Yo-juhlat ja pitopalvelun kakku loppui kesken
Miten ammattilaisille voi käydä tollainen moka. 1 perhe jäi vielä tulematta eli aivan liian alimitoitettu. Kun kakku nostettiin pöytään, luulin koon perusteella että niillä on toinen jemmassa, mutta ei ollut..
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vihje: jos on tarkoitus kutsua 40 ihmistä, tilaa vähintään 50 ihmisen kakku. Todella surkean pienen palan mitoittavat jokaiselle.
Eikö kakun loppuminen ole pitopalvelullekin noloa?? Itse yrittäjä tarjoilijana juhlissa ja kokemuksesta luulisi tietävän paljonko menee. Ei ne munat ja jauhot niin paljoa maksa.
Minä tilasin nuorena ja kokemattomana aiklinaan 15 hengen kakun 15 hengen tilaisuuteen. Ne oli minun työpaikalta lähtemisen läksiäiset. Olin ollut kesätyöntekijänä.
Kaikki työkaverini olivat miehiä ja ei ollut muuta tarjottavaa. Voitte kuvitella, miten nolosti kaikki saivat ihan mitättömän pienen siivun.
Fiksu pitopalvelu kysyy minkä tyyppisiä vieraat ovat. Toimistotyöntekijät syövät vain vähän. Voimisteluseuralaisille pitää olla paljon salaattia. Maalaisille ronskisti lihaa ja paljon kakkua. Ja kahvimaitoa litratolkulla. Jos vieraista on paljon lapsia, niin perunasalaattia ei mene, mutta lihapullia ja nakkeja senkin edestä. Jne.
Tietysti myös fiksu tilaaja voi itse päätellä että omat vieraat eivät ole ihan keskivertosyöjiä.
Osa vieraista on rohmuja, jotka eivät viitsi odottaa santsaustakaan ennen kuin kaikki muut ovat ottaneet edes ensimmäisen kerran kakkua. Miehet siis ovat törppöjä, nuoret sellaiset. Olen nähnyt diplomi-insinöörien tavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihje: jos on tarkoitus kutsua 40 ihmistä, tilaa vähintään 50 ihmisen kakku. Todella surkean pienen palan mitoittavat jokaiselle.
Eikö kakun loppuminen ole pitopalvelullekin noloa?? Itse yrittäjä tarjoilijana juhlissa ja kokemuksesta luulisi tietävän paljonko menee. Ei ne munat ja jauhot niin paljoa maksa.
Eikä mikään laki määrää että kakusta saa velottaa vain 2,50€ /pala voihan siitä velottaa vaikka 8€ per vieras.
Tilasin häihimme yhden kakun enemmän kuin oli pitopalvelun suositus, ja silti häissämme loppui kakku kesken. Ei olisi pitänyt uskoa kun hän vakuutteli että vähempikin riittää, mutta tehdään nyt sitten se yksi ylimääräinen vielä jos haluatte...
Hyvää kakkua kuluu paljon, varsinkin erilaisia juustokakkuja, jotka ovat paljon parempia kuin tylsät kermavaahtokakut (jotka ovat nekin hyviä, mutta kermakakkuja ei oteta niin isoja siivuja kuin herkullisia juustokakkuja otetaan).
Serkun mies ottaa sen kokoisen palan, että se oliis itse tehdystä kakusta noin neljäsosa. (pitopalvelulla on kyllä suuremmat vuoat)
Mutta voitte ajatella, miten suren palan ottaa pitopalvelun kakusta.
Kakun viereen kyltti: 1cm siivu per hlö
Olen ollut häissä jossa tarjoilija leikkasi siivut lautaselle. Todella pienet siivut ..
Isän 50-vuotisjuhlaan oli kutsuttu naapurin ukko. Kukaan ei ollut tietoinen siitä että tämä ukkeli on neljän pojan etä-isä. Olivat sitten iskän luona kylässä ja tulivat myös kutsumattomina juhlaan futispeliasut päällä ja vetivät yhden kokonaisen kakun naamaan.
Ohis
Minulla on kotona aina ruokaa, joten voin juhlissa piipahtaessani ottaa vain pienet määrät tarjottavaa. Onhan se kiva, jos isäntäväellekin jää jotakin juhlien jälkeen. Voi syödä muutakin kuin sitä kakkua pelkästään.
Vierailija kirjoitti:
Tilasin häihimme yhden kakun enemmän kuin oli pitopalvelun suositus, ja silti häissämme loppui kakku kesken. Ei olisi pitänyt uskoa kun hän vakuutteli että vähempikin riittää, mutta tehdään nyt sitten se yksi ylimääräinen vielä jos haluatte...
Hyvää kakkua kuluu paljon, varsinkin erilaisia juustokakkuja, jotka ovat paljon parempia kuin tylsät kermavaahtokakut (jotka ovat nekin hyviä, mutta kermakakkuja ei oteta niin isoja siivuja kuin herkullisia juustokakkuja otetaan).
Juustokakut on oksettavaa moskaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä tilasit 10 hengelle ja tuli 20 -> pitopalvelun moka?
Mä tilasin 45hengelle - 40tuli.
Pitopalvelun kakut loppui ja viimeisille vieraille tarjottiin se 10hengen kakku (joka sekin loppui) minkä olin ymmärtänyt hätävarana ostaa jemmaan.Ei se kyllä pitäisi tulla suurena yllätyksenä pitopalveluyritykselle, että moni ihminen tykkää kakusta. Luulisi, että jos jo kaksi vuotta sitten oli käytännössä sama tilanne, sitä ’kymmenen hengen kakkua’ voisi vähitellen tajuta pitää 7hengen kakkuna. Tuskin meidän vieraat nyt ainoat kakkua syövät ovat?
Toi oli kyllä ihan liian pieni hätävara tuo 5.
?
Se oli 10 hengen kakku se hätävara ja sehän riitti.
Turhaanhan ap sitten itkee.
Mutta vastaisuuden varalle 45 hengen kakku ei riitä 40:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustokakut on oksettavaa moskaa!
Meillä Omarjuustokakku oli todella suosittu.
Tämä nyt ei varmasti päde kuin pienissä piireissä, mutta itse olen ainakin viimeaikoina juhlissa kiinnittänyt huomiota siihen, että niemnomaan ne täytekakut ovat niitä, joita jää todella paljon, koska harva niitä enää ottaa kuin korkeintaan muodon vuoksi pienen siivun kohteliaisuudesta. Muut tarjottavat (suolaiset, pienet, persoonalliset makeat, marjapiirakat jne.) käyvät sitten paremmin kaupaksi. Ehkä pitopalvelullakin on ollut viimevuosina kokemuksia, joissa mitoituksen mukaan toimitettuja kakkuja on jäänyt enemminkin yli, joten eivät sitten ole katsoneet tarpeelliseksi erikseen huomautella, että tässä on laskettu vain yksi pala per nuppi. Tullut ehkä heillekin yllätyksenä, että näissä juhlissa on ollut paljon täytekakkufaneja, joille on maistunut mitoitusta isompikin pala. Mutta tästä oppineena varmasti ap:kin ensi kerralla oikeasti sitten kyselee siltä pitopalvelulta, miten tuo mitoitus on laskettu ja onko santsipaloja, kun meillä vieraat kakuista tykkäävvät.
Kuka ei vielä vuonna 2019 tiedä, että kakkumitoitukset ovat minimaalisia, osti sen sitten kaupasta, konditoriasta tai pitopalvelusta?
Todellisia kodinhengettäriä palstalla taas.
m42v
Vierailija kirjoitti:
Kuka ei vielä vuonna 2019 tiedä, että kakkumitoitukset ovat minimaalisia, osti sen sitten kaupasta, konditoriasta tai pitopalvelusta?
Todellisia kodinhengettäriä palstalla taas.
m42v
Tai tiedä sitä, että jos tilaa kakkua 4 kpl 15 hengen kakkuja, niin saa 2 kpl 20 hengen kakkuja (jotka kyllä vahvasti vaikuttavat olevan samankokoisia kuin 15 hengen kakut).
En ottanut pitopalvelusta lainkaan kakkua, jolloin yrittäjä ilmoitti, että sitten ei tule kahviakaan, heille tulee tappiota, jos otan kakut (kotiini) muualta.
Vierailija kirjoitti:
Syy ei pitopalvelussa vaan tilaajassa. Ja tilauksen tarkastamisessa, kait sinä tarkistit mitä teille tuli, kun kerran laskunkin maksat.
Mutta jos pihisti tilaa, niin pihisti saa.
Itse olisin kyllä varmuuden vuoksi tilannut vähän ylimääräistäkin, ettei kävisi niin nolosti, että joku loppuu
kesken.
En tiedä miten teillä pitopalvelu toimii. Kun asioin pitopalvelun kanssa, ilmoitan vierasmäärän ja mahdolliset allergikot &keliaakikot. Sovitaan ruokalajit mutta se on pitopalvelun ammattitaitoa laskea määrät.
Meillä on kyllä yleensä myös tarjoilu pitopalvelulta joten minä en mitään tarkistele.
Ikinä ei ole mikään loppunut.
Itse olen töissä catering-yrityksessä ja meidän täytekakut on reiluja. Mutta sitten muutama asiakas valitti, miten kakkuja jää aina yli ja uliuliuliii, niin niitä pienennettiin. Hinta toki pysyi samana. Itse en kehtaisi valittaa että kakkua jää yli. Ja tämä parin hassun asiakkaan valitus oli pomon mielestä "usea asiakas on valittanut", joten kakun koko pienemmäksi.
Miten ne mitoitukset voikin olla niin pieniä. Tilasin kerran leipomosta 6 hengen kakun 4:lle ja se oli niin pieni etten kehdannut edes laittaa tarjolle.