Kotona vauvan kanssa, silti yksinäinen?
Onkos linjoilla muita äitejä, ketkä potee yksinäisyyttä?
Meidän vauva kohta 8kk ja tuntuu, etten ikinä tuntenut oloa näin pa*kaksi ja yksinäiseksi.. Mies on ollut taas koko viikonlopun ylitöissä ja itse vaan vietän yksin aikaa neljän seinän sisällä vauvan kanssa. Ystävät ovat selkeesti jääneet unholaan vauvan tultua, kenestäkään ei kuulu jollei itse kysele.
Muutettiin 4kk sitten uudelle paikkakunnalle (naapurikuntaan) enkä tunne täältä ketään.
Oisko kohtalontovereita? 😄
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentää. Hoidat kotona yhteistä lasta ja käytät siihen omia säästöjäsi. Kyllä kai sen miehen homma olisi tässä tapauksessa ainakin sinua auttaa taloudellisesti, kun kerran lapsen isä on.
Kun jään hoitovapaalle, maksan tietenkin puolet menevistä kuluista?
Oletan, että se on aivan normaali juttu perheissä.Ap
Useimmissa perheissä ei. Menot maksetaan suhteessa tuloihin. Eli se, kumpi tienaa enemmän, maksaa myös enemmän. Olisi täysin järjetöntä olettaa, että 300e tuloilla voisi maksaa euromääräisesti saman verran kuin 3000e tuloilla.
Niin no, tätä varten olen säästänyt rahani. :) töihin en halua palata.
Vaikka uskonkin, kun syksy koittaa niin mies varmasti onkin enemmän maksumiehenä, mutta silti, en halua olla toisen elätettävänä :)Ap
Jos et halua olla toisen elätettävänä, menet töihin tienaamaan elantosi. Kotihoidontuellahan olet yhteiskunnan elätettävänä ja logiikkasi mukaan se on väärin.
Enköhän minä ole kuule tarpeeksi tehnyt verorahoja tähän maahan, että saan nauttia hetken kht :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentää. Hoidat kotona yhteistä lasta ja käytät siihen omia säästöjäsi. Kyllä kai sen miehen homma olisi tässä tapauksessa ainakin sinua auttaa taloudellisesti, kun kerran lapsen isä on.
Useimmissa perheissä ei. Menot maksetaan suhteessa tuloihin. Eli se, kumpi tienaa enemmän, maksaa myös enemmän. Olisi täysin järjetöntä olettaa, että 300e tuloilla voisi maksaa euromääräisesti saman verran kuin 3000e tuloilla.
Vaikka uskonkin, kun syksy koittaa niin mies varmasti onkin enemmän maksumiehenä, mutta silti, en halua olla toisen elätettävänä :)Ap
Jos et halua olla toisen elätettävänä, menet töihin tienaamaan elantosi. Kotihoidontuellahan olet yhteiskunnan elätettävänä ja logiikkasi mukaan se on väärin.
Enköhän minä ole kuule tarpeeksi tehnyt verorahoja tähän maahan, että saan nauttia hetken kht :)
Ap
Itse sanoit, että et halua olla toisten elätettävänä. Silloinhan on täysin ajatusmallisi vastaista elää muulla kuin itse ansaitulla palkkarahalla. Minusta kotiäitiys on hieno asia, mutta on täysin naurettavaa ryhtyä kotiäidiksi ja samaan aikaan toitottaa, ettei halua olla muiden elätettävänä. Se kun ei ole millään muotoa mahdollista, koska kotiäitiydestä ei makseta palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies saa kotiin ilmaisen/yhteiskunnan kotihoidontuella tukeman hoitajan. Ei tartte maksaa päivähoitomaksuja, ei viedä tai hakea hoidosta, huolehtia päivähoidon mukanaan tuomasta korvatulehduskierteestä.
Ja vielä tämä ilmainen lastenhoitaja jota myös vaimoksi kutsutaan, maksaa puolet kaikista menoista vaikka hän tämän kaiken mahdollistaakseen tienaa vain murto-osan siitä mitä mies ja menettää mm. vielä eläkeiässä tuloja lastenhoidon vuoksi. Reilua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies saa kotiin ilmaisen/yhteiskunnan kotihoidontuella tukeman hoitajan. Ei tartte maksaa päivähoitomaksuja, ei viedä tai hakea hoidosta, huolehtia päivähoidon mukanaan tuomasta korvatulehduskierteestä.
