loppuu ja koko kylä näköö ja puhuu notta olipas niukkaa. Ropehet täyteen ja vattat ratkuu!
Itse olen oppinut muutamat juhlat järjestäneen, että tarjottava kannattaa aika ylimitoittaa, ei siitä ainakaan mitään haittaa ole. Mieluummin liikaa kuin liian vähän
NäinMeillä kirjoitti:
Eihän kakkuja tai mitään muutakaan minään paloina myydä tai valmisteta vaan henkilömäärän mukaan. Meillä päin on ainakin tapana ainakin synttäreillä tarjota myös santsikierros ja silloin otetaan yleensä ainakin sitä kakkua, jos ei mitään muuta. Eihän kahviakaan keitetä tasan niin monta kupillista kuin on juojiakin, vaan aina tietenkin varaudutaan vähintään toiseen kupilliseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota kummastelen, kun osa kertoo, että on tilannut tarjoilun vaikka 80: lle henkilölle ja vieraita tuleekin 60. Tarjottavaa esim kakkuja voi jäädä siis yli.
Kun on maksanut tarjoilun 80 henkilölle, niin loput mitä on jäänyt yli syystä tai toisesta kuuluu maksajalle.
Noin on tehty kaikissa juhlissa missä olen ollut kun tarjottavia on jäänyt yli. Eikö se ole päivänselvää?Ei ole päivänselvää. Vaikka olisi tilannut 80 "annosta" ja syöjiä on vain 40, niin pitopalvelu voi ilmoittaa, että he varautuivat 80 henkilöön, joten maksu on 80 henkilön mukaan. Tilaus on kuitenkin tehty siten, että he ruokkivat tuon määrän, ei sen mukaan, että tuo ruokamäärä olisi tilaajalle. Jos jotain jää, se on heidän omaansa, ei tilaajan. Siksi niiden kakkujen kanssa kitsastellaan.
Tuo on silti yksinkertaisesti huijaamista mitä ei voi perustella millään. Siinä asiakas ei maksa vain tyhjästä, vaan myös ahneiden työntekijöiden oman kakun mussutuksen. Sana kiertämään tällaisesta heti ja valitusta perään.
En oikein ymmärrä miten pitopalveluilla on noin suuria vaikeuksia tajuta että pieni ravintolakakkuannos ei riitä normaaleissa perhejuhlissa. Ainakin nuo voisivat varoittaa tilaajaa että se annos on yllättävän pieni.
Palveluammatissa pitäisi osata palvella mutta suomalainen yksityisyrittäjä on kuin virkamies joka lähtee siitä että kaikki väärinymmärrykset on täysin asiakkaan oma ongelma.
NäinMeillä kirjoitti:
Ammattitaitoinen yrittäjä osaa arvioida keskimäärin otettavat annoskoot, ja laittaa aina ekstraa päälle. Toki joka ammatissa löytyy huonoja tekijöitä, mutta ei sitä millään pidä puolustella. Pitää vaan opetella tekemään paremmin seuraavalla kerralla, ja tarjota asiakkaalle korvaus pilatuista juhlista.
Vierailija kirjoitti:
Tilasin kerran konditoriasta kakun, samaa mitä myyvät kahvilassa kakkupaloina. Kahvilan kakkupalan mitoitus on 'hiukan' eri kuin muuten. Oli muka 20 hlö kakku, mutta kahvilan tiskillä siinä on 8 palaa.
Ja moni itse leikatenkin ottaa sen kahvilamitoituksen mukaan.
Tätä minäkin mietin. Miten ihmeessä jotkut täällä taivastelevat, että oikea kakkupalan koko on puolen sentin viipale, kun kahvilassakin se valmis pala on sellainen tukevasti pohjallaan seisova kolmio eikä mikään lautaselle kaadettava ohut lätty.
Vierailija kirjoitti:
NäinMeillä kirjoitti:
Mutta mitä teet, jos pitopalvelu ei suostu tuomaan tilattuja kakkuja tarjolle? Jos tilaa ruuat 20 hengelle ja kakkua 30 hengelle, niin pitopalvelu pihistelee ja tuo vain 1 kpl 20 hengen kakun tarjolle ja vetoaa siihen, että ei täällä ole 30 henkeä syömässä.
vaihda pitopalvelua
(Kestävästä materiaalista rakennetut) mallipalat ratkaisisivat lähes kaikki ketjussa kerrotut ongelmat paitsi sen takakonttihuijauksen. Siitä vaan näytetään asiakkaalle, että tämä on meillä yhden hengen pala, riittääkö vai tehdäänkö lisäkakkuja.
No tuohan on kyllä tosi tyhmää, että vievät pois sen, mitä ei syödä. Jos juhlapäivänä on vaikka 30 vierasta ja olet tilannut tarjottavaa 40 hengelle, tottakai sinulle pitää jäädä ne 10 hengen tarjottavat itsellesi, kun olet niistä maksanut. Mitä se pitopalvelulle kuuluu, milloin se kakku syödään? Monilla saattaa osa sukulaisista tulla vasta seuraavana päivänä, joten tottakai niiden tarjottavien pitää olla silloin vielä käytössä, jos kuitenkin on määrästä ja hinnasta sovittu.
Mitä suursyömäreitä teillä on vieraana? Mä tein 15 hengen kakun 18 hengen juhliin (ei lakkiaiset) ja puolet jäi yli. Ja kakku oli hyvää, kaikki kehui ja osa santsasi...
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan hoikka, normaali nainen, nyt noin 30v, enkä ole IKINÄ ELÄESSÄNI missään juhlissa ottanut ALLE 5cm kakunpalaa! Ja harvoin olen nähnyt että KUKAAN ottaisi pienempää palaa. Kyllä juhlissa on tarkoitus herkutella hyvällä ruualla, juomalla ja jälkkäreillä suu makeaksi.
Sellainen 5-7cm kakunpala on se ihan normaali mikä lautaselle laitetaan. Lisäksi pari keksiä tms mitä muuta nyt on tarjolla. Katsokaa oikeasti viivottimesta miten pieni pala on sellainen, joka on leveästä päästä sen 5cm!? Veikkaan että omakin kakunpalani on lautasellani lähes aina sen 7cm sieltä leveästä päästä, jos nyt puhutaan pyöreästä täytekakusta/juustokakusta/mistä tahansa kakusta.
Ensinnäkään mistään täytekakusta tai juustokakusta ei saa edes ehjänä irti sellaista palaa joka on alle 3cm leveä, eli se nyt on ihan minimipala, jos sen haluaa ehjänä lautaselle. Täytekakusta ei taida edes onnistua ehjänä tuo 3cm pala, juustokakusta jo onnistuu.
Meidän häissä varmaan isoin pala minkä satuin näkemään sukulaistädin lautasella, niin oli varmasti yli 10cm leveä se pala siitä leveämmästä reunasta :)
Sehän on hienoa että on onnistuttu valitsemaan juhliin sellainen kakku mikä juhlaväelle maistuu!
En ole kenenkään ikinä nähnyt ottavan yli 5cm palaa kakusta, paitsi mieheni veljen joka oli teini-ikäisenä todellinen suursyömäri 😳 joku 7-10cm on jo niin valtava lohko ettei semmoista määrää kakkua jaksa normi-ihminen syödä, en edes minä vaikka olen aikamoinen sokerihiiri..
Vierailija kirjoitti:
Mitä suursyömäreitä teillä on vieraana? Mä tein 15 hengen kakun 18 hengen juhliin (ei lakkiaiset) ja puolet jäi yli. Ja kakku oli hyvää, kaikki kehui ja osa santsasi...
Kai sulla oli muutakin tarjottavaa.
Voi kuuluttaa että kakku on tilattu mittojen mukaan eli n 2 centtiä per lurjus.
Kaupan leivokset on mulle pieniä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan hoikka, normaali nainen, nyt noin 30v, enkä ole IKINÄ ELÄESSÄNI missään juhlissa ottanut ALLE 5cm kakunpalaa! Ja harvoin olen nähnyt että KUKAAN ottaisi pienempää palaa. Kyllä juhlissa on tarkoitus herkutella hyvällä ruualla, juomalla ja jälkkäreillä suu makeaksi.
Sellainen 5-7cm kakunpala on se ihan normaali mikä lautaselle laitetaan. Lisäksi pari keksiä tms mitä muuta nyt on tarjolla. Katsokaa oikeasti viivottimesta miten pieni pala on sellainen, joka on leveästä päästä sen 5cm!? Veikkaan että omakin kakunpalani on lautasellani lähes aina sen 7cm sieltä leveästä päästä, jos nyt puhutaan pyöreästä täytekakusta/juustokakusta/mistä tahansa kakusta.
Ensinnäkään mistään täytekakusta tai juustokakusta ei saa edes ehjänä irti sellaista palaa joka on alle 3cm leveä, eli se nyt on ihan minimipala, jos sen haluaa ehjänä lautaselle. Täytekakusta ei taida edes onnistua ehjänä tuo 3cm pala, juustokakusta jo onnistuu.
Meidän häissä varmaan isoin pala minkä satuin näkemään sukulaistädin lautasella, niin oli varmasti yli 10cm leveä se pala siitä leveämmästä reunasta :)
Sehän on hienoa että on onnistuttu valitsemaan juhliin sellainen kakku mikä juhlaväelle maistuu!
En ole kenenkään ikinä nähnyt ottavan yli 5cm palaa kakusta, paitsi mieheni veljen joka oli teini-ikäisenä todellinen suursyömäri 😳 joku 7-10cm on jo niin valtava lohko ettei semmoista määrää kakkua jaksa normi-ihminen syödä, en edes minä vaikka olen aikamoinen sokerihiiri..
Googleta "todellinen koko viivoitin", ja katso siinä näytöltä paljon on viisi senttimetriä. Joku mansikkakermakakku on jo sellainen, että tuollaista pientä 5 cm palaa alkaa olla vaikea leikata, ilman että koko pala hajoaa käsiin, niin ohut se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googleta "todellinen koko viivoitin", ja katso siinä näytöltä paljon on viisi senttimetriä. Joku mansikkakermakakku on jo sellainen, että tuollaista pientä 5 cm palaa alkaa olla vaikea leikata, ilman että koko pala hajoaa käsiin, niin ohut se on.
Niin, pelkkä mansikka siinä kakun päällähän on jo monta senttiä! Miten on edes mahdollista semmoisesta kakusta leikata jotain.sentin palasia ilman, että mössää.ne mansikat tosi "nätisti" siihen kakkuvadille?