Ensimmäistä kertaa hallitusohjelma suorastaan v***taa
En oo tarpeeksi rikas, että en välittäisi ja en ilmeisestikään tarpeeksi köyhä. Ihan suoraan sanottuna nyt ei jaksa kiinnostaa, että yksinhuoltajat tai suuret perheet saa kohta enemmän lapsilisää tai eläkeläiset pari kymppiä enemmän.
Me ollaan molemmat töissä ja lapsia kaksi. Ei olla kaikista pienituloisempia mutta aikalailla se mitä tulee meneekin. Meille ei oikeastaan ollut mitään positiivista. Kiinteistöveroon ootan nousua, kun oli niin epäselvästi sanottu et "tulee vastaamaan todellista arvoa", autoilu kallistuu ja kotitalousvähennys pienenee.
Voisiko joku joskus myöntää, et me tylsät keskiluokkaiset pidetään aika pitkälti näitä rattaita pyörimässä ja antaa jotain etuuksia siitä hyvästä!? Niin niin, mutta kun ne työttömät ja yksinhuoltajat. Kukaan ei ole toista huonompi ihminen, mutta sitä myöten ei saisi unohtaa yhtä isointa ihmisryhmää.
Kommentit (589)
Isännöitsijän hallitusohjelma on murskannut kansanvallan. Eduskuntavaalien mukainen paikkajako ei näy ohjelmassa millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei saa kritisoida hyvinvointivaltion pyhää lehmää. Jos sanot, että vähempikin riittää niin olet hyvinvointivaltion romuttaja. Kaikki alle 100% verotus on lahja sinulle. Työsi hedelmät kuuluvat valtiolle, joka niistä armeliaisuudestaan antaa sinulle ropoja. Sinun kuuluu olla kiitollinen, koska äitisi sai äitiyspakkauksen ja sinä aapisen. Siksi pitää maksaa julkisia menoja 55mrd eikä euroakaan vähempää.
No miten idiootille vääntäis rautalangasta, jos et edes tajua saaneesi aika paljon enemmän kuin sen aapisen? Ja saat edelleen, joka ikinen päivä, vaikka ne ei euroina sun tilille kilahdakkaan. Osasi saat ja otat tästä kakusta joka ikinen päivä, jos tässä maassa asut.
Hallitusohjelma kuulostaa oikein hyvältä ja reilulta. Keskituloinen pystyy silti edelleen elämään ihan mukavaa elämää, etenkin kaksi keskituloista yhdessä, vaikka kotitalousvähennyksiä ette saa enää niin paljon ja se yksinhuoltaja saa 50e enemmän rahaa lapsensa ruokaan kuukaudessa.
Kyllä meiltä pienituloisilta yksinhuoltajilta vietiin viime reissulta ihan kivasti, ja edelleen esim. ne lomarahat on saamatta. Tässä voi vain haaveilla esim. siivoojan tai remonttimiehen palkkaamisesta. Se on kaikki extraa.
Perusongelma on se, että pienituloiset kokevat oikeudekseen kaiken sen, mitä keskituloiset saavat. On oltava lapsille iPhonet ja Pleikkarit, kämppä halutulta alueelta, vuosittainen lomamatka, auto, pientä ekstrakivaa ja ilmeisesti siivoojakin olisi jees. Muuten on kyseessä eriarvoistuminen.
Nyt on kuitenkin niin, että ei edes keskituloisilla ole kaikkeen tuohon varaa. Ja vaikka olisikin, niin mitä pointtia ihmisten on ponnistella, jos se ei saa johtaa pienimpäänkään elintason parantumiseen?
Kaikista pidetään huolta, mutta mitään väärää ei ole siinä, että ihmisten ponnistelu kohti parempaa elämää myös johtaa siihen.
Aika kulunut virsi tuo että muka kaikki pienituloiset vaatii lapsilleen iphoneja ja pleikkareita. Saatikka lomamatkoja tai siivoojia. Keskituloinen taas edelleen pystyy valitsemaan itselleen sen siivoojan tai lomareissun. Mielestäni keskituloisenkaan ei tarvitse saada tuota kaikkea; siis jo sen hyvän päälle mitä on. Keskiluokka esim. yleensä omistaa asuntonsa, toisinkuin pienituloinen joka ei saa siihen edes mahdollisuutta vaikka raha-asiat olisi aina hoitanut hyvin. Vuokraahan sinä voit maksaa vaikka tonnin kuussa yhteiskunnan mielestä, mutta 500 euron lainanlyhennys on liikaa ja valtava riski.
Huhhuh, huolella koulut käynyt ja työmarkkinoilla tsempannut ihminen ei edes tuota saisi saada. En vain pysty ymmärtämään, miten jotkut haluavat tukkia jokaisen reitin kohti parempaa elintasoa (tai elämää, jos itse niin asian määrittelee).
Mitä parempaa elämää tavoittelet?
Suomessa sinä saat:
maksuttoman koulutuksen
lähes maksuttoman terveydenhuollon
lähes maksutonta päivähoitoa lapsillesi
sosiaaliturvan esim. sairastumisen varalle
Sokerina päällä mm. yhteiskuntarauha ja toimiva tieverkosto. Toki kaikenlaista muuta lisäksi...
Sillä keskituloisen palkalla sitten voit lisäksi ostaa itsellesi asioita kuten oman kodin, turvallisen auton, lomamatkan, merkkilaukun, ottaa kotiin siivoojan, teetättää kotiisi remontin, hankkia kesämökin, hankkia veneen... keskituloisena et ehkä saa kaikkea näistä, mutta osaan ainakin on täysin realistinen mahdollisuus.
Kysymys siis kuuluu, MITÄ muuta, MITÄ parempaa sinä vielä haluaisit? Tai ennemminkin, mihin parempaan koet olevasi oikeutettu? Mikä tie sinulta koitetaan epäreilusti nyt tukkia?
Tämä kommentti lähtee taas siitä että kaikki tullut vastikkeetta kuin manulle illallinen. Kyllä sen eteen on kuule tehty TÖITÄ. On käyty lukiot hyvillä arvosanoilla, päntätty pääsykokeet samalla kun keräät rahaa opintoja varten kaupan kassalla, opiskellut 5 vuotta yliopistossa tietysti lukukaudet ahkeraa opiskelua ja kesät aina töissä. Ei lomia. Sitten aloitettu surkealla harjoittelijan palkalla jolla tehty töitä niska limassa jotta päästy etenemään uralla. Ei se siihen lopu, ammattitaitoa ja osaamista on tietysti pidettävä jatkuvasti yllä.
Se ei kuule ilmaiseksi ole tullut vaan ahkeruudella. Ja minulla pitäisi olla oikeus siitä nauttia ilman että olen jatkuva lypsylehmä valtiolle, jolta voi aina kerta toisensa jälkeen lypsää lisää kun keksitään uusi asia mihin tarvitaan rahaa.
No ei tässä itsekkään nyt pelkästään piereskelty ole kaikki vuodet. Vaikka se palkka ei mihinkään ikinä nousekkaan, vaikka kuinka venyisit ja paukkuisit. t. hoitaja
Mutta tosiaan, mistä sitten ajattelit ottaa jos sinulta ei saa ottaa?
Miksi keneltäkään pitää ottaa yhtään enempää?
Minä karsisin turhia menoja. Minusta on esim. älytöntä että vuodesta toiseen lähetämme satoja miljoonia euroja kehitysapuun kun kerta meillä ei ole sitä ylimääräisenä vaan otamme velkaa. Leikkaisin sieltä ensimmäisenä ja kohdistaisin niitä jäljelle jääviä kehitysapuarahoja kriisialueille, pakolaisleireille, missä on akuutti pakolaisongelma.
Eipä tunnu se kehitysapukaan toimivan, kun ongelmat tuntuvat tulevan meille tänne toiselle puolelle maapalloa. Ja osa vielä oikein ojentaa auttavan kätensä.
Mihin se "ongelmien korjaaminen siellä missä se tapahtuu", jäi? Somalikriisi on jo unohtunut, mutta samat puupäät hoitavat asioita edelleen.
Suunnitelmissa oli 3500 kiintiöpkolaista. Miettikää vähän mikä määrä. 10 vuodessa 35 000 elätettävää. 100 vuodessa 350 000. Eikä tuossa huomioida näiden jälkikasvua.
Ilmeisesti Suomessa raha tosiaan tulee taikaseinästä, ja ongelmia on liian vähän, kun niitä täytyy tuoda kaukomaista asti.
Muuttakaa maihin, missä rahat on omianne, maksatte useita tonneja korkeakouluvuosista ja terveydenhuoltokin on kustannettava täysin omasta pussista. Sitten itketään, kun kaikki pitää maksa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei saa kritisoida hyvinvointivaltion pyhää lehmää. Jos sanot, että vähempikin riittää niin olet hyvinvointivaltion romuttaja. Kaikki alle 100% verotus on lahja sinulle. Työsi hedelmät kuuluvat valtiolle, joka niistä armeliaisuudestaan antaa sinulle ropoja. Sinun kuuluu olla kiitollinen, koska äitisi sai äitiyspakkauksen ja sinä aapisen. Siksi pitää maksaa julkisia menoja 55mrd eikä euroakaan vähempää.
No miten idiootille vääntäis rautalangasta, jos et edes tajua saaneesi aika paljon enemmän kuin sen aapisen? Ja saat edelleen, joka ikinen päivä, vaikka ne ei euroina sun tilille kilahdakkaan. Osasi saat ja otat tästä kakusta joka ikinen päivä, jos tässä maassa asut.
Hallitusohjelma kuulostaa oikein hyvältä ja reilulta. Keskituloinen pystyy silti edelleen elämään ihan mukavaa elämää, etenkin kaksi keskituloista yhdessä, vaikka kotitalousvähennyksiä ette saa enää niin paljon ja se yksinhuoltaja saa 50e enemmän rahaa lapsensa ruokaan kuukaudessa.
Kyllä meiltä pienituloisilta yksinhuoltajilta vietiin viime reissulta ihan kivasti, ja edelleen esim. ne lomarahat on saamatta. Tässä voi vain haaveilla esim. siivoojan tai remonttimiehen palkkaamisesta. Se on kaikki extraa.
Perusongelma on se, että pienituloiset kokevat oikeudekseen kaiken sen, mitä keskituloiset saavat. On oltava lapsille iPhonet ja Pleikkarit, kämppä halutulta alueelta, vuosittainen lomamatka, auto, pientä ekstrakivaa ja ilmeisesti siivoojakin olisi jees. Muuten on kyseessä eriarvoistuminen.