Ja vielä tämä ilmainen lastenhoitaja jota myös vaimoksi kutsutaan, maksaa puolet kaikista menoista vaikka hän tämän kaiken mahdollistaakseen tienaa vain murto-osan siitä mitä mies ja menettää mm. vielä eläkeiässä tuloja lastenhoidon vuoksi. Reilua?
Myös mies voi jäädä kotiin lasten kanssa. Ei se ole mikään naisten yksinoikeus. Ihan oma valinta siis, kumman roolin valitsee vai valitseeko lainkaan lapsen kotihoitoa.
AP ei vaikuta miltään järjenjättiläiseltä. Kotona olevan hoitajan tulonmenetys on lapsenhoidon hinta - joka kuuluu automaattisesti molempien vanhempien maksettavaksi. Tässä Ap on kyllä harvinaisen tyhmä. Toki kulut tänä aikana maksetaan tulijen suhteessa myös, jolloin saadaan tasattua sen lapsenhoiidon kustannus.
Lisäksi, Ap tuskin olet niin hyvätuloinen, että olisit verorahoilla tienannut jotenkin elatuksesi. Pelkkä sinun koulutus ja nuoruus ovat maksaneet yhteiskunnalle satoja tuhansia. Et taida ihan ymmärtää, miten verot toimivat ja kenen tuloilla oikeasti hoitovapaa ja vastaavat maksetaan. Olisi huomattavasti fiksumpaa, että miehesi osallistusi lapsen hoitokustannuksiin. En ymmärrä, miten voi olla näin yksinkertaisia ihmisiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin joka iltapäivä jossain kun olin kotona. Taidenöyttelyissä, eri leikkipuistoissa, museoissa, uimarannalla jne.
Onnea, lapsesi ilmeisesti viihtyi noissa kaikissa! Minun 1,5-vuotiastani ei voi viedä noista minnekään leikkipuistoa lukuunottamatta. Hän nimittäin ei osaa käyttäytyä noista mainituista paikoista missään, vaan karjuu ja halua lähteä pois. Toistaiseksi voimme mennä vain ja ainoastaan pienille lapsille tarkoitettuihin tapahtumiin.
Kuvittelin jotenkin, että taaperon kanssa voisi mennäkin ihmisten ilmoille, mutta olin väärässä. Eli olen samassa veneessä kuin ap. Pysymme kotona nyt muskareiden loputtua, koska lapsi ei viihdy oikein missään, emmekä ole moneen paikkaan tervetulleita jatkuvan itkun takia. Helpompi oli lähteä vauvan kanssa, koska se ei protestoinut.
Mulla on siis kaksi lasta kahden vuoden ikäerolla. Kävimme muuten myös mm oopperassa. Lapset viihtyivät koska tuo oli heidän arkeaan, ei he tienneet että se ei saisi käydä.
T. Tuo jolle vastasit
Mulla on saman ikäinen! Joo vähissä on kaverit. Tuntuu että ne vähät kaverit ei oikein tiedä miten olla vauvallisen kanssa. 🙄 En mäkään osannut ennen omaa. Ehkä niitä uusia tuttavuuksia tulee kun aletaan hiekkalaatikolla viihtymään.
Vierailija kirjoitti:
vauva ei syö maitoa mitenkään muuten kuin tissistä joten useamman tunnin poissaolot on mahdottomia.
Siis tarkoitus oli että sinä lähdet yhdessä vauvan kanssa. Ei että sinä jätät vauvan kotiin tai jonnekin ilman tissejä!!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on saman ikäinen! Joo vähissä on kaverit. Tuntuu että ne vähät kaverit ei oikein tiedä miten olla vauvallisen kanssa. 🙄 En mäkään osannut ennen omaa. Ehkä niitä uusia tuttavuuksia tulee kun aletaan hiekkalaatikolla viihtymään.
Niinhän se varmaan meneekin ihan yleisestiottaen, että ei ymmärretä millaista se elämä vauvan kanssa on ennenkuin itse saa.
Sitä hiekkalaatikko elämää odotellaan täälläkin kun kuuta nousevaa.
Ap
On ollut kyllä aikamoisia viestejä taas täällä. Omakin elämä suoraan sanoen h*lvettiä tällä hetkellä, mutta en silti halua muille kuittailla ja toisille tätä purkaa. En ymmärrä mitä ihmiset saavat siitä kun vastaavat toisille ikävästi. No ei ehkä ihme.
Vierailija kirjoitti:
On ollut kyllä aikamoisia viestejä taas täällä. Omakin elämä suoraan sanoen h*lvettiä tällä hetkellä, mutta en silti halua muille kuittailla ja toisille tätä purkaa. En ymmärrä mitä ihmiset saavat siitä kun vastaavat toisille ikävästi. No ei ehkä ihme.
Niimpä.. Ainahan se jollain tapaa viestii omasta elämästään, että taitaa vissiin olla monella huono olla. Mutta onhan se vielä kivempaa, kun sen saa kasvottomasti tehdä.
Säälittävää aikuisilta ihmisiltä.
Tsemppiä sulle!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenhuoneen järjestystäkin muuttanut, jo 2 kertaa viikonloppuna. Sen minkä siltä rattaiden rullailuilta maltan :D Heh
Onneksi asun lähellä kaupunkia, pääsee joskus nopeasti sinne vauvan kanssa.
Nyt tosin vettä täällä päin satanut useaan otteeseen tänään.
Vesisade on niin inhottavaa! Vaikka tosin ei estä meitä kyllä ihan hevillä kun unet on saatava 😁
Ap
Eikö vauva nuku muuta kuin liikkuvissa vaunuissa? Eikö nukahda ollenkaan esim omaan sänkyyn? Miten jaksat päivät jos et saa lepotaukoa edes lapsen päiväunien aikaan? Huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenhuoneen järjestystäkin muuttanut, jo 2 kertaa viikonloppuna. Sen minkä siltä rattaiden rullailuilta maltan :D Heh
Onneksi asun lähellä kaupunkia, pääsee joskus nopeasti sinne vauvan kanssa.
Nyt tosin vettä täällä päin satanut useaan otteeseen tänään.
Vesisade on niin inhottavaa! Vaikka tosin ei estä meitä kyllä ihan hevillä kun unet on saatava 😁
Ap
Eikö vauva nuku muuta kuin liikkuvissa vaunuissa? Eikö nukahda ollenkaan esim omaan sänkyyn? Miten jaksat päivät jos et saa lepotaukoa edes lapsen päiväunien aikaan? Huh.
Vauva nukkui n. 5,5kk ikäiseksi liikkuvissa vaunuissa, heräsi heti kun pysähtyi/tultiin kotiin ja olisin jättänyt ulos jatkamaan unia. Näin silloin helpommaksi vain lähteä ulos lenkille, jotta mielenterveys säilyisi kun yötkin oli niin huonoja.
Nykyään onneksi nukkuu vaunuissa vaikka pysähtyisikin liike.
Hormoonien avulla sitä kai jotenkin vain jaksoi painella menemään, nykyään vaikka saisikin pari tuntia omaa aikaa päivisin, on selkeästi enemmän väsynyt kun synnytyksestä on jo aikaa.
Ap
Aina sitä täällä saadaan "tappelu" aikaiseksi, asiasta kuin asiasta. :D
Omani samanlainen muuten, ei nuku kuin liikkuvissa vaunuissa. Omassa sängyssä joskus erehtyy torkahtamaan, tai minun viereen kun katson ohjelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkista laskurista, kuinka paljon lapsesta menisi hoitomaksua teidän palkkatuloilla. Siitä puolet on miehelle, joten sen verran miehesi säästää kun sinä hoidat lasta. Eikä miehen tarvitse jäädä kotiin sairaan lapsen kanssa, sekin voisi aiheuttaa palkattomia poissaoloja.
Vierailija kirjoitti:
Omani samanlainen muuten, ei nuku kuin liikkuvissa vaunuissa. Omassa sängyssä joskus erehtyy torkahtamaan, tai minun viereen kun katson ohjelmia.
Tää on varmaan karmaa liiankin helposta raskausajasta. Ainakin omalla kohdalla :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on varmaan karmaa liiankin helposta raskausajasta. Ainakin omalla kohdalla :D
Ap
No voi olla, itsellä oli helppo raskaus ja synnytys myöskin. Tosin tuurista se kiinni on varmasti.
Jees. Mekin muutettu maalle. Vauva 3kk ja vanhempi 2,5v.. Niinikään motissa ollaan, tuntuu niin hankalalta näiden muksyjen rytmit jos johonkin lähtis.. 🤐