Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailman tylsimmät ylioppilasjuhlat

Vierailija
02.06.2019 |

Olin viikonloppuna kaksissa ylioppilasjuhlissa ja mietin, että onko siellä tosiaan jollakin hauskaa ja kokevatko järjestäjät oikeasti, että nyt on juhlatunnelma katossa ja kaikki onnistui.
Molemmissa juhlissa tällainen kaava: eteisessä onnitellaan ylioppilasta ja vanhempia. Sitten ohjataan noutopöytään. Tarjolla voileipäkakkua, pikkupizzoja, kermakakkua ja paria sorttia pikkuleipiä sekä mehua, teetä ja kahvia. Sitten istutaan olohuoneessa kahvittelemassa ja hyvin väkinäisesti koitetaan keksiä jotakin puhuttavaa etäisesti tutun sukulaisperheen kanssa. Tunnelma on hiljainen ja vähän vaivautunut. Sitten käydään katsomassa ylioppilaan lahjat ja kysytään tulevaisuuden suunnitelmista. Saadaan lyhyet vastaukset. Mykkä nuoriso räppää kännyköitään.
Tässä vaiheessa paikalla on oltu puolisen tuntia ja sitten lähinnä odotetaan, että koska kehtaa lähteä pois.
99 prosenttia rippijuhlista, valmistujaisista ja muista perhejuhlista on tällaisia - ihan suoraan sanottuna tappavan tylsiä.

Mitä ihmettä voisi tehdä, että juhlat eivät olisi tällaista piinaa?

Kommentit (195)

Vierailija
41/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suku, etenkin tietyt perheet, on vähän tällaista pökkelöä porukkaa.

Monta vuotta yritin juhlissa viihtyä, mutta ne olivat niin järjettömän vaivaannuttavia ja tylsiä tilaisuuksia, että aikuisena keski-ikäisenä uskalsin tehdä radikaalin päätöksen: En mene juhliin, vaan rääppiäisiin!

Keksin siis yleensä jonkun valkoisen valheen, miksi pääsen juhliin vasta illalla tai seuraavana päivänä. Kaikille on aina sopinut ja ovat jopa olleet aidosti ilahtuneita, sillä tarjottavaahan jää aina aika paljon yli. Tunnelma on tuolloin paljon rennompi ja pienellä tutulla porukalla aidosti mukavaa jutella pitkäänkin.

Suosittelen siis rääppiäisiä, jos rennompaa tunnelmaa hakee!

Vierailija
42/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset juhlat sinä ap pitäisit?

Olen ollut varmaan yli 30 yo-juhlassa. Missään ei ole ollut minkäänlaista ohjelmaa tai musiikkia. Ainoastaan puheita on pidetty.

Yo-juhlien luonteeseen ei kuulu ohjelma. Niissä on yleensä alkumalja ja noutopöytä. Muutama sana vaihdetaan ylioppilaan ja isäntäväen kanssa. Onnitellaan ja kuunnellaan tulevaisuudensuunnitelmia. Sitten vaan syödään ja jutellaan muiden vieraiden kanssa.

Melko ahdasta yleensä on ja jos vieraita on paljon ja lisää tulossa, niin ei viivytä kuin pari tuntia. Jos vieraita on vähän, viihdytään tuntikausia (harvinaista).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei isäntäväki pysty vastaamaan jokaisen yksittäisen vieraan viihtymisestä.

Vieraan kuuluu itse jutustella muiden kanssa ajankulukseen.

Ohjelmat kuuluvat häihin ja synttäreihin. Ei yo-juhlissa yleensä ole ohjelmaa.

Vierailija
44/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidettiin sellaiset kuin ylioppilas halusi. 

Eli vain lähimmät ihmiset, joilla varmasti on kivaa keskenään. Pari naapuriakin pistäyty ja se oli ihan mukava ele heiltä. 

Alkumaljat ja meillä oli myös viiniä ja boolia. Kukaan näistä "sisäpiiriläisistä" ei ole alkoholisti. Toki oli myös alkoholitonta virvoitusjuomaa ja kahvia suomalaiseen tapaan. 

Vieraita oli 18, muutama lapsi lisäksi. 

Hauskaa oli. 

Miksi pyytää joitain kaukaisia sukulaisia, joiden kanssa ei ole ollut tekemisissä ties vuosikymmeneen. Ihan turhaa! Jos ystävä on läheisempi, niin hänet tietysti. 

Miksi niitä setiä ja tätejä kutsutaan? - rahakuorien takia! Kun eivät tunne lasta kunnolla, kun ei olla tekemisissä niin eivät osaa ostaa hyötylahjaa. Ratkaisevat asian satasilla.

Täällä päin ylioppilasjuhliin on yleensä avoin kutsu lehdessä, eli kuka tahansa saa tulla.

Mutta yllättäen joku voi haluta kutsua tätejä vaikka siksikin, että on mukavaa nähdä sukulaisia, vaikkei jatkuvasti oltaisi tekemisissä.

Tätähän mä en ole koskaan ymmärtänyt, että kutsutaan juhliin sen takia, että on kiva nähdä pitkästä aikaa. Yleensä juhlissa ei ole aikaa vaihdella kuulumisia pitkän kaavan mukaan. Etenkään juhlan järjestäjällä.

Miksei sitten pidä vaikka jotain kesätapaamista erikseen ja siellä sitten tuulettais kaapit.

Meillä on kuitenkin ollut mukavaa kaikissa juhlissa juuri siksi, että sukulaisia näkee pitkästä aikaa. Ehkä olen sitten onnekas, kun on niin kivoja sukulaisia. Vaikka kutsujat eivät ehdi viettää kenenkään kanssa paljon aikaa, me vieraat viihdytään keskenämme. Sitten seuraavalla kerralla tämän kerran kutsujat ovat vieraina jne.

Vierailija
45/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne valitettavasti tuommoisia ne ylppärit ovat aina olleet.

Ensin odotellaan eteisessä (sentään tuulikaapista pääsee peremmälle) onnittelumaljoja. Ehkä pesevät laseja, etsivät skumppaa, missä se ylioppilas on? Siinä seisoskellessa kuluu montakin hetkeä, eikä oikein kukaan tiedä mitä pitäs siinä jutustella.

Skumpat naamaan ja onnea. Olohuoneeseen päästään seisomaan keskelle lattiaa jo tulleiden pällisteltäväksi. Kaikki tuijottaa. Esittelen itseni siinä, että olen Miirumaija naapurista/töistä/täti/sisko. Sitten joku hieman nyökkää. Seisominen pällistelvänä jatkuu, kunnes joku emännöistä vastaava hoksaa vinkata, että ota ihmeessä pullaa.

Kipasen hakemaan apetta ja palaan siihen kaikkien keskelle seisomaan. Kukaan ei tarjoa istumapaikkaa. Hieman väkinäinen puheensorina alkaa. - menen ulos sateeseen istumaan. Siellä on katoksen alla tilaa. Nurkan takaa löytyy myös ylioppilas ystävineen juhlimasta. Pulisen heille muutaman sanan ja vilkasen paperit ja vieraskirjaan kirjoitan sanasen.

Saan seuraa tupakoitsijoista. Eihän he sitten voikaan tupakoida, kun mä olen sen appeen kanssa siinä. Se olis hirveen epäkohteliasta. Siirryn keittiön nurkkaan, että toiset voivat polttaa rauhassa.

Tunti kulutettu, ei kehtaa vielä lähteä pois. Tai ehkä sillä verukkeella, että on vielä pari paikkaa käytävänä.

Miksei juhlajärjestäjät huomio vieraitaan paremmin. Esittele heitä? Istumapaikkoja olisi tarpeeksi? Ehkä se taustamusiikki voisi hieman helpottaa jännitteitä. Joku musaprofessori kuitenkin puuttuisi siihen soittolistaan ja änkkäisi volyymia. Eikä järkkärit kehtaa puuttua tilanteeseen kuitenkaan.

Nää kaikki juhlat ovat olleet sitä, että skumpat huiviin odottelun kautta ja sitten kukin vieras on omillaan. Meillä olisi itsellä ekat valmistujaiset kolmen vuoden päästä. Yritän kiertää sudenkuopat ja ottaa ylös vinkkejä näistä ketjuista. :)

Ongelma on se kun juhlissa tehdään kaikki itse. Kun emäntä hyörii keittiössä opastamassa ja isäntä ei ole sosiaalinen puuttuu juhlasta se sosiaalinen vieraan huomioimisen aspekti.

Vierailija
46/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on pakko olla myös juhlien järjestäjiä paikalla. Miksi teidän juhlissa ei tarjottu kuohuviiniä? Miksi ei ollut musiikkia taustana? Miksi kukaan, edes jompikumpi vanhemmista, ei puhunut valmistujaisille?

Uteliaisuudesta kyselen, kun minäkin vietin eilen puolitoista tuntia tällaisessa voileipäkakkua-kahvia-onilmojapidellyt -juhlissa.

Vierailija
47/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi rääppiäisehdotus on ihan hyvä. Tai ylipäätään se, että menee vasta illalla ja viimeisten vieraiden joukossa. Tunnelma on mukavampi ainakin yo- ja rippijuhlissa.

Vierailija
48/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa pitää rääppiäisiä. Kaikki energia menee juhlapäivään ja sen valmisteluun

Vierailija
49/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi rääppiäisehdotus on ihan hyvä. Tai ylipäätään se, että menee vasta illalla ja viimeisten vieraiden joukossa. Tunnelma on mukavampi ainakin yo- ja rippijuhlissa.

Illalla on ylioppilas jo lähtenyt. Rääppiäisiä ei välttämättä järjestetä.

Vierailija
50/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vieraille pitäisi olla ohjelmaa? Kai sitä aikuinen ihminen kestää istua ja napostella ihan ilman mitään ohjelmaa.