Nyt on kuitenkin niin, että ei edes keskituloisilla ole kaikkeen tuohon varaa. Ja vaikka olisikin, niin mitä pointtia ihmisten on ponnistella, jos se ei saa johtaa pienimpäänkään elintason parantumiseen?
Kaikista pidetään huolta, mutta mitään väärää ei ole siinä, että ihmisten ponnistelu kohti parempaa elämää myös johtaa siihen.
Aika kulunut virsi tuo että muka kaikki pienituloiset vaatii lapsilleen iphoneja ja pleikkareita. Saatikka lomamatkoja tai siivoojia. Keskituloinen taas edelleen pystyy valitsemaan itselleen sen siivoojan tai lomareissun. Mielestäni keskituloisenkaan ei tarvitse saada tuota kaikkea; siis jo sen hyvän päälle mitä on. Keskiluokka esim. yleensä omistaa asuntonsa, toisinkuin pienituloinen joka ei saa siihen edes mahdollisuutta vaikka raha-asiat olisi aina hoitanut hyvin. Vuokraahan sinä voit maksaa vaikka tonnin kuussa yhteiskunnan mielestä, mutta 500 euron lainanlyhennys on liikaa ja valtava riski.
Huhhuh, huolella koulut käynyt ja työmarkkinoilla tsempannut ihminen ei edes tuota saisi saada. En vain pysty ymmärtämään, miten jotkut haluavat tukkia jokaisen reitin kohti parempaa elintasoa (tai elämää, jos itse niin asian määrittelee).
Mitä parempaa elämää tavoittelet?
Suomessa sinä saat:
maksuttoman koulutuksen
lähes maksuttoman terveydenhuollon
lähes maksutonta päivähoitoa lapsillesi
sosiaaliturvan esim. sairastumisen varalle
Sokerina päällä mm. yhteiskuntarauha ja toimiva tieverkosto. Toki kaikenlaista muuta lisäksi...
Sillä keskituloisen palkalla sitten voit lisäksi ostaa itsellesi asioita kuten oman kodin, turvallisen auton, lomamatkan, merkkilaukun, ottaa kotiin siivoojan, teetättää kotiisi remontin, hankkia kesämökin, hankkia veneen... keskituloisena et ehkä saa kaikkea näistä, mutta osaan ainakin on täysin realistinen mahdollisuus.
Kysymys siis kuuluu, MITÄ muuta, MITÄ parempaa sinä vielä haluaisit? Tai ennemminkin, mihin parempaan koet olevasi oikeutettu? Mikä tie sinulta koitetaan epäreilusti nyt tukkia?
No, ainakin nämä
- Ruokaa
- Rohkeutta hankkia lapsen
- Vuoden, ettei valtio ole vetämässä vetämässä mattoa alta
- Vuoden että rahan määrä lisääntyy, kun teen lisää töitä
- Vuoden, ettei saa pelätä, että firma kaatuu valtion päämiesten sekoilujen takia
Jos keskituloisella lapsettomalla ei ole varaa ruokaa, pitää katsoa peiliin.
Olipa typerä kommentti.
Itsehän listasit kaikkea kivaa, mitä valtiosta ilmaiseksi saa. Listasin asioita, joita tästä valtiosta ei ilmaiseksi saa.
No, korjataan sitten vähän:
- Todellisuudessa Suomessa ei saa MITÄÄN ilmaiseksi, ne maksetaan verorahoilla. Ainoastaan mitään tekemättömät lortit saavat jotain näennäisesti ilmaiseksi. Ahkeria rangaistaan ahkeruudesta korottamalla veroja.
Parempi?
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa maihin, missä rahat on omianne, maksatte useita tonneja korkeakouluvuosista ja terveydenhuoltokin on kustannettava täysin omasta pussista. Sitten itketään, kun kaikki pitää maksa itse.
Aikuisena? Miksi hitossa?
Ei täällä ole mitään ilmaista, kaikki maksetaan verorahoista. Ja kun osa ei maksa, toiset maksavat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheet kuluttaa kaikkein eniten veroilla maksettavia asioita.
Joten ei kannata valittaa, saampuolella olet, vaan et omassa itsekkyydessäsi sitä käsitä.
Mitä veroilla maksettavia palveluita me kulutetaan enemmän kuin yksinhuoltajaperheet, suuret lapspeeheet tai perheet, joissa vanhemmat ovat työttömiä?
Kerro ihmeessä jos keksit.
Ei kukaan tainnut väittää, että te kuluttaisitte enemmän kuin muuta. Vaan että teillä on oikeus käyttää palveluita kuten muillakin.
Nämä valittajat eivät tajua hyvinvointivaltion ideaa. Teille voisi myös maksaa 50 000 suoraan käteen vuodessa, ja maksaisitte siitä erikseen terveydenhuoltonne ihan todellisia kuluja vastaan, lasten koulutuksen todellisia kuluja vastaan jne. Siinä olisi se ero, että putoaisitte lopullisesti pysyvään köyhyyteen siinä vaiheessa, kun lapsenne vammautuisi pysyvästi tai puolisosi jäisi työkyvyttömäksi. Tällä hetkellä maksamme myös riskeistä. Toki kaikkien kohdalle se toteutunut riski ei osu, mutta et voi tietää etukäteen. Meillä saavat vammaisetkin lapset mennä kouluun, ja meillä mahdollistetaan ihmisarvoinen elämä vaikkei kykenisi töihin. Minä maksan veroja siitä oikein mielelläni.
Suomi on kaikkea muuta kuin hyvinvointivaltio verrattuna Norjaan, Islantiin ja Sveitsiin esimerkiksi.
Mihinkään näistä vertaaminen on tosin typerää:
- Norjalla on öljy
- Islanti on hyvin, hyvin pieni valtio
- Sveitsiin menee RAHA
Hallitusohjelma on silti järkyttävää "unelmaa".
Miksiköhän Sveitsiin menee raha, ja Suomesta vain lähtee (yhä vain kiihtyvällä tahdilla).....
Kuinkahan kauan tasavallan uusi hallitus Brothers & Sisters of Oodi mahtaa porskuttaa? Vuoden? Kaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap valittaa kiinteistöverosta kun toisilla ei ole leipää lapsille.
Näytä minulle yksikin lapsi joka SUOMESSA näkee nälkää! Täällä ei sellaista (absoluuttista) köyhyyttä ole.
Kyllä takuulla on nälkäisiä lapsia nyt lomien aikaan, kun koulut on kiinni. Ja se, että syö päivittäin makaronia ja ketsuppia on myös nälkää.
Mutta edelleen ap kirjoitti kiinteistöverosta ilmeisesti omaan taloon ja kotitalousvähennyksestä, joista köyhä voi siis vain haaveilla.
Jos ja kun Suomessa on lapsia jotka eivät saa tarpeeksi ravinnerikasta ruokaa, niin se ei ole kyllä yhteiskunnasta kiinni vaan vanhemmista. Ja mitä sille on voi tehdä on rajallista. Rahan lappaaminen ei ole siihen ratkaisu koska syyt sille ovat jossain ihan muualla.
Kyllä meillä on niin hyvä sosiaaliturvajärjestelmä että kukaan lapsi ei siksi näe nälkää etteikö valtio tukisi köyhiä vaan siinä on sitten vanhempien arvovalinnat p*rsillään tai elämähallinnan puutetta jos lapsi muka nälkää näkee.
Keskituloisella veroja maksavalla, ja tätä verotaakkaa nyt kiristettävällä, kansalaisella on täysi oikeus valittaa maksujen noususta. Meillä on nyt jo valmiiksi yksi Euroopan kalleimmista maista hintatasolla sekä meillä verotetaan keski- ja hyvätuloisia selkeästi ankarammin kuin Euroopassa keskimäärin.
Taas on paasaamassa ihminen, joka ei tiedä mitään siitä elämästä mitä elää jo viidettä vuotta toimeentulotuella elävä pitkäaikaistyötön tai eläkeläinen. Valita vaan, jos se helpottaa sun oloa, mutta kohtuuttomalta tuntuu valituksesi, kuten myös ap:n. Oisko elämänhallinnan puutetta, kun ei saa rahoja riittämään, vaikka tienaa enemmän kuin moni muu.
Sinulla se on elämänhallinnassa puutetta jos et kykene normaaliin elämään maailman parhaimman sosiaaliturvan maassa.
Minun elämänhallinnassa ei ole mitään vikaa, saan rahani riittämään oikein hyvin. Elätänhän niillä itseni ja perheeni lisäksi vielä sinutkin.
Missä kohtaa minä sanoin olevani tuo esimerkkini ihminen, minulla vaan sattuu olemaan ystäväpiirissä monenlaisia ihmisiä. Joten valitettavasti yrityksesi haukkua minua siitä, valui hukkaan.
Onhan se elämänhallinnan puutetta, jos ei tule palkallaan toimeen (kuten ap tämän jutun aloitti), vaan pitää kadehtia köyhiä heidän ropoistaan. Jos asia ei sinua koske, miksi valitat?
Eli sinä et tiedä itsekään millaista on olla toimeentulotuella tai pienituloinen eläkeläinen, vaikka minua semmoisesta moralisoit. Sikäli mikäli minun henk.koht. ominaisuudet liittyvät millään tapaa tähän keskusteluun, niin minäkin olen jokunen vuosi takaperin ollut köyhä, sairauslomalla, tukiriippuvainen ja työtön. Tiedän ettei se ole mitään juhlimista mutta sellaista sen ei minusta kuulukaan olla.
En ymmärrä myöskään tuota kateus-korttia. Millä tavalla se, kun ei halua että omista viedään etenevässä määrin, on kateutta?
Minä maksan mielelläni veroja hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitoon ja niin maksaa varmasti suurin osa muistakin. Olen itse saanut maksamillani veroilla vastinetta. Se veronkorotuksilla viedään enemmän ja enemmän on ihan perustelua että sellainen pännii.
Keskituloisten rahoja ei voi kupata loputtomasti valtionkassaan. Se että minä maksan veroja mielelläni ei tarkoita että muut niin tekisi. Keskituloisissa on paljon koulutettua väkeä ja globalisoituneessa maailmassa on helppo vaihtaa paremman elintason piiriin, ihan vaikka jo Euroopan tasolla keskituloisia verotetaan ankarasti. Minä haluan pitää tämän veroja maksavan keskiluokan Suomessa että meillä on tulevaisuudessakin verotuloja, jolla pitää yllä hyvinvointivaltiota. Toiset taas ajattelee että he ovat loputon rahasampo, joka tyytyy osaansa eivätkä muuta pois.
Uhkailevat muuttaa ulkomaille, mutta harva muuttaa ja muuttaneetkin palaavat yleensä lasten tullessa kouluikään.
Ilmainen hyvä koulutus houkuttaa.
Valitettavasti kuitenkin varallisuus on helppo siirtää pois, vaikka ihmiset jäisivät. Itsekin olen niin tehnyt, jolloin pääomatuloverot jäävät Suomelta saamatta.
Kerro ihmeessä miten varallisuus siirretään HELPOSTI pois? Varmasti moni olisi iloinen tästä vihjeestä, jos sulla kerran on tiedossa tällainen helppo ja laillinen tapa välttää verojen maksamista...
Avaa verkkopankki. mene sijoitukset osioon, Etsi mieleinen jenkkiyhtiö jenkkipörssistä, Laita osakkeelle hinta ja osakkeiden kappalemäärä. Hyväksy toimeksianto. Jos kauppa toteutuu Onnitteluni, olet juuri siirtänyt pääomaa ulkomaille ostoksen verran. Osinkotuotoista Suomen valtio saakin sitten 15%-yksikköä vähemmän kuin saisi suomalaisen yhtiön osingoista.
Ei ollut vaikeaa, ihan laillista ja helppoa. Muitakin tapoja on mutta tuo on ehkä helpoin.
On minullakin jenkkiosakkeita, mutta ei siinä mitään voita, kun vero on kuitenkin kokonaisuudessaan sama...
Mutta Suomen verotuotoistahan tässä puhutaan, ei yksilön verorasituksesta. Pääomat ensin ulkomaille -> Valtion verotulot pienenevät. ja kohta lähtee perässä omistajatkin -> uudelleen pienenee. Nalle lähti jo ja siinä meni miljoonien vuosittaiset verotulot Suomen valtiolta.
Jos sama vero pitää maksaa joka tapauksessa niin mielummin minä sen ainakin Suomeen maksan. Jossain vertailussa myös suomalaiset pörssiosakkeet olivat tuottaneet maailman parhaiten....
Minä taas en yhtään euroa lisää halua Suomeen maksaa. Riittää että palkastani jo ryöstetään kuukausittain 38%. Suomen pörssi on kyllä kroonisesti aliarvostettu ja saa ihan hyvää tuottoa. Osin johtuen siitä että suomalaiset eivät sijoita ja kotimarkkinat ovat kehittymättömät. Omistan mieluummin kuitenkin niitä yhtiöitä, jotka tulevat enenemässä määrin ostamaan näitä suomen yhtiöitä pois. Monta hyvää yhtiötä on jo lähtenyt ihan parin vuoden aikana ulkomaiseen omistukseen.
Maksat siis mielummin verosi jollekin toiselle maalle kunhan ne ei vaan tule Suomeen? Miten se sua hyödyttää?
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaiset suurperheet tulee saamaan taas lisää lapsilisiä, laskeskelin tässä kerran että eräskin kotipaikkakunnallani asuva lestaperhe saa nyt kuukausittain lähes 1800 euroa/kk puhtaana käteen lapsilisiä. Se on se kotiäidin kuukausipalkka!! Lesta-alueella kun asun, niin mielestäni ensimmäisestä ja toisesta lapsesta pitäisi saada parempaa lapsilisää kuin neljännestä ja siitä ylöspäin. Näin olisi reilua kaikkia kohtaan, ei vain lessuja. Ja sitten kun subjektiivinen päivähoito-oikeus palaa ennalleen niin lestaäidit vie vielä lapsensa päivähoitoon 5 pv/vko, vaikka äidit itse ovat kotona kaiket päivät. Ja päivähoitopaikkoja ei riitä sitten niille ketkä päivähoitoa oikeasti tarvisivt (äidin töihin meno jne). Ärsyttää!
Hölmö, lapsilisä on tarkoitettu lapsen elatukseen, ei äidille eikä isälle. Se on tosiaan typerää, että ensimmäisen lapsen lapsilisä on pienin, vaikka juuri ensimmäiselle pitää ostaa kaikkea, kun ei ole isommilta lapsilta jääneitä. Selittäisikö joku tämän idean?
Töihinmeno ei nykyään ole ihan niin yksinkertaista, että monen lapsen äiti noin vaan ilmoittaa tulevansa töihin, jos ei ole vakituisessa työpaikassa. Kuinka moni nuori lisääntymisikäinen nainen saa vakituisen työpaikan?
Hyvinvointivaltio on hyvä asia, eikä tuloerot saisi kasvaa. Kaikilla pitäisi olla mahdollisuus hyvään elämään. Mutta millä tavalla pakkoruotsi sitä edistää, vaikka toisen asteen opinnot tulisivat oikeasti ilmaisiksi?
Vierailija kirjoitti:
Yhä edelleenkään kyse ei ole ON/OFF valinnasta vaan kohtuudesta. Ei ole kohtuullista että toisilta ryöstetään valtavia summia kuukausittain, ja toiset saavat kaiken ilmaiseksi. Ja sitten vielä näitä joilta ryöstetään syyllistetään.
Olisi kohtuullista että kaikki saisivat pitää vähintään 75% tienaamistaan rahoista. Olisi kohtuullista että kaikille annettaisiin (myös niille pienituloisille) mahdollisuus vaurastua omilla toimillaan (palkalla ja sijoittamisella). Olisi kohtuullista että kaikki osallistuisi kykyjensä mukaan tämän yhteiskunnan rakentamiseen ja toiminnan rahoittamiseen.
Esimerkiksi 5% laajennetulla pääomatuloverolla (nykyinen pääomatulovero 30/34%) saataisiin yhteiskuntaan enemmän rahaa kun nykyisellä pääomatuloverolla. Lisäksi jos mahdollistettaisiin ja kannustettaisiin ihmisiä vaurastumaan, niin sekin toisi lisää euroja valtion kassaan. Nyt suomalaisia passivoidaan ja tehdään "tukiuskovaisia".
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijana ja duunariperheestä tulevana kieltämättä huvittaa tämä keskituloisten itkupotkuraivoaminen, kun mikään ei tunnu riittävän, vaikka kuuluvat yhteen maailman hyväosaisimpiin ihmisin. On jo talot, autot ja ties mitä turhaa roinaa, mutta lisää pitäisi vaan saada jo tässä ylikuormittuneessa maailmassa. Lisäksi vielä kanetaan jotain marttyyrin viittaa, kuinka MINÄ niin uhraudun tässä yhteiskunnalle ja minä, minä ja minun työni. Meidän perheessä ei tämmöistä uhriutumista ollut koskaan, vaan oltiin tyytyväisiä pieniin asioihin, vaikka tehtiin välillä pitkiä päiviä ja tienattiin se, mitä tienattiin ja maksettiin mielellämme verot siitä. Ei ollut niin isoa taloa kuin kaverilla, mutta mitä sitten. Ei tarviikaan olla.
Elän nyt kirjaimellisesti 200 eurolla kuussa (340 euroa menee vuokraan ja sähköön ja veteen, joten 200 jää käteen ja muistan nyt sanoa, että kyllä, ne ovat veronmaksajien rahoja ja olen kiitollinen teidän rahoistanne), joten vähällä pärjää enkä elä nälässä. Toki minustakin tulee joku päivä työntekijä (tai todennäköisimmin yrittäjä), mutta tämän jälkeen tuntuu kyllä uskomattomalta, että voisi saada oikeasti vaikka edes kahdeksansataa käteen kuukaudessa ja siitä voi vielä hyvin pistää osan säästöön. Kesätöistä on välillä jäänyt ja se on ihan luksusta. Mutta on se kiva valittaa, kun ei voi joka kuukausi ostaa uusia vaatteita ja pääse Kanarialle talvella... Opetelkaa olemaan onnellisia siitä, mitä teillä on jo nyt. Niin minäkin olen, vaikka elän pienellä rahalla.
Moni keskituloinen on entinen opiskelija ja muistaa ne ajat itsekin. Voin kertoa että sinullakin mieli muuttuu sitten siinä vaiheessa kun valmistut, astut työelämään ja näet sen ekan oikean palkkakuitin. Opiskelijanahan työtuloista ei mene paljon veroa kun vuoden aikaiset työtulot jäävät pieneksi.
Ensin siitä keskiverto palkasta napsastaan suuri osa veroihin ja veroluonteisiin maksuihin. Ok, se on ihan perusteltua palveluiden rahoittamista varten. Sitten seuraavaksi tulevat lasten päivähoitomaksut. Joo, ne menee suurimmasta taulukosta vaikka sinun ja miehesi tulot nettona on reilu 2000€/kk. No maksat tietysti kaiken muun elämisen vielä. Jos tarvitset autoa töissäkäyntiin niin voit varautua auton pakollisten ylläpitokulujen lisäksi myös korkeisiin polttoaineisiin verotuksen takia. Niin ja tietysti vuosittainen ajoneuvovero. No, kohtahan se kiinteistöverolippukin tippuu postilaatikkoon, silläkin on hyvä nyhtää keskituloisia. Mitäs omistat itse sen tönösi eikä ay-liikkeiden rahasampo Kojamo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ylen propaganda kanavat kiinni (budjetti 520 miljoonaa!)
Listaa voisi jatkaa paljon mutta aikapitkälti samoja juttuja kuin sinulla
Tähän asti olin melkein samaa mieltä, mutta kommentti kertoo kirjoittajasta aika paljon. Kaikkien amerikkalaisten roskakanavien syöttö televisioon vaatii ainakin yhden puhtaasto suomalaista sisältöä suoltavan kanavan. Sisältö ei aina ole parasta, mutta on silti vahva merkki siitä, että meillä on suomalaisuutta.
Arvostele siis sisältöä, älä kanavaa.
520 miljoonan budjetti on muuten televisiokanavalla hyvin matala.
Niinpä. Ranskassa on lakiteitse rajoitettu angloshaissen näkyminen tv:ssä. Koskahan Suomeen saadaan sama meininki.
Vierailija kirjoitti:
Mä en hyväksy minkäänlaista korotusta eläkkeisiin! Aivan käsittämätöntä, että työssäkäyvälle väestölle, lapsiperheille ja ylipäätään yhteiskuntaa nyt pystyssä pitäville ja tulevaisuudesta huolehtiville (lapset) lyödään keppiä käsille. Niiltä otetaan rahat, jotka voidaan sitten dumpata taas kerran esim. eläkeläisille.
Kertokaa YKSIKIN syy, miksi pienellä eläkkeellä elävien eläkettä tulee nostaa. Ne vanhanajan suurperheen äidit, kotiäidit, alkaa olla ihan jokainen kuolleita tai ainakin saavat leskeneläkettä. Takuueläkettähän ei leikkaa leskeneläke tai pääomatulot. Mikä tommoinen perustuki on, joka on suojassa kaikelta. Suurin osa näistä narisijoita on kuitenkin loisinut koko elämänsä toisten laskuun ja nyt pitäisi nostaa jalustalle vanhana, kun ovat vanhoja. Mulle vanha pummi on ihan samanarvoinen kuin nuori pummi. Eläköön sillä minimillä. Töissä on jokainen 70-80 -vuotias todellakin voinut käydä, lapsia oli vähän ja hoitopaikkajärjestelmäkin kehittyi. Tai jos oli sitä yhtä tai kahta lasta hoitamassa muutaman vuoden kotona, oli työllistyminen sitten helppoa, kun päätti palata työelämään. Monethan on joka tapauksessa naimisissa edelleen ja onhan taloudessa puolisonkin eläke ja se älyttömistä älyttömin leskeneläke, joka pitäisi ensimmäisenä lopettaa kaikilta muilta paitsi monilapsisten perheiden vanhemmilta ja alaikäisten vanhemmilta. Esim. tuttu nainen meni naimisiin nelikymppisenä, oma työeläke 2500, peri mieheltään yli miljoonan varallisuuden ja nyt saa vielä leskeneläkettäkin melkein tonnin kuussa työeläkkeensä ja muun varallisuuden päälle. Lapseton nainen vielä, aina vaan tuijottanut omaa napaansa, ei koskaan tehnyt kenenkään eteen mitään. Eläkkeellä on itsekäs marisija, ei todellakaan mikään ihmisiä auttava tyyppi. Tämmösille pitää sitten maksaa vielä yhteisestä kassasta rahaa, jotka ei sitä tarvisi. Tai huvittavinta oli, kun käytin laskuria, niin jopa vanhempani saisivat toisistaan eläkettä, jos toinen kuolisi. Kummankin nettoeläke melkein 2500 ja silti muutama satku tulisi toisesta. Ei tämmöiseen tukemiseen ole varaa. Järjestelmä luotiin aikana, jolloin sosiaaliturva oli olematon ja naiset ilman eläkettä, sotaleskiä jne. Nyt sitä käyttää keskiluokkaiset, varakkaan ihmiset lisätulona, vaikkeivat tarvisi. Pois vaan tai hyvin tarkan harkinnan alle vain niissä tilanteissa, joissa ihminen ei pärjää ilman sitä lisärahaa.
Kaikki pientä eläkettä saavat eivät ole suinkaan vanhoja. Voit esim. olla nuori sairaseläkeläinen. Vuodatuksesi oli käsittämättömän itsekäs, tietämätön ja ennakkoluuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Jäin juuri työkyvyttömyyseläkkeelle ja saan minimieläkettä. En koe mitenkään olevani huonossa asemassa tai säälialmujen tarpeessa. Olisin mielelläni nostanut edelleen yleistä asumistukea, mutta Kela pakottaa siirtymään eläkkeensaajan asumistukeen joka on kohdallani 200e enemmän. Saan ihan liikaa tukia siihen nähden etten ole tehnyt mitään tämän yhteiskunnan eteen. Muutkaan samassa tilanteessa olevat yksineläjät eivät mielestäni ole ansainneet mitään korotuksia. Moni työssäkäyvä perheellinen tai sairas pitkän työuran tehnyt ihminen elää paljon tiukemmin kuin minä.
Logiikallasi jos ihminen sairastuu / vammautuu vakavasti, niin hän ei ansaitse yhtään mitään siis?
Kuule vasemmisto on nyt niin kauan odottanut että pääsee käyttämään verovaroja että sinä saat luvan pitää nyt sen turp*si kiinni ja maksaa kun anttisetä kavereineen vinguttaa valtiovisaa. Velallahan noita tuhlailuja maksetaan, suoran veronkeräyksen lisäksi eli saat siis maksaa tulevaisuudessa vielä enemmän veroja jotta antin laskut saadaan maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Avaa verkkopankki. mene sijoitukset osioon, Etsi mieleinen jenkkiyhtiö jenkkipörssistä, Laita osakkeelle hinta ja osakkeiden kappalemäärä. Hyväksy toimeksianto. Jos kauppa toteutuu Onnitteluni, olet juuri siirtänyt pääomaa ulkomaille ostoksen verran. Osinkotuotoista Suomen valtio saakin sitten 15%-yksikköä vähemmän kuin saisi suomalaisen yhtiön osingoista.
Ei ollut vaikeaa, ihan laillista ja helppoa. Muitakin tapoja on mutta tuo on ehkä helpoin.
Päättäjät lienevät jo omansa siirtäneet turvaan.
Valtio varmaan ottaa rahaa siinä vaiheessa, kun myy osuudet pois?
Tilastojen mukaan aivovienti on jo mittavaa ja moni tuntemani henkilö on muuttanut Suomesta ja yhä useampi ei hanki lapsia ollenkaan. 15 vuotta sitten en olisi uskonut, että Suomi menee tähän suuntaan.
Mitähän lapsimäärää se lapsilisän korotus tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijana ja duunariperheestä tulevana kieltämättä huvittaa tämä keskituloisten itkupotkuraivoaminen, kun mikään ei tunnu riittävän, vaikka kuuluvat yhteen maailman hyväosaisimpiin ihmisin. On jo talot, autot ja ties mitä turhaa roinaa, mutta lisää pitäisi vaan saada jo tässä ylikuormittuneessa maailmassa. Lisäksi vielä kanetaan jotain marttyyrin viittaa, kuinka MINÄ niin uhraudun tässä yhteiskunnalle ja minä, minä ja minun työni. Meidän perheessä ei tämmöistä uhriutumista ollut koskaan, vaan oltiin tyytyväisiä pieniin asioihin, vaikka tehtiin välillä pitkiä päiviä ja tienattiin se, mitä tienattiin ja maksettiin mielellämme verot siitä. Ei ollut niin isoa taloa kuin kaverilla, mutta mitä sitten. Ei tarviikaan olla.
Elän nyt kirjaimellisesti 200 eurolla kuussa (340 euroa menee vuokraan ja sähköön ja veteen, joten 200 jää käteen ja muistan nyt sanoa, että kyllä, ne ovat veronmaksajien rahoja ja olen kiitollinen teidän rahoistanne), joten vähällä pärjää enkä elä nälässä. Toki minustakin tulee joku päivä työntekijä (tai todennäköisimmin yrittäjä), mutta tämän jälkeen tuntuu kyllä uskomattomalta, että voisi saada oikeasti vaikka edes kahdeksansataa käteen kuukaudessa ja siitä voi vielä hyvin pistää osan säästöön. Kesätöistä on välillä jäänyt ja se on ihan luksusta. Mutta on se kiva valittaa, kun ei voi joka kuukausi ostaa uusia vaatteita ja pääse Kanarialle talvella... Opetelkaa olemaan onnellisia siitä, mitä teillä on jo nyt. Niin minäkin olen, vaikka elän pienellä rahalla.
Moni keskituloinen on entinen opiskelija ja muistaa ne ajat itsekin. Voin kertoa että sinullakin mieli muuttuu sitten siinä vaiheessa kun valmistut, astut työelämään ja näet sen ekan oikean palkkakuitin. Opiskelijanahan työtuloista ei mene paljon veroa kun vuoden aikaiset työtulot jäävät pieneksi.
Ensin siitä keskiverto palkasta napsastaan suuri osa veroihin ja veroluonteisiin maksuihin. Ok, se on ihan perusteltua palveluiden rahoittamista varten. Sitten seuraavaksi tulevat lasten päivähoitomaksut. Joo, ne menee suurimmasta taulukosta vaikka sinun ja miehesi tulot nettona on reilu 2000€/kk. No maksat tietysti kaiken muun elämisen vielä. Jos tarvitset autoa töissäkäyntiin niin voit varautua auton pakollisten ylläpitokulujen lisäksi myös korkeisiin polttoaineisiin verotuksen takia. Niin ja tietysti vuosittainen ajoneuvovero. No, kohtahan se kiinteistöverolippukin tippuu postilaatikkoon, silläkin on hyvä nyhtää keskituloisia. Mitäs omistat itse sen tönösi eikä ay-liikkeiden rahasampo Kojamo.
Sori, mutta en tavoittele tuollaista perinteistä, keskiluokkaista elämää enkä aio hankkia lapsia, joten jotkut päivähoitomaksut on täysin yhdentekeviä. Autoa en tule myöskään hankkimaan. Jos 200 eurolla pärjää kuukaudessa ihan hyvin, pärjää kahdella tonnilla aivan mainiosti. Mikään pakko ei ole noita asioita hankkia, kyseessä on täysin oma valinta. Ja elän maaseudulla, mutta olen kova liikkumaan, joten ei haittaa pidemmät matkat. .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ylen propaganda kanavat kiinni (budjetti 520 miljoonaa!)
Listaa voisi jatkaa paljon mutta aikapitkälti samoja juttuja kuin sinulla
Tähän asti olin melkein samaa mieltä, mutta kommentti kertoo kirjoittajasta aika paljon. Kaikkien amerikkalaisten roskakanavien syöttö televisioon vaatii ainakin yhden puhtaasto suomalaista sisältöä suoltavan kanavan. Sisältö ei aina ole parasta, mutta on silti vahva merkki siitä, että meillä on suomalaisuutta.
Arvostele siis sisältöä, älä kanavaa.
520 miljoonan budjetti on muuten televisiokanavalla hyvin matala.
Niinpä. Ranskassa on lakiteitse rajoitettu angloshaissen näkyminen tv:ssä. Koskahan Suomeen saadaan sama meininki.
USAssa on myös rajoitettu ulkomaalaisen materiaalin määrä.
Haluaisin nyt kuitenkin kommentoida, että nuo ovat ilmaisia vain tulokkaille, jotka eivät aio asua Suomessa koulunkäyntiä pidempään. Ihan jokainen maksaa nuo verorahoistaan.
Ilmaista ei ole. On vain järkevämpää ja vähemmän järkevämpää tapaa maksaa.