Yo-juhlat ja pitopalvelun kakku loppui kesken
Miten ammattilaisille voi käydä tollainen moka. 1 perhe jäi vielä tulematta eli aivan liian alimitoitettu. Kun kakku nostettiin pöytään, luulin koon perusteella että niillä on toinen jemmassa, mutta ei ollut..
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
No ehkä ne raukat mitoittavat ne kakkunsa normaaleille ihmisille, jotka ottavat järkevän kokoisen siivun kakkua ja pari muuta, pientä juttua siihen rinnalle. Mistä ne pystyivät arvaamaan, että teidän tuttavapiirissä vedetään jättisiivut kakkua ja santsataan vielä lisää, vaikka on sitä ennen kaksin käsin tyhjennetty muut juhlapöydän antimet omaan napaan?
Mutta ihan vakavissaankin - ne kakkumitoitukset on tehty sellaiselle kohtuulliselle siivulle ja yksi siivu per vieras. Jos siellä useampi vieras ottaa jättisiivun ja pari käy vielä santsaamassa, kun on niin hyvää, niin mattimyöhäsille voi käydä kurjasti. Yleensä tarjoilujen kanssa kannattaa miettiä sitä, että jos lajeja ei ole ihan hirveästi, niitä muutamaa päätarjottavaa kannattaa pyytää jo valmiiksi parille ylimääräiselle vieraalle siltä varalta, että Matti-eno ja Liisa-mummi ja naapurin Maijan koko lapsikatras syövät vähän oletettua enemmän.
Oho, olisin kyllä olettanut, että mitoituksessa on laskettu santsipala ainakin osalle syöjistä. Toki varmaan tilatessa kannattaisi aina varmistaa, miten kakut on mitoitettu.
Nähtävästi järjestit suuremmat juhlat ensimmäistä kertaa, kun osannut varautua, juuri esim. varakakulla.
Seuraavan juhlan tarjottavat eivät lopu kesken, eihän?
MInä tilasin tarjoilut 40 hengelle JA lisäksi kakkuja 4 kpl. Erikseen vielä käytiin läpi, että 2 suklaakakkua ja 2 gluteenitonta kakkua. Pitopalvelu toi 2 kakkua ja väitti, että 40 hengelle ei tarvita enempää, lasku tuli kuitenkin 4 kakusta. Onneksi oli omasta takaa varakakku (tarkoitettu vasta seuraavalle päivälle), joten kukaan ei jäänyt ilman, mutta pitopalvelun kanssa tapellaan nyt siitä, mikä oli tilaus. He vetoavat 40 hengen tilaukseen, minä kirjattuun 4 kakkua -tilaukseen.
Mutta ainahan se vika on tilaajassa!
Jos on vaan pelkkä yksi kakku makeana tarjottavana, niin sitä menee varmaan isot siivut.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä ne raukat mitoittavat ne kakkunsa normaaleille ihmisille, jotka ottavat järkevän kokoisen siivun kakkua ja pari muuta, pientä juttua siihen rinnalle. Mistä ne pystyivät arvaamaan, että teidän tuttavapiirissä vedetään jättisiivut kakkua ja santsataan vielä lisää, vaikka on sitä ennen kaksin käsin tyhjennetty muut juhlapöydän antimet omaan napaan?
Mutta ihan vakavissaankin - ne kakkumitoitukset on tehty sellaiselle kohtuulliselle siivulle ja yksi siivu per vieras. Jos siellä useampi vieras ottaa jättisiivun ja pari käy vielä santsaamassa, kun on niin hyvää, niin mattimyöhäsille voi käydä kurjasti. Yleensä tarjoilujen kanssa kannattaa miettiä sitä, että jos lajeja ei ole ihan hirveästi, niitä muutamaa päätarjottavaa kannattaa pyytää jo valmiiksi parille ylimääräiselle vieraalle siltä varalta, että Matti-eno ja Liisa-mummi ja naapurin Maijan koko lapsikatras syövät vähän oletettua enemmän.
Miksi pitopalvelusta ei saa tilattua ylimääräistä kakkua valmiiksi? Miksi vedotaan siihen, että nyt ottivat enemmän herkkua kuin on laskettu sen sijaan että jo tilausvaiheessa kysyttäisiin, että jaha 30 vierasta ja 2 kakkua, otetaanko vielä yksi ylimääräinen varmuudeksi. Harva sanoo, että ei.
Ruokaa oli paljon ja sitä jäi joka sorttia paljon. Jännä että siinä mitoitus toimi. Ehkä meidän vieraat oli sitten kakkurohmuja, jollaisia ei ammattilaiset ole 20 vuoden aikana kohdanneet =)
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Syy ei pitopalvelussa vaan tilaajassa. Ja tilauksen tarkastamisessa, kait sinä tarkistit mitä teille tuli, kun kerran laskunkin maksat.
Mutta jos pihisti tilaa, niin pihisti saa.
Itse olisin kyllä varmuuden vuoksi tilannut vähän ylimääräistäkin, ettei kävisi niin nolosti, että joku loppuu
kesken.
Kyllähän se todellakin on pitopalvelun vika jos jokin loppuu kesken vaikka vieraita on sovittu määrä. Ainakin itse olen pitopalveluihin aina vain ilmoittanut vierasmäärän, enkä todellakaan kysellyt montako kakkua tai muuta on sitten tulossa vaan luottanut että hoitavat homman niinkun on sovittu. Aina on hoitunut, eli kyllä vika on pitopalvelun jos loppuu. Eri asia jos tulee ylimääräisiä vieraita tai jos tarjoiluja on tilattu muulla tavalla kuin sopimalla vierasmäärä.
Vierailija kirjoitti:
Tilasin ruuat, kahvit ja kakun tietylle henkilömäärälle + tarjoilijan. Ammattilaisen tehtävä osata mitoittaa määrät. Suosittu pitopalvelu, siksi kummastuttaa mitoituksen pieleenmeno.
Ap.
Ammattilaisen tehtävä on tosiaan mitoittaa määrät, mutta jos osa vieraista syö kaksi palaa tai enemmän kakkua, se ei ole pitopalvelun vika. Olisit tietysti itse voinut pitopalvelulle sanoa, että varaavat tuotteita suuremmalle määrälle ja totta kai sitten siitä myös maksat enemmän.
Itse luotin omaan päähän ja ostin reilusti. Aikoinaan oli vaatimattomat juhlat ajatellen kuinka hyvin poika kirjoitti. Annoin lahjaksi reilusti rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä tilasit 10 hengelle ja tuli 20 -> pitopalvelun moka?
Mä tilasin 45hengelle - 40tuli.
Pitopalvelun kakut loppui ja viimeisille vieraille tarjottiin se 10hengen kakku (joka sekin loppui) minkä olin ymmärtänyt hätävarana ostaa jemmaan.
Ei se kyllä pitäisi tulla suurena yllätyksenä pitopalveluyritykselle, että moni ihminen tykkää kakusta. Luulisi, että jos jo kaksi vuotta sitten oli käytännössä sama tilanne, sitä ’kymmenen hengen kakkua’ voisi vähitellen tajuta pitää 7hengen kakkuna. Tuskin meidän vieraat nyt ainoat kakkua syövät ovat?
Meille oli kutsuttu 18 aikuista ja muutama muksu, kakut tilasin 20+10 ja voileipäkakun 20, koska tiesin, että muksut ei syö. Hyvin riittivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitopalvelun kakut loppui ja viimeisille vieraille tarjottiin se 10hengen kakku (joka sekin loppui) minkä olin ymmärtänyt hätävarana ostaa jemmaan.Ei se kyllä pitäisi tulla suurena yllätyksenä pitopalveluyritykselle, että moni ihminen tykkää kakusta. Luulisi, että jos jo kaksi vuotta sitten oli käytännössä sama tilanne, sitä ’kymmenen hengen kakkua’ voisi vähitellen tajuta pitää 7hengen kakkuna. Tuskin meidän vieraat nyt ainoat kakkua syövät ovat?
Toi oli kyllä ihan liian pieni hätävara tuo 5.
Tilasin pitopalvelusta 20 hengen tarjottavat vaikka vieraita tuli vain 12. Pitopalvelun tarjoiluihin kuului vain yksi täytekakku, joten tein itse vielä kaksi juustokakkua lisää. Helppo tehdä edellisenä päivänä. Pitopalveluissa on usein naftit mitoitukset, pelkästään mieheni on jo niin kova syömään että aina pitää varautua tuplasatsilla.
Riippuu ihan kyllä vieraista, millainen menekki. Mun appiukko etenkin on sellainen juntti suursyömäri, joka saattaa ottaa ihan jättimäisen 3-4 hengen annoksen kakkua ja vielä tekee siitä numeron "otin vaan tällaisen ohuen siivun, haen sitten lisää, hehhehhee ".
Hävettää ja ärsyttää. Hänen kaltaistensa vuoksi otan esimerkiksi 30 hengen kakun vaikka kutsuttuja olisi esimerkiksi 20.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin ruuat, kahvit ja kakun tietylle henkilömäärälle + tarjoilijan. Ammattilaisen tehtävä osata mitoittaa määrät. Suosittu pitopalvelu, siksi kummastuttaa mitoituksen pieleenmeno.
Ap.Ammattilaisen tehtävä on tosiaan mitoittaa määrät, mutta jos osa vieraista syö kaksi palaa tai enemmän kakkua, se ei ole pitopalvelun vika. Olisit tietysti itse voinut pitopalvelulle sanoa, että varaavat tuotteita suuremmalle määrälle ja totta kai sitten siitä myös maksat enemmän.
Mutta ammattilaisen tehtävä olisi tilausvaiheessa kertoa, että tilaukseen kuuluu sitten yksi ohut siivu kakkua / vieras. Jolloin asiakas olisi voinut sanoa, että haluaa enemmän ja tilausta olisi kasvatettu. Kakku on niin oleellinen juttu esim yo-juhlissa, että varmasti asiakas haluaa ottaa sen varman päälle, kunhan hänelle asiasta vain kerrotaan.
Viimeksi kun pidettiin meidän suvulle juhlat, varattiin noin tuplamäärä kakkua peruslaskennalliseen määrään, ja melkein kaikki meni, no tunnen vieraat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitopalvelun kakut loppui ja viimeisille vieraille tarjottiin se 10hengen kakku (joka sekin loppui) minkä olin ymmärtänyt hätävarana ostaa jemmaan.Ei se kyllä pitäisi tulla suurena yllätyksenä pitopalveluyritykselle, että moni ihminen tykkää kakusta. Luulisi, että jos jo kaksi vuotta sitten oli käytännössä sama tilanne, sitä ’kymmenen hengen kakkua’ voisi vähitellen tajuta pitää 7hengen kakkuna. Tuskin meidän vieraat nyt ainoat kakkua syövät ovat?
Toi oli kyllä ihan liian pieni hätävara tuo 5.
?
Se oli 10 hengen kakku se hätävara ja sehän riitti.
Minä tilasin kerran juhliin 25 hengen kakun ja tiesin, että vieraita tulee 14.
Kakku ei riittänyt läheskään. (oli paljon muutakin tarjottavaa ja lämmintä ruokaa myös)
Erittäin nolo tilanne.
Brander
Vihje: jos on tarkoitus kutsua 40 ihmistä, tilaa vähintään 50 ihmisen kakku. Todella surkean pienen palan mitoittavat jokaiselle.
Vaikea arvioida menekkiä. Katsoin itsekin juuri yo-juhlissa, että edellä menevä perhe otti kukin varmaan viisi senttiä paksut viipaleet. Sen kun ottaa, itsekin pidän kakusta, mutta hankala varmasti pitopalvelullakin arvella että otetaanko siitä sentin vai viiden siivu.