Avoimen yliopiston dissaajat
Miksi teille on niin vaikeaa hyväksyä se, että avoimen opiskelijat käyvät samat luennot, tekevät samat tentit ja saavat saman arvostelun kuin tutkinto-opiskelijat? Avoimen väylän kautta valmistuessaan maisteriksi opiskelijalla on aivan samat kurssit tutkintoonsa sisällytettynä kuin tutkinto-opiskelijalla.
Mikä siinä menee niin tunteisiin?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt kolmeen eri avoimeen yliopistoon viittä eri ainetta, yhteensä lähes 150 op. Kertaakaan en ole istunut samoilla luennoilla tai samassa tentissä varsinaisten opiskelijoiden kanssa.
Mitä tässä on alapeukuttamista? Suurin osa näistä opinnoista on suoritettu oppimistehtävin ja essein, pari verkkotenttiä ja muutama vain avoimen opiskelijoille pidetty luento. Mm. Helsinkiin tehty kehitysmaatutkimusta ja sossutyötä. Aika urpo saa olla, kun toisen kokemukset ottavat noin koville, että pitää alapeukuttaa...
Vierailija kirjoitti:
Avoimessa yliopistossa maksaa itselleen tutkinnon, varsinaisessa yliopistossa opiskelemaan pääsee omin avuin. Siinä on vissi ero. Ja lisäksi avoimen kurssit eivät läheskään aina ole samoja tai edes samankaltaisia kuin varsinaisen yliopiston. Tiedän tämän, koska olen yliopisto-opintojeni aikana suorittanut kursseja myös avoimessa. Osassa oli eri sisältö kuin varsinaisessa yliopistossa olisi ollut.
Maksaa tutkinnon? Ei niitä kursseja kuule hyväksytä avoimessakaan jos arviointikriteerit eivät täyty. Avoimen väyläläinen nimenomaan on päässyt omin avuin yliopistoon suorittamalla suurimman osan tutkinnosta jopa ilman lukiota tai ammattitutkintoa. Silloin avoimen opiskelija on osoittanut yliopistolle olevansa kykenevä opiskelemaan alaa ja suoriutumaan opinnoista.
Ja olen minäkin suorittanut molemmissa ja olivat ihan samat.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tekee samat tentit? Opettajat ovat eri ja opiskelutavat eroavat. Avoimessa on enemmän oppimistehtäviä, jotka ovat helpompia kuin kirjatentit. Itse olen opiskellut avoimessa ja oikeassa yliopistossa.
Nämä on aina tosi ihmeellisiä väittämiä, kun ei kerrota edes opiskeltuja aineita tms. Eri aineiden opiskelussa on eroa, mutta enpä ole juuri huomannut, että tutkinnonrakenteessa olisi isoja eroja samassa aineessa/ yliopistossa.
Toki vaativuudessa voi olla eroa. Tämä syntyy lähinnä siitä, että avoimien opettajat ovat usein (ainkain Helsingissä) freelancereita, vapaita tutkijoita jne., kun yliopiston puolella kursseja vetää enämmän vakihenkilökunta, joka on myös yleensä suunnittelut sisällöt. Tämä ei voi olla vaikuttamatta siihen, mitä vaaditaan.
Muuten ihmetyttää tämä kirjatenttien vaikeuden hehkutus. Olen itse tenttinyt mm. sosiaalipolitiikan cumun ja mitä ihmeen vaikeaa siinä oli? Jotenkin tuntuu, että lukutaito on joillekin tosi ihmeellinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut kenenkään dissaavaan avoita yliopistoa. Mutta siinä olet kyllä väärässä, että luennot ja kurssit olisivat aina samoja. Eivät ole. Niillä avoimen kursseilla, joita itse olen käynyt, luennot olivat iltaisin ja viikonloppuisin. Ei "tavallisessa" yliopistossa sellaisia ole. Sisällötkin poikkeavat joillain kursseilla "tavallisen" kursseista.
Tietääkseni esim, hy:ssä ja aallossa avoimen kurssit eli se asia mitä opiskellaan on tasan samat kuin mitä "viralliset" opiskelijat suorittavat. Tentitkin voi olla yhteiset. Kesäkurssit on vaan erilailla aikataulutettu ja ehkä ne opettaakin eri tyyppi kuin sen lukukausien aikaisen kurssin. Luennot voi olla tosiaan iltaisin mutta eihän se asiaa mitenkään muuta.
Lukukausien aikaiset avoimen kurssit eli luennot ja tentit on usein tasan samat kuin mitä varsinaisille opiskelijoille tarjotaan, niihin vain varataan muutama paikka avoimen opiskelijoille.
Mutta muualla noin ei läheskään aina ole. Huvittavaa, että ihmiset täällä alapeukuttavat puhtaita faktoja. Tutustukaa itse niihin avoimen opintoihin ja verratkaa varsinaisiin opintoihin. Ne eivät läheskään aina ole samat.
Jos yhdessä on ja toisessa ei ole niin miksi vain jompikumpi noista vaihtoehdoista kelpaa sinulle faktaksi? Toivottavasti et muuten vertaile amk-kursseja yliopistokursseihin. Nuohan on tietty erilaiset kun tavoitteet on erilaiset. Muutenkin puhuin oikeista yliopistoista enkä jostain avoimista leikkikouluista.
Mitä ihmettä? En sanonut, että vain jompi kumpi kelpaa faktaksi. Mutta se on fakta, että kaikkialla sisällöt ja suoritustavat eivät ole samoja. Ihan samoin kuin sekin, että joissain paikoissa ovat. Tuo kirjoituksesi loppuosa onkin jo sellaista tuubaa, että parempi jättää kommentoimatta.
Kyllä mä tein jopa ryhmätöitä tutkinto-opiskelijoiden kanssa Tutkinto-opiskelijat ovat saaneet valita kirjatentin tai esseiden väliltä tosin saman valinnan saa tehdä myös avoimessa. Tietääkseni ne ovat myös hyväksiluettavissa tutkintoon. Miksi joku haluaa tehdä tietoisemmin vaikean kautta, jos toinen tapa on helpompi?
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut kenenkään dissaavaan avoita yliopistoa. Mutta siinä olet kyllä väärässä, että luennot ja kurssit olisivat aina samoja. Eivät ole. Niillä avoimen kursseilla, joita itse olen käynyt, luennot olivat iltaisin ja viikonloppuisin. Ei "tavallisessa" yliopistossa sellaisia ole. Sisällötkin poikkeavat joillain kursseilla "tavallisen" kursseista.
Kyllä meillä vaan on luennoitsijan aikatauluista riippuen. Joskus loppunut klo 20.00
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoimessa yliopistossa maksaa itselleen tutkinnon, varsinaisessa yliopistossa opiskelemaan pääsee omin avuin. Siinä on vissi ero. Ja lisäksi avoimen kurssit eivät läheskään aina ole samoja tai edes samankaltaisia kuin varsinaisen yliopiston. Tiedän tämän, koska olen yliopisto-opintojeni aikana suorittanut kursseja myös avoimessa. Osassa oli eri sisältö kuin varsinaisessa yliopistossa olisi ollut.
Maksaa tutkinnon? Ei niitä kursseja kuule hyväksytä avoimessakaan jos arviointikriteerit eivät täyty. Avoimen väyläläinen nimenomaan on päässyt omin avuin yliopistoon suorittamalla suurimman osan tutkinnosta jopa ilman lukiota tai ammattitutkintoa. Silloin avoimen opiskelija on osoittanut yliopistolle olevansa kykenevä opiskelemaan alaa ja suoriutumaan opinnoista.
Tuossa varmaan tarkoitettiin sitä, että avoimeen pääsee opiskelemaan kuka vaan kunhan maksaa kurssimaksun siinä missä varsinaiseen yliopistoon pitää tehdä pääsykoe tms. riittävän hyvin edes päästäkseen aloittamaan opinnot. On siinä aika iso ero.
Huomaa, että täällä käy peukuttamassa ihmisiä, jotka eivät ole yliopisto-opintoja nähneetkään. Mikään muu ei selitä sitä, että kaikki viestit, joissa kerrotaan avoimen ja varsinaisen eroista saavat lukuisia alapeukkuja. Siitäkin huolimatta, että kirjoittajat ihan konkreettisesti avaavat, mikä on ollut erilaista. Vain av-hommia taas tämä meno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa varmaan tarkoitettiin sitä, että avoimeen pääsee opiskelemaan kuka vaan kunhan maksaa kurssimaksun siinä missä varsinaiseen yliopistoon pitää tehdä pääsykoe tms. riittävän hyvin edes päästäkseen aloittamaan opinnot. On siinä aika iso ero.
On todellakin iso ero sen avoimen opiskelijan hyväksi. Sieltä se tuli puskista ja teilasi nokkavat ylioppilaat paremmin arvosanoin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sinne yliopistoon ei pääse edes sisälle vaan käy maksullisia avoimen kursseja, niin kyllähän se on osaltaan tutkinnon ostamista. Joo, töitäkin pitää tehdä, mutta siitä jää se yksi oleellinen karsintavaihe pois. Mikä on sinänsä minulle ihan sama, mutta sitten pitää vaan rehellisesti sanoa opiskelevansa avoimessa yliopistossa eikä antaa sellaista kuvaa, että kuuluisi näiden pääsykokeet läpäisseiden kanssa samaan joukkoon.
Monikin pystyy varmaan lukemaan esim. psykan kursseja koska lukupäätä riittää, mutta ei koskaa pääse kouluun sisälle koska painotus pääsykoepisteytyksessä on niin vahvasti tilastomatikassa.
Minusta onkin outoa se, että reputtaa pääsykokeet ja sanoo silti opiskelevansa sitten ko. alaa yliopistossa. Kunhan siis mainitsee sen olevan avoin yliopisto, niin sitten ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta huomaa se, että vaikka joku maksaa sen kurssin omasta pussistaan, ei välttämättä silti pääse kurssista läpi.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että täällä käy peukuttamassa ihmisiä, jotka eivät ole yliopisto-opintoja nähneetkään. Mikään muu ei selitä sitä, että kaikki viestit, joissa kerrotaan avoimen ja varsinaisen eroista saavat lukuisia alapeukkuja. Siitäkin huolimatta, että kirjoittajat ihan konkreettisesti avaavat, mikä on ollut erilaista. Vain av-hommia taas tämä meno.
Tai sitten ovat nähneet. Niinhän sinäkin alapeukutat silloin kun sinun oma kokemuksesi on erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kursseja avoimessa yliopistossa maksaen 15 € opintopiste. Ei kovin kallista.
Olen harrastanut pitkään avoimessa yliopistossa opiskelua: yhteensä opintopisteitä korkeakoulusta ja yliopistosta on kertynyt yli 100. Väitän myös, että opiskeluni on ollut motivoivampaa ja tehokkaampaa, koska olen valinnut kurssit aidosta kiinnostuksesta ja käynyt esim. yhden 5 op. kurssin / lukukausi.
Hyvä systeemi tuo avoin yliopisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sinne yliopistoon ei pääse edes sisälle vaan käy maksullisia avoimen kursseja, niin kyllähän se on osaltaan tutkinnon ostamista. Joo, töitäkin pitää tehdä, mutta siitä jää se yksi oleellinen karsintavaihe pois. Mikä on sinänsä minulle ihan sama, mutta sitten pitää vaan rehellisesti sanoa opiskelevansa avoimessa yliopistossa eikä antaa sellaista kuvaa, että kuuluisi näiden pääsykokeet läpäisseiden kanssa samaan joukkoon.
Monikin pystyy varmaan lukemaan esim. psykan kursseja koska lukupäätä riittää, mutta ei koskaa pääse kouluun sisälle koska painotus pääsykoepisteytyksessä on niin vahvasti tilastomatikassa.
Minusta onkin outoa se, että reputtaa pääsykokeet ja sanoo silti opiskelevansa sitten ko. alaa yliopistossa. Kunhan siis mainitsee sen olevan avoin yliopisto, niin sitten ihan ok.
"pääsykokeet läpäisseiden kanssa samaan joukkoon"
Sinäpä oikein loistava esimerkki katkerasta nillittäjästä, joka haluaa nostaa itseään muiden yläpuolelle :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ovat nähneet. Niinhän sinäkin alapeukutat silloin kun sinun oma kokemuksesi on erilainen.
Miksi sitten alapeukuttavat? Itse en ole alapeukuttanut yhtään viestiä, koska tiedän, että eri yliopistoissa käytännöt ovat erilaisia. Osassa avoimen opinnot ovat samoja varsinaisen yliopiston kanssa, osassa eivät. Ei vaadi kovin suurta perehtymistä, että tuon saa tietoonsa. Siksi herättääkin huvittuneisuutta tämä eipäs-juupas väittely, jossa suljetaan silmät siltä tosiasialta, että molemmat ovat oikeassa.
Paljonko on maisteriopinnoissa opintopisteitä, 180 ? 15 € x 180 = 2700 €.
Ei kovin kallis ole yliopistotutkinto mielestäni.
Olen suorittanut yli 100 op korkeakoulu - ja yliopisto-opintoja avoimessa kiinnostamastani aiheesta. Nämä ovat suurimmaksi osaksi käytännön kursseja, jotain luentokursseja mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jotkut yliopistot jopa järkkää avoimen linjan kurssisetin jonka hyvin suorittamalla pääsee suoraan yliopistoon. Omg. Tuossa yksi esimerkki joka löytyi: http://moocfi.github.io/courses/2018/ohjelmoinnin-mooc/opinto-oikeus.ht… Tiettävästi nuo on samoja kursseja kuin varsinaisille opiskelijoillekin.
Itse suoritin viimeksi 25 opintopisteen kokonaisuuden tietotekniikkaa Oulussa. Se kuului pakollisena myös tutkinto-opiskelijoille. Osa kurssista oli kaikille verkkokurssina, osa kursseista oli valittavissa, osallistuuko lähiopetukseen vai tekeekö etänä. Sama valinta oli kaikille, myös tutkinto-opiskelijoille. Kurssin helppous johtui varmasti siitä, että se oli alkeiskurssi, tuskin siitä, että se oli myös avoimen kurssi. Parissa kurssissa esseitä kirjoitettiin lähes joka viikko tai joka toinen, sitten ne olivat pitempiä, ja lisäksi joku isompi työ. En sano, että olivat vaikeita, mutta tekemistä kyllä oli. Kahdessa kurssissa oli ryhmätöitä ja molemmissa ryhmissä oli sekaisin tutkinto-opiskelijoita ja avoimen opiskelijoita. Jotkut olivat tutkinto-opiskelijoita muilta kursseilta
Olen suorittanut muutakin ja muualla, sekä paikan päällä, että etänä. Miten luennolla voi tietää, onko siellä tutkinto-opiskelijoita mukana vai ei? En minä ainakaan juttele kaikkien kanssa ja luennolla voi olla toistasataa eri ikäistä tyyppiä. Jutuista voi kuitenkin päätellä, että jotkut ovat päätoimisia opiskelijoita. Mukana vaikutti olevan myös lukiolaisia, jotka ehkä tekevät kursseja jo valmiiksi, tai saavat jotain pisteitä lukioon tai ehkä vain hankkivat lisää tietoa kirjoituksiaan varten. Myös lähipiirin töissä käyvä teekkari tekee mahdollisimman paljon opinnoistaan iltaopintoina, ainakin kieliä, matikkaa ja fysiikkaa. Ei kuulemma ole eroa muussa, kuin että harkkojen palautus ja osallistuminen ei ole niin päivän tiukkaa kuin normikurssilla. Tenttien vaikeudessa ei näe eroa.
Arvosanaa ei saa avoimessa, jos ei suorita kurssia läpi ja uusintamahdollisuutta ei avoimessa ole, jos ei saa läpi, vaan kurssi on käytävä uudelleen.
Vähän ristiriitaista haukkua avoimen opintoja, mutta silti suorittaa niitä osana tutkintoaan :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten alapeukuttavat? Itse en ole alapeukuttanut yhtään viestiä, koska tiedän, että eri yliopistoissa käytännöt ovat erilaisia. Osassa avoimen opinnot ovat samoja varsinaisen yliopiston kanssa, osassa eivät. Ei vaadi kovin suurta perehtymistä, että tuon saa tietoonsa. Siksi herättääkin huvittuneisuutta tämä eipäs-juupas väittely, jossa suljetaan silmät siltä tosiasialta, että molemmat ovat oikeassa.
Taideyliopistossa kurssit ovat varsinaisten opiskelijoiden kanssa päiväsaikaan, eli ihan samoja opintoja.
Toisaalta iltakurssit ovat olleet mielenkiintoisia, koska siellä on ihmisiä eri taustoista ja ikäluokista. Näin tulee erillaisia näkökulmia. Minusta on hienoa opiskella itseäni puolet vanhempien kanssa ja toisaalta puolet nuorempien 😄
Käytännössä tutkinto tehdään avoimen puolella piirua vaille valmiiksi ennen kuin haetaan avoimen väylän kautta loppuopintoja varten. Avoimen suoritukset luetaan mukaan tutkintoon ja tutkinto koostuu silloin suurimmaksi osaksi avoimen opinnoista.