Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kontrollointi kaverisuhteissa

Vierailija
01.06.2019 |

Olen introvertti jonka on hankala avautua uusille ihmisille ja minulla on erittäin harvoja ystäviä (tuttuja toki on). Ystävyyssuhteeni näyttävät sitten luisuvan liian läheisiksi ja joudun jotenkin tossun alle. Mukailen ystävieni tarpeita ja pian se ahdistaa ja haluan katkaista välit kokonaan. Sitten erakoidun, nuolen haavojani ja sama kaava toistuu parin vuoden päästä.

Olen myös pohtinut, miten paljon kontrollia on 'normaalia' kaverisuhteissa, kun ihmiset näyttävät haluavan sellaista kaveruutta. Olenko vain niin introvertti erakko joka ei ole tottunut miten läheisissä suhteissa ollaan naisten kanssa. Miesten kanssa ei ole ollut tällaista ongelmaa kavereina ja parisuhteissa olen ollut enemmänkin etäinen kuin liian kontrolloiva tai kontrollin alla.

Esimerkiksi nyt olen ottanut etäisyyttä kahteen hyväksi luulemaani ystävään. Molemmat alkoivat odottaa ja lähes vaatia päivittäistä raportointia tekemisistäni, sanoivat olevansa mustasukkaisia kun aloin seurustella. Molemmat pyysivät minulta palveluksia.

Toisella, sanotaan henkilöllä Suvi, oli suunniteltu leikkaus joulun alla. Minä vein hänelle ruokaa ja autoin vessaan, kannoin hänelle ympäri kaupunkia uusia erityiskenkiä ja tein palveluksia. Terveenä ollessaan Suvi on ekstovertti joka haluaa esim. deittikumppaniensa järjestävän hänelle elämyksiä. Nyt kuulemma en tarpeeksi innokkaasti ole hänen ystävänsä kun en ole järjestänyt mitään keikkoja tai teatteria pitkään aikaan. Minulle inrtoverttina riittäisi teen juominen ja oleminen. Ystävyyden siis pitäisi stimuloida hänen elämyksenkaipuutaan.
Hän myös perusti yrityksen vasta ja yhdessä vaiheessa hän ei kysynyt mitä minulle kuuluu vaan "mitä mieltä olet nettisivustani/artikkelistani/mainoksestani". Autoin häntä yhden työkeikan kanssa, mutta en kuulemma ollut tarpeeksi innokkaasti mukana. En ollutkaan, koska se oli HÄNEN juttu, ei minun.
Lisäksi minun pitäisi aina juosta hänen tarpeiden mukaan. Esimerkiksi minulla on hänen avaimensa vielä nytkin joulukuusta, koska kastelin Suvin kukkia sairaalahoidon aikana ja hän halusi että pidän avaimen varalta. Kerran hän samana päivänä sanoi "Hei, tuletko illalla tanssitunnille? Haluan nähdä sinua---ja tarvitsen avaimeni kun minulle tulee vieras". Hän ei ollut halunnut nähdä minua ennen kuin hän tarvitsi jotakin... En mennyt, mutta kieltäytyminen saa hänessä aikaan marttyyrireaktion.
Hän oli mustasukkainen kun aloin seurustella. Kerran hänen luonaan hän nukahti sohvalle elokuvan aikana ja sillä aikaa tekstasin miesystävälleni. Kun hän heräsi, hän sanoi "kenelle tekstaat? Arvasin! Aina kun viesteilet hänelle, muutut poissaolevaksi. Ole läsnä MINUN kanssani! Minulla olisi muutakin tekemistä jos aiot vain tekstata". Tämä oli siis pari minuuttia koko päivän aikana.. Ja aina kun olen hänen kanssaan, hän kirjoittaa työsähköposteja, tekee mainoksiaan, WhatsAppaa kavereille...
Minun pitäisi kuulemma aktiivisemmin raportoida Suville elämästäni.
Toinen kaverini, sanotaan Saara, on jotenkin luikerrellut elämääni FB:n chatissa niin, että on vaatinut vastaamaan heti ja loukkaantunut jos en ole tavoitettavissa. Tuntuu että hänkin on halunnut juoksuttaa minua, esimerkiksi hänellä on ollut kriisi ja minun on pitänyt soittaa hänelle HETI. Hän myös muuttuu vaativaksi, jos otan omaa aikaa.
Saarakin on sanonut olevansa mustasukkainen seurustelustani, koska "hän ei saa enää huomiota".
Itse en mielestäni ole VAATINUT heiltä yhteydenpitoa jos he eivät ole olleet yhteydessä. Osaan antaa tilaa.
Onko tällainen normaalia aikuisten kaverien käytöstä? Kuuluuko kontrolli kaverisuhteisiin?