Onko teillä adhd, kun ahdistutte, kun ei ole viihdyttäjää?

Vierailija
51/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ensi vuonna edessä yo-juhlat, ja ajattelin välttyä järjestämiseltä. Mennään syömään jonnekin ekstrahienosti ihan lähiporukan kanssa. Ylioppilas ei ihan taatusti kaipaa pönötystä.

Vierailija
52/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ensi vuonna edessä yo-juhlat, ja ajattelin välttyä järjestämiseltä. Mennään syömään jonnekin ekstrahienosti ihan lähiporukan kanssa. Ylioppilas ei ihan taatusti kaipaa pönötystä.

Kuulostaa hyvältä, muu onkin rahankerjuuta!

Vierailija
53/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni edes ennen äidin sisko (jolle mies ainoa elossa oleva sukulainen) järjesti hienot 60-vuotisjuhlat. Tuolloin mieheni oli mulle vasta aika uusi poikkis.

Mieheni isän päätöksestä menimme sinne vasta seuraavana päivänä. (Siis minä, mieheni ja miehen isä) Tämä harmitti erittäin paljon tätiä. Hän kyseli vuosikausia, miksemme tulleet varsinaisena juhlapäivänä. Minulla ei ollut vastauksia ja itsekin sitä ihmettelin. Mieheni isä jutteli johonkin tähän tapaan ennen juhlaa, että ei sinne viitsi mennä, kun siellä on niitä akkoja vaan höpöttelemässä. Oikeesti luulen, että mieheni isä jotenkin häpesi. Epäili, ettei oo tarpeeksi arvokas tms. En tiedä mitä. Ahdistui kai pönöttämisestä tms.

Vierailija
54/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni edes ennen äidin sisko (jolle mies ainoa elossa oleva sukulainen) järjesti hienot 60-vuotisjuhlat. Tuolloin mieheni oli mulle vasta aika uusi poikkis.

Mieheni isän päätöksestä menimme sinne vasta seuraavana päivänä. (Siis minä, mieheni ja miehen isä) Tämä harmitti erittäin paljon tätiä. Hän kyseli vuosikausia, miksemme tulleet varsinaisena juhlapäivänä. Minulla ei ollut vastauksia ja itsekin sitä ihmettelin. Mieheni isä jutteli johonkin tähän tapaan ennen juhlaa, että ei sinne viitsi mennä, kun siellä on niitä akkoja vaan höpöttelemässä. Oikeesti luulen, että mieheni isä jotenkin häpesi. Epäili, ettei oo tarpeeksi arvokas tms. En tiedä mitä. Ahdistui kai pönöttämisestä tms.

*Edesmenneen ei edes ennen

Vierailija
55/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksihän juhlissa pönötetään, että vierailla on ahdistunut olo. Usein myös järjestäjillä. Osittain tähän vaikuttaa juuri suomalainen perushuomioimattomuus, johon kuuluu se, että vieraat jätetään oman onnensa nojaan, esittelyjä ei vaivauduta tekemään, kukaan ei halua järjestää viiden minuutin vatsastapuhumisesitystä tai muuta tunnelmaa keventävää pikkuohjelmaa. Tarjoilut on neuroottisuuteen asti harkittuja ja jokaisella astetta liian epämukavat vermeet päällä. Pakkopullaa.

Vierailija
56/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut lähinnä ylppäreissä joissa viiniä ja skumppaa tarjolla. Kummasti on meininki rennompi 😂😂

Vierailija
57/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pönöttämisen pelkääminen on sitä, että pelkää sosiaalisia tilanteita.

(ohjelma häivyttää sitä)

Puhukaa asioista oikeilla nimillä.

Sosiaalinen ihminen ei juhlissa pitkästy. Hän järjestää itselleen juttukavereita ja viihtyy. Kiinnostavaa tutustua uusiin ihmisiin.

Vierailija
58/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieraatkin luo tunnelmaa osaltaan. Kyllä se tunnelma lässähtää kun vieraat istuu tuppisuina nurkissa suupielet alaspäin. Pitäisikö olla joku Cheek esiintymässä, että viihtyisit?

Juuri näin. Ihmisten seurassa viihtyvät vieraat nauttivat kyllä juhlista.

Vierailija
59/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä hyvä ettei mitään typerää ohjelmaa ole. Ihanku ei olis jo tarpeeks järjestelmistä isäntäväellä ilman jotain typerää ohjelmaakin.

Jotain leikkejäkö te haluatte? 😂

Eikös ylppäreissä muutenkin ole se idea, että porukka lähinnä käy vaan ja lähtee. Lähimmät jää pidemmäksi aikaa oleilemaan.

Vierailija
60/195 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut lähinnä ylppäreissä joissa viiniä ja skumppaa tarjolla. Kummasti on meininki rennompi 😂😂

Tämäkin on kumma ettei voi rentoutua ilman kemikaaleja. Eihän muita ihmisiä tarvitse jännittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi