Ruokakulujen jakaminen suhteessa.
Mies tyytymätön ruokakulujen jakamiseen. Minulle kävisi hyvin täysin erilliset ruuat kuin myös suunilleen omien kulujen maksaminen.
Mies on lapseton, käytännössä asuu minun ja lasteni kotona. Ostan kaikki pesuaineet, hän suihkussa käydessään käyttää poikani pesuaineita, pesen osan hänen pyykeistään ja osan hän pesee kotonaan.
Laitan ruuat ja mies syö suunilleen puolet ruokamäärästä, valikoiden lihaa enemmän, esim pihvejä syö kolme kerrallaan ja minä lapsineni saman määrän.
Aamiaisella kulhollinen muroja/mysliä, 4 leipää juustolla ja kinkulla sekä rahkaa ja kaksi kuppia kahvia. Minulla ja lapsilla kuluu sama määrä ilman rahkaa ja juon kahvia vain kupillisen.
Illalla mies syö 4 leipää tai esimerkiksi pakastepitsan. Lapsilla menee kolme leipää ja jogurttia tai muroja, lisäksi päivän aikana jotain hedelmiä. Itse syön salaattia, kurkkua ja tomaatin sekä noin 50g raejuustoa tai lautasellisen puuroa maapähkinävoilla.
Mies ostaa valmisruokaa töihin, rahkojaan ja herkkuja jotka syö yksin.
Minä ostan pääosin lihat ja lisukkeet sekä leivät yms sekä kaikki mitä lapset pelkästään syö tai minä heidän kanssaan.
Olen pyytänyt miestä ostamaan välillä juuston, leipää, leikkeleet tai joskus lihaa.
Yhdessä kaupassa ollessamme mies välillä kysymättä kerää ostoksiini suklaata ja rahkaa jotka sitten kotona piilottaa, että lapset eivät tule osingoille. Lisäksi juo ostamiani proteiinijuomia.
Välillä käymme kahdestaan hampurilaisella jos olemme kaupoilla tm ja mies saattaa maksaa 4 euron syötäväni. Yritän tarjota käteistä, mutta ei huoli ja oletan hänen haluavan tarjota vaikka siksi, että olemme minun autolla liikkeellä. Seuraavalla kerralla kysymättä maksattaa minulla omat syötävänsä joiden hinta yleensä 15 euroa.
Viimeksi olimme taas ottamassa ruokaa mukaan. Automaatista tein tilaukseni, 4,5€ ja olin siirtymässä maksuruutuun. Mies äkkiä näppäsi takaisin valikkoon ja valitsi tuotteita 9 euron edestä jonka jälkeen siirtyi maksuruutuun. Oletin hänen haluavan maksaa koska olimme taas minun autolla liikkeellä ja hän tuolla tavalla lisäsi samaan tilaukseen. No närkästyneenä sanoi "Aha, vai niin, että taas minä maksan" ja kaivoi korttinsa. Sanoin, että en ole missään vaiheessa edes pyytänyt tai halunnut, että aina tilataan samaan laskuun, hän on se joka kokee hankalaksi tilata eri kuitille ja minusta systeemi jossa maksamme vuorotellen ei ole reilu koska hänen ruuat maksaa 2 tai 3 kertaa niin paljon kuin minun. Mies tuohtuneena totesi, että ei tarvitse puhua asiasta enempää.
Myöhemmin jatkoi, että hänellä menee muutenkin enemmän rahaa kuukaudessa ruokaan, kun oli suunnitellut. Hän on asettanut itselleen 50 euron kuukausibudjetin ja koska pyydän ostamaan juustoa, kahvia ym niin hänen budjetti ylittyy. Ostaa viikonloppuna eväät valmiiksi itselleen ja niihin menee 25 euroa, toiset 25 olisi kuulemma muuhun syömiseen, mutta ylittyy minun takia. Olen kuitenkin laskeskellut, että minulla ruokamenot kasvaneet kuukaudessa noin 80-100 euroa hänen kanssaan. Hänen mielestään hänen syöminen päiväruuasta ja aamu/iltapaloista kuitenkin jotain senttejä vaikka syökin noin 300g lihaa ruualla ja ison kulhon muroja/mysliä sekä kasan grillileipiä aamulla.
Nyt mietinkin, että olenko oikeasti kohtuuton? Mielestäni hän on kyllä jäänyt rahallisesti plussan puolelle tässä.
Kommentit (296)
Sun makarooni, mun makarooni, lapsen makarooni.
No et todellakaan ole kohtuuton. Mies on loinen.
Ostakaa molemmat omat ruuat vahan aikaa, katsotaan miten pitkalle mies paasee 50 euron kuukausibudjetillaan :D (Meilla menee tuo summa viikossa kahdelle hengelle jo, eika edes syoda viikolla lihaa, ainoastaan viikonloppuisin.)
Teet kunnon laskelmat ruokamenoista ja esität ne miehelle. Sen perusteella sitten päätätte miten jatkossa jaatte maksamiset
Korjaus edelliseen. Mies siis asettanut itselleen 50 euron viikkobudjetin, ei kuukausi.
Voisin maksella enemmän, jos mies ei valittaisi. Tuossa tilanteessa pitäisin huolen, että molemmat maksavat omansa.
Vierailija kirjoitti:
Teet kunnon laskelmat ruokamenoista ja esität ne miehelle. Sen perusteella sitten päätätte miten jatkossa jaatte maksamiset
Vähän tuossa laskeskelin ja pikaisesti mietittynä menisi ainakin se 50 euroa miehen ruokiin meillä, näiden lisäksi ne hänen itse ostamat rahkat ja suklaat. Tuosta 50 eurosta voi sitten vähentää ne juustot, lihat, leikkeleet ja kahvit joita välillä pyydän tuomaan hänen kysyessä tarvitseeko kaupasta jotain. Ei siis joku viikko osta kaikkia noita vaan viikossa ostaa esim juuston, pari maitoa ja leipäpaketin tai muroja, maitoa, lihan tms.
Saanko minäkin alkaa käyttämään sinun hotelli ja ravitsemusliikettä maksutta? .Tai vain maksaakseni muodollisesti muutaman euron? - Oikeasti, miksi sallit miehen käyttäytyvän noin? Mikä teitä yhdistää?
Mies käytännössä elelee sun luona, mutta ainoa panostus yhteiseen pottiin on 25€ viikossa ruokaan.
Olet kyllä grammalleen laskenut ruuat, tarkka tyttö olet.
Mutta jos olet yksinhuoltaja täytyykin olla tarkka.
Voi, olla ettei mies käsitä lapsiperheen ruokakuluja ollenkaan.
Jos hän on lomillaan ja joka vkonloppu luonasi, tokihan hänen oma ruokansa täytyy maksaa.
Pihiltä kaverilta vaikuttaa, jos ei raski naisystävälleen silloin tällöin edes burgerin tarjota, ja jos tarjoaa, niin siitäkin valittaa.
Osta vähemmän ja erityisesti halvempaa ruokaa silloin, kun mies luonasi.
Vain vähän punaista lihaa ym. sellaista.
Kun ruoka huononee, palautetta voi tulla, ota silloin asia kylmästi esiin.
Miehelle oma hylly ja syö vain itse hankkimansa, ulkona jatkossa omat laskut.
Oho!!?? Oletko sä alkanut seurustelemaan mun ex miehen kanssa??!! Tero?!! Oli nimittäin TÄYSIN samanlainen!! Aivan täyyyyysin samanlainen!
Vierailija kirjoitti:
"Hän on asettanut itselleen 50 euron kuukausibudjetin". :-DDDDDDDDDDDDDDDDDD No joo. Toivottavasti sillä on sentään iso kalu ja osaa käyttää sitä koska mitään muuta syytä en keksi miksi katselet moista aivovammaista.
No se löytyy, mutta kiukuttelu rahasta kismittää koska uskon maksavani kyllä enemmän kuin oman osan.
Piti laittaa 50 euron viikkobudjetti. Puolet siitä hänellä menee töissä syömiseen ja lisäksi ostaa muutaman virvoitusjuoman viikossa ja ne ovat jo 2 euroa/kpl. Eli noin 20 euroa jäisi työajan ulkopuolella syömiseen.
Vierailija kirjoitti:
Saanko minäkin alkaa käyttämään sinun hotelli ja ravitsemusliikettä maksutta? .Tai vain maksaakseni muodollisesti muutaman euron? - Oikeasti, miksi sallit miehen käyttäytyvän noin? Mikä teitä yhdistää?
Tätä asiaa lukuunottamatta meillä synkkaa hyvin. Ehkäpä täytyy olla tiukkana ja laittaa omat ruokahyllyt hänelle ja kumpikin maksaa kaikki omat.
Mies varoo niin helvetisti, ettei sinun lapsesi syö hänen maksamaansa ruokaa.
Ulos heittäisin, tuollaisen.
Tietenkään ruokamenoja ei voi puolittaa, kun teitä enemmän, mutta ehkä miehen pitäisi vähän nostaa omaa osuuttaan ruokamenoista.
Miksi hän käytännössä asuu sinun ja lastesi kotona? Miksi ette ottaisi askelta taakse päin ja palaisi seurusteluvaiheeseen, jossa tapaillaan kahden kesken eikä jaeta arkea ja laskuja? Tai jos sitä ette halua niin miksi ette muuttaisi virallisesti yhteen ja sitä ennen sopisi selvästi kuinka laskut ja maksut hoidetaan?
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä grammalleen laskenut ruuat, tarkka tyttö olet.
Mutta jos olet yksinhuoltaja täytyykin olla tarkka.
Voi, olla ettei mies käsitä lapsiperheen ruokakuluja ollenkaan.
Jos hän on lomillaan ja joka vkonloppu luonasi, tokihan hänen oma ruokansa täytyy maksaa.Pihiltä kaverilta vaikuttaa, jos ei raski naisystävälleen silloin tällöin edes burgerin tarjota, ja jos tarjoaa, niin siitäkin valittaa.
Osta vähemmän ja erityisesti halvempaa ruokaa silloin, kun mies luonasi.
Vain vähän punaista lihaa ym. sellaista.
Kun ruoka huononee, palautetta voi tulla, ota silloin asia kylmästi esiin.
Lihan määrän tiedän siitä jos laitan 600g lihasta kastikkeen josta hän syö puolet tai puolet pihveistä.
Mies on siis meillä melkein joka päivä. Aamulla syö täällä aamupalan, töiden jälkeen käy punttisalilla ja tulee tänne päiväruualle ja on iltaan asti jääden yöksi. Joskus harvoin yön kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Miehelle oma hylly ja syö vain itse hankkimansa, ulkona jatkossa omat laskut.
Tämä varmasti hyvä ja nopeasti huomaa, että minä en ole häntä ryöstänyt missään vaiheessa.
Miks iostat 6 pihviä, jos mies syö niistä 3, sinä ja lapset yhteensä 3. Osta 4 kpl ja anna miehelle yksi. Saman kaiken muun kanssa eli älä osta mitää miehelle, lasten rahkapurkkeihin laita päälle nimilaput jne. ja jos mies ne syö, niin laita kauppaan ostamaan uudet tilalle.
Äh, ei jaksa lukea noin pitkää sepusta, mutta kaikki on miehen vika.