Kommentit (160)

Vierailija
61/160 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin vain av:n etusivua ja sekin on täynnä ystäviin suunnattuja odotuksia ja kirjoittamattomia sääntöjä. Paras olisi olla odottamatta keneltäkään mitään niin ei pety ja vastaavasti jos ei suostu kaikkeen ja lupaile liikoja ei myöskään tuota pettymyksiä

Vierailija
62/160 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin vain av:n etusivua ja sekin on täynnä ystäviin suunnattuja odotuksia ja kirjoittamattomia sääntöjä. Paras olisi olla odottamatta keneltäkään mitään niin ei pety ja vastaavasti jos ei suostu kaikkeen ja lupaile liikoja ei myöskään tuota pettymyksiä

Odotuksia, joita ystävät eivät koskaan luvanneetkaan täyttää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/160 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin s'on!

T. Erakko

Vierailija
64/160 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulra on vaadittu myös ainaista tavoitettavissa eli KÄYTETTÄVISSÄ oloa jokaiseen kriisiin. En kaipaa draamaa omassa elämässäni, miksi kuuntelisin muiden draamoja?

Vierailija
65/160 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulra on vaadittu myös ainaista tavoitettavissa eli KÄYTETTÄVISSÄ oloa jokaiseen kriisiin. En kaipaa draamaa omassa elämässäni, miksi kuuntelisin muiden draamoja?

Joskus ihmisten elämä vain on sotkuista, vain elämää, ei draamaa!

Vierailija
66/160 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt vain assertiivisesti laittamaan uudet rajat. Saat sinäkin laatia sääntöjä ystävyydelle eikä tarvitse yksipuolisesti orjailla muiden mieltymyksiä.

Vierailija
67/160 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Assertiivisesti"? Tarkoitat kai "jämäkästi", suomea kun puhutaan?

Ärsyttää kaikki anglismit.

Vierailija
68/160 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Assertiivisesti"? Tarkoitat kai "jämäkästi", suomea kun puhutaan?

Ärsyttää kaikki anglismit.

Anglismi on anglismi.

Vierailija
69/160 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin s'on!

T. Erakko

Ihanaa, minulla ei ole tilivelvollisuutta raportoida kenellekään menemisistäni eikä tekemistäni. Minun ei tarvitse "antaa tukea" eikä kuunnella kenenkään kriisejä. Mieluummin luen kirjoja vapaa-ajallani. Miesystävä näen viikonloppuisin ja minulle riittää.

Vierailija
70/160 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia, olen saanut paljon ajattelemisen aihetta! 

Nyt "Suvi" haluaisi että autan häntä hänen yksityisyrityksessään. Tein muutaman jutun hänelle nyt keväällä mutta sain kuulla jo, etten ollut tarpeeksi innokkaasti mukana. Miksi sitten haluaa, että tekisin lisää? Luulen, ettei kukaan muu suostu hänen käskytettäväkseen... Miten kieltäydyn jämäkästi mutta vielä välit säilyttäen? Ja kyllä, koen itseni avuttomaksi koska en ole ollut tässä tilanteessa ennen.

AP

Vierailija
71/160 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on samanlainen kaveri. Hän tiuskii minulle aina ja syyttää minua jos hänellä on nälkäkiukku ja väsymys. Miten en joutuisi vihojen kohteeksi?

Nälkäkiukku kuulostaa 4-vuotiaalta, ei aikuiselta.

