Avoimen yliopiston dissaajat
Miksi teille on niin vaikeaa hyväksyä se, että avoimen opiskelijat käyvät samat luennot, tekevät samat tentit ja saavat saman arvostelun kuin tutkinto-opiskelijat? Avoimen väylän kautta valmistuessaan maisteriksi opiskelijalla on aivan samat kurssit tutkintoonsa sisällytettynä kuin tutkinto-opiskelijalla.
Mikä siinä menee niin tunteisiin?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin unohtui aito kiinnostus tietoon ja taitoon: kaikki tähtää vain valmistumiseen? Minusta koululla tai tutkinnolla ei ole lopulta merkitystä. Vain sillä, mitä ihminen osaa.
Jos otetaan vain yhdenlaisia ihmisiä sisään, jotka kaikki saavat A:sta vastauksen B. Se tarkoittaa, että ei synny uusia innovaatioita
Matka on tärkeämpi kuin päämäärä. Mikä se sitten onkaan.
Olen käynyt yhden kurssin muutamaankin kertaan, koska halusin oppia asian hyvin. Toisaalta jokaisesta asiasta löytää uutta, mitä enemmän siihen syventyy. Haluaisin osata jonkun yhden asian tosi hyvin, enemmin kuin ison paketin asioita nopeasti ja hutiloiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tekee samat tentit? Opettajat ovat eri ja opiskelutavat eroavat. Avoimessa on enemmän oppimistehtäviä, jotka ovat helpompia kuin kirjatentit. Itse olen opiskellut avoimessa ja oikeassa yliopistossa.
Nämä on aina tosi ihmeellisiä väittämiä, kun ei kerrota edes opiskeltuja aineita tms. Eri aineiden opiskelussa on eroa, mutta enpä ole juuri huomannut, että tutkinnonrakenteessa olisi isoja eroja samassa aineessa/ yliopistossa.
Toki vaativuudessa voi olla eroa. Tämä syntyy lähinnä siitä, että avoimien opettajat ovat usein (ainkain Helsingissä) freelancereita, vapaita tutkijoita jne., kun yliopiston puolella kursseja vetää enämmän vakihenkilökunta, joka on myös yleensä suunnittelut sisällöt. Tämä ei voi olla vaikuttamatta siihen, mitä vaaditaan.
Muuten ihmetyttää tämä kirjatenttien vaikeuden hehkutus. Olen itse tenttinyt mm. sosiaalipolitiikan cumun ja mitä ihmeen vaikeaa siinä oli? Jotenkin tuntuu, että lukutaito on joillekin tosi ihmeellinen asia.
Väitehän kuului, että avoimessa tehdään samat tentit. Mutta jos henkilökunta on eri ja suoritustavaksi valittavana on oppimistehtävä, essee, verkkokurssi, tentti jne., niin eihän voida sanoa noin. Esseen voi tehdä hyödyntäen vain osaa kirjasta, kun kirjatenttiin pitää lukea ja hallita koko kirja. Olen itsekin suorittanut opintoja, joissa osa kursseista on pitänyt suorittaa kirjatenttinä. Eli joku ero siinä kai on opintojen suunnittelijankin mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistosta valmistuminen myös leimaa ihmistä, tosiaan. Sitten ei voi olla enää ”kansan ihminen”.
Kannattaa tätäkin pohtia 🙄
Totta. Yliopistotutkinnon suoritettuaan paluuta entiseen ei ole, vaan täytyy omaksua sanavarastoonsa lause "Minulla on akateeminen tutkinto", jota täytyy muistaa viljellä aina kun on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tekee samat tentit? Opettajat ovat eri ja opiskelutavat eroavat. Avoimessa on enemmän oppimistehtäviä, jotka ovat helpompia kuin kirjatentit. Itse olen opiskellut avoimessa ja oikeassa yliopistossa.
Kyllä ainakin meidän yliopistossa avoimen ihmiset olivat ihan tasan tarkkaan samoilla kursseilla kuin muuutkin tehden tismälleen samat tentit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin meidän yliopistossa avoimen ihmiset olivat ihan tasan tarkkaan samoilla kursseilla kuin muuutkin tehden tismälleen samat tentit.
Silloin kannattaa sanoa, että meillä Aalto-yliopiston avoimessa tehdään näin oppiaineessa se ja se, eikä olettaa käytännön olevan sama joka puolella. Avoimen opintoja tehdään esim. kansan- ja kansalaisopistoissa ympäri Suomen. Ei ole edes mahdollista lähteä jostain Äänekoskelta luennoille Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Moni tuntuu kuvittelevan, että avoimen väylä on helppo tie suorittaa tutkinto. Eipä taida olla, sillä ei sinne yliopistoon noin vain mennä, kun on suoritettu avoimen opiskeluja. Paikkoja on vain muutama/ala. ja arvosanakriteerit aika kovat, alle kolmosen arvosanoilla ei ole avoimen väylän kautta tutkinto-opiskelijaksi mitään asiaa.
Tässä yksi esimerkki:
https://www.helsinki.fi/fi/avoimen-vayla-oikeusnotaarin-koulutusohjelma…
Huomionarvoinen lause on mm. tämä ja onhan tuolla paljon muitakin vaatimuksia:
Sinulta edellytetään, että olet suorittanut seuraavat hakuperusteopinnot:
Helsingin yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan tutkintovaatimusten mukaisia tai tiedekunnan hyväksymiä oikeustieteellisiä opintoja vähintään 45 opintopistettä ja vähintään painotetulla keskiarvolla 3,75/5.
Oikein kuulen kun akateemiset mammat aloittivat vaikeroinnin. Heidän on jatkossa pakko kysyä jokaiselta työtätekevältä alasta riippumatta miten he ovat tutkintonsa suorittaneet ja mikä oli pääsykokeen tulos :D
"-Juustokauppias"... *pyörtyy*
Muistakaahan, että tohtorin tutkinnolla ei ole mitään arvoa jos pääsykokeissa ei ole käyty!!! Ei ainakaan ole minun, kandin, kanssa samalla viivalla se tohtori, sillä MINÄ kävin pääsykokeessa, NiiiH!
Miksi nyt joku kokee ylipäänsä tarvetta dissata ihmistä joka opiskelee ylipäänsä jotakin? Mitä sillä on väliä miten, hyvä asia on sekin että opiskelee vaikka kansalaisopistossa ja sivistää itseään uusilla asioilla. Kyllähän avoimen kautta voi erillishaussa hakea opiskelemaan kun on tietyn verran kursseja suorittanut, sitten voi opiskella samassa tahdissa kuin muutkin.
Sitä en ymmärrä että miksi jokuu menee esim. kolme kertaa peräkkäin kolmena vuonna pääsykokeisiin eikä osallistu yhdellekään kurssille? Helpottaisi monilla jo sisäänpääsyä muutenkin ja saisi kursseja hyväksiluettua ja voisi päästä jo aiemmin opiskelemaan tutkintoa, voisi siis valmistua nopeammin. Tuskin on rahastakaan kiinni. Menee minusta vähän aika hukkaan jos tosissaan jotain alaa haluaa kerran opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Avoimessa yliopistossa maksaa itselleen tutkinnon, varsinaisessa yliopistossa opiskelemaan pääsee omin avuin. Siinä on vissi ero. Ja lisäksi avoimen kurssit eivät läheskään aina ole samoja tai edes samankaltaisia kuin varsinaisen yliopiston. Tiedän tämän, koska olen yliopisto-opintojeni aikana suorittanut kursseja myös avoimessa. Osassa oli eri sisältö kuin varsinaisessa yliopistossa olisi ollut.
Et sinä tätä tiedä, kun ei avoimessa voi suorittaa tutkintoa. Omin avoin avoimessakin on ansaittava pääsy tutkintoa suorittamaan, ja siitä pitää vielä maksaa.
Avoimen kursseista pääosa on täsmälleen samoja kuin varsinaisessa yliopistossa. Tiedän tämän, koska olen avoimen opintojeni aikana suorittanut kursseja tutkinto-opiskelijoitten kanssa. Totta on, että osa avoimen kursseista on eri sisältö. Sellaiset ovat kieli- ja menetelmäopintoja. Niillä on hyvin sekalainen joukko eri tiedekuntien ja yliopistojen fukseista väitöskirjantekijöihin. Siksi niiden sisältö on erilainen kuin jonkun tietyn tiedekunnan oma kurssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoimessa yliopistossa maksaa itselleen tutkinnon, varsinaisessa yliopistossa opiskelemaan pääsee omin avuin. Siinä on vissi ero. Ja lisäksi avoimen kurssit eivät läheskään aina ole samoja tai edes samankaltaisia kuin varsinaisen yliopiston. Tiedän tämän, koska olen yliopisto-opintojeni aikana suorittanut kursseja myös avoimessa. Osassa oli eri sisältö kuin varsinaisessa yliopistossa olisi ollut.
Et sinä tätä tiedä, kun ei avoimessa voi suorittaa tutkintoa. Omin avoin avoimessakin on ansaittava pääsy tutkintoa suorittamaan, ja siitä pitää vielä maksaa.
Avoimen kursseista pääosa on täsmälleen samoja kuin varsinaisessa yliopistossa. Tiedän tämän, koska olen avoimen opintojeni aikana suorittanut kursseja tutkinto-opiskelijoitten kanssa. Totta on, että osa avoimen kursseista on eri sisältö. Sellaiset ovat kieli- ja menetelmäopintoja. Niillä on hyvin sekalainen joukko eri tiedekuntien ja yliopistojen fukseista väitöskirjantekijöihin. Siksi niiden sisältö on erilainen kuin jonkun tietyn tiedekunnan oma kurssi.
Oulun yliopiston it-kurssilla oli lukiolaisia ja väitöskirjan tekijöitä sulassa sovussa keskenään.
Pääsykoe on oikeasti vain yksi tentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kannattaa sanoa, että meillä Aalto-yliopiston avoimessa tehdään näin oppiaineessa se ja se, eikä olettaa käytännön olevan sama joka puolella. Avoimen opintoja tehdään esim. kansan- ja kansalaisopistoissa ympäri Suomen. Ei ole edes mahdollista lähteä jostain Äänekoskelta luennoille Helsinkiin.
Yliopistossa ei ole luentopakkoa. Siispä opiskelija voi vaan osallistua vain tenttiin ja se saattaa olla sama niin Äänekosken kansalaisopistossa etätenttiä tekevälle kuin Aalto-yliopiston luentosalissa. Tiedän, kun olen kansalaisopiston kanslian faksin ääressä odottanut tenttikysymyksiä kolme minuuttia ennen tentin alkua. Kovin aikaisin eivät voineet laittaa, koska tentti oli samaan aikaan kuin yliopistolla. Nykyään tulee kai sähköpostiin.
Ikävä kertoa teille avoimen dissaajille totuus: ette voi mitenkään tietää tenteissä ja luennoilla, kuka on avoimen ja kuka tutkinto-opiskelija niistä, jotka eivät ole tuttuja jo opintojen aloitustilaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa ei ole luentopakkoa. Siispä opiskelija voi vaan osallistua vain tenttiin ja se saattaa olla sama niin Äänekosken kansalaisopistossa etätenttiä tekevälle kuin Aalto-yliopiston luentosalissa. Tiedän, kun olen kansalaisopiston kanslian faksin ääressä odottanut tenttikysymyksiä kolme minuuttia ennen tentin alkua. Kovin aikaisin eivät voineet laittaa, koska tentti oli samaan aikaan kuin yliopistolla. Nykyään tulee kai sähköpostiin.
Ikävä kertoa teille avoimen dissaajille totuus: ette voi mitenkään tietää tenteissä ja luennoilla, kuka on avoimen ja kuka tutkinto-opiskelija niistä, jotka eivät ole tuttuja jo opintojen aloitustilaisuudesta.
Jollain kursseilla voi olla luentopakkokin. Kielikursseilla esim. on tyypillistä että on oltava läsnä mutta olen ollut muillakin sellaisilla jolla oli oltava joku iso prosentti luennoista paikalla. 70% tjsp.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa tutkinnon? Ei niitä kursseja kuule hyväksytä avoimessakaan jos arviointikriteerit eivät täyty. Avoimen väyläläinen nimenomaan on päässyt omin avuin yliopistoon suorittamalla suurimman osan tutkinnosta jopa ilman lukiota tai ammattitutkintoa. Silloin avoimen opiskelija on osoittanut yliopistolle olevansa kykenevä opiskelemaan alaa ja suoriutumaan opinnoista.
Ja olen minäkin suorittanut molemmissa ja olivat ihan samat.
No jos sinne yliopistoon ei pääse edes sisälle vaan käy maksullisia avoimen kursseja, niin kyllähän se on osaltaan tutkinnon ostamista. Joo, töitäkin pitää tehdä, mutta siitä jää se yksi oleellinen karsintavaihe pois. Mikä on sinänsä minulle ihan sama, mutta sitten pitää vaan rehellisesti sanoa opiskelevansa avoimessa yliopistossa eikä antaa sellaista kuvaa, että kuuluisi näiden pääsykokeet läpäisseiden kanssa samaan joukkoon.
Monikin pystyy varmaan lukemaan esim. psykan kursseja koska lukupäätä riittää, mutta ei koskaa pääse kouluun sisälle koska painotus pääsykoepisteytyksessä on niin vahvasti tilastomatikassa.
Minusta onkin outoa se, että reputtaa pääsykokeet ja sanoo silti opiskelevansa sitten ko. alaa yliopistossa. Kunhan siis mainitsee sen olevan avoin yliopisto, niin sitten ihan ok.
"pääsykokeet läpäisseiden kanssa samaan joukkoon"
Sinäpä oikein loistava esimerkki katkerasta nillittäjästä, joka haluaa nostaa itseään muiden yläpuolelle :D
Sinustako siis pääsykokeen läpäisyllä ei ole mitään arvoa? Mikä sen koko kokeen pointti sitten on, jos ei karsia jyvät akanoista?
Sitähän minäkin ihmettelen. Avoimessa suoritetaan myös karsintaa ja eräät kurssit ovat vaikeampia kuin tutkintoa suorittavilla. Katsos kun kaikki ilmoittautujat maksavat kurssimaksun. Aluksi otetaan sisään kaikki maksamaan, ja osa karsitaan tolkuttomin vaikeilla tenteillä, koska kaikille ei kuitenkaan riitä opiskelupaikkoja. Avoimessa opiskelleet tietävät kyllä, että opintojen johdantoluennot ja muut aloitusluennot pidetään yleensä yliopiston suurimmissa saleissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain kursseilla voi olla luentopakkokin. Kielikursseilla esim. on tyypillistä että on oltava läsnä mutta olen ollut muillakin sellaisilla jolla oli oltava joku iso prosentti luennoista paikalla. 70% tjsp.
Kuullut olen minäkin, mutta harvoin tavannut. Avoimen kielikurssit voivat tosiaan olla erisisältöisiä, koska eivät ole erikseen räätälöity tietylle tiedekunnalle. Tietenkin läsnäoloa vaaditaan sellaisilla kursseilla, joihin sisältyy jotain paikan päällä tehtäviä harjoituksia.
avoimesta yliopistosta pääsee muutama suorittamaan varsinaista tutkintoa, muuten todistuksella tai pääsykokeella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut kenenkään dissaavaan avoita yliopistoa. Mutta siinä olet kyllä väärässä, että luennot ja kurssit olisivat aina samoja. Eivät ole. Niillä avoimen kursseilla, joita itse olen käynyt, luennot olivat iltaisin ja viikonloppuisin. Ei "tavallisessa" yliopistossa sellaisia ole. Sisällötkin poikkeavat joillain kursseilla "tavallisen" kursseista.
Tietääkseni esim, hy:ssä ja aallossa avoimen kurssit eli se asia mitä opiskellaan on tasan samat kuin mitä "viralliset" opiskelijat suorittavat. Tentitkin voi olla yhteiset. Kesäkurssit on vaan erilailla aikataulutettu ja ehkä ne opettaakin eri tyyppi kuin sen lukukausien aikaisen kurssin. Luennot voi olla tosiaan iltaisin mutta eihän se asiaa mitenkään muuta.
Lukukausien aikaiset avoimen kurssit eli luennot ja tentit on usein tasan samat kuin mitä varsinaisille opiskelijoille tarjotaan, niihin vain varataan muutama paikka avoimen opiskelijoille.
Mutta muualla noin ei läheskään aina ole. Huvittavaa, että ihmiset täällä alapeukuttavat puhtaita faktoja. Tutustukaa itse niihin avoimen opintoihin ja verratkaa varsinaisiin opintoihin. Ne eivät läheskään aina ole samat.
Itä-Suomen ja Jyväskylän yliopistoissa ovat samoja kuin tutkinto-opiskelijoilla.
Moni tuntuu kuvittelevan, että avoimen väylä on helppo tie suorittaa tutkinto. Eipä taida olla, sillä ei sinne yliopistoon noin vain mennä, kun on suoritettu avoimen opiskeluja. Paikkoja on vain muutama/ala. ja arvosanakriteerit aika kovat, alle kolmosen arvosanoilla ei ole avoimen väylän kautta tutkinto-opiskelijaksi mitään asiaa.
Tässä yksi esimerkki:
https://www.helsinki.fi/fi/avoimen-vayla-oikeusnotaarin-koulutusohjelma…
Huomionarvoinen lause on mm. tämä ja onhan tuolla paljon muitakin vaatimuksia:
Sinulta edellytetään, että olet suorittanut seuraavat hakuperusteopinnot:
Helsingin yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan tutkintovaatimusten mukaisia tai tiedekunnan hyväksymiä oikeustieteellisiä opintoja vähintään 45 opintopistettä ja vähintään painotetulla keskiarvolla 3,75/5.