Vierailija
72/160 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitoksia, olen saanut paljon ajattelemisen aihetta! 

Nyt "Suvi" haluaisi että autan häntä hänen yksityisyrityksessään. Tein muutaman jutun hänelle nyt keväällä mutta sain kuulla jo, etten ollut tarpeeksi innokkaasti mukana. Miksi sitten haluaa, että tekisin lisää? Luulen, ettei kukaan muu suostu hänen käskytettäväkseen... Miten kieltäydyn jämäkästi mutta vielä välit säilyttäen? Ja kyllä, koen itseni avuttomaksi koska en ole ollut tässä tilanteessa ennen.

AP

Luin aiemmat viestisi ja mietin, olisiko niin iso menetys jos välit ei säilyisikään? Tässä voi olla tilaisuutesi paeta vankilasta.

Vierailija
73/160 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, sanot suoraan että sori mutta nyt en pysty auttamaan, et selitä asiaa mitenkään, sanot vaan noin, kun kyselee miksi ja tivaa ja vänkää, ei tarvitse vastata mitään. pelkkä ei riittää. jos välit katkeaa, se on hänen ongelma, et ole tehnyt mitään väärää. ja kuulostaa että parempi ois päästä noista mammoista eroon, vaikuttaa raskailta hyväksikäyttäjiltä.

älä ole liian kiltti enää, jooko.

t. ex liian kiltti itsekin.

on OK sanoa pelkkä ei, ilman perusteluja. hän voi suuttua, mutta olet silti toiminut ihan oikein. eikä siitä tarvi sitä lepytellä

Vierailija
74/160 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös olla koko ajan vähemmän tavoitettavissa, vastaa lyhyesti, vetoa kiireisiin. ette vaan ehdi nyt muka nähdä. ja hups kuluu kuukausia ja ette ole riidoissa mutta ette kavereitakaan. tämmöselle ahdistavalle kaverille joka kontrolloi saa ihan hyvin tehdä noin. muuten tuo olisi mulkku moovi, mutta ei tässä tilanteessa.

Vierailija
75/160 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, sanot suoraan että sori mutta nyt en pysty auttamaan, et selitä asiaa mitenkään, sanot vaan noin, kun kyselee miksi ja tivaa ja vänkää, ei tarvitse vastata mitään. pelkkä ei riittää. jos välit katkeaa, se on hänen ongelma, et ole tehnyt mitään väärää. ja kuulostaa että parempi ois päästä noista mammoista eroon, vaikuttaa raskailta hyväksikäyttäjiltä.

älä ole liian kiltti enää, jooko.

t. ex liian kiltti itsekin.

on OK sanoa pelkkä ei, ilman perusteluja. hän voi suuttua, mutta olet silti toiminut ihan oikein. eikä siitä tarvi sitä lepytellä

Juuri näin. Olemme kaikki oppineet selittelemään.

Vierailija
76/160 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin vain "En pysty nyt sitoutumaan projektiin." whatsappissa.

Lähden huomenna onneksi reissuun.

Vierailija
77/160 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, sanot vaan epämääräisen matkan keston, ei haittaa vaikka kaverisi luulisi sinun olevan poissa pitempään ja piileskele poissa netistä/whatsapista.

Vierailija
78/160 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaa, aikuinen ihminen "piileskelee Whatsapissa" :D

Vierailija
79/160 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoin vain "En pysty nyt sitoutumaan projektiin." whatsappissa.

Lähden huomenna onneksi reissuun.

Hän vastasi minulle vain "ok"

Tuntuu, että hän otti yhteyttä taas vain pyytääkseen palveluksia ja kokeili kepillä jäätä saisiko vielä jotain hyötyä revittyä irti. Luulen, että ei tule kysymään miten muuten voin jos en ole hyödyllinen.

Vierailija
80/160 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahaa, aikuinen ihminen "piileskelee Whatsapissa" :D

Saatan kokeilla tätäkin.

Mennään miesystävän kanssa lomalle. Tuskin paljoa istun puhelimella muutenkaan.

Onneksi en ole kertonut kavereille, saisin varmaan mustasukkaisia soittoja..